Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalosti, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti. AUTOR:Jarmila Moravcová TEMATICKÁ OBLAST:Finanční gramotnost matematika I NÁZEV DUMu:Směnný obchod – úvodní prezentace POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 01 KÓD DUMu:JM_VI/2_FIN_GRAM_MAT_I_01 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro žáky 6.ročníku ZŠ nebo primy víceletých gymnázií. Prezentace seznamuje se způsobem obchodování před dobou, kdy se začaly používat peníze. Doplňuje mezipředmětové vztahy s učivem v ON a Dě. Na úvodní prezentaci navazují pracovní listy. METODICKÝ POKYN:

2 Jak lidé dříve obchodovali? počátky obchodu směnný obchod a jeho nevýhody první platidla shrnutí počítáme příklad otázky na doma

3 Co je směnný obchod ? Ve starších dobách lidstva neexistovaly peníze. Když lidé potřebovali získat nějaké zboží, museli ho směnit za jiné.

4 Víte, co vyrábějí nebo pěstují? Navrhněte výměnu! rolník pekař tkadlena švec kolář pasačka

5 Problémy ve směnném obchodě? Jaké vymyslíte? možné problémy : Co když má někdo zájem o vaše zboží, ale vy jeho nechcete? Co když je zboží těžké na přenášení? Co když se rychle kazí? Co když je zboží ve velkém nepoměru? Např. kůň za chleba.

6 Problémy ve směnném obchodě? Jak je vyřešíte? možné řešení : Platidlo univerzální dobře přenosné oblíbené cenné

7 Nejstarší česká platidla?  Co je na obrázku ? plátěné šátečky kousky stříbra železné hřivny  Proč mají hřivny na obrázku vyvrtané otvory?  Hřivna je také starou jednotkou jedné fyzikální veličiny. Které?  Od čeho je odvozeno slovo platit? železné hřivny na svázání k sobě jednotky hmotnosti / 1 hřivna = 253 gramů/ od slova plátěné

8 Počítáme příklady: V Kocourkově nepoužívají peníze. Jako platidlo používají mušličky, perličky a stříbrné kuličky. Pan Ušatý má u sebe 2 kuličky a 6 mušliček. Pan Orlí nos má u sebe 4 perličky a 6 mušliček. Pan Dlouhé nohy má jen 26 mušliček. Když porovnávají svá platidla, kdo si může nejvíce koupit, zjišťují, že mají stejně. Sešli se v obchodě a pan Dlouhé nohy si koupil vázu za 13 mušliček. Oba další pánové chtějí koupit stejnou vázu.  Jak zaplatí, když chtějí platit přesně? Mají více možností?  Co dostane pan Ušatý nazpátek, když použije k placení 2 kuličky? Je více možností? Zadání :

9 Počítáme příklady: Zápis pan kuličky…….…perličky….…..mušličky pan U…….………. 2 ………………. 0…….…..……… 6 pan O……...……. 0…….………….. 4………….……… 6 pan D……… …………….…… 0……….……… 26 1 kulička …………… perličky 2 kuličky……………………......…20 mušliček 1 kulička……………….……………10 mušliček 1 perlička…………………..……….5 mušliček 1 kulička…………..2 perličky……………..10 mušliček Nákup: pan D………… 13 mušliček pan U…………. 1 kulička a 3 mušličky je jen jedno řešení pan O……..…. 2 perličky a 3 mušličky je jen jedno řešení Řešení:

10  Co dostane pan Ušatý nazpátek, když použije k placení 2 kuličky? Je více možností? 2 kuličky = 20 mušliček cena vázy…………….13 mušliček 20 – 13 = 7 Pan Ušatý dostane nazpátek 7 mušliček nebo 1 perličku a 2 mušličky. Dú: Zapište si zadání do sešitu! Nejdražší váza v Kocourkově stojí 2 kuličky, jednu perličku a 2 mušličky.  Tipněte si, kolika způsoby ji můžeme zaplatit.  Potom vypište všechna řešení do přehledné tabulky. Řešení příkladu - pokračování:

11 Řešení Dú: možnosti nákupu: kuliček perliček mušliček

12 použité zdroje: Obrázky: AUTOR NEUVEDEN. Kliparty Microsoft Office [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. numismatika.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: numismatika.cz/index.php?get=kapitola6


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google