Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Tesařová
1
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 8. – Národní hospodářství AutorIng. Kateřina Smejkalová Tematická oblastMakroekonomie AnotaceDUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku RočníkRočníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorbyProsinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
„Toho ve č era sáhla rumová babi č ka do bohatých zásob a ud ě lala si ve č írek sama pro sebe. No co. Kdy ž m ůž ou mladí, co by taky nemohla?! Vzpomínala na starý č asy, kdy ž pa ř ili ješt ě s d ě dou… to placatka rumu stála 15,50 K č a cíga korunu t ř icet… te ď si č lov ě k vyrazí z kopýtka jednou do m ě síce a d ů chod vyletí komínem! Jó, za mlada, to byly č asy! Ke všemu na starý kolena musela p ř estat kou ř it!“
3
Úvod Sektory národního hospodá ř ství Odv ě tvová struktura národního hospodá ř ství Makroekonomické ukazatele Co nezachycuje ukazatel HDP Hranice výrobních mo ž ností Ekonomický r ů st Agregátní nabídka, agregátní poptávka Potenciální produkt Makroekonomická rovnováha Hospodá ř ská politika státu Monetární politika Fiskální politika Platební bilance Hospodá ř ský cyklus
4
Vyu ž ívá p ř írodních zdroj ů 1. Primární sektor Zejména zpracovatelský pr ů mysl, výroba elekt ř iny a plynu, stavebnictví 2. Sekundární sektor Obchod, vzd ě lávání, odv ě tví poskytující slu ž by, státní ú ř ady 3. Terciární sektor Slu ž by typicky ve ř ejného charakteru – ve ř ejná správa, justice, armáda… 4. Kvartární sektor
5
S r ů stem ekonomické úrovn ě zem ě roste podíl terciárního a kvartárního sektoru. Zaostalejší zem ě vytvá ř ejí nejv ě tší podíl HDP v primárním sektoru – v ě tšina obyvatel v zem ě d ě lství
6
Odvětví = ekonomické subjekty, které vyráb ě jí stejný produkt V Č R odv ě tví ur č ováno „Odv ě tvovou klasifikací ekonomických č inností (OKE Č )“ OKE Č vymezuje 17 odv ě tví, která se podílejí na tvorb ě HDP a tvo ř í AD (agregátní poptávka)
7
Primární sektor AZem ě d ě lství, myslivost, lesní hospodá ř ství BRybolov CDobývání nerostných surovin Sekundární sektor DZpracovatelský pr ů mysl: výroba hotových výrobk ů pro spot ř ebu i produkci (potraviná ř ský, textilní, strojírenský, petrochemický…) EVýroba a rozvod elekt ř iny, plynu a vody FStavebnictví Terciární sektor GVelkoobchod, maloobchod, opravy automobil ů, motocykl ů, p ř edm ě t ů pro domácnost a p ř edm ě t ů pro osobní spot ř ebu HHotely a restaurace IDoprava, skladové hospodá ř ství a spoje JFinan č ní slu ž by KOperace s nemovitostmi, pronájem a komer č ní slu ž by LStátní správa a obrana MVzd ě lávání NZdravotní a sociální slu ž by OOstatní komunální, sociální a individuální slu ž by PNájemní obsluha v soukromých domácnostech QExteritoriální organizace a orgány
8
Dle celé ř ady ukazatel ů : Velikost produktuCenová hladinaNezam ě stnanostVelikost zahrani č ního obchodu
9
Makroekonomické ukazatele zachycují pen ěž ní vyjád ř ení hodnoty finálních statk ů a slu ž eb vyrobených v ekonomice a procházejících trhem za ur č ité období (obvykle 1 rok).
10
Hrubý domácí produkt (HDP) Zachycuje finální produkci ekonomických subjekt ů na území státu, bez ohledu na jejich národní p ř íslušnost. Finální produkt = hotový výrobek nebo slu ž ba ur č ená ke kone č né spot ř eb ě. Meziprodukty = dodávky mezi podniky, které nevstupují do toku sm ě rem k domácnostem. Jsou ur č eny pro další zpracování nebo prodej. Hrubý národní d ů chod (HND) Zachycuje d ů chody plynoucí z vyu ž ití národních výrobních faktor ů, bez ohledu na to, ve které zemi jsou umíst ě ny.
11
Finální produkt = statky a slu ž by, které jsou prodávány kone č nému spot ř ebiteli a u ž ivateli: a/ jako spotřební statky nakupované domácnostmi b/ jako kapitálové statky nakupované firmami Je zahrnut do HDP, proto ž e je prodáván kone č nému spot ř ebiteli
12
Meziprodukt = statky a slu ž by, které byly v daném období vyrobeny a sou č asn ě v tomto období ve výrob ě spot ř ebovány (vstupy podnik ů ) P ř. Mléko jako meziprodukt na výrobu sýr ů Do HDP ho NEZAHRNUJEME!!!, proto ž e hodnota meziproduktu u ž je zahrnuta do hodnoty finálního statku, který je sou č ástí HDP
13
Meziprodukt – nezahrnujeme do HDP Finální produkt – zahrnut do HDP
14
= rozdíl mezi p ř íjmy firem a jejími nákupy od ostatních firem = pouze ta č ást hodnoty zbo ž í, kterou k p ů vodní hodnot ě zpracovaného polotovaru p ř idal na ka ž dém stupni výroby ka ž dý z výrobc ů Zabra ň uje duplicitnímu zapo č ítávání hodnot meziprodukt ů PH = hodnota finálních statk ů – spot ř ebované meziprodukty (materiál, elekt ř ina, voda…)
15
Závod/firmaSpot ř eba meziprodukt ů P ř idaná hodnotaP ř íjem z prodeje Lesní spole č nost0100 D ř eva ř ský závod 10050150 Papírny15080230 Tiskárna23060290 Prodejna knih290120410 Celkem7704101180 HDP
16
= sou č et peněžních hodnot všech finálních statk ů a slu ž eb, vyprodukovaných b ě hem jednoho roku výrobními faktory umíst ě nými v dané zemi. Nelze s č ítat v naturální podob ě = tzv. jablka s hruškami = nutnost vyjád ř it ve spole č né jednotce = p ř evést na jednotky pen ěž ní!!!!
