Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. MODERNÍ SMĚRY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. MODERNÍ SMĚRY."— Transkript prezentace:

1 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. MODERNÍ SMĚRY

2 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

3 Osnova Impresionismus Postimpresionismus Pointilismus (= neoimpresionismus) Symbolismus Secese Fauvismus Expresionismus Kubismus

4 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

5 IMPRESIONISMUS Snahy co nejlépe zachytit světelný okamžitý dojem. Vznik: konec 60. let 19. stol. Název od: l´impression = dojem – odvozeno od MONETOVA obrazu. Místo vzniku: Paříž 1874 –1886 celkem 8 výstav impresionistická výstava – vystaven Monetův Imprese: Východ Slunce.

6 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Způsob malby: snahy zachytit okamžik pomocí SVĚTLA, malba v PLENÉRU, skvrny barev nanesených štětcem bez pevných obrysů, obraz = hra světel a stínů, barev, tvarů; odmítnutí černé barvy, konturové kresby.

7 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Představitelé Eduard MANET (1832 – 1883) Claude MONET (1840 – 1926) Camille PISSARRO (1830 – 1903) Alfred SISLEY (1839 – 1899) Auguste RENOIR (1841 – 1919) Edgar DEGAS (1834 – 1917) Antonín SLAVÍČEK (1870 – 1910)

8 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. E. MANET: Snídaně v trávě (1863)

9 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. C. MONET: Dojem: Východ Slunce (1874)

10 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Londýnský parlament

11 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Lekníny (1900)

12 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. POSTIMPRESIONISMUS Několik tendencí, kt. netvoří jednotný směr. Umělci předchůdci: symbolismu (GAUGUIN, ROUSSEAU) expresionismu (van GOGH) barevného konstruktivismu (CÉZANNE) secesní malby (TOULOUSE-LAUTREC)

13 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Paul CÉZANNE (1839 – 1906) Francouzský malíř Ovlivnil představitele KUBISMU i pozdější ABSTRAKCE. Zabýval se otázkami kompozice, vzájemných vazeb zobrazovaných předmětů nezávislých na světle. Měnil klasickou perspektivu a vytvářel prostor modelováním barevných tvarů.

14 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Masopustní úterýJablka a pomeranče

15 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

16

17 Hora St. Victoire

18 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Různá zátiší

19 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Vincent van GOGH (1853 – 1890) Nizozemský malíř žijící ve Francii. Výrazně ovlivnil zejm. EXPRESIONISMUS a fauvismus. Vytvořil si osobitou techniku malby; jasné barvy nanášel krátkými tahy přímo z tuby. Časté motivy: slunečnice, krajiny,…

20 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Slunečnice (1888) Tate Gallery, Londýn

21 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

22 Sklizeň (1888)

23 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Autoportréty

24 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Hvězdná noc

25 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Paul GAUGUIN (1848 – 1903) Francouzský malíř Jeho tvorba našla odezvu u různých forem PRIMITIVISMU + východiskem i realistických NAIVISTŮ. Inspirací: exotické krajiny i mimoevropský životní styl (Tahiti, Markézy,…).

26 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Dvě Tahiťanky (1891)

27 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Žlutý Kristus (1889)

28 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

29 Henri de TOULOUSE-LAUTREC (1864 – 1901) Francouzský malíř a grafik „Malířem ulice“. Patří k zakladatelům moderní grafiky: vytvářel PLAKÁTY (pro Moulin Rouge). Jeho tvorba nekonečná galerie PORTRÉTŮ: dělnice, šlechta, prostitutky, zpěváci, herci, měšťáci, tanečnice,…

30 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Plakát pro Moulin Rouge (1891)

31 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Návrh a výsledný plakát (litografie)

32 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

33 Dvě ženy tančí valčík (Moulin Rouge)

34 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Na promenádě v Moulin Rouge

35 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Plakáty

36 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Henri ROUSSEAU (1844 – 1910) Henri Rousseau, zv. CELNÍK. Byl jedním z prvních tzv. NAIVNÍCH malířů. Jeho malba je plochá, neexistuje na jeho obrazech perspektiva a světlo, vychází z intuice (vzpomínání na vlastní sny). Postavy, zvířata a věci jsou tak velké, jak jsou pro něho důležité.

