Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství 17. STOLETÍ FRANCIE ABSOLUTISMUS INSPIRACE V ANTICE Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství 17. STOLETÍ FRANCIE ABSOLUTISMUS INSPIRACE V ANTICE Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI,"— Transkript prezentace:

1 43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství 17. STOLETÍ FRANCIE ABSOLUTISMUS INSPIRACE V ANTICE Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Drahomíra Párová

2 43.2 Co již víme? Antika Óda, epos, tragédie, komedie, bajka, drama J.S.Bach, W.A.Mozart, L.v.Beethoven, ated ated Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

3 43.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? ANTIKA JASNOST A PRAVIDLA ROZDĚLENÍ LT. ŽÁNRŮ VYSOKÉNÍZKÉ ÓDAKOMEDIE EPOSBAJKA TRAGÉDIE OSVÍCENSTVÍ FILOZOFICKÝ SMĚR 18.ST., KTERÝ ZNAMENAL PŘEVRAT V EVROP. MYŠLENÍ. ODMÍTÁ ABSOLUTISMUS, PROPAGUJE RACIONALITU, LOGIKU A HUMANISMUS Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

4 43.4 Co si řekneme nového? MOLIÉREJEAN DE LA FONTAINE CARLO GOLDONI Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura JEAN-BAPTIST POQUELINFRANCOUZITAL FRANCOUZBÁSNÍK, AUTOR BAJEK DRAMATIK 267 HER DRAMATIK„POPRASK NA LAGUNĚ“ COMMEDIE DELL ARTE„SLUHA DVOU PÁNŮ“ „LAKOMEC“ „ZDRAVÝ NEMOCNÝ“

5 43.5 Procvičení a příklady Moliére, Lakomec, úryvek z monologu (dramatický přednes) Harpagon: (vběhne prostovlasý) Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrhnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není támhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu! ( Popadne sám sebe za ruku) Fuj, to jsem já. Jsem z toho celý tumpachový, už nevím, kdo jsem, ani co dělám. Ach peníze, penízky, vy moji zlatí drahouškové! Vzali mi vás! Jste pryč a pryč je má opora, má útěcha, má radost! Pro mne je všemu konec! Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

6 43.6 Něco navíc pro šikovné FRANCOISE DE LA ROCHEFOUCAULD Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura AFORISMY – stručné duchaplné myšlenky  BYLO BY NA ČASE, ABY SE NEVINA TĚŠILA STEJNÉ POZORNOSTI JAKO ZLOČIN.  SLOVY MŮŽEŠ ZATAJIT, CO CHCEŠ, SKUTKY TĚ PROZRADÍ.  KDEKDO SI NAŘÍKÁ NA SLABOU PAMĚŤ, ALE NIKDO NA SLABOU INTELIGENCI.  SRDCE UDĚLÁ VŽDY ČÁRU PŘES ROZPOČET ROZUMU.

7 43.7 CLIL Daniel Defoe (ca – 24 April 1731), born Daniel Foe, was an English writer, journalist, and pamphleteer who gained fame for his novel Robinson Crusoe. Defoe's novel Robinson Crusoe (1719) tells of a man's shipwreck on a deserted island and his subsequent adventures. The author may have based part of his narrative on the story of the Scottish castaway Alexander Selkirk. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech languages a. literature k8&playnext=1&list=PL750FFAA37C7780E1

8 43.8 Test znalostí 1. Literatura století navazuje na: A/ antiku B/ realismus C/ humanismus D/ středověké eposy 2. Klasicistní literární žánry dělíme na: A/ široké a hubené B/ vysoké a nízké C/ nerozdělují se D/ jasné a pravidelné 3. Osvícenství není: A/ filosofický směr 18. století B/ směr propagující racionalitu C/ východní filozofie D/ směr opírající se o logiku 4. Kdo z uvedených autorů nepatří do klasicismu? A/ Daniel Defoe B/ Moliére C/ Carlo Goldoni D/ Francois Rabelais 5. Vyhledej nesprávné tvrzení: A/ Carlo Goldoni napsal 267 her. B/ Moliére je francouzský dramatik. C/ Daniel Defoe je anglický básník. D/ Jean de La Fontaine je bajkař. 6. Označ nesprávné tvrzení: A/ Moliérův hrdina dramatu Lakomec se jmenuje Harapagen. B/ Pro Moliérova lakomce jsou peníze vším.. C/ M. lakomec nazývá peníze „drahouškové“. D/ Moliérova hra Lakomec je komedie. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Správné odpovědi 1.A 2.B 3.C 4.D 5.A 6.A

9 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 43.9 Použité zdroje, citace slide č.1 slide č slide č.3 slide č.4 slide č.5 Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, M.Hanzová, J.Žáček, Fragment 1999 slide č.6 slide č.7 slide č.1 slide č slide č.3 slide č.4 slide č.5 Čítanka pro 9. ročník základní školy a kvartu víceletého gymnázia, M.Hanzová, J.Žáček, Fragment 1999 slide č.6 slide č.7

10 AutorMgr. Drahomíra Párová Období07 – 12/2011 Ročník9. ročník Klíčová slovaBaroko, Moliére, Carlo Gordoni, AnotacePrezentace popisující období baroka. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace


Stáhnout ppt "43.1 Baroko, klasicismus a osvícenství 17. STOLETÍ FRANCIE ABSOLUTISMUS INSPIRACE V ANTICE Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI,"

Podobné prezentace


Reklamy Google