Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého) JAN KAVANCBE Software

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého) JAN KAVANCBE Software"— Transkript prezentace:

1 Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého) JAN KAVANCBE Software

2 Pár slov o mně Ph.D. na JAMU v Brně (oblast interaktivních hudebních systémů) V herním průmyslu seriózně od roku 2001 Debut freeware Lovci Pokladů (2001) Spolupráce na: Dark Fall 2 (XXv productions) Barrow Hill (Shadow Tor Studios) Tale of a Hero (Future Games) Série Carol Reed: The Colour of Murder, Black Circle, Blue Madonna (MDNA Games) Bracken Tor (Shadow Tor Studios) Vlastní vydané hry (CBE software s.r.o.) Ghost in the Sheet (PC) (2007 / 2008) J.U.L.I.A. (PC) (2012) J.U.L.I.A. Untold (2012) (iOS) Vampires! / Crazy Vampires (PC, Mac, iOS, Android) (2012 / 2013) Boredom of Agustín Cordes (PC, Freeware 2013) J.U.L.I.A.: Among the Stars (PC, Mac, Linux) (2014)

3 Obsah Proč crowdfunding? Realistický cíl Odměny a cenové hladiny Příprava a plánování kampaně Průběh kampaně Záludné IndieGoGo Co s tzv. „stretch goals“? Kampaň skončila, co dál?

4 Proč crowdfunding? 1.Komunita 2.Propagace 3.Finanční zdroje

5 Realistický cíl 1.Očekávaný příjem 2.Adekvátní náplň 3.Započtení odměn a)výroba b)časová zátěž c)poštovné! 4.Odvody

6 Kognitivní test Tim Schafer Jane Jensen Brian Fargo Chris Roberts

7 Depresivní statistika IGG IndieGoGo při stejném úsilí vynese cca. pouhých 10% oproti KickStarteru Úspěšné herní projekty se v průměru pohybují mezi $ $ Nejvíce peněz vybráno na hru bylo $ Pouze 4 hry přesáhly hranici $ Pouze 21 her se dostalo nad $ Drtivá většina her nezíská potřebný rozpočet

8 Ještě depresivnější odvody IndieGoGo + PayPal – 9.1% DPH – 21% DPH počítáme z celé částky, čili před stržením IGG a PayPal (*) Výsledek = (Získané peníze * 0,826) – (Získané peníze * 0,091) Pokud bychom například vybrali $10 000, zbyde nám * 0,826 – * 0,091 = = $7 350 A odměny Ani přes úsporná opatření se nám cenu odměn nepodařilo srazit pod cca. 15% z vybraných peněz. Ve výše uvedeném případě tedy $1 500 Celkem tedy zbývá $5 850, což je 58,5% vybrané částky. (*) i kdybyste nebyli plátci DPH, první příspěvek z EU z vás plátce DPH udělá - viz novela 489/2009 zákona o DPH účinná od 1. ledna 2010

9 Ještě depresivnější odvody

10 Myšlenkový experiment Z $ zbyde $5 850 tj. cca Kč Programátor měsíčně (ŽL) Grafik měsíčně (ŽL) Zaplatíme práci dvou (pod)průměrně placených lidí po dobu cca. dvou měsíců. V uvedeném případě nemáme na hudbu, zvuk, scénář, náklady na provoz společnosti, propagaci a marketing. Navíc za dva měsíce se toho moc nestihne. Je třeba uvažovat v intencích malých projektů (pokud se jedná o jediný zdroj příjmu).

11 Kalkulujeme Koeficient pro DPH 21% (D) je 100 * (21 / ( )) = 100 * 21 / 121 = 100 * 0,1735 = 17,35% IGG (I) = 9,1% Odměny (O) = 15% Potřebné zdroje pro projekt (P) Cíl = P / ((100 – D – I – O) / 100) Předpokládejme, že potřebujeme čistého, pak Cíl = / ((100 – 17,35 – 9,1 – 15) / 100) = / 0,5855 = $17 080

12 Odměny Odměny musí dávat ekonomický smysl Cenové úrovně odměn musí odpovídat náplni Nabízené odměny musí být jasně srozumitelné U všech odměn musíme počítat s časovými náklady týmu na realizaci U fyzických odměn musíme počítat kromě výrobní ceny i s poštovným Poštovné Zjištění: V naší kampani majorita fyzických odměn odchází do USA Dva typy zásilek: DVD v jewel case můžeme poslat jako dopis Velká krabice (plakáty, trička apod.) - je nutno poslat jako balík

13 Česká Pošta nechává pozdravovat

14 Ekonomická varianta U dopisu počítáme cca $3,2 U balíku počítáme cca $16,1 Předpokládejme, že všechny zásilky půjdou do USA, protože pak se nám to jakž takž vykompenzuje (jsou i dražší destinace) 15% kalkulovaných pro odměny by mělo započítávat i poštovné pro fyzické odměny.

15 Typy odměn Základní digitální odměny 1.Děkovný 2.Tapety na plochu 3.Stahovatelná verze hry (DRM free) (nebo i jiných našich her) 4.Soundtrack 5.PDF hint book 6.PDF art book 7.Přístup do soukromého diskuzního fóra 8.Přístup do beta verze hry nebo přednostní přístup Základní fyzické odměny 1.Hra na DVD v krabici 2.Pohlednice 3.Soundtrack na CD 4.Tištěný hint book / art book 5.Plakát 6.Tričko 7.Různé tematizované předměty (USB klíčenky, hrnečky apod.)

