Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vincent van Gogh 30.3.1853-29.7.1890 30.3.1853-29.7.1890.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vincent van Gogh 30.3.1853-29.7.1890 30.3.1853-29.7.1890."— Transkript prezentace:

1 Vincent van Gogh

2 Obsah stránek: Životopis Životopis Jeho vliv Jeho vliv Fotogalerie Fotogalerie Testík Testík Odkazy Odkazy

3 Životopis (1.část): Životopis (1.část): Holandský malíř, syn protestantského faráře v Zundertu, potom v Ettenu a Nucnenu. Rok před Vincentovým narozením porodila jeho matka mrtvé dítě, jež dostalo jméno Vincent Willem; Goghův zvláštní vztah k rodičům vyrůstal právě z pocitu, že je jakýmsi náhradníkem zemřelého bratra,což podle psychologů hrálo důležitou roli ve formování jeho zvláštní povahy. Holandský malíř, syn protestantského faráře v Zundertu, potom v Ettenu a Nucnenu. Rok před Vincentovým narozením porodila jeho matka mrtvé dítě, jež dostalo jméno Vincent Willem; Goghův zvláštní vztah k rodičům vyrůstal právě z pocitu, že je jakýmsi náhradníkem zemřelého bratra,což podle psychologů hrálo důležitou roli ve formování jeho zvláštní povahy. Ze svých sourozenců žil Gogh pouze se svým o čtyři roky mladším bratrem Theem od mládí v nejdůvěrnějším kontaktu, jak ukazuje jejich vzájemná korespondence, probíhající od Na Theovi byl Gogh vlastně celý život finančně zcela závislý; teprve půl roku před smrtí prodal svůj první obraz, Červené vinice u Arles(obr.1). Ze svých sourozenců žil Gogh pouze se svým o čtyři roky mladším bratrem Theem od mládí v nejdůvěrnějším kontaktu, jak ukazuje jejich vzájemná korespondence, probíhající od Na Theovi byl Gogh vlastně celý život finančně zcela závislý; teprve půl roku před smrtí prodal svůj první obraz, Červené vinice u Arles(obr.1). Červené vinice u Arles(obr.1). Červené vinice u Arles(obr.1).

4 Životopis (2.část): Na doporučení svého strýce, obchodníka s uměleckými předměty, učil se Gogh od 1869 v haagské filiálce Goupilova uměleckého obchodu; později pracoval u Goupila v Londýně a v Paříži. V březnu 1876 byl propuštěn. Již před tím se vášnivě ponořil do studia bible; proto v dubnu 1876 nastoupil místo pomocného kazatele v Anglii, kde žil v neuvěřitelných podmínkách do konce roku. Pak se pokoušel doma studovat teologii, protože však nezvládl latinu a řečtinu, navštěvoval tříměsíční misionářskou školu v Bruselu a stal se kazatelem v hornickém Borinage; staral se o chudé horníky a pomáhal jim do té míry, že zanedbával sebe. Proto byl 1880 pro nedůstojné vystupování církevní správou propuštěn. Když se podruhé nešťastně zamiloval, hledal únik v kreslení se učil u malíře Antona Mauva v Haagu; kreslil podle živého modelu a namaloval první krajiny; v Haagu žil s prostitutkou, s níž se chtěl oženit; když od něho odešla, utekl se do samoty vřesoviště v Drenthe žil u své rodiny v Nuenen; maloval zde krajiny a figurální kompozice; hlavním dílem tohoto holandského období je obraz Jedlíci brambor(obr.2), který připravoval řadou kreseb a náčrtů, neusiloval o akademickou korektnost, ale hledal „velký výraz“ (dopis 408). V blízkém Eindhovenu měl několik žáků s nimiž maloval krajiny pobýval v Antverpách, kde kreslil námořníky a studoval japonský dřevoryt. Goghův kolorit se postupně vymaňoval z tmavé stupnice, jeho vzory byli P. P. Rubens a J. F. Miltet. Na doporučení svého strýce, obchodníka s uměleckými předměty, učil se Gogh od 1869 v haagské filiálce Goupilova uměleckého obchodu; později pracoval u Goupila v Londýně a v Paříži. V březnu 1876 byl propuštěn. Již před tím se vášnivě ponořil do studia bible; proto v dubnu 1876 nastoupil místo pomocného kazatele v Anglii, kde žil v neuvěřitelných podmínkách do konce roku. Pak se pokoušel doma studovat teologii, protože však nezvládl latinu a řečtinu, navštěvoval tříměsíční misionářskou školu v Bruselu a stal se kazatelem v hornickém Borinage; staral se o chudé horníky a pomáhal jim do té míry, že zanedbával sebe. Proto byl 1880 pro nedůstojné vystupování církevní správou propuštěn. Když se podruhé nešťastně zamiloval, hledal únik v kreslení se učil u malíře Antona Mauva v Haagu; kreslil podle živého modelu a namaloval první krajiny; v Haagu žil s prostitutkou, s níž se chtěl oženit; když od něho odešla, utekl se do samoty vřesoviště v Drenthe žil u své rodiny v Nuenen; maloval zde krajiny a figurální kompozice; hlavním dílem tohoto holandského období je obraz Jedlíci brambor(obr.2), který připravoval řadou kreseb a náčrtů, neusiloval o akademickou korektnost, ale hledal „velký výraz“ (dopis 408). V blízkém Eindhovenu měl několik žáků s nimiž maloval krajiny pobýval v Antverpách, kde kreslil námořníky a studoval japonský dřevoryt. Goghův kolorit se postupně vymaňoval z tmavé stupnice, jeho vzory byli P. P. Rubens a J. F. Miltet.Jedlíci brambor(obr.2), Jedlíci brambor(obr.2),