37 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Vlastní podobizna (1890) NG, Praha

38 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Spící cikánka (1897) MoMA, NY

39 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. NEOIMPRESIONISMUS POINTILISMUS = POINTILISMUS Zformován 1886, kdy G. SEURAT vystavil obraz Neděle v la Grande Jatte. Barva rozkládána na elementární BAREVNÉ BODY = obrazy složeny z drobných teček barvy. Představitelé: Georges SEURAT (1859 – 1891) Paul SIGNAC (1863 – 1935)

40 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Nedělní odpoledne na ostrově Grand Jatte

41 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Cirkus (1891)

42 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Paul SIGNAC

43 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. SYMBOLISMUS Používá symbolů jako obrazných znaků, jejichž význam se nekryje s popisovaným dějem nebo zobrazovaným předmětem. Symbolismus nepojmenovává, ale jen naznačuje, sugeruje, vybavuje. Vycházel z umělcových představ, snů, vizí, mýtů,… Vnější svět = množství symbolů, kt. mají nějaký jiný, hlubší a duchovní význam.

44 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zástupci: Gustav MOREAU (1826 – 1898) Francouzský malíř Odilon REDON (1840 – 1916) Francouzský malíř a grafik skupina Nabis

45 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Gustav MOREAU (1826 – 1898) Francouzský malíř, který používal především mytologické a bájné náměty. Ve svých představách byl pronásledován Salome, dceru Herodiaty, která nenáviděla Jana Křtitele. Svým obrazem Zjevení inspiroval básníka Oscara Wilda. Na obraze je ústředním motivem useknutá Janova hlava.

46 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Faethón (1878) Salomé (1871)

47 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. B. J. REDON: Oko jako balon (1882)

48 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Symbolisté v českém malířství František BÍLEK (1872 – 1941) Sochař a grafik Jan PREISLER (1872 – 1918) Malíř a grafik Josef VÁCHAL (1884 – 1969) Malíř, grafik, sochař a spisovatel Jan ZRZAVÝ (1890 – 1977) František DRTIKOL

49 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Jan ZRZAVÝ Kleopatra ( ) NG, Praha

50 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. František DRTIKOL Duše (1942)

51 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. SECESE „secessio“ = lat. odchod, odtržení se Různé názvy: Jugendstil (N), Art Nouveau (F), Modern Style (VB),… Sloh 90. let 19. stol. po 1. SV. Poslední SJEDNOCUJÍCÍ sloh výtv. umění; opět zasáhl: architekturu, malířství, sochařství, užité umění,…

52 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. H. GUIMARD: Pařížské metro

53 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Reklamní plakáty

54 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Znaky secesního umění: ORNAMENT jako dekorativní prvek; dekorativnost, linearismus, ornamentálnost, plynulá vlnící se křivka; Motivy: rostlinné, zvířecí, figurální Typická BAREVNOST (barvy mají symboliku např. žlutá = b. hmoty, života; modrá = spojená s temnotou,…). Nový typ umění: PLAKÁT

55 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Představitelé: Antonio GAUDÍ (1852 – 1926) španělský architekt Gustav KLIMT (1862 – 1918) rakouský malíř Alfons MUCHA (1860 – 1939) český malíř, grafik a návrhář Své umění uplatňoval hojně i v oborech užitého umění (plakáty, šperky, nábytek,…).

56 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Antonio GAUDÍ (1852 – 1926) Španělský architekt, jehož jméno je spojeno s Barcelonou. Ovlivněn secesí a gotickými formami. Nejznámější díla v Barceloně: chrám Sagrada Familia Palacio Güell činžovní dům casa Milá

57 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Sagrada Familia Barcelona

58 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Park Güell Barcelona

59 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Casa Milá, Barcelona

60 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Sagrada Familia, Barcelona

61 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Gustav KLIMT (1862 – 1918) Rakouský malíř, kt. se narodil ve Vídni. Trvalým tématem: ženské postavy (jsou obklopeny ovzduším tragična i smyslných požitků). Nejznámější díla: Lékařství, Filozofie, Právnictví (3 nástropní obrazy pro vídeňskou univerzitu) Salome Polibek Naděje Tři věky v životě ženy

62 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Gustav KLIMT Judita a Holofernes (1901)

63 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Tři věky ženy (1905)

64 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Polibek (1907 – 08)

65 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Alfons MUCHA (1860 – 1939) Český malíř, grafik, autor plakátů a návrhář. Vytvořil osobitý styl označovaný jako „le styl Mucha“. Své umění uplatňoval hojně i v oborech užitého umění (plakáty, šperky, nábytek,…). Dokázal spojit malířství, umělecké řemeslo a architekturu.