16 Typy odměn Sběratelské verze fyzických odměn 1.Vše z fyzických odměn podepsáno Personalizované odměny 1.Donátor v titulkách (různé úrovně) 2.Donátor jakou součást hry (různé úrovně) 3.Možnost participovat na vývoji (vlastní mini-příběh, vlastní předmět ve hře apod.) Odměny v reálném světě 1.Večeře / obědy / schůzky ve studiu apod.

17

18 Vizualizace odměn

19 Obsah kampaně Představení se – kdo jsem, stručné zázemí atd. Čeho chci dosáhnout Jak toho dosáhnu a proč zrovna crowdfunding Kolik potřebuju Co za to dostane donátor Důležité odkazy (viz. Cross promotion) Video! Ideálně hratelné demo nebo alespoň teaser, něco, co si mohou lidé zkusit

20 Pár slov k videu Buďte na něm osobně Stříhejte, stříhejte, stříhejte – nechte jen to nejnutnější Maximální délka 6 minut Titulky! Ukázka ze hry

21 Cross promotion Steam Greenlight kampaň Blog Sociální sítě Nalezení podobných projektů, které dobíhají (a jsou ideálně úspěšné) Aktivita v různých komunitách

22 Plán kampaně Známe svou cílovou skupinu? Známe svůj tisk? Známe příslušné komunity? Víme komu napsat a máme jistotu, že se naše kampaň nepotká s kampaní, která vše převálcuje nebo s launchem hry, na kterou všichni čekají? Máme naplánované takové eventy, aby o nás média nenapsala jen jednou? Jsou naše webové stránky aktualizovány? Jsou naše sociální profily aktivní, máme aktivní followery atd. atd.? Jsme schopni se naplno věnovat kampani (celé dny a noci)? Nekoliduje naše kampaň s naším osobním či profesním životem?

23 Předtím než to spustíme Získat nezávislou oponenturu celého projektu, nespoléhat na svou neomylnost Pravidlo jedné návštěvy Lépe počkat na vhodnou příležitost, než to uspěchat Nemít nekonečnou kampaň (30 – 40 dní se dá přežít) Nastavit fixed funding Fixed funding – musíme dosáhnout určité hranice, jinak nic nedostaneme (model Kickstarter) Flexible funding – vše jde rovnou k nám – nedůvěryhodné Přichystat svou komunitu – psychologie vítěze Nachystat všechna oznámení pro tisk Znát zkrácenou zapamatovatelnou variantu (http://igg.me/at/julia-enhanced) Nádech a … Jedeme!

24 Nejčastější průběh kampaně FINANCEFINANCE Čas

25 Vliv „eventů“ na kampaň

26 Udržujeme kampaň při životě Vysoká aktivita na sociálních sítích Okamžitá odpověď na veřejné i soukromé komentáře IGG Promptní ová komunikace Tvorba nových úrovní dle směru, kterým jde zájem (klíčové pro navyšování příspěvků) Pravidelné aktualizace kampaně Aktualizace profilů Uvolňování nových materiálů (nevystřílet všechen prach na začátku) Eventy Získávání pomoci od stávajících úspěšných kampaní (tzv. shout out) Aktivní hledání komunit, kde o nás dosud neslyšeli

27 Naše plánované eventy Indie Support (Saymed Salazar, Agustín Cordes, César Bittar, Steven Alexander) Live Let’s play – Ghost in the Sheet + Giveaway Jednoduchá videa vytvořená ze soundtracku IAmA na Redditu Živý koncert IndieLude spojený s krátkým povídáním o kampani Live countdown (poslední hodina)

28 Sociální sítě Klíčový faktor pro získání jednotlivců Lze pomocí bannerů rozšiřovat povědomí o projektu Pokud pomohou přátelé, šíří se informace rychleji

29 Sociální sítě

30 Záludnosti IndieGoGo Teprve nyní přidána inteligentní možnost reakce na komentáře Nemožnost upgradovat příspěvek!!! musí se znovu přispět a sumace je na nás. Nejjednodušší je párování v Excelu dle ové adresy Nemožnost rozeslat „backers-only“ Jen velmi povrchní statistiky, neexistuje (pravděpodobně) obdobný projekt jako například Poměrně často si donátoři stěžovali, že proces přispění neprošel. Hodně jich to odradí. Po dobu kampaně byl server IGG několikrát dole. Jednou těsně po ukončení eventu. IGG je vnímáno spíše pro charitu (flexible funding tomu nepomáhá). KS je orientován na produkt. Pro zajímavost: po dobu 10 dní „featured project“ se neprojevilo na příspěvcích.

31 Stretch goals

32 Kampaň skončila Okamžitá reakce a elementární slušnost Privátní fórum Pravidelné update Účast komunity Snaha o co největší transparentnost

33 Diskuze

34 Děkuji za pozornost! JAN KAVAN CBE Software s.r.o.


Stáhnout ppt "Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého) JAN KAVANCBE Software"

Podobné prezentace


Reklamy Google