Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství"— Transkript prezentace:

1 43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství 17. STOLETÍ FRANCIE ABSOLUTISMUS INSPIRACE V ANTICE Autor: Mgr. Drahomíra Párová

2 Óda, epos, tragédie, komedie, bajka, drama
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.2 Co již víme? Antika Óda, epos, tragédie, komedie, bajka, drama J.S.Bach, W.A.Mozart, L.v.Beethoven,

3 43.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? ANTIKA JASNOST A PRAVIDLA ROZDĚLENÍ LT. ŽÁNRŮ VYSOKÉ NÍZKÉ ÓDA KOMEDIE EPOS BAJKA TRAGÉDIE OSVÍCENSTVÍ FILOZOFICKÝ SMĚR 18.ST., KTERÝ ZNAMENAL PŘEVRAT V EVROP. MYŠLENÍ. ODMÍTÁ ABSOLUTISMUS, PROPAGUJE RACIONALITU, LOGIKU A HUMANISMUS

4 43.4 Co si řekneme nového? MOLIÉRE JEAN DE LA FONTAINE CARLO GOLDONI
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.4 Co si řekneme nového? MOLIÉRE JEAN DE LA FONTAINE CARLO GOLDONI JEAN-BAPTIST POQUELIN FRANCOUZ ITAL FRANCOUZ BÁSNÍK, AUTOR BAJEK DRAMATIK 267 HER DRAMATIK „POPRASK NA LAGUNĚ“ COMMEDIE DELL ARTE „SLUHA DVOU PÁNŮ“ „LAKOMEC“ „ZDRAVÝ NEMOCNÝ“

5 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.5 Procvičení a příklady Moliére, Lakomec, úryvek z monologu (dramatický přednes) Harpagon: (vběhne prostovlasý) Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrhnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není támhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu! ( Popadne sám sebe za ruku) Fuj, to jsem já. Jsem z toho celý tumpachový, už nevím, kdo jsem, ani co dělám. Ach peníze, penízky, vy moji zlatí drahouškové! Vzali mi vás! Jste pryč a pryč je má opora, má útěcha, má radost! Pro mne je všemu konec!

6 43.6 Něco navíc pro šikovné FRANCOISE DE LA ROCHEFOUCAULD
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.6 Něco navíc pro šikovné FRANCOISE DE LA ROCHEFOUCAULD AFORISMY – stručné duchaplné myšlenky BYLO BY NA ČASE, ABY SE NEVINA TĚŠILA STEJNÉ POZORNOSTI JAKO ZLOČIN. SLOVY MŮŽEŠ ZATAJIT, CO CHCEŠ, SKUTKY TĚ PROZRADÍ. KDEKDO SI NAŘÍKÁ NA SLABOU PAMĚŤ, ALE NIKDO NA SLABOU INTELIGENCI. SRDCE UDĚLÁ VŽDY ČÁRU PŘES ROZPOČET ROZUMU.

7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech languages a. literature 43.7 CLIL Daniel Defoe (ca – 24 April 1731), born Daniel Foe, was an English writer, journalist, and pamphleteer who gained fame for his novel Robinson Crusoe. Defoe's novel Robinson Crusoe (1719) tells of a man's shipwreck on a deserted island and his subsequent adventures. The author may have based part of his narrative on the story of the Scottish castaway Alexander Selkirk.

8 43.8 Test znalostí Správné odpovědi A B C D
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 43.8 Test znalostí 1. Literatura století navazuje na: A/ antiku B/ realismus C/ humanismus D/ středověké eposy 2. Klasicistní literární žánry dělíme na: A/ široké a hubené B/ vysoké a nízké C/ nerozdělují se D/ jasné a pravidelné 3. Osvícenství není: A/ filosofický směr 18. století B/ směr propagující racionalitu C/ východní filozofie D/ směr opírající se o logiku 4. Kdo z uvedených autorů nepatří do klasicismu? A/ Daniel Defoe B/ Moliére C/ Carlo Goldoni D/ Francois Rabelais 5. Vyhledej nesprávné tvrzení: A/ Carlo Goldoni napsal 267 her. B/ Moliére je francouzský dramatik. C/ Daniel Defoe je anglický básník. D/ Jean de La Fontaine je bajkař. 6. Označ nesprávné tvrzení: A/ Moliérův hrdina dramatu Lakomec se jmenuje Harapagen. B/ Pro Moliérova lakomce jsou peníze vším.. C/ M. lakomec nazývá peníze „drahouškové“. D/ Moliérova hra Lakomec je komedie. Správné odpovědi A B C D

9 Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.9 Použité zdroje, citace slide č.1 slide č.2 slide č.3 slide č.4 slide č.5 Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, M.Hanzová, J.Žáček, Fragment 1999 slide č.6 slide č.7

10 43.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Baroko, Moliére, Carlo Gordoni, Anotace Prezentace popisující období baroka.


Stáhnout ppt "43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství"

Podobné prezentace


Reklamy Google