Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Typy cestovního ruchu aktivní, incentivní Ing. Cinkánová Ľubica.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Typy cestovního ruchu aktivní, incentivní Ing. Cinkánová Ľubica."— Transkript prezentace:

1 Typy cestovního ruchu aktivní, incentivní Ing. Cinkánová Ľubica

2 Typy cestovního ruchu turistika aktivní incentivní poznávací venkovská veletržní a kongresová lázeňská a relaxační..... a řada dalších Každý tento typ vyžaduje jiné nároky na dispozice prostředí, infrastrukturu, lidské zdroje či na chování jednotlivých aktérů při jejich rozvoji.

3 Typy cestovního ruchu Aktivní turistika - trávení volného času pohybem v přírodě ( vlastní silou, lyže, kolo, zvíře, člun,…) - souvisí se změnou životního stylu větší části populace, kompenzace sedavých zaměstnání, nadměrného časového vytížení, psychických obtíží, stresu, atd. - více stupňů obtížnosti podle věku a fyzické zdatnosti - zahrňující všechny druhy CR (délku, organizovanost, tuzemský, zahraniční)

4 Typy cestovního ruchu Pěší turistika -pohyb v terénu s potenciálním rizikem poškození přírody ( sešlap vegetace, eroze, plašení zvěře) -pro podporu udržitelnosti v nejnavštěvovanějších oblastech zvýšené úsilí při značení tras, edukaci návštěvníků - značené okruhy s různou mírou obtížnosti (např. pěší procházky )

5 Turistická značka Turistická značka je symbol nebo tabulka, jejímž účelem je poskytnout turistům informaci o směru cesty, případně též o vzdálenostech, podmínkách průchodnosti, popisech míst atd. Turistické značení je soustava turistických značek. Podle účelu můžeme turistické značky a značení rozdělit na: - Turistické značky pro pěší turistiku - Turistické značky pro cykloturistiku (viz též cyklotrasa) - Turistické značky pro lyžaře - Městské informační systémy

6 Historie turistické značení Území Česka a Slovenska má jednu z nejdokonalejších a nejhustších sítí turistického značení pro pěší turistiku. První turistickou stezku na území tehdejšího Uherska vyznačil Sitnianský klub roku 1874 v okolí Hodruši ve Štiavnických vrších. První české trasy byly vyznačeny Pohorskou jednotou Radhošť kolem roku 1884 a Klubem českých turistů roku V roce 1912 byla dokončena první dálková trasa přes Brdy na Šumavu. Až do roku 1938 následoval rychlý rozvoj. Období druhé světové války a období let však znamenalo pro systém značení krizi – nebyla prováděna obnova značení a systém byl silně narušen.

7 Historie turistické značení V roce 1990 přešla značkařská činnost v Česku na obnovený Klub českých turistů. Od roku 1997 je prováděno obdobné značení i pro lyžaře a cyklisty. Finanční náklady na značení cest jsou od r hrazeny z rozpočtu odboru Cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Značení provádějí již od počátků bezplatně dobrovolníci - značkaři. Některé naučné stezky zřizují a udržují orgány a organizace ochrany přírody. Cyklistické (cykloturistické) značení v oblasti Krkonoš zřídila a údržbu značení pěších tras převzala správa Krkonošského národního parku (KRNAP).

8 Typy turistického značení Klub českých turistů používá takzvané pásové značení čtyř barev – červené, modré, zelené a žluté, namalované zpravidla na stromech, sloupech a jiných objektech. Značka je tvořena vodorovným barevným pásem, nad nímž i pod nímž je bílý pás, pro odbočení se tento základní tvar doplní šipkou jednotného provedení. Vede-li více značených tras společně, jsou značeny sloučenou značkou v přesně určeném pořadí barev. K významným místům v blízkosti hlavní značené trasy se vyznačují odbočky významovým tvarovým značením (existují jich 4 typy) stejné barvy, jakou je značena hlavní trasa. Na významných místech a rozcestích se umisťují směrovníky (rozcestníky) s místními a směrovými tabulkami jednotného provedení, zpravidla plechovými. Pro místní trasy a okruhy existuje speciální místní značení (úhlopříčně rozdělené čtverce, v nichž jeden trojúhelník je bílý a druhý má jednu ze čtyř barev) a lázeňské značení, které kombinuje dvě významové barvy, které souvisejí s délkou a převýšením okruhu

