Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jiří Dlouhý Centrum pro otázky životního prostředí UK Výuka v otevřeném virtuálním prostoru – Wikipedie, nebo vlastní wiki?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jiří Dlouhý Centrum pro otázky životního prostředí UK Výuka v otevřeném virtuálním prostoru – Wikipedie, nebo vlastní wiki?"— Transkript prezentace:

1 Jiří Dlouhý Centrum pro otázky životního prostředí UK Výuka v otevřeném virtuálním prostoru – Wikipedie, nebo vlastní wiki?

2 Wiki software Umožňuje tvorbu textů, úpravy, aktualizace Jednoduché editační prostředky Demokratizace webového prostoru Možnost dialogu Prostor pro spolupráci

3 Příklady využití wiki společná znalostní báze, encyklopedie, brainstorming, diskuse, skupinový projekt, vytváření seznamů, sbírka odkazů, psaní společných textů, knih, budování archivu.

4 Čistá wikiWikipedieVlastní wiki pro výuku AnonymníPřispívající uživatelé jsou zaznamenáváni Uživatelé jsou zaznamenáváni Obsah je "veřejná doména" Obsah dostupný pod licencí CC BY–SA Můžeme volit různé autorské licence pro různé stránky Obsahuje pouze textObsahuje obrázky, videa Můžeme vkládat obrázky, videa, aplikace NestrukturovanáČástečně strukturovaná Můžeme řídit strukturu Konsensus komunityČástečně moderováno dobrovolníky Můžeme volit, kdo bude moderovat Otevřený přístup Přístup můžeme omezovat dle našich potřeb Kdokoliv může číst a editovat kteroukoliv stránku Prakticky kdokoliv může editovat Různá přístupová práva pro různé stránky a různé autory Kolektivní pracovní prostory Soukromé pracovní prostory Samostatná aplikaceSamostatná aplikace provázána s dalšími projekty WF Možná integrace s dalšími projekty, včetně projektů WP Foundation Nikdy neukončená Může stanovit lhůty Obsah „tak jak je“Obsah je editován komunitou, recenzní řízení pro „Dobré“ a „Nejlepší“ Můžeme zavést recenzní řízení, hodnocení a zamykání stránek

5 Vlastní wiki Plusy – Vlastní pravidla, situace – „Plně pod kontrolou“ Mínusy – Musíme se starat i o software a hw – Nutnost updatů, záloh apod. – Boj se spammery a hackery

6 Psaní do Wikipedie - klady Volná přístupnost – autoři=žáci vědí, že jejich dílo bude volné a užitečné „věčně“ Není třeba se starat o sw Jsou dostupné podrobné návody, většinou i v češtině Jsou dostupná jasná pravidla, jak má článek vypadat (+ pravidla Dobrý, Nejlepší) Jasná pravidla zacházení s autorskými právy, kontrola roboty Širší komunita editorů – mohou učiteli pomoci Využití odkazů na další stránky, obrázky z Commons atd.

7 Psaní do Wikipedie - zápory Učitel sám by měl dobře chápat principy Wikipedie (Ověřitelnost, Nezaujatý úhel pohledu, Žádný vlastní výzkum) Učitel musí mít dostatečné znalosti autorského práva Při práci na kontroverzních tématech možnost útoků ze strany komunity

8 Příklady školních projektů CZ – Málo – když už, tak učitelé často nedávají vědět EN – Velmi oblíbené, každoročně několik desítek projektů, – Nejúspěšnější „Murder, Madness and Mayhem“ – za 15 týdnů 12 článků – 3 Exc, 8 Good

9 Alternativní cesta – vlastní rozsáhlejší wiki Příklad Důvody použití vlastní wiki – Možnost využití i pro jiné, než encyklopedické texty – Možnost recenzního řízení a hodnocení hesel recenzenty Co největší propojení s WF projekty – Obrázky na Commons – Jednoduché propojení na hesla na WP – Stejná licence

10 Název stránkyEnviwikiWikipedie Biodiverzita ‎ 12 Globalizace121 Voda31 Koloběh vody62 ISO – Bioplynová stanice ☺ 2– Slaměný dům ☺ 8– Vzduch61 Vegetační stupně ☺ 13 Komunální odpad ☺ 2– Koloběh uhlíku 13 Červená kniha ☺ 4– Koloběh síry ☺ 21 Krajina171 Ekosystém31 Koloběh dusíku41 Koloběh fosforu1– Atmosféra Země101 Srovnání pozice ve vyhledávačích


Stáhnout ppt "Jiří Dlouhý Centrum pro otázky životního prostředí UK Výuka v otevřeném virtuálním prostoru – Wikipedie, nebo vlastní wiki?"

Podobné prezentace


Reklamy Google