Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Petr Paul Rubens 1577-1640 V pozadí: Rada bohů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Petr Paul Rubens 1577-1640 V pozadí: Rada bohů."— Transkript prezentace:

1 Petr Paul Rubens V pozadí: Rada bohů

2 Významná data ze života Petra Paula Rubense
Vlivy Vyučen u antverpských malířů, ovlivněn pobytem v Itálii Postavení Dvorní malíř, rádce i diplomat místodržitelky Isabely; výjimečně vzdělán 2 manželství Isabela Brandtová; Felena Fourmentová Dílo Mytologické a náboženské kompozice; portréty; později také krajiny; společně s některými malíři vytvořil obrazy, které kombinují žánrový či náboženský výjev a zátiší Detaily k Rubensovu životu: Narozen v německém Vestfálsku, (Siegen), rodiče pocházeli z Amsterodamu, ale do Vestfálska prchli před terorem vévody z Alby. Bylo to v době nizozemské revoluce. Otec byl původně přísedící u soudu v Antverpách a stoupenec reformace. Po jeho smrti se matka s dětmi rozhodla usadit v Antverpách. (1589) Dala R. do nejlepší školy, naučil se zde plynně mluvit 4 jazyky (vlámsky, německy, italsky a francouzsky), také se učil latinsky a řecky. Kopíroval biblické ilustrace a naučil se kresbu. Pak se učil ve škole antverpského krajináře a později u jiných tamních malířů. V 21 letech se stal členem gildy sv. Lukáše, tedy nezávislým malířem. Brzy nato odjíždí do Itálie. Zde pobývá v Benátkách, kde studoval Tiziana, pak pracuje pro vévodu z Mantovy. Tady k jeho povinnostem například náleželo dohlížet na dvorní slavnosti. Může často cestovat po Itálii. Byl svědkem sňatku ve Florencii mezi Jindřichem IV. A Marií Maedicejskou (1600). V Ř9mě studuje Michelangela, Raffaela, Carravagia. Má i jiné zakázky. Isabela byla dcerou Filipa II; jako diplomat hodně cestoval a byl uznáván; anglický král ho pasoval na rytíře Rubensovy manželky: Isabela a Helena: zdroj umělcovy inspirace, nepózovaly jen ke svým portrétům, jejich rysy jsou ve všech ženských postavách, jež R. namaloval. …… Zdá se , že se v Rubensově srdci zahnízdil typ ženy ……. Isabela Brandtová byla dcerou antverpského rodáka a humanisty, bylo jí 18 let. Dala mu tři děti a zemřela po 17 letech manželství. Po její smrti hledal Rubens únik v cestování a diplomatických misích. Podruhé se žení až v roce 1630, jeho manželkou se stává Helena Fourmentová, dcera bohatého obchodníka s gobelíny. (Údajně největší kráska. 16 let.) 5 dětí. Podle umělce žena, která se nečervená. V posledním období tvorby maluje Antverpy a krajiny. Umírá na dnu ve věku 63 let.

3 Hodnocení Rubensovy tvorby
„Mé nadání je takové, že žádný záměr, ať už jakkoli veliký nebo tematicky různorodý, mě nikdy nepřipravil o odvahu.“ „Prošel všemi událostmi svého veřejného života, aniž by se dal ošálit nebo nechal nalomit svůj charakter…. Bohatství ho nezničilo o nic více nežli pocty. Nezkazily ho ženy ani šlechtici.“

4 Znaky Rubensovy tvorby
Vynikal v kresbě, ale přistupoval k ní spíše jako malíř Dynamičnost, dramatická kompozice: různá, komplikovaná, do spirály….. Proměnlivost barevné palety Některé kompozice vypozoroval u starších vzorů Tedy zjemňoval kontury, modeloval formy, snaha budit zdání života a také barvy, i když se jedná o černobílé kresby Např. Tizian Nanebevzetí Panny Marie pro benátský kostel

5 1 z verzí Nanebevzetí Panny Marie 1611-1614

6 Alegorie války aneb Následky války; 1657-58; metaforicky spojeno s třicetiletou válkou.
Postavy: Mars vystupující z otevřené svatyně boha Januse, který hrozí lidu neštěstím.Venuše se ho snaží zadržet, ale on si jí příliš nevšímá. Z druhé strany je jedna z fúrii Allekto……další odpudivé postavy zachycují nákazu a hlad. Matka s dítětem v náručí má ukázat, že ničivá válka je popřením plodnosti. Ležící postava architekta, jenž drží v rukou atributy svého řemesla. Pod nohama Marta je kniha a několik kreseb; stranou je pohozena olivová ratolest jako symbol míru.-Žena ve smutku – nešťastná Evropa. Symbolem koule v rukou andílka s křížem.

