Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

10.1.2013 6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "10.1.2013 6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této."— Transkript prezentace:

1 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této zkušenosti jim přisuzuje také jejich typické vlastnosti. Z tohoto hlediska je možné provést první rozdělení pestrých tónů na dvě skupiny, na „teplé“ a „studené“ barvy. 16. Práce s barvou

2 Psychologie vnímání barev Červená nejdůležitější představitel teplých tónů barva krve a ohně má zvláštní mobilizační účinek, zvyšuje aktivitu člověka je typickou barvou lásky sytě červená působí z hlediska psychologického vnímání energičtěji červená zředěná bílou, tedy vlastně růžová, působí něžně 26. Práce s barvou

3 Psychologie vnímání barev 36. Práce s barvou

4 Psychologie vnímání barev Žlutá představitel teplých tónů je nejsvětlejším tónem z celého spektra je spojena s představou slunce, které zahrnuje naši zemi životodárnými paprsky má v sobě cosi velkolepého a vznešeného žlutá je také barvou zlata je pravděpodobně nejchoulostivější ze všech barev pokud jde o příměsi nepatrný přídavek modré způsobí žlutozelený odstín při nepatrné dávce červené přechází výsledný tón do oranžové hrozí nebezpečí odrazu světla od jinak barevných ploch 46. Práce s barvou

5 Psychologie vnímání barev Oranžová představitel teplých tónů je směsí červené (od které si přináší sílu spolu s energií) a žluté (od které má jiskřivou zářivost) je velmi choulostivá na přimíšeniny, které ji posouvají dohněda pocit radosti 56. Práce s barvou

6 Psychologie vnímání barev Modrá nejvýraznější studená barva působí uklidňujícím dojmem, snižuje aktivitu může působit dojmem chladu, sklíčenosti až strachu chlad modré se podvědomě spojuje s barvou ledu a hlubokých vrstev čisté vody sníh, který naše oko vidí jako oslnivě bílý, se na snímcích zobrazuje se značným nádechem do modra je také tónem nedozírných dálek modrá se někdy stává symbolem nekonečnosti odstíny modré mohou na jedné straně nabývat nádech do zelena, na druhé straně do fialova významnou vlastností modré je, že se dobře snáší ve všech směsných poměrech s bílou 66. Práce s barvou

7 Psychologie vnímání barev 76. Práce s barvou

8 Psychologie vnímání barev Zelená je směsí modré se žlutou zpravidla studená barva (modrozelená barva mořské vody) někdy působí jako teplá (žlutozelené odstíny různých rostlin) podvědomě vyvolává představu svěží vegetace pokládá se za barvu optimistickou, která symbolizuje naději a důvěru oko při pozorování zelené odpočívá snímky z přírody umožňují využít značné bohatství odstínů zelené, které se ještě stupňuje působením osvětlení u mnoha druhů ovoce znamená zelená nezralost 86. Práce s barvou

9 Psychologie vnímání barev 96. Práce s barvou

10 Psychologie vnímání barev Fialová je směsí modré a červené působí celkem neutrálně modrofialová působí vážně až smutně, často také připomíná starobu červenofialová se projevuje spíše jako teplá barva dalším přidáním červené přechází až do purpurové, která vyzařuje jistou vznešenost a vážnost 106. Práce s barvou

11 Psychologie vnímání barev Hnědá je v podstatě smíšenou barvou druhého stupně obsahuje v různých poměrech všechny tři čisté základní barvy působí většinou teple má mnoho různých odstínů nepůsobí většinou nijak nápadně v našem podvědomí vyvolává představu země 116. Práce s barvou

12 Psychologie vnímání barev Bílá i nejmenší znečištění ploch této barvy je okamžitě vidět je svou svítivostí znakem čistoty symbol nevinnosti a mládí 126. Práce s barvou

13 Psychologie vnímání barev 136. Práce s barvou

14 Psychologie vnímání barev Černá pohlcuje všechny složky světla vyvolává jakýsi pocit prázdnoty navozuje smutek a depresi spojuje se se smrtí a pohřbem 146. Práce s barvou

15 Psychologie vnímání barev 156. Práce s barvou

16 Psychologie vnímání barev Šedá má v sobě něco z bílé i černé působí neutrálním a vyváženým dojmem je nenápadná svou neutrálností se stává výborným podkladem pro vyniknutí jiných, především pestrých barev 166. Práce s barvou

17 Psychologie vnímání barev – blízké barvy 176. Práce s barvou

18 Psychologie vnímání barev – doplňkové barvy 186. Práce s barvou

19 Psychologie vnímání barev – jednobarevné schéma 196. Práce s barvou

20 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev působení jednotlivých odstínů není za všech okolností stejné jednotlivé barvy mohou mít u různých lidí odlišnou odezvu preferování určitých barev předurčuje u mnohých lidí přijímání barevných fotografií podle toho, jestli barevné ladění nebo převažující odstín patří mezi jejich oblíbené nebo neoblíbené tóny 206. Práce s barvou

21 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev oblíbenost barev závisí do určité míry také na věku a pohlaví muži ženymodrá červenázelená oranžováfialová žlutáčervená zelenážlutá fialováoranžová 216. Práce s barvou

22 Psychologie vnímání barev Vzájemné vztahy barev při vnímání barev se projevuje také vliv sousedních tónů je-li červená umístěna vedle žluté, zdá se, že má v sobě nádech modré; žlutá v této kombinaci naopak přechází nepatrně do zelené červená v sousedství modré se jeví, jako by měla nepatrnou příměs oranžové 226. Práce s barvou

23 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami pocit „váhy“ žlutá se zdá být lehčí než modrá nebo černá na snímku obvykle působí lépe, když jsou „lehčí“ barvy nahoře a „těžší“ dole barvy vyvolávají i chuťové asociace žlutá připomíná kyselost růžová připomíná nasládlost červená připomíná sladkost zelená až modrozelená vyvolává vzpomínky na slanou chuť tmavomodrá až fialová vyvolává vzpomínky na hořkost 236. Práce s barvou

24 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami souvislost mezi barvami a zvuky zvýšený výskyt zelené tlumí při vnímání subjektivní pocit hluku hnědá a oranžová vyvolávají asociaci s hlubokými tóny modrá vyvolává asociaci se středními tóny zelená vyvolává asociaci s vysokými tóny 246. Práce s barvou

25 Denní světlo 256. Práce s barvou

26 Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 266. Práce s barvou

27 Denní světlo – modrá obloha 276. Práce s barvou

28 Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 286. Práce s barvou

29 Denní světlo – zamračená obloha 296. Práce s barvou

30 Denní světlo – zamračená obloha 306. Práce s barvou

31 Denní světlo – barva světla 316. Práce s barvou

32 Denní světlo – východ a západ Slunce 326. Práce s barvou

33 Denní světlo – východ a západ Slunce 336. Práce s barvou

34 Denní světlo – východ a západ Slunce 346. Práce s barvou

35 Denní světlo – východ a západ Slunce 356. Práce s barvou

36 Denní světlo – na horách 366. Práce s barvou

37 Denní světlo – sníh 376. Práce s barvou

38 Denní světlo 386. Práce s barvou

39 Umělé světlo – střední šedá 396. Práce s barvou

40 Umělé světlo – střední šedá 406. Práce s barvou

41 Umělé světlo – zářivky 416. Práce s barvou

42 Umělé světlo – zářivky 426. Práce s barvou


Stáhnout ppt "10.1.2013 6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této."

Podobné prezentace


Reklamy Google