Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vizuální média v DV AR 2013/2014. Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vizuální média v DV AR 2013/2014. Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický."— Transkript prezentace:

1 Vizuální média v DV AR 2013/2014

2 Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický obrazový materiál (letáky, plakáty, pohlednice, karikatury) Relikty veřejné správy ( plány, mapy) fotografie ( lidí, staveb, předmětů, krajiny, kulturních a politických událostí) Industriální kresby a nákresy Obrazy, grafiky a modely zhotovené pro didaktické účely Využití VM ve výuce dějepisu: 1.Ilustrativní funkce – motivace, zájem, není podstatné pro porozumění verbálnímu textu 2.Reprezentační funkce – obraz znázorňuje osoby, události a objekty z v. textu → posiluje vštípení vědomostí 3.Organizační funkce - obraz znázorňuje časové a prostorové souvislosti textu ( např. mapa) 4.Interpretační funkce - obraz napomáhá pochopení obtížného obsahu 5.Transformační funkce - obraz funguje jako mnemotechnická pomůcka

3 Vizuální média – zdroj nových poznatků ! Interpretační analýza obrazů: → rozvíjení kompetencí Ž pozorovat, vnímat, analyzovat a interpretovat obraz + Analýza a interpretace obrazu: Panofsky A)předikonografické pozorování – pozorování a popis všeho, co vidíme B)Ikonografická obrazová analýza – obsah, téma, identifikace osob, krajiny Gautschi a)pocity, b) pozorování) c) domněnky, d) otázky Sauer a)popis b) analýza c) interpretace

4 Počátky fotografie Vynález fotografie: princip „camera obscura“ chemické objevy 1816 – 1826 pokusy J. N. Niepce technika daguerrotypie technika calotypie mokrý kolodiový proces – 1851 suché bromostříbrné desky s želatinovou emulzí film

5 Druhy fotografie reprodukce obrazů portrétní fotografie – od 40. let 19. století dokumentární fotografie - nejdříve přírodní zajímavosti, od konce 19. století život, sociální problémy fotografie v tisku – po 1. světové válce ideologické a propagandistické fotografie – typické pro totalitní režimy 20. století amatérské fotografie – od 20. let 20.století

6 Využití fotografie v dějepisném vyučování zachycuje realitu Fotografie je produktem lidské činnosti Zobrazená skutečnost je ovlivněna: pohledem autora použitou technikou úpravou hotových snímků interpretací – slovní komentář historie→cenzurní zásahy ve fotografii

7 Zařazení práce s historickou fotografií do DV Zásadní důležitost – výběr fotografie ↓ a) vzbudit otázky b)prezentace určitých rozporů a mnohoznačnosti c)spojení s jiným informačním materiálem D)zpochybnění tradičního očekávání Ž, stereotypů

8 Práce s fotografiemi dokumentujícími „malou historii “ (dle V. Kratochvíla) Přineste do vyučovací hodiny fotografie příbuzných. Složte fotografie dle jejich stáří od nejstarších po nejnovější. Čím se od sebe liší? Podle čeho je možné poznat, že jde o staré fotografie? Kterou fotografii považujete za nejzajímavější? Sestavte z fotografií rodinné album. Napište k němu krátký příběh ze života vaší rodiny. Zaznamenejte vyprávění rodičů, prarodičů, příbuzných, které může přiblížit příběh fotografie.

9 Doporučení k výběru fotografických souborů: sledování architektonických proměn obce využívání reklamních fotografií pro studium společenských trendů dítě na fotografii zkoumání sad fotografií z určitého období (oblékání, bydlení, doprava, obchody, srovnání popisek, komentářů k jednomu snímku v různém tisku Vždy je důležitá volba snímku ( reprezentativnost fotografie) a spojení snímku s jinými primárními a sekundárními informacemi.

10 Karikatura v DV obtížná dešifrovatelnost použité symboliky vtip, smích, vážnost, zpochybňování → emoce provokuje kladení otázek, zpochybňování ↓ Karikatura má motivační náboj, Ž nabývají znalosti z oblasti ikonografické symboliky: národní symboly, personifikace,věcné symboly, zvířecí symboly, vizualizace lidské mluvy, nonverbální komunikace Možný postup práce s karikaturou v DV: sdělení prvního dojmu, brainstorming( symboly, komu je určena, názory karikaturisty), přesný popis všech prvků karikatury, objasnění významu, uspořádání a vyhodnocení

11 Plakát v DV Plakáty: reklamní, sportovní, kulturní, turistické, politické Politický plakát: 1.propaganda – hesla, slogany, manipulace s příjemci mediálního sdělení, zastrašování, pěstování kultu osobnosti, umělé zobrazení „obyčejného člověka“ 2.volební plakáty

12 Další možné využití vizuálních médií v DV: 1.výstava 2.sbírka 3.vyprávění příběhu k obrazu 4.doplnění přímé řeči 5.vytváření scenérií 6.doplnění obrazu 7.fotomontáž a koláž Prožitkové učení: zhotovení vlastního souboru fotografií a jeho editace pomocí běžného software →vědomá manipulace s obrazovou informací Aktivizující metoda: Sepisování komentářů k historickým fotografiím a porovnávání odlišných pohledů → skupinová práce


Stáhnout ppt "Vizuální média v DV AR 2013/2014. Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický."

Podobné prezentace


Reklamy Google