7 Únos dcer Leukippových: namaléváno okolo 1618; legenda Kastor a Polydeukes (Polux) unesli 2 z dcer svého přébuzného Leukippa, Foebe a Hilarii achtělise s nimi oženit. Rubens byl první, kdo tento únos ztvárnil v malířském umění, i když měl antické vzory.

8 Bitva Amazonek: obraz plný reminiscencí z válečných scén namalovaných Rubensovými významnými předchůdci (leonardo da Vinci a Tizian); Rubens nechtěl ukázat boj, ale spíše pohyb a rytmus. K tomu směřuje celá kompozice. Postavy, které se obracejí dolů, značí úpadek; skloněné znamenají běh, úprk, útěk;zaoblené ztvárňují vír; prohnuté vedou řetěz bojovníků; svíjející se vyznačují linie perspektivy, aby urychlily pohyb v pozadí; ty, které jsou zachyceny ve vodorovné poloze, vyvolávají dojem, že se přemisťují. Podle současného kritika Roberta Delavoy.

9 Joshua Reynolds o Rubensovi
„Rubensova zvířata, zejména lvi a koně jsou tak nádherná, že by se skutečně dalo říci, že je dosud nikdo nenamaloval.“ Joshua Reynolds, anglický malíř ( )

10 Cyklus inspirovaný životem Marie Medicejské
Marie Medicejská si objednala dekoraci galerie Lucemburského paláce v Paříži. Přála si proslavit svou prestiž, důležitost svého postavení regentky, důležitost zemřelého krále. Byla vášnivou milovnicí umění a osobou citlivou na slávu. Dokončení cyklu trvalo 4 roky, má 24 maleb a chce ukázat historii života Marie Medicejské. Narození Marie Medicejské

11 Korunovace Marie Medicejské

12 Jindřich IV obdržel portrét Marie Medicejské

13 Apoteóza Jindřicha IV

14 Svatba Marie Medicejské a Jindřicha v roce 1600

15 Korunovace Marie Medicejské; ztvárnění až v naturalistickém stylu, kromě 2 okřídlených bohů úspěchu; později malířovi vytýkali to, že směšoval různé skutečnosti Ale jiní to viděli jako klad a přednost: další z principů jeho tvorby: směšování alegorie a reálné scény.

16 Vylodění Marie Medicejské v Marseilles
Cyklus zobrazuje nejdůležitější životní epizody: narození, vzdělání, svatbu v zastoupení, vylodění v Marseille , korunovaci, útěk do Blois. 2 principy: realistocký a alegorický. Marie zachycena v kruhu svých blízkých a také mytologických postav, jako jsou např. 3 Najády, popředí. Nad scénou se vznáší bohyně slávy.

17 Posvícení ( ) Rubens nebyl svými kritiky považován za „vulgárního“ malíře.. Co to znamená, jde o negativní či pozitivní hodnocení? Záleží na tom, z jakého pohledu. Některé malíře šokoval, jiní ho ocenili. Možná, že navazoval na tradici Pietra Brueghela. Do jednoho obrazu umístil 3 typy malířské skutečnosti:žánrový výjev, bukolickou krajinu a dokonce i zátiší: pravý dolní roh.

18 Krajina se zámkem Steen: asi jde o detail; zámek v pozadí nevidíme; bez ohledu na to, co maluje, jeho nejoblíbenějším motivem byly lidské postavy; proto také po mnoho let, jestliže dostal objednávku stímto motivem (podobě také zátiší), svěřoval její provedení jinému umělci. Na sklonku života dospěl k jisté změně a obrací se ke krajinomalbě, s postavami a dokonce i bez nich. Dokonce maluje v plenéru ? Ke konci života namaluje asi 50 plenérových scén. V roce 1635 zakoupil zámek Steen, což zvýšilo jeho zálibu. V tomzo případě se ale jedná o výřez, v pozadí nevidíme žádný zámek.

19 Tři grácie

20 Gareden of love

21

22 Rubens a Isabela


Stáhnout ppt "Petr Paul Rubens 1577-1640 V pozadí: Rada bohů."

Podobné prezentace


Reklamy Google