Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … SCENARIO PLANNING „I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … „

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … SCENARIO PLANNING „I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … „"— Transkript prezentace:

1 I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … SCENARIO PLANNING „I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … „

2 A.T. Kearney 45/ strana 2 Planeta i společnost se vyvíjí chaoticky …

3 A.T. Kearney 45/ strana 3 Co se stane až … ? Víme co budeme dělat ? nNevíme co se stane v ekonomice, technologii, legislativě …… nVíme, že některé trendy budou pokračovat – demografický vývoj, globalizace, ubývání přírodních zdrojů, konkurenční boj…. nBude platit to, co jsme si naplánovali? nDo jaké míry? nCo bychom měli udělat abychom zmírnili nejistoty ?

4 A.T. Kearney 45/ strana 4 Příprava na nejistou budoucnost nKdyž budeme dělat to, co dnes, zůstaneme tam, kde jsme dnes. Toto evidentně nestačí nBudoucnost se můžeme pokusit odhadnout. nI specialisté armádních zpravodajských služeb, vybaveni špičkovým zázemím, však považují za vynikající, pokud jejich odhady vyjdou alespoň ze 30ti % !!! nS běžnými možnostmi je tedy téměř nemožné „předpovědět“ budoucnost. nNebo můžeme zvolit práci s informacemi, které máme a další získat plánovitým postupem, který např.firmě Shell už dvakrát pomohl úspěšně zvládnout ropnou krizi. Dnes investuje do obnovitelných zdrojů

5 A.T. Kearney 45/ strana 5 Kdo umí odhadnout vývoj spotřeby benzínu za den ?

6 A.T. Kearney 45/ strana 6 Top tým - Tradiční postupy, omyly a jejich důsledky nTvoří strategie, často jen jako prodloužení trendů, které zná (Přijde nová situace na trhu, v technologii, konkurenci, investování, občas vyvolá šok, ohrozí existenci podniku) nTop tým vyhlásí krizi, začne propouštět, prodá co se dá. nKrize si důkladněji všimne až když reálně dopadne - zpravidla se ale nejméně rok, možná dva objevovaly její signály nPokud si všiml, vyložil si tyto signály v rámci toho, co znal z dřívějška. (Např.Když kapitán válečné lodi (USA) uslyšel zvuk bombardování v Pearl Harbour, myslel si, že Japonci začali stavět novou silnici) nZnámky současné finanční krize byly zaznamenány v 2006 v debatě MMF. Prof. Roubini z univesity v NY.

7 A.T. Kearney 45/ strana 7 Jak to dělají ti, co vědí nVěří,že schopnost rychle se učit je rozhodující konkurenční výhoda nVzhledem k tomu, že svět se vyvíjí komplexně a chaoticky, hledat ve strategii businessu řád a pravidla může často být ztrátou času nJako jedna z možností se nabízí: Rozšířit postupy plánování a řízení o další prvky, které s velkou dávkou pravděpodobnosti pomohou uspět nNejlepší neváhají zapojit poznatky a intelektuální práci do rozhodování o dalších krocích v podniku nVyužívají např. i metodu Scenario plannig, fungující úspěšně více než 20 let přesto, že to vyžaduje společnou, intenzivní a poněkud neobvyklou práci top týmu

8 A.T. Kearney 45/ strana 8 Co to přinese nNové příležitosti objevené tak, že sledují slabé signály změn, požadavků zákazníků, technologie a využijí je k rychlým inovacím nČasné varování - sledováním prvních krizových známek dřív, než dopadnou v plné síle, možnost připravit se na neodvratné - od snížení cen konkurence po povodeň nZmenšení rizik – nečekaných vývojů trendů, vliv dopadů různých věcí – kdy se nejistoty změní v realitu (viz. Např. Nokia vs. Motorola) nZmenšení rizik investic na nesprávném místě – nestavět továrnu na vyduté obrazovky v době, kdy svět přechází na ploché (viz. Hranice na Moravě) nJasno na čem pracovat v otázkách klíčových kompetencí nZlepšení klimatu ve firmě „Jsme připraveni být i v těžkých dobách nejlepší“

9 A.T. Kearney 45/ strana 9 Tvorba scénářů – jak na to nTop tým, zákazníci, oboroví odborníci a další osoby spolu vytvoří seznam očekávaného vývoje v businessu, oboru, technologii…. (demografický vývoj, miniaturizace… nPopíší tím trendy nPoté popíší faktory důležité pro budoucnost společnosti o kterých soudí, že budou mít vliv, ale nevědí jak se vyvinou ( legislativa, stav národní ekonomiky za 2 nebo 5 let, vývoj na finančních trzích Evropy….) mohou se rozvinout do podoby znamenající + pro business nebo – pro business. nPopíší tím nejistoty