17
Ve statistikách se č ast ě ji pou ž ívá veli č ina HDP, proto ž e se údaje o subjektech a VF lépe sledují a zjišt ě né výdaje více odpovídají skute č nosti.
18
1. Výdajová (spot ř ební) metoda = suma výdaj ů ekonomických subjekt ů na výrobky a slu ž by 2. D ů chodová metoda = suma d ů chod ů za vyu ž ití národních VF (p ř edpokládáme, ž e vlastníky všech VF jsou domácnosti)
20
ND = (M + P) + R + Z + Ú + OSV Č _________________________________ M + P = Hrubé mzdy + platy = d ů chod za práci zam ě stnanc ů R = renty = d ů chod za vyu ž ití p ů dy (a nemovitostí) Z = hrubé zisky podnik ů = rozd ě leny na dividendy akcioná řů, nerozd ě lený zisk a da ň ze zisku Ú = č isté úroky = úroky zaplacené – úroky získané, jako d ů chod za kapitál OSV Č = hrubé p ř íjmy OSV Č = všechny formy plateb za VF, které pou ž ívají OSV Č
21
HDP Nominální HDP Finální produkt Hrubý národní d ů chod Reálný HDP Č DP Hrubý národní produkt - HNP Potenciální produk
25
Potenciální produkt Y* = produkt, který je p ř i plném vyu ž ití národních výrobních faktor ů v ekonomice dlouhodob ě maximáln ě udr ž itelný (dosahován p ř i p ř irozené mí ř e nezam ě stnanosti, ani ž roste míra inflace)
26
M ěř í pouze finální tr ž ní produkci Nezachycuje tedy n ě které zp ů soby vyu ž ití VF, a tedy ani produkci n ě kterých VF…
27
Statky a slu ž by, které vytvá ř ejí domácnosti a které se neobchodují na burze (ned ě lní ob ě d, pletené pono ž ky od babi č ky, pta č í budka od tatínka, apod.) Netr ž ní produkciŠkody na ž ivotním prost ř edí P ř. Srovnání aut vyráb ě ných v 80. letech minulého stolení a dnes, PC, apod.) Rostoucí kvalitu výrobk ů a slu ž eb Neprochází oficiálním trhem a nezachycují ho oficiální statistiky. Velikost tohoto sektoru je r ů zná a p ř edevším te ž ko m ěř itelná. Výkon č erné a šedé ekonomiky Které v daném období vstupují do výrobní spot ř eby Meziprodukty
28
Č erná ekonomika = zahrnuje nelegální obchodní aktivity, jako je výroba a prodej drog, obchod s bílým masem, pašování zbraní… Šedá ekonomika = č innosti, které jsou sice legální, ale jsou provozovány mimo oficiální trh za ú č elem da ň ového úniku (prostituce, krácení dan ě, apod.)
29
Pe č liv ě sledujte a zapisujte si zajímavé poznatky: http://www.youtube.com/watch?v=ySWUcA91_t Q http://www.youtube.com/watch?v=ySWUcA91_t Q http://www.youtube.com/watch?v=CcBDNUvJAa I http://www.youtube.com/watch?v=CcBDNUvJAa I http://www.youtube.com/watch?v=wzex7DSOgq Q http://www.youtube.com/watch?v=wzex7DSOgq Q http://www.youtube.com/watch?v=7DK81jFm0F U http://www.youtube.com/watch?v=7DK81jFm0F U http://www.youtube.com/watch?v=yxjk5bMQPx Y http://www.youtube.com/watch?v=yxjk5bMQPx Y
30
Po práci zábava. Ovšem, pozor na hodnoty! Je dobré je tvo ř it, nikoli ni č it. Jeden velmi kvalitní produkt s vysokou hodnotou. A tak z následujícího songu inspiraci a energii, abyste pro p ř íští výuku byli skv ě le nabití. http://www.youtube.com/watch?v=co6W MzDOh1o http://www.youtube.com/watch?v=co6W MzDOh1o
31
Makroekonomie: moderní p ř ístup. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 514 s. ISBN 978-80-7261-174-4. PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. 1. vyd. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN 978-80-86175-58-4. PETR Ž ELOVÁ, Jana. Maturitní otázky - ekonomie. 1. vyd. Praha: Fragment, 190 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253- 0598-0 http://www.youtube.com/watch?v=ySWUcA91_tQ http://www.youtube.com/watch?v=ySWUcA91_tQ http://www.youtube.com/watch?v=CcBDNUvJAaI http://www.youtube.com/watch?v=CcBDNUvJAaI http://www.youtube.com/watch?v=wzex7DSOgqQ http://www.youtube.com/watch?v=wzex7DSOgqQ http://www.youtube.com/watch?v=7DK81jFm0FU http://www.youtube.com/watch?v=7DK81jFm0FU http://www.youtube.com/watch?v=yxjk5bMQPxY http://www.youtube.com/watch?v=yxjk5bMQPxY
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.