9 Typy turistického značení Pro běžkaře se užívá obdobné pásové značení stejných rozměrů jako pro pěší, avšak místo bílé barvy je k olemování barevného pásu použito oranžových pásů a vnitřní pás může být červený, modrý, zelený nebo bílý. Pro cyklisty se používá jednak pásové značení se zvětšenými značkami a žlutými krajními pásy, nebo speciální silniční směrové značky žlutooranžové barvy. Zvláštním typem turistického značení jsou naučné stezky, které vyznačují samostatně nebo ve spolupráci s KČT organizace ochránců přírody či obce, města i jiné organizace. Podle metodiky KČT bývá naučná stezka značena bílým čtvercem se šikmým zeleným pruhem. Naučné stezky zřizované jinými subjekty však jsou mnohdy značeny jinými způsoby. Naučné stezky jsou vybaveny i stojany s informacemi o přírodních zajímavostech v okolí. Značené cesty jsou vyznačovány v turistických mapách a někdy i v jiných typech map. Jsou chráněny přestupkovým zákonem.

10

11 Významné přírodní památky jeskyně: Punkevní, Kateřinská, Sloupsko-šosůvské, Balcarka (Moravský kras), Koněpruské (Český kras), Zbrašovské aragonitové, Mladečské, Javoříčské (Olomoucko), Na Pomezí a Na Špičáku (Jeseníky), Chýnovské (Táborsko). propasti: Macocha (Moravský kraj), Hranická propast. skalní města: Adršpašsko-teplické skály (Broumovsko), Jetřichovické skály, Pravčická brána (České Švýcarsko), Prachovské skály (Český ráj).

12 to nejekologičtější způsob cestování(odnož ekoturistiky), který přispívá jak k zdravému životnímu prostředí, tak i k zdravému životnímu stylu obrovský rozmach v posledních letech dle typu krajiny, typu komunikací (silniční, MTB, down hill, trek) Předpoklad pro udržitelnost – infrastruktura( v ČR krotozovány nízká kvalita a nepropojenost tras): -cyklotrasy - cyklisté a místní obyvatelstvo pro běžnou dopravu -cyklostezky -cykloturistické trasy ( singeltreck) Cykloturistika

13 Cykloturisika Stav cyklotras I. třídy k Stav cyklotras II. třídy k Stav cyklotras III. třídy k Stav cyklotras IV. třídy k Označení1 – 9dvoumístné (např. 22) třímístné (např. 222) čtyřmístné (např. 2222) Počet84078cca 900 Celkem km cca Zdroj: Čížek (2012)

14 Cykloturistika Povinné podmínky pro udělení certifikátu „Cyklisté vítáni“ (celonárodní certifikační systém, který z pohledu cyklistů prověřuje nabídku a vybavenost stravovacích a ubytovacích služeb, kempů a turistických cílů) Poskytování ubytování Nabídka energeticky hodnotných snídaní Možnost vyčištění oblečení a výstroje Možnost bezplatné úschovy jízdních kol Poskytnutí prostředků pro opravy kol Možnost vyčištění jízdního kola Lékárnička Informační cedule Cyklisté vítáni (NaKole.cz, b)

15 Zařaďte:

16 Zimní cestovní ruch - sjezdové lyžování -snowboarding -běžecké lyžování -sáňkování -skialpinizmus -bruslení

17 Významná zimní střediska Šumava - Špičák, Kašperské Hory, Zadov, Lipno. Krušné hory - Klínovec, Bouřňák, Zadní Telnice. Jizerské hory - Bedřichov, Ještěd. Krkonoše - Harrachov, Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou, Žacléř, Rokytnice nad Jizerou, Benecko. Orlické hory - Deštné v Orlických horách, Říčky v Orlických horách Ždárské vrchy - Nové Město na Moravě. Jeseníky - Praděd-Ovčárna, Malá Morávka, Čenkovice. Beskydy - Pustevny, Bílá, Soláň, Razula.