5 Životopis (3.část): žil v Paříži, kde zprvu navštěvoval Cormonův ateliér; u svého bratra, který o své vůli vedl v Goupilově obchodě obrazy neoimpresionistů, poznal díla Pissarova a Signacova a přejal jejich techniku; jednou navštívil také G. Sezirata. Více než k neoimpresionistům však inklinoval k P. Gauguinovi a E. Bernardovi. Na pozadích jeho podobizen např. Podobizna Otce Tanguyho (obr.3) se objevují japonské barevné dřevoryty. Na jaře 1886 odjel s bratrem do Paříže a nastěhoval se do malého domečku na Montmartru, kde přišel do styku s mnohými malíři. Objevil také impresionismus(připadal si spíše jako post- impresionista) a zalíbila se mu technika pointilismus, tu však později zaměnil za své typické čárky. Van Gogh hlavně používal kontrastu barev (především modrou a oranžovou) žil v Paříži, kde zprvu navštěvoval Cormonův ateliér; u svého bratra, který o své vůli vedl v Goupilově obchodě obrazy neoimpresionistů, poznal díla Pissarova a Signacova a přejal jejich techniku; jednou navštívil také G. Sezirata. Více než k neoimpresionistům však inklinoval k P. Gauguinovi a E. Bernardovi. Na pozadích jeho podobizen např. Podobizna Otce Tanguyho (obr.3) se objevují japonské barevné dřevoryty. Na jaře 1886 odjel s bratrem do Paříže a nastěhoval se do malého domečku na Montmartru, kde přišel do styku s mnohými malíři. Objevil také impresionismus(připadal si spíše jako post- impresionista) a zalíbila se mu technika pointilismus, tu však později zaměnil za své typické čárky. Van Gogh hlavně používal kontrastu barev (především modrou a oranžovou).např. Podobizna Otce Tanguyho (obr.3) např. Podobizna Otce Tanguyho (obr.3) Pro nesnesitenost žití ve velké Paříži se i s bratrem odstěhoval do Arles. Zde namaloval své známé obrazy se slunečnicemi(obr.4) pobýval v Arles, kam za ním v říjnu přijel Gauguin. U Gogha se však začaly projevovat první příznaky duševní choroby; ohrožoval Gauguina a v záchvatu šílenství si za trest uřízl pravé ucho. Třikrát se léčil v arleské nemocnici; v obdobích relativního zdraví namaloval několik variant nemocničního dvora např. obraz Ložnice v Arles (obr.5). Od května 1889 se celý rok léčil v ústavu dr. Peyrona v St. Rémy, kde ve zdravých obdobích vášnivě maloval; tvorba byla pro něho duševní útěchou. Pracoval jako posedlý, přesvědčen, že malba přispívá k jeho uzdravení; tady maloval Ulici s cypřiši(obr.6), kde oblaka, slunce, silnice a vegetace se mění ve vířivý pohyb barevných čar, prudce vrhaných na plátno. Pro nesnesitenost žití ve velké Paříži se i s bratrem odstěhoval do Arles. Zde namaloval své známé obrazy se slunečnicemi(obr.4) pobýval v Arles, kam za ním v říjnu přijel Gauguin. U Gogha se však začaly projevovat první příznaky duševní choroby; ohrožoval Gauguina a v záchvatu šílenství si za trest uřízl pravé ucho. Třikrát se léčil v arleské nemocnici; v obdobích relativního zdraví namaloval několik variant nemocničního dvora např. obraz Ložnice v Arles (obr.5). Od května 1889 se celý rok léčil v ústavu dr. Peyrona v St. Rémy, kde ve zdravých obdobích vášnivě maloval; tvorba byla pro něho duševní útěchou. Pracoval jako posedlý, přesvědčen, že malba přispívá k jeho uzdravení; tady maloval Ulici s cypřiši(obr.6), kde oblaka, slunce, silnice a vegetace se mění ve vířivý pohyb barevných čar, prudce vrhaných na plátno.slunečnicemi(obr.4). např. obraz Ložnice v Arles (obr.5). Ulici s cypřiši(obr.6), slunečnicemi(obr.4). např. obraz Ložnice v Arles (obr.5). Ulici s cypřiši(obr.6),