66 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

67 FAUVISMUS

68 FAUVISMUS Od „les fauves“ = fr. dravé šelmy Jako směr trvá velice krátce: Spíše hnutí, kde si všichni malíři uchovali značnou samostatnost. Obrazy jako exploze BARVY. BARVA měla působit na smysly a vyvolávat emoce = zápis pocitů. Odmítá perspektivu – dvojrozměrný prostor.

69 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Henri MATISSE (1869 – 1954) Francouzský malíř Rozešel se s barevnou konvencí. Vytvářel obrazy založené na JASNÝCH nelomených BAREVNÝCH skvrnách. Oblíbené: modrá, červená, zelená Významná díla: La Desserte Tanec Hudba

70 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

71 Portrét paní Matissové

72 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. EXPRESIONISMUS Z lat. „exprimere“ = vyjádřit; „expressio“ = výraz Směr z poč. 20. stol. Nejvíce se projevil v NĚMECKU 1905 – 20 Umělci snahy vyjádřit vnitřní pohnutky a stavy člověka. Nejčastěji pocity: tísně a úzkosti člověka, kt. je ztracen v odlidštěném světě

73 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. EXPRESIONISMUS

74 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Charakteristiky Důraz na sytou, čistou až agresivní BAREVNOST, kt. je dána subjektivním názorem umělce. Záměrná DEFORMACE TVARŮ Předchůdci: Vincent van Gogh – agresivní barevnost Paul Gauguin

75 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

76 Edvard MUNCH (1863 – 1944) Norský malíř. V symbolismu vidíme počátky jeho tvorby. Díla zpočátku vyvolávala odpor diváků. Snaží se zobecnit lidské vlastnosti i s jejich dramaty (např. Výkřik, Puberta). Vše je prostoupeno úzkostí a starostmi, krajiny jakoby pokryty stínem smrti. Ovlivnil expesionisty.

77 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Puberta (1894,NG Oslo)

78 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Výkřik (1894, Oslo)

79 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Egon SCHIELE (1890 – 1918) Rakouský malíř Zpočátku ovlivněn vídeňskou secesí a Klimtem. Před 1. SV žil krátce v Českém Krumlově. Vytvářel: expresívně pojaté krajiny, města (Č. Krumlov), silně erotické akty, kompozice s tématikou smrti, symbolické autoportréty a portréty.

80 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Egon SCHIELE: autoportréty

81 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

82 KUBISMUS Z franc. „cube“ = krychle Revolucí v umění 20. stol.: nový způsob ZTVÁRNĚNÍ SKUTEČNOSTI Objevuje se ve Francii po r Fáze kubismu: 1.Protokubismus (1907 – 10) 2.Analytický (1910 – 12) 3.Syntetický (1913 – 14)

83 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

84 Analytický a syntetický kubismus

85 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Pablo PICASSO (1881 – 1973) Španělský malíř a sochař „Nezobrazuji svět tak, jak ho vidím, ale tak, jak ho myslím…“ Prošel mnoha uměleckým směry a rozmanitými tvůrčími obdobími, nikdy však NEPŘEKROČIL HRANICE ABSTRAKTNÍ malby.

86 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zdroje a literatura BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc : Rubico 2002, s. 182 – 208. ODEHNALOVÁ, Alena. Vybrané kapitoly z dějin kultury XX století. Brno : CERM 2001, s. 15 – 62. VLČEK, Tomáš (ed.). Francouzské umění 19. a 20. století. Praha : NG 2003 VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k postmoderně. Olomouc : nakl. Olomouc 2001, s. 9 – 39.

87 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.


Stáhnout ppt "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. MODERNÍ SMĚRY."

Podobné prezentace


Reklamy Google