Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 DIRECT MARKETING … aneb Kreativní umění pro přímou komunikaci OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 DIRECT MARKETING … aneb Kreativní umění pro přímou komunikaci OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ."— Transkript prezentace:

1 1 DIRECT MARKETING … aneb Kreativní umění pro přímou komunikaci OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

2 2 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing -navázání přímých vztahů s vybranými zákazníky, -přímá distribuční cesta, -přímá komunikace se zákazníky, -měřitelnost odezvy, -vysoká efektivita oslovení, -prostor pro kreativní řešení, -dobrá provázanost s dalšími formami MK, -efektivní nástroj vhodný pro velké i malé firmy.

3 3 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Výhody DM -zacílení na jasně vymezený segment, -možnost okamžité reakce, -personalizace, -budování osobních vztahů, -efektivní komunikace, -měřitelná reakce, -operativnost, -dlouhodobost.

4 4 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Bez databáze to nejde Kvalitní, přesná, aktuální databáze zákazníků – podmínka úspěchu !!! -utříděný soubor informací o stávajících nebo potenciálních zákaznících, -kontakty, -předchozí nákupy, -reakce na minulé nabídky, -osobní údaje, -přání, touhy, potřeby, preference …

5 5 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Přímý marketing AdresnýNeadresný -direct mailing- tištěná reklama - ing- teletext -katalogy- teleshopping -telemarketing- on-line marketing

6 6 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Formy DM Zásilkový prodej – knižní nabídky Katalogový prodej – Avon, Oriflame Telemarketing – prodej po telefonu (aktivní x pasivní) Teleshopping – známe z TV Specializované stánky – informační a objednávkové panely na letištích On-line marketing – nejvyužívanější forma Často propojení jednotlivých forem.

7 7 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Integrovaný DM Využívání forem DM a dalších forem MK Synergický efekt Vyšší efektivita zásahu cílové skupiny Inzerce + publicita + DM nabídka + telemarketing Podpora osobního prodeje – tzv. papírový prodejce

8 8 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Jak reagujete na direct marketing? Které formy DM vás oslovují? Proč? Které vás neoslovují? A proč? Uvědomujete si jejich propojení s dalšími formami MK? Poskytujete svá data do databází firem? Objednáváte si podle katalogu? On-line? S čím máte dobré/špatné zkušenosti?

9 9 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing DM zásilka Personalizovaný vzhled Individuální nabídka Dobrý průvodní dopis Možnost okamžité reakce Kreativita, emoce, příběh Kvalita a struktura papíru, obal, barvy, vložený dárek … Nutnost zaujmout, protože DM pravidlo říká: později = nikdy

10 10 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing DM dopis -nahrazuje osobní návštěvu, -je průvodcem zásilkou, -zdůrazňuje, co má adresát udělat, -ovlivňuje reakci adresáta, -dává prostor pro zpětnou vazbu, -vzbuzuje emoce … Oslovit správnou osobu, ve správnou chvíli, se správnou nabídkou !!!

11 11 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Metoda AIDCA Attention – vzbudit pozornost Týká se to mě? Interest – vzbudit zájem Co je to, co bych měl vědět? Desire – vzbudit touhu Opravdu to potřebuji? Conviction – přesvědčit se Jak se mohu ujistit, že nedělám chybu? Action – vzbudit požadovanou reakci Co mám tedy udělat?

12 12 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Direct mailing -rychlý, levný -základní informace + odkaz na www (aktualizované, interaktivní, promyšlené) -nabídněte kontakt na zákaznický servis -komunikace s operátorem – chat on-line -dobře vybírejte zákazníky pro oslovení -sledujte jejich reakci, vyhodnocujte odezvu -doplňujte údaje do databáze

13 13 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Jak získat kontakt ? -při setkání se zákazníkem (jednání, veletrh, event …) -na www - formulář k zasílání informací, newsletterů -pomocí obchodníků -pomocí soutěže, ankety -pomocí věrnostního programu -???

14 14 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Právní předpisy v DM Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů Zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy Zákon č. 480/2004 Sb. o službách informační společnosti Zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích

15 15 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Právní předpisy v DM Bez souhlasu lze zpracovávat pouze jméno, příjmení a adresu získané z vlastní činnosti nebo z veřejného zdroje (telefonní seznam). Režim opt out: dokud adresát neodmítne Režim opt in: pokud dá adresát souhlas Reklama nesmí obtěžovat – nezasílat, když adresát dá jasně najevo, že si reklamu nepřeje.