6 Životopis (4.část): Život s duševně chorými pacienty byl pro Gogha nesnesitelný; v květnu 1890 odjel do Paříže a pak se usadil pod dohledem dr. Gacheta(obr.7) v Auvers u Paříže; vedle barevně jasných a výrazově harmonických obrazů, v nichž je patrný kontakt s tehdejším pařížským uměním, tvořil v posledním období obrazy, naplněné vnitřním neklidem a tragickou osudovostí; k posledním obrazům patří otřesné Obilné pole s havrany(obr.8). 27. července 1890 se smrtelně postřelil z revolveru a 29. července zemřel v náručí svého bratra Thea, který Vincenta přežil jen o půl roku, když předtím u něho rovněž propukla duševní choroba. Život s duševně chorými pacienty byl pro Gogha nesnesitelný; v květnu 1890 odjel do Paříže a pak se usadil pod dohledem dr. Gacheta(obr.7) v Auvers u Paříže; vedle barevně jasných a výrazově harmonických obrazů, v nichž je patrný kontakt s tehdejším pařížským uměním, tvořil v posledním období obrazy, naplněné vnitřním neklidem a tragickou osudovostí; k posledním obrazům patří otřesné Obilné pole s havrany(obr.8). 27. července 1890 se smrtelně postřelil z revolveru a 29. července zemřel v náručí svého bratra Thea, který Vincenta přežil jen o půl roku, když předtím u něho rovněž propukla duševní choroba.dr. Gacheta(obr.7) Obilné pole s havrany(obr.8). dr. Gacheta(obr.7) Obilné pole s havrany(obr.8). Gogh patří k prvním expresionistům v moderním malířství; jeho tvůrčí období netrvalo déle než šest let, ale o to příkřeji stoupala křivka jeho uměleckého vývoje. Teprve 1886, když se seznámil s obrazy impresionistů, osvobodil svůj kolorit z temné valérové malby. aby během několika let nabyl svého osobitého výrazu v žhavých barvách, sálajících vnitřním plamenem, jež nanášel v prudkých úhozech na plátno; Goghovy obrazy jsou v pravém slova smyslu co nejbezprostřednějším výrazem jeho rozjitřené duše. Goghovo jedinečné dílo se někdy uvádí do úzké souvislosti s tvorbou psychopatů; duševní nemoc měla nepochybně na Gogha značný vliv; jejím působením se dostával do tvůrčího raptu, stavu nejvyššího tvůrčího vypětí; jestliže z počátku pracoval velmi těžce a ročně nenamaloval více než 5-6 obrazů, stoupla jeho umělecká produkce v době duševní nemoci několikanásobně; 1888 namaloval 46 obrazů, 1889 již jen 30. Goghovy obrazy však nelze vykládat jako projev jeho schizofrenie; umělec mohl malovat jen ve stadiích, kdy byl relativně zdráv. Gogh patří k prvním expresionistům v moderním malířství; jeho tvůrčí období netrvalo déle než šest let, ale o to příkřeji stoupala křivka jeho uměleckého vývoje. Teprve 1886, když se seznámil s obrazy impresionistů, osvobodil svůj kolorit z temné valérové malby. aby během několika let nabyl svého osobitého výrazu v žhavých barvách, sálajících vnitřním plamenem, jež nanášel v prudkých úhozech na plátno; Goghovy obrazy jsou v pravém slova smyslu co nejbezprostřednějším výrazem jeho rozjitřené duše. Goghovo jedinečné dílo se někdy uvádí do úzké souvislosti s tvorbou psychopatů; duševní nemoc měla nepochybně na Gogha značný vliv; jejím působením se dostával do tvůrčího raptu, stavu nejvyššího tvůrčího vypětí; jestliže z počátku pracoval velmi těžce a ročně nenamaloval více než 5-6 obrazů, stoupla jeho umělecká produkce v době duševní nemoci několikanásobně; 1888 namaloval 46 obrazů, 1889 již jen 30. Goghovy obrazy však nelze vykládat jako projev jeho schizofrenie; umělec mohl malovat jen ve stadiích, kdy byl relativně zdráv.

