Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumil Bureš
1
Výzkumné záměry v oblasti klastrů a inovační výkonnost klastrů Libor Friedel Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu FaME, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
2
CAEV – Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu
3
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Poslání CEAV vzniklo v březnu 2007 Posláním CAEV je zlepšovat pozici FaME v oblasti vědecko-výzkumné práce a její aplikace do praxe a posilovat prestiž, internacionalizaci a výzkumně-projektovou spolupráci fakulty s dalšími univerzitami, výzkumnými organizacemi, podniky a zainteresovanými ve veřejném sektoru, v jejich vzájemný prospěch
4
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Vize CAEV chce být prvkem spolupráce a konkurenceschopnosti a příležitostí pro FaME jak uspět v nových podmínkách*,v regionu jako „znalostním klastru“ * Poreformní podmínky, kdy budou pro hodnocení výkonu univerzit a výzkumu a jejich financování platit nová pravidla
5
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Zaměření výzkumu Obecně na manažerské a ekonomické příčiny a aspekty výkonnosti, konkurenceschopnosti a jejich vývoje a měření, v kontextu jednotlivých organizací, klastrů a regionů, v podmínkách rozvíjející se znalostní ekonomiky a různých inovačních rámců
6
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Kontext MIKRO- úroveň - Jednotlivé organizace, společnosti a instituce MEZO- úroveň - Klastry, sítě, komunity, regiony MAKRO- úroveň - Národní, mezinárodní a globální kontext
7
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Širší zájmové oblasti výzkumu CAEV Management znalostí Intelektuální kapitál (nehmotná aktiva) Inovace Průmyslová ekologie/průmyslová symbióza Společenská odpovědnost organizací
8
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Síťování Výkonnost Měření Strategie/Řízení Kontext výzkumu CAEV MIKRO- úroveň - Jednotlivé organizace, společnosti a instituce MEZO- úroveň - Klastry, sítě, komunity, regiony Znalosti Intelektuální kapitál Inovace Průmyslová ekologie Společenská odpovědnost
9
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Mezinárodní přístup CAEV má vytvořené kontakty nebo buduje kontakty v následujících zemích Finsko Itálie Kanada Maďarsko Německo Nizozemí Polsko Rakousko Slovensko Španělsko Švédsko USA Velká Británie …
10
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Tým CAEV Ing. Libor Friedel, MBA Ředitel CAEV Ing. Lucie Tomancová Projektová manažerka, administrativa Ing. Eva Jirčíková, PhD Výzkumný pracovník Ing. Hana Greplová Projektová manažerka Simona Pekařová Sekretariát (50%) Prof. Ing. Milan Zelený, PhD, MSc Fordham University, New York
11
FaME/CEAV a klastry/klastrové iniciativy
12
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Mezinárodní kontext výzkumu a spolupráce CEE Cluster Network European Cluster Alliance TCI Evaluation Group European Expert Group on Cluster Policy IMP 3 rove Networking Partner Harvard Business School – Microeconomics on Competitiveness European Interest Group on Creativity and Innovation European Enterprise Network
13
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Domácí kontext Ústavy FaME – ÚFÚ, ÚMM… CzechInvest / MPO (?) Konsorcium OKO Biotech Etablování Národní klastrové asociace Projekty Grantové agentury ČR Projekty Interní grantové agentury FaME (Bakalářské a diplomové práce)
14
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu CAEV v akci (2009 a dále) Pokračování výzkumu českých klastrů (+technol. platformy) Výkonnost klastrů a klastrových politik (modely hodnocení, inovace, benchmarking, nehmotná aktiva…) Životní cyklus klastrů Výzkum klastrů a klastrových politik – Polsko, Slovensko (…V4, CEE…) Výzkum a aplikace nad rámec OPPI – Spolupráce Klastr kreativního průmyslu (kreativní klastr) Znalostní klastr (platforma znalostní sítě CAEV/FaME ve ZLK) Klastr lázeňství, „agro“… „Městský klastr“ (např. 22@Barcelona) Průmyslová symbióza Znovuotevření spolupráce kolem leteckého klastru… Odkaz rodiny Baťů / T. Bati Vzdělávání a klastrové konference k výzkumu a spolupráci
15
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Nová kniha Spoluautoři Drahomíra Pavelková Libor Friedel Eva Jirčíková Adriana Knápková Petra Škodáková Karel Skokan Grada Publishing 2009
16
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu 2009 ClusterForum pro inovace Výkonnost ve vědě, výuce a praxi Zlín, 23.-24.4.2009 (FaME-ÚFÚ) Workshop on IMP 3 rove (společně s EEN) Praha 5/2009 (?) (CAEV) Research Conection Praha 7.-8.5.2009 (akce Předsednictví EU) Mezinárodní klastrová konference Zlín, 5.-6.11.2009 (CAEV)
17
