Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M. Skálová Proč je v současné psychoterapii přítomné integrativní hnutí? Jaké jsou hlavní přístupy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M. Skálová Proč je v současné psychoterapii přítomné integrativní hnutí? Jaké jsou hlavní přístupy."— Transkript prezentace:

1 1 Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M. Skálová Proč je v současné psychoterapii přítomné integrativní hnutí? Jaké jsou hlavní přístupy k integraci ?

2 2 Vývoj integrace v psychoterapii v posledních 80 letech 1932 – French – pokus o přemostění myšlenek Freuda a Pavlova 1936 – Rozenzweig – 3 faktory, které mají vliv napříč terapeutickými směry 1950 – Miller, Dollard – Osobnost a psychoterapie 60. a 70. léta – další integrativní pokusy, např. Frank – definice společných účinných faktorů léčení Wachtel – komplementární model propojující psychoanalýzu a behaviorální přístup od 80.let – prudký nárůst integrativních tendencí (Lazarus, Linehan, Beutler....), vznik zastřešujících organizací

3 založení SEPI (Society for the Exploration of Psychotherapy Integration), více než 20 mezinárodních konferencí, Journal of Psychotherapy Integration založení EAIP ( European Association for Integrative Psychoterapy), součást EAP Společnost pro integraci v psychoterapii se stává členem EAIP

4 4 Vývoj integrace v psychoterapii v ČR staré skvosty – např. Knobloch, Kratochvíl, SUR nové trendy – Výcvik integrace v psychoterapii ( SIP ve spolupráci s FSS MU Brno)‏

5 5 Důvody pro rozvoj integrativního uvažování a nárůst počtu integrativních modelů: - přirozený vývoj oboru (Castonguay- paralela s individuálním vývojem terapeuta) -potřeby praxe, hledání maximálně účinných metod -výzkumné studie, potvrzení účinnosti psychoterapie, významný podíl společných faktorů

6 6 Čtyři způsoby integrace v psychoterapii -teoretická integrace -eklekticismus -společné faktory -asimilace -další : komplementární model, neurovědy, kombinace integrativních modelů

7 7 Teoretická integrace vytvoření zastřešujícího konceptu integrace (meta-model)‏ integrace psychodynamických, behaviorálních přístupů s teorií rodinných systémů (Wachtel,1977), transteoretický model terapeutické změny (Prochaska a DiClement,1992) x obtížná, skoro nemožná snaha

8 8 Eklekticismus jaká metoda a technika funguje u konkrétního pacienta na jeho konkrétní problém multimodální terapie (Lazarus, 1967)‏ systematická eklektická terapie (Beutler, 1983) x nebere ohled na nesourodost vybrané techniky s ostatní klinickou praxí

9 9 Společné faktory (common factors)‏  v různých terapiích působí tytéž léčivé společné faktory 1. očekávání, že terapie může být užitečná 2. psychoterapeutický vztah 3. získání vnějšího pohledu na sebe a svět 4. korektivní emoční zkušenost 5. testování reality (Goldfried a Padaver, 1982)  x ztráta bohatství mnoha rozvinutých teorií a technik

10 10 Asimilace začlenění technik z jiného směru do terapeutova původního směru asimilativní kognitivní terapie (Safran)‏ kognitivně-behaviorální asimilativní integrace (Castonguay)‏ asimilativní psychodynamická psychoterapie (Stricker a Gold) x přílišné ředění původního směru

11 11 STRUKTURA VÝCVIKU INTEGRACE V PSYCHOTERAPII MARKÉTA ROKYTOVÁ MILAN STIBUREK

12 12

13 13

14 14

15 15 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 1. ročník: Historie a přehled psychoterapeutických směrů, pojmy Historie a modely integrace

16 16 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 2. ročník: Proces změny I (vlastní) MKN 10, porozumění

17 17 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 3. ročník: Společné faktory I Emoce Společné faktory II Vztah

18 18 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 4. ročník:Proces psychoterapie MKN 10 (2 přednášky) Mapování Vývojové teorie, teorie osobnosti, psychopatologie Etika, kulturní sensitivita Setting Intervence I

19 19 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 5. ročník:Proces změny II – u klienta Case formulation Specifické přístupy v klinické praxi MKN 10, indikace metod MKN 10, intervence II Základní otázky výzkumu Psychoterapeutická profese

20 20 NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) 1.ročník: Mapování I 5. ročník Setting II Intervence II 2.ročník: Porozumění I Intervence III Psychoter. profese 3.ročník: Emoce Vztah I 4. ročník: Mapování II Vztah II Setting I Intervence I

21 21 NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) Mapování I (1.ročník)Mapování II (4. ročník) Pozorování smyslové Klinické situace a obrazy (slyším, vidím…) Diagnostické systémy Všímavost, uvědomování MKN 10 Sledování obsahu a procesu Pozorování emocí a tělesných projevů

22 22 Výcvik je akreditován ČPS ČLS JEP Společnost pro integraci v psychoterapii je provizorním členem EAIP (Evropské asociace pro integraci v psychoterapii)

23 23 Dosavadní zkušenosti “Výcviku integrace v psychoterapii” 1.Teoreticko-dovednostní část 2.Sebezkušenostní část Mgr. Radim Karpíšek MUDr.Jan Roubal

24 24 Východiska klinická zkušenost a výzkum společné faktory, asimilace více teorií identita: -teoretická flexibilita -dovednostní flexibilita

25 25 Co a jak učíme v teorii Více teorií Základní pojmy Teorie změny Základní klinické hypotézy Mechanismy změny Vztahové a technické faktory Společné a specifické faktory

26 26 Co a jak učíme v nácviku terapeutických dovedností akcent na dovednosti explicitní a implicitní učení vztahové (vs.vztah) a technické dovednosti základní dovednosti (basic skills) a pokročilé dovednosti (advanced skills)‏

27 27 Základní dovednosti Explorace - vnímání, naslouchání, pozorování -explorace myšlenek -explorace pocitů Vhled (porozumění)‏ podpora uvědomění,zvědomění podpora vhledu práce s terapeutickým vztahem Akce podpora konání (jednání) relaxace behaviorální změna a modelování rozhodování

28 28 Pokročilé dovednosti kontextuální základní dovednosti plánování léčby vyhodnocení dopadu intervence zahájení, udržení a ukončení terapeutického procesu integrativní case formulace “na míru šitá” léčba

29 29 Metodika nácviku -jedinec, dvojice, trojice, skupina -objevování vlastního módu, módy ostatních frekventantů, rozšiřování a modelování -vlastní zkušenost, přepisy a záznamy sezení -fáze vývoje dovedností

30 30 1.setkání Téma: Mapování I. -pozorování smyslové -všímavost, uvědomování mentálních a tělesných procesů -sledování obsahu a procesu -pozorování emocí a tělesných jevů -explorace emocí a myšlenek

31 31 2.setkání Téma: Porozumění -porozumění problému, symptomu -hypotetizování -diagnostika, MKN 10 -pozitivní diagnostika a potenciál klienta -case formulation

32 32 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "1 Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M. Skálová Proč je v současné psychoterapii přítomné integrativní hnutí? Jaké jsou hlavní přístupy."

Podobné prezentace


Reklamy Google