7 Van Goghův vliv: Množství výstav po van goghově smrti poskytlo dorůstající generaci malířů možnost bezprostředně poznat tohoto malíře moderny. Snad nejslavnější van goghova retrospektivní výstava té doby se konala r v pařížské Galerie Bernheim Jeune a ovlivnila četné umělce, kteří se později proslavili zejména ve Francii a v Německu. Je udivující, kolik různých umělců a stylů bylo van Goghem ovlivněno, ačkoliv mladí malíři pracovali povětšinou různorodě. Množství výstav po van goghově smrti poskytlo dorůstající generaci malířů možnost bezprostředně poznat tohoto malíře moderny. Snad nejslavnější van goghova retrospektivní výstava té doby se konala r v pařížské Galerie Bernheim Jeune a ovlivnila četné umělce, kteří se později proslavili zejména ve Francii a v Německu. Je udivující, kolik různých umělců a stylů bylo van Goghem ovlivněno, ačkoliv mladí malíři pracovali povětšinou různorodě. Ve Francii učinil van Gogh hluboký dojem především na fauvisty. Nejvýznamější osobností mezi fauvisty bal Henry Matisse, který spolu s Mauricem Vlaminckem a Andrém Derainem propagoval malířský styl, jenž ve van Goghově duchu obsahoval barvy nezávisle ma předmětu jako dojem světla a prostoru. Ve Francii učinil van Gogh hluboký dojem především na fauvisty. Nejvýznamější osobností mezi fauvisty bal Henry Matisse, který spolu s Mauricem Vlaminckem a Andrém Derainem propagoval malířský styl, jenž ve van Goghově duchu obsahoval barvy nezávisle ma předmětu jako dojem světla a prostoru. Současně s francouzskými fauvisty vytvořila skupina německých umělců v Drážďanech, jejímž členy byli Ernst Ludwig Kirchner, karl schmidt-Rotluff a Erich heckel, expresionistickou skupinu die Brücke. Současně s francouzskými fauvisty vytvořila skupina německých umělců v Drážďanech, jejímž členy byli Ernst Ludwig Kirchner, karl schmidt-Rotluff a Erich heckel, expresionistickou skupinu die Brücke.

8 Fotogalerie (1.část): Obr.1.- Udivující je, že v rozmezí 10 let namaloval 900 maleb a 1100 kreseb(přitom, za jeho život se prodalo jen jedno dílo- Červené vinice). Obr.1.- Udivující je, že v rozmezí 10 let namaloval 900 maleb a 1100 kreseb(přitom, za jeho život se prodalo jen jedno dílo- Červené vinice). Obr.2.- Když se přestěhoval se do dánské provincie Drenthem později do Nuenenu a do severního Brabantu(Nizozemí). Zde namaloval známý obraz Jedlíci brambor což bylo jeho první velké dílo. Obr.2.- Když se přestěhoval se do dánské provincie Drenthem později do Nuenenu a do severního Brabantu(Nizozemí). Zde namaloval známý obraz Jedlíci brambor což bylo jeho první velké dílo.

9 Fotogalerie (2.část): Obr.3.- dílo inspirované japonskem -Portrét otce Tanguyho Obr.3.- dílo inspirované japonskem -Portrét otce Tanguyho Obr.4.- Váza s dvanácti slunečnicemi (1888) Obr.4.- Váza s dvanácti slunečnicemi (1888) Obr.5.- Jeho psychickému stavu se přisuzuje technika(vynechávání linií), kterou namaloval jeho slavný obraz Ložnice v Arles Obr.5.- Jeho psychickému stavu se přisuzuje technika(vynechávání linií), kterou namaloval jeho slavný obraz Ložnice v Arles

10 Fotogalerie (3.část): Obr.6.- Pšeničné pole s cypřiši (1889) Obr.6.- Pšeničné pole s cypřiši (1889) Obr.7.- Když v květnu 1890 Van Gogh opouští kliniku a odchází k doktoru Paulu Gachetovi v Auvers-sur-Oise blízko Paříže. Vytvoří zde svůj jediný lept-potrét doktora Obr.7.- Když v květnu 1890 Van Gogh opouští kliniku a odchází k doktoru Paulu Gachetovi v Auvers-sur-Oise blízko Paříže. Vytvoří zde svůj jediný lept-potrét doktora

11 Fotogalerie (4.část): Obr.8.- mnoho lidí se domnívá, že jeho posledním obrazem bylo Havrani nad obilným polem nebo taky Pšeničné pole s vránami, Obr.8.- mnoho lidí se domnívá, že jeho posledním obrazem bylo Havrani nad obilným polem nebo taky Pšeničné pole s vránami, ale ve skutečnosti to je Zahrada u Daubigny. ale ve skutečnosti to je Zahrada u Daubigny.

12 Testík: 1) Jak se jmenuje nejslavnější obraz Vincenta van Gogha? a) Hvězdná noc (1888) a) Hvězdná noc (1888) b) Slunečnice (1988) b) Slunečnice (1988) c) Irisy (1889) c) Irisy (1889)

13 Odpověď na otázku č.1 ŠPATNĚ ŠPATNĚ Zpět na otázku č.1 Zpět na otázku č.1 Pokračovat na otázku č.2 Pokračovat na otázku č.2

14 Odpověď na otázku č.1 SPRÁVNĚ SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.2 Pokračovat na otázku č.2

15 Testík: 2, Jak se jmenuje obraz, který prodal půl roku před smrtí? a) Slunečnice (1988) a) Slunečnice (1988) b) Odpočinek po práci (1890) b) Odpočinek po práci (1890) c) Červené vinice u Arles c) Červené vinice u Arles

16 Odpověď na otázku č.2 ŠPATNĚ ŠPATNĚ Zpět na otázku č.2 Zpět na otázku č.2 Pokračovat na otázku č.3 Pokračovat na otázku č.3

17 Odpověď na otázku č.2 SPRÁVNĚ SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.3 Pokračovat na otázku č.3

18 Testík: 3) V kterém roce zemřel Vincent van Gogh? a) 1888 a) 1888 b) 1890 b) 1890 c) 1872 c) 1872

19 Odpověď na otázku č.3 ŠPATNĚ ŠPATNĚ Zpět na otázku č.3 Zpět na otázku č.3 Pokračovat na otázku č.4 Pokračovat na otázku č.4

20 Odpověď na otázku č.3 SPRÁVNĚ SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.4 Pokračovat na otázku č.4

21 Testík: 4) Vincent van Gogh patřil mezi: a) postimpresionisty a) postimpresionisty b) impresionisty b) impresionisty c) expresionisty c) expresionisty

22 Odpověď na otázku č.4 ŠPATNĚ ŠPATNĚ Zpět na otázku č.4 Zpět na otázku č.4 Pokračovat na otázku č.5 Pokračovat na otázku č.5

23 Odpověď na otázku č.4 Odpověď na otázku č.4 SPRÁVNĚ SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.5 Pokračovat na otázku č.5

24 Testík: 5) Jak se jmenoval bratr Vincenta van Gogha? a) Theo a) Theo b) Leo b) Leo c) Noe c) Noe

25 Odpověď na otázku č.5 ŠPATNĚ ŠPATNĚ Zpět na otázku č.5 Zpět na otázku č.5 Zpět na obsah stránek Zpět na obsah stránek Zpět na začátek testíku Zpět na začátek testíku

26 Odpověď na otázku č.5 SPRÁVNĚ SPRÁVNĚ Zpět na obsah stránek Zpět na obsah stránek Zpět na začátek testíku Zpět na začátek testíku

27 Užitečné a zajímavé odkazy: The Vincent van Gogh Gallery The Vincent van Gogh GalleryThe Vincent van Gogh GalleryThe Vincent van Gogh Gallery Wikipedie WikipedieWikipedie Životopisy on-line Životopisy on-lineŽivotopisy on-lineŽivotopisy on-line ARTMUSEUM.CZ ARTMUSEUM.CZARTMUSEUM.CZ


Stáhnout ppt "Vincent van Gogh 30.3.1853-29.7.1890 30.3.1853-29.7.1890."

Podobné prezentace


Reklamy Google