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Věda, výzkum, rozvoj – „zdroje“ European Science Foundation (ESF) COST, EUROCORES obecně, European Collaborative Research Projects in the Social Sciences (ECRP), Exploratory workshops CIP (Europe INNOVA II, PRO INNO Europe II) 7. Framework Programme Interreg IV A-B-C + V4 (IVF) Regional Studies Association (research networks)… GAČR / ESF, TAČR (>2010?) FRVŠ, OP VpK 2.2-2.4… Zakázky klastrů…
18
Inovační výkonnost
19
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu IMP 3 rove
20
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Růst díky inovačnímu managementu SZdroj: IMP 3 rove 2007 Detailní zpráva se srovnáním s šampióny růstu Konzultační workshop „Cestovní mapa“ ke zlepšení inovačního managementu jako výsledek konzultačního workshopu Růst díky inovačnímu managementu + +
21
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Celostní přístup k IM „Dům inovací“ A.T. Kearney Dopad nástrojů inovačního managementu a výkonnosti inovačního managementu je spojen s podnikatelským úspěchem Konzultační proces zaměřený na podnikatelský dopad pro MSP Platforma inovačního managementu navržená k posílení podnikatelské výkonnosti MSP Inovační strategie Inovační organizace a kultura Vývoj produktu/procesu Umožňující faktory, např. řízení lidských zdrojů, management znalostí, projektový management, controlling a IT Management nápadů Spuštění a neustálé zlepšování Řízení životního cyklu inovací Podnikatelský dopad Zdroj: A.T. Kearney, 2006
22
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu IMP 3 rove je podporován on-line platformou Klíčové charakteristiky konzultačního procesu IMP³rove Cenné benchmarky z hodnocení Plně integrovaný konzultační proces („end-to-end“) Sebe-hodnotící nástroj (SAT) navržený pro potřeby inovačního managementu MSP Vysoce účinný konzultační proces díky kombinaci on-line sebehodnocení, osobním konzultacím a integrovanému hodnocení a monitorování podnikatelského dopadu provedených služeb Podpora sebe-hodnotícím nástrojem (SAT) Proces kontroly Proces benchmarkinguKonzultační procesProces následných činností Rychlé hodnocení Kde jsem ? Zpětná vazba (přímé hodnocení IMC) Přezkoumání dlouhodobéh o dopadu Hloubkové hodnocení Proč? Poskytnutí služby IMC Následné hodnocení IMC = Innovation Management Consultancy; SAT = Self-assessment tool; MMSP = malý a střední podnik Zdroj: IMP 3 rove Core Team, 2007
23
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Popis Inovační strategie Vize a strategické zacílení na inovaci Implementace strategie Organizace a kultura Role a zodpovědnosti Organizační struktura Organizační kultura a klima Procesy životního cyklu inovací Management nápadů Vývoj produktů/procesů a služeb Spuštění a neustálé zlepšování Umožňující faktory/hybné síly Projektový management Lidské zdroje a pobídky IT a management znalostí Výsledky inovací Firma 3 Firma 2 Firma 1 1 2 3 4 5 Výsledky inovací 5 Umožňující faktory/hybné síly Inovační organizace a kultura Inovační strategie Management nápadů Vývoj produktů a procesů Spuštění/neustálé zlepšování Procesy životního cyklu inovací 1 2 4 3 IM je hodnocen v pěti dimenzích výkonnosti
24
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Skóre ke každé otázce: pozice vůči 2 500 evropských MSP Skóre ke každé dimenzi “Domu inovací" Globální skóre výkonnosti v inovačním managementu Výsledky RYCHLÉ (QUICK) HODNOCENÍ Výsledky HLOUBKOVÉ (IN- DEPTH) HODNOCENÍ Výsledky za každou otázku Zdroj: IMP 3 rove Core Team, 2006 Analýza silných a slabých stránek vysvětlující výsledky hodnocení Detailní zpráva pro každé hodnocení MSP Jaká jsou opatření, která jsou implementována šampióny růstu v mé kategorii?
25
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Výsledky rychlého hodnocení MSP poznají lépe své silné a slabé stránky v inovačním managementu: Jak dobrá je jejich výkonnost ve srovnání se šampióny? Profil každé dimenze (příklad) Inovační strategie Inovační vize Obsáhlost inovační strategie Adaptabilita a flexibilita Poměr transferu Skóre ke každé dimenzi (příklad) Inovační strategie Inovační organizace a kultura Procesy životního cyklu inovací Umožňujicí faktory Výsledky inovací Zdroj: IMP³rove Core Team, 2006 Příklad z rychlého hodnocení
26
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Celkový profil výkonnosti IM (27 firem)
27
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu Úspěch nejsou jen výrobky a technologie
28
Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu www.improve-innovation.eu
29
Kontakt Fakulta managementu a ekonomiky Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Mostní 5139 (budova U2, kancelář 201) 760 01 Zlín tel.: (+420) 576 032 813, 576 032 806 mobil: (+420) 724 434 563 e-mail: friedel@fame.utb.cz, jircikova@fame.utb.cz web: www.fame.utb.cz/caev
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.