16 16 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Právní předpisy v DM Obchodní sdělení – informace určená k přímé či nepřímé podpoře zboží, služeb nebo image podniku. „Neobchodní“ sdělení – samotné uvedení telefonního kontaktu nebo internetové adresy.

17 17 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing E-marketing -získání souhlasu předem, -možnost zdarma odmítnout další zasílání, -zákaz utajení identity odesílatele, -povinnost označit zprávu jako obchodní sdělení, reklama, newsletter … -kontakt na odesílatele, -archivace souhlasů.

18 18 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing E-marketing Žádost o souhlas Dobrý den, s ohledem na zákon č. 480/2004 Sb. Si Vás dovolujeme požádat o souhlas se zasíláním našich informací z oblasti ……. Pokud chcete tyto informace získávat, klikněte prosím ZDE.

19 19 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing SMS marketing -podobně jako u e-marketingu, -nutný souhlas adresáta, -odesláním SMS zprávy adresát uděluje povolení – nutno uvést např. v pravidlech sms soutěže, -archivace „povolovacích“ SMS.

20 20 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Telemarketing -předem souhlas volaného (v úvodu hovoru), -archivace souhlasu (nahrávání hovoru). Kontroluje Úřad pro ochranu osobních údajů – postih do 1 roku od zjištění nebo do 3 let od spáchání.

21 21 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Etická pravidla DM -pravdivý popis zboží a služeb, -nezasílat „robinsonům“, -nepoužívat „výhra“, když je to dárek pro každého, -jasně uvést poštovné, balné … -neprovádět telemarketing od do 7.00, -nezakrývat účel telemarketingu.

22 22 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Příklady DM kampaní Balíček v porodnici -databáze kontaktů na rodiče, -datum narození dítěte, -nabídka plen, kosmetiky, dětské výživy atd. přesně podle věku dítěte, -DM jako pomocník v životě.

23 23 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Příklady DM kampaní Telekomunikační produkt (B2B) -ředitel dostal dálkové ovládání k modelu auta, -finanční ředitel dostal baterie do dálkového ovládání, -IT manažer dostal model auta, -měli se sejít a hrát si. A hráli si. -benefit: zacílení, překvapení, pozitivní emoce.

24 24 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Příklady DM kampaní Notebook Dell Latitude X300 -„vyzkoušej si mě, neodoláš“, -komunikované benefity: lehkost, tenkost, mobilita, výjimečný design, -papírový notebook v reálné velikosti s čokoládovou klávesnicí, -připojena personalizovaná kartička s nabídkou otestování + sleva při objednání, -45 % manažerů si objednalo schůzku s obchodníkem, 60 % si půjčilo notebook na vyzkoušení, 38 % koupilo.

25 25 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Testování DM kampaní Zákazníci AZákazníci BZákazníci C 30 Kč/1 ks ks Projevený zájem – response 2% 200 osob 5% 500 osob 3% 300 osob Uzavření smlouvy 30% 60 osob 30% 150 osob 30% 90 osob Investice/1 osoba Kč4 000 Kč Kč Výnos Kč Kč

26 26 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Informativní zásilky -obálka DL, -informativní dopis nebo leták, -nižší gramáž papíru, -adresní štítek, -automatické obálkování, -nenáročná grafika. Cena 9 – 14 Kč/kus

27 27 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Marketingové zásilky -obálka DL, C5, -informativní dopis + přílohy (leták, formulář …) -vyšší gramáž papíru, -adresní štítek, -automatická kompletace, -náročnější grafika. Cena 18 – 24 Kč/kus

28 28 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Kreativní zásilky -obálky vyráběné na zakázku, -dopis s různým stupněm personalizace, -informační přílohy nebo 3D předměty, -vyšší gramáž papíru, -adresní štítek, -manuální kompletace, -individuální řešení. Cena od 30 Kč/kus

29 29 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN Direct marketing Brief pro DM agenturu Charakteristika produktu Postavení na trhu, konkurence Definice cílové skupiny Stanovení cílů a očekávaných výsledků Používané komunikační kanály Výsledky z minulých kampaní Data z testů Rozpočet Termíny plnění


Stáhnout ppt "1 DIRECT MARKETING … aneb Kreativní umění pro přímou komunikaci OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google