Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Peníze VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Peníze VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel."— Transkript prezentace:

1 Peníze VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner

2 Obsah  Úvod  Teoretická definice  Funkce peněz  Empirická definice  Agregáty  Formy peněz  Měna  Směna  Padělání peněz  Ochranné prvky

3 Úvod  Mnoho různých definic  Merkantelismus – peníze = prostředek hromadění bohatství  Definice teoretická a empirická

4 Teoretická definice  Neexistuje jednotná definice  Mishkinova definice: „Peníze jsou aktivum, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží nebo při náhradě dluhu.“  Aktivum = předmět bohatství, vlastnictví  Nejlikvidnější aktivum  Likvidita = použitelnost aktiva

5 Funkce  Měřítko cen a jejich zúčtování  Prostředek směny  Prostředek úhrady odložených plateb  Zásoba bohatství, uchování hodnoty

6 Empirická definice  „Za peníze považujeme takový souhrn peněžních prostředků, které nejlépe vysvětlují vývoj ekonomických proměnných, které mají být penězi vysvětleny“  Založeny na agregátech

7 Agregáty  M1 (nejlikvidnější) = hotovostní oběživo + běžné vklady v bankách  M2 = M1 + termínované vklady + ostatní vklady v bankách  M3= M2 + vklady v cizích měnách v bankách  M4=M3 + vklady u nebankovních institucí v domácí měně + krátkodobé cenné papíry v domácí měně  M5=M4 + ostatní cen. papíry v domácí měně  v ČR M1, M2

8 Formy  Barterový obchod - předchůdce  Komoditní peníze  Mince z drahých kovů  Bankovky  Státovky  Bezhotovostní peníze  Elektronické peníze  Úvěrové peníze

9 Měna  Měna = peněžní soustava státu  Kupní síla  Mezinárdoní měna – např. SDR, ECU, euro

10 Směna  Kurzovní lístek  Kurzy: - valut a deviz - nákup a prodej - nákup a prodej - pružný a pevný - pružný a pevný  Zhodnocení a znehodnocení

11

12 Padělání peněz  Spojeno s počátkem peněz  Pozlacování mincí, odstříhávání okrajů  Překreslování bankovek  Válečná strategie

13 Ochranné prvky  Vodoznak  Okénkový proužek s mikrotextem  Barevná vlákna  Soutisková značka  Skrytý obrazec  Proměnlivá barviva  Iridiscentní pruh  Mikrotext

14 Zdroje  Vlček, Josef: Ekonomie a ekonomika, Praha, ASPI    definice-penz.html     online.wz.cz/otazky/23Vznik_a_funkce_penez,_bankovni_soustav y,_cenne_papiry_a_burzy.doc 

15 Obrázky   ku/1000_1_vodoznak.jpg  ku/1000_4_soutisk_cr.jpg  ku/1000_3_vlakna.jpg  ku/1000_2_prouzek.jpg  ku/1000_8_microtext_lic.jpg  ku/1000_7_iridiscent.jpg  ku/1000_6_promenliva_barva.jpg  ku/1000_5_skryty_obrazec.jpg  jpghttp://www.coinnews.net/wp-content/uploads/2011/09/Ionia-Electrum-Stater-c BC.jpg  wikipedia/commons/6/6f/Different_cowries.jpg

16 Gymnázium a Střední odborná škola, Jaroměř  Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7A16  Jména autorů:Vojtěch Šmíd, Mgr. Karel Hübner  Název práce:Peníze  Předmět:Matematika, Matematický seminář  Ročník:3. ročník – pilotováno ve třídě 3.A  Časová dotace:cca 20 minut  Vzdělávací cíl:seznámit žáky s vývojem peněz, s jejich definicí, funkcemi a ochrannými prvky současných peněz  Pomůcky:počítač, projektor, případně připojení k internetu  Inovace:s využitím ICT žáci pochopí funkci peněz a funkci jednotlivých ochranných prvků  Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.  Datum vzniku:


Stáhnout ppt "Peníze VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel."

Podobné prezentace


Reklamy Google