10 A.T. Kearney 45/ strana 10 Tvorba scénářů pokr. nPoté zvolí 2 nejdůležitější nejistoty a vytvoří nepříliš obtížným postupem matice možného vývoje ve 4 variantách nTyto varianty převrátí do scénářů a popíší představu jak by vypadala realita jestliže nastane jedna z těchto možností nZískají tak 4 možné scénáře. Ty pak testují vůči trendům. nNapř. stav naší ekonomiky bude mít rostoucí trend, ale regulatorní opatření státu odčerpá většinu zdrojů na potřeby obrany. Demografický vývoj (trend) za této situace způsobí, že budou scházet prostředky na školství, sociální zabezpečení, zdravotnictví … vědu a vývoj. Co se za této situace může stát? Zvýší se emigrace talentů? Vzroste sociální napětí na krizovou hranici? Ohrozí to politickou stabilitu? nNa otázku „co se stane když“ nezískáme jednoznačné odpovědi, ale možné scénáře vývoje. Zde můžeme začít hledat odpovědi na otázky „co se s tím dá udělat?“

11 A.T. Kearney 45/ strana 11

12 A.T. Kearney 45/ strana 12 K čemu jsou dobré scénáře nPopíší možné stavy - bude to výsledek působení trendů a kombinace jedné za čtyř (nebo více) možností vlivu realizované nejistoty. nNěkteré budou pravděpodobnější než jiné. Zamítnout nesmíme žádný, nevíme zatím jak půjde vývoj nPromyslíme a posoudíme co bychom za takové situace měli / mohli udělat, abychom měli zisk. Co z toho, co dnes máme, umíme bychom s úspěchem využili, co se ještě musíme naučit, získat, vybudovat abychom i za této situace byli ziskoví nStejnou úvahu provedeme u všech (různých) scénářů. Dostaneme soubor požadavků na posílení něčeho, získání něčeho jiného, potřebu naučit se něco… nPoté vybereme ty požadavky, které se objevily ve všech nebo většině scénářů. Získáme tak kritické faktory úspěchu

13 A.T. Kearney 45/ strana 13 Strategie obohacená o scénáře nObvyklá strategie bývá výsledkem prodloužení dnešních trendů do budoucna doplněným případným plánem na rozvoj. Doplní-li ji manažeři o poznatky ze Scenario planningu, získají živý nástroj umožňující aktivně fungovat v měnícím se prostředí. Vliv změn prostředí má váhu 45% dnes, ovšem poroste jak se svět globalizuje nTato strategie musí však být udržena naživu tím že podnik neustále monitoruje vývoj především v prostředí, upravuje strategii a konkrétní plány nejméně za 6 měsíců vždy znovu. Neboť má strategii, která je ukotvena na pohyblivých lanech poznatků. Zato odolá i zemětřesení. Má-li kvalitní lana intelektuální práce. nRychlost učení je nejsilnější konkurenční výhoda.

14 A.T. Kearney 45/ strana 14 Připravenost mysli nPráce na scénářích je myšlenková tvorba možných budoucností (pravděpodobných, majících vliv na náš business) nMá za cíl vypěstovat nové instinkty business jednání, Představit si a promyslet jak bychom v této situaci dosáhli zisku. Funguje to spolehlivě. Příslušníci zvláštních komand také cvičí jiné, nové způsoby jednání. Aby se v týlu nepřítele mohli vybrat z širšího spektra svých dovedností a přežili. Cvičí i jejich rychlé vybavení – přímo instinkty, které jim zachrání život. nPráce na Sc,Pl funguje jako trénink manažerů v boji o přežití a zisky

15 A.T. Kearney 45/ strana 15 Příležitost být výkonný, úspěšný a zároveň hluboce spokojený existuje … Eudai & Associates

16 A.T. Kearney 45/ strana 16 Kontaktní údaje Kancelář: Eudai s. r. o. Prvního pluku 8– Praha 8-Karlín Tel.: GSM: Fax: Registrované sídlo: Eudai, s. r. o. Konviktská 291/ Praha 1 IČO: DIČ: CZ


Stáhnout ppt "I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … SCENARIO PLANNING „I v těch nejtěžších dobách je někdo ten nejlepší … „"

Podobné prezentace


Reklamy Google