Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 6.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 6."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 6. Téma: Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková Autorka: Mgr. Renata Fialová

2 Podstatná jména - pomnožná, hromadná a látková 6. ročník Podstatná jména - pomnožná, hromadná a látková 6. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová ZŠ a MŠ – T.G.Masaryka Brodek u Konice

3 Urči, zda je podstatné jméno v čísle jednotném nebo množném: Urči, zda je podstatné jméno v čísle jednotném nebo množném: koberce housky motocykl prak kuličky stokoruny kláda automobil pomeranč počítače

4 jednotné číslomnožné číslo papír anténa korálek prkno talíř opěradlo tužka Převeď podstatná jména do množného čísla (plurálu): Převeď podstatná jména do množného čísla (plurálu):

5 množné číslojednotné číslo knihy cihly vlaštovky zásuvky láhve počítače meruňky Převeď podstatná jména do jednotného čísla (singuláru): Převeď podstatná jména do jednotného čísla (singuláru):

6 prázdniny sáně brýle Beskydy vidle dveře játra příušnice Vánoce Hradčany V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? Mohou vytvořit tato podstatná jména jednotné číslo? Mohou vytvořit tato podstatná jména jednotné číslo? ……… množném ………………. NE

7 Podstatná jména POMNOŽNÁ: - označují jednu věc množným číslem ta prázdnina ta dveřa ta Vánoce ty prázdniny ty dveře ty Vánoce číslo jednotné číslo množné Podstatná jména POMNOŽNÁ mají pouze tvar množného čísla

8 uhlí dříví stromoví rostlinstvo včelstvo ptactvo kamení úřednictvo rolnictvo větvoví V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? ……… jednotném ………………. Mohou vytvořit tato podstatná jména množné číslo? Mohou vytvořit tato podstatná jména množné číslo? Ne

9 Podstatná jména HROMADNÁ: - označují jednotným číslem více věcí téhož druhu číslo jednotné číslo množné to uhlí to ptactvo to dříví to uhlí to ptactvo to dříví Podstatná jména HROMADNÁ mají pouze tvar jednotného čísla

10 číslo jednotnéčíslo množné pomnožné ptákptáciptactvo včelavčelyvčelstvo studentstudentistudentstvo větevvětvevětvoví stromstromystromoví ROZLIŠUJ:

11 Sůl, voda, káva, voda, mouka, písek, sníh, cukr, pepř… Podstatná jména typu: - jsou podstatná jména LÁTKOVÁ Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství dvě vody dvě kávy

12 Úkoly pro tebe: 1.Podtrh podstatná jména POMNOŽNÁ: vidle, vidličky, kabáty, lopata, jmeniny, vrátka 2. Podtrh podstatná jména HROMADNÁ: ptáci,trám, vojsko, trámoví, žák, žactvo 3. Podtrhni podstatná jména LÁTKOVÁ: Velikonoce, kamna, mléko, svátek, listí, tvaroh

13 Na kterém řádku je podstatné jméno HROMADNÉ? a)boty, náměstí, přísloví, pole, děti b)šaty, voda, vodstvo, podnebí, žáci c)doprava, moře, oceány, nábřeží, podhůří Na kterém řádku je podstatné jméno POMNOŹNÉ? a)povodí, práce, rozpaky, nádraží, knedlíky b) silnice, neštovice, kadeřnice, světlo, průmysl c) vinice, železnice, úplavice, světlice, vánice Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla: Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla: a) Platíme dva čaje. b) Prosíme dvě zmrzliny.

14 Dvojné číslo (DUÁL): Existovalo ve staré češtině. Pokud slova „oči“ „ruce“, „nohy“ označují části lidského těla, skloňujeme je v DVOJNÉM ČÍSLE. (fotbalista) s křivýma nohama (stůl) s křivými nohami části lidského těla nejsou části těla

15 Přiřaď správná podstatná jména: Přiřaď správná podstatná jména: ………………………. s dlouhýma nohama ………………………. s velkýma ušima ………………………. s tenkými ručičkami ………………………. s kovovými nohami ………………………. s odřenýma ručičkama ………………………. s utrženými uchy děvčátko dítě stůl hodinky hrnec pes

16 Použité zdroje: Literatura: Styblík Vlastimil. Mluvnická a pravopisná cvičení k Přehledné mluvnici češtiny pro základní školy. 2. vydání. Praha: Fortuna Schneiderová Eva. Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. 1. vydání. Praha: Albatros Hauser Přemysl a kol. Čeština hravě Cvičebnice pro 6. ročník základní školy a nižší gymnázium. 1. vydání. Praha: Pansofia Obrázky: 28. července 2010] kzA8.jpg[cit. 28. července 2010] _prew_800.jpg[cit. 28. července 2010] zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac[cit. 28. července 2010] 28. července 2010]

17 ZDROJE: kzA8.jpg httphttp://kvaky.net/index.php%3Fr%3D zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac _prew_800.jpg


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 6."

Podobné prezentace


Reklamy Google