18 Vodácký cestovní ruch Sjíždění řek: - Sázava, Vltava, Ohře, Berounka, Lužnice,.. Vodní plochy: -windsurfing či veslování -plachtění -potápění -jiné doplňkové – koupaliště, atd…

19 Baťův kanál na řece Moravě

20 Incentivní cestovní ruch nástroj ke zvýšení motivace zejména u pracovníků soukromých či veřejných organizací, obchodních partnerů či dodavatelských firem a často také zákazníků nejčastějším produktem je zájezd (zadarmo nebo za výhodných podmínek) pro oceněné pracovníky a jejich rodinný doprovod nabízí jedinečný zážitek, motivuje k vyšším pracovním výkonům, posiluje sociální vazby mezi zaměstnanci nebo i klienty „incentivní program“, je jedinečná a neopakovatelná událost připravená autorem programu podle požadavků klienta, připraven kvalifikovanými odborníky v incentivních agenturách, marketingových a personálních agenturách.

21 Incentivní cestovní ruch Nejčastější formy: - poznávací - rekreační - relaxační či rehabilitační zájezdy - lázeňské a wellness pobyty - sportovní pobyty (včetně adrenalinových sportů) - dále týmové soutěže a hry či jiné společenské a zábavní akce ( teambuilding) Právě v tomto druhu turistiky může ČR využít maximálně svých komparativních výhod a využít potenciálu mimo hlavní centra cestovního ruchu.

22 TREE OF LIFE Lázně Bělohrad Virtuální prohlídku resortu najdete na:www.treeoflife.cz/ Balíček v ceně : - 3 dny / 2 noci - polopenze - klasická masáž částečná - rassulbath procedura - volný vstup do Exotic Spa po celou dobu pobytu - volný vstup do hotelového bazénu - 3x cvičení (2 x Pilates, 1x Chitoning) - parkovné v ceně pobytu Informace a rezervace: Platby: Srdečně Vás zvu na další ročník wellness víkendu.

23 Incentivní cestovní ruch MICE (Meetings, Incentive travel, Conventions, Event) meetings – uzavřená setkání určená pouze úzce vymezenému okruhu účastníků (např. firemní pro zaměstnance, klientelu apod.). Cílem je obohacení znalostí a dovedností účastníků formou semináře, kolokvia aj. incentive travel (incentivní cestovní ruch) – motivační, pobídkový, stimulační cestovní ruch, teambuldingová akce; conventions – kongresy, konference apod. event – událost, zážitek; jednodenní či kratší akce přinášející výjimečný zážitek, zábavná akce, představení nové sluţby, slavnostní večeře pro zaměstnance; podporuje kvalitní firemní komunikaci, reputaci firmy u obchodních partnerů, ale i u veřejnosti.

24 Specifika incentivního cestovního ruchu zpravidla malá skupina účastníků, která je uzavřená a předem známá s existencí hierarchické struktury využití tří- a čtyřhvězdičkových hotelů zpravidla nedaleko sídla firmy individuální příprava programu pro každého zákazníka musí platit: čím méně atraktivní destinace, tím atraktivnější program kombinace dalšího vzdělávání a atraktivního zážitkového programu vysoká náročnost na kvalitu služeb, atraktivní, inovativní a „exotické“ turistické produkty a akce, které nejsou pro účastníky běžně dostupné v klasických formách cestovního ruchu vysoká ziskovost akcí pro organizátory a pořádající města či regiony


Stáhnout ppt "Typy cestovního ruchu aktivní, incentivní Ing. Cinkánová Ľubica."

Podobné prezentace


Reklamy Google