Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník:"— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 6. Téma: Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková Autorka: Mgr. Renata Fialová

2 Podstatná jména - pomnožná, hromadná a látková 6. ročník
Autorka: Mgr. Renata Fialová ZŠ a MŠ – T.G.Masaryka Brodek u Konice

3 Urči, zda je podstatné jméno v čísle jednotném nebo množném:
koberce automobil kuličky počítače motocykl stokoruny prak pomeranč housky kláda

4 Převeď podstatná jména do množného čísla (plurálu):
jednotné číslo množné číslo papír anténa korálek prkno talíř opěradlo tužka

5 Převeď podstatná jména do jednotného čísla (singuláru):
množné číslo jednotné číslo knihy cihly vlaštovky zásuvky láhve počítače meruňky

6 V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména jednotné číslo?
prázdniny sáně brýle Beskydy vidle dveře játra příušnice Vánoce Hradčany V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? ……… množném ………………. Mohou vytvořit tato podstatná jména jednotné číslo? NE

7 Podstatná jména POMNOŽNÁ: Podstatná jména POMNOŽNÁ mají pouze tvar
- označují jednu věc množným číslem číslo množné číslo jednotné ta prázdnina ta dveřa ta Vánoce ty prázdniny ty dveře ty Vánoce Podstatná jména POMNOŽNÁ mají pouze tvar množného čísla

8 V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména množné číslo?
uhlí dříví stromoví rostlinstvo včelstvo ptactvo kamení úřednictvo rolnictvo větvoví V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? ……… jednotném ………………. Mohou vytvořit tato podstatná jména množné číslo? Ne

9 Podstatná jména HROMADNÁ: Podstatná jména HROMADNÁ mají pouze tvar
- označují jednotným číslem více věcí téhož druhu číslo množné číslo jednotné to uhlí to ptactvo to dříví to uhlí to ptactvo to dříví Podstatná jména HROMADNÁ mají pouze tvar jednotného čísla

10 ROZLIŠUJ: pták ptáci ptactvo včela včely včelstvo student studenti
číslo jednotné číslo množné pomnožné pták ptáci ptactvo včela včely včelstvo student studenti studentstvo větev větve větvoví strom stromy stromoví

11 Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství
Podstatná jména typu: Sůl, voda, káva, voda, mouka, písek, sníh, cukr, pepř… - jsou podstatná jména LÁTKOVÁ Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství dvě vody dvě kávy

12 Velikonoce, kamna, mléko, svátek,
Úkoly pro tebe: 1.Podtrh podstatná jména POMNOŽNÁ: vidle, vidličky, kabáty, lopata, jmeniny, vrátka 2. Podtrh podstatná jména HROMADNÁ: ptáci,trám, vojsko, trámoví, žák, žactvo 3. Podtrhni podstatná jména LÁTKOVÁ: Velikonoce, kamna, mléko, svátek, listí, tvaroh

13 Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla:
Na kterém řádku je podstatné jméno HROMADNÉ? boty, náměstí, přísloví, pole, děti šaty, voda, vodstvo, podnebí, žáci doprava, moře, oceány, nábřeží, podhůří Na kterém řádku je podstatné jméno POMNOŹNÉ? povodí, práce, rozpaky, nádraží, knedlíky b) silnice, neštovice, kadeřnice, světlo, průmysl c) vinice, železnice, úplavice, světlice, vánice Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla: a) Platíme dva čaje. b) Prosíme dvě zmrzliny.

14 (stůl) s křivými nohami (fotbalista) s křivýma nohama
Dvojné číslo (DUÁL): Existovalo ve staré češtině. Pokud slova „oči“ „ruce“, „nohy“ označují části lidského těla, skloňujeme je v DVOJNÉM ČÍSLE. (stůl) s křivými nohami nejsou části těla (fotbalista) s křivýma nohama části lidského těla

15 Přiřaď správná podstatná jména:
………………………. s dlouhýma nohama ………………………. s velkýma ušima ………………………. s tenkými ručičkami ………………………. s kovovými nohami ………………………. s odřenýma ručičkama ………………………. s utrženými uchy děvčátko hodinky pes stůl dítě hrnec

16 gymnázium. 1. vydání. Praha: Pansofia 1998.
Použité zdroje: Literatura: Hauser Přemysl a kol. Čeština hravě Cvičebnice pro 6. ročník základní školy a nižší gymnázium. 1. vydání. Praha: Pansofia 1998. Styblík Vlastimil. Mluvnická a pravopisná cvičení k Přehledné mluvnici češtiny pro základní školy. 2. vydání. Praha: Fortuna 1992. Schneiderová Eva. Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. 1. vydání. Praha: Albatros 2005. Obrázky: 28. července 2010] kzA8.jpg[cit. 28. července 2010] _prew_800.jpg[cit. 28. července 2010] zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac[cit. 28. července 2010] 28. července 2010]

17 ZDROJE: kzA8.jpg _prew_800.jpg zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník:"

Podobné prezentace


Reklamy Google