Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČVUT v Praze 1.4.2011 MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ VOZIDLA A MOTORY Ing. Branko REMEK, CSc. vedoucí provozu laboratoří U 12120 Ústav automobilů a spalovacích.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČVUT v Praze 1.4.2011 MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ VOZIDLA A MOTORY Ing. Branko REMEK, CSc. vedoucí provozu laboratoří U 12120 Ústav automobilů a spalovacích."— Transkript prezentace:

1

2 ČVUT v Praze MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ VOZIDLA A MOTORY Ing. Branko REMEK, CSc. vedoucí provozu laboratoří U Ústav automobilů a spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulta strojní ČVUT v Praze

3 PROGRAM Úvod Historické základy oboru Osobnosti – výuka a průmysl Magisterské a doktorandské studium Automobily silniční a terénní Pístové spalovací motory Kolejová vozidla Evropská spolupráce – výuka a výzkum Laboratoře a zkušebny ústavu Uplatnění absolventů v praxi

4 První parovůz ve Střední Evropě Pražská Polytechnika (1736) Staré Město, Husova ul. Josef Božek, mechanicus – Královská obora Parní stroj Boulton-Watt

5 ČVUT v Praze – tradice přes 300 let Kontinuita výuky ve spojení s technickou praxí - průmyslem Stavovský polytechnický institut Strojnictví – samostatný obor ČVUT – Fakulta strojní a elektrotechnická Zakladatelé dnešních oborů a kateder: Katedra pístových strojů- Prof. Jan Košťál ČKD Katedra automobilů- Prof. Jan Petránek Praga Katedra automobilů a motorů- Prof. Josef Kožoušek Avia Nástup do nového tisíciletí v podmínkách sjednocené Evropy: Bakalářské, magisterské a doktorské studium v EU Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Výzkumné centrum Josefa Božka – 2000 Mezinárodní spolupráce EMAE Mezinárodní společnosti EAEC, FISITA, SAE International

6 NW – TATRA – První automobil – Leopold Sviták (vzor Benz) Tatra 87 – 1936 – Erich Ledwinka Tatra 11 – 1923 a 57 – 1931 – Hans Ledwinka Podvozek – rám vozu Tatra 815 TerNo

7 L&K – Škoda –

8 Praga – vůz na statisíce km 1907 (Kec – Petránek) ←Typ V Ing.František Kec První úspěšný nákladní automobil Praga Piccolo - Ing. Jan Petránek Nejúspěšnější osobní automobil (42 sérií v letech 1924 – 1948) ← Typ V3S (Vojenský 3t Speciál) ( vozů v letech 1953 – 1990)

9 Tradice a pokrok na kolejích Od prvních strojíren První českomoravská, Ringhoffer – Tatra, Breitfeld – Daněk, přes strojírenské trusty ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk) a Škoda k dnešním Škoda Transportation Typ 15T =>

10 Slovenská strela - Tatra Hybridní přenos: Spalovací motor – elektrický generátor s rotujícím statorem + hnací elektromotor – výstup na kola

11 Vývoj pohonu vozidel Budoucnost: Podlahová plošina, hybridní nebo elektrický pohon, snad palivové články nebo spalovací motor Současnost: Samonosná karoserie a spalovací motor Minulost: Koňský povoz

12 STUDIUM OBORU Na tříleté Bakalářské studium „Teoretické základy strojního inženýrství“ (předměty na vyšší úrovni) navazuje: - Magisterské studium (4 semestry + DP) obor „Dopravní technika“ s možnostmi volby předmětů pro zaměření: - pístové spalovací motory - silniční motorová vozidla - kolejová vozidla Na Magisterské studium navazuje individuální: - Doktorské studium – 4 roky Jiná možnost je: Čtyřleté Bakalářské profesní studium „Konstruování pomocí počítače“, ale pro další magisterské studium je podmínkou přijímací zkouška!

13 „DOPRAVNÍ TECHNIKA“ Základní předměty oboru (pro všechna zaměření): Teorie vozidel Spalovací motory Převodová ústrojí vozidel Zkoušení vozidel a jejich částí Kmitání mechanických soustav Výpočetní metody dopravních strojů Experimentální metody a zkoušení strojů Dynamická pevnost a životnost, MKP

14 „MOTOROVÁ VOZIDLA“ Předměty pro užší zaměření: Projekty - Diplom Dynamika vozidel Ústrojí vozidel Elektrická zařízení Pasivní bezpečnost Mechanika mechanizmů Konstrukce karoserií a rámů

15 Ústrojí pohonu AWD – Porsche Rozvodovka PN – Mezinápravový diferenciál – Rozvodovka ZN – Převodovka – Spojka - Motor

16 Mechatronika

17 Hybridní pohon vozidla Paralelní pohon: Motor + elektro Elektropohon a rekuperace Spouštění

18 Paralelní hybridní pohon Spojka Převodovka

19 „SPALOVACÍ MOTORY“ Předměty pro rozšíření základu: Aplikovaná dynamika Elektronika Aerodynamika – CFD Předměty pro užší zaměření: Projekty a Diplomová práce Příslušenství motorů Přeplňování a chlazení Výpočetní metody

20 Pístový spalovací motor a jiné možnosti pohonu - alternativy Varianty kinematiky mechanismu, např. krouživý píst Wankel - problémy s těsněním a průběhem spalování i účinností. Spalovací turbina - neuplatnila se ani v ustáleném režimu práce v hybridním voze - účinnost omezená teplotou lopatek. Motory s alternativními tepelnými oběhy (vnější spalování) Parní oběh s vysokotlakým expandérem - parní stroj Stirlingův pracovní oběh- motor Stirling dosažení potřebného měrného výkonu, dynamiky a provozní účinnosti - Carnotův princip omezení účinnosti teplotou, dané např. materiály a provedením výměníků.

21 Zážehový motor (Otto) Palivo – fosilní i z biomasy - kapalné- benzín, etanol, metanol - plynné- metan CH 4, LPG (P-B), CNG, H 2 Exhalace – snadné odstranění CO, HC, NO x ; v budoucnosti částice Nízká účinnost, větší množství skleníkového CO 2 Motormanagement - kvantitativní regulace výkonu – zatím obvykle škrticí klapka – nízká účinnost v nízkém zatížení - zapalování – adaptivní regulace klepání - vícebodové vstřikování - Multipoint Injection - variabilní rozvod - VVT (Variable Valve Timing) Další vývoj: Přímé vstřikování a vrstvená směs – DISI Vzněcování chudé směsi při nízkém zatížení (CAI) Přeplňování a řízení kompresního poměru VVA

22 Vznětový motor (Diesel) Palivo fosilní kapalné i z biomasy – nafta, metylester řepkového oleje, DME, Fischer-Tropschův kerosen z biomasy,... Exhalace – nesnadno odstranitelné NO x a částice, malá množství CO a HC, vysoká účinnost, menší emise CO 2 - EGR = Exhaust Gas Recirculation a/nebo prachové filtry DPF a/nebo SCR = Selective Catalytic Reduction NO x (Euro 5) Motormanagement - regulace výkonu dávkou paliva a přeplňováním VGT - vícenásobné elektronicky řízené vstřikování UI nebo CR Další vývoj: - vícestupňové přeplňování a adaptivní vstřikování pro homogenní směs v nízkém zatížení (HCCI, HPLI) s integrovaným řízením spolu s EGR a variabilním rozvodem

23 Palivový článek - princip Plynné palivo, např. vodík Polopropustná membrána pro protony + katalyzátor Elektr. energie mezi katodou a anodou – elektrony Nutnost chlazeníExhalace: kyslík a voda

24 Možnosti vývoje motoru Technický a technologický vývoj Vývoj metod a metodik práce pístového spalovacího motoruMatematické modelování – konstrukce a materiál Počítačová simulace

25 Vývoj motoru VGT Downsizing, trend snižování objemu motoru a vysoko- tlaké přeplňování!

26 „KOLEJOVÁ VOZIDLA“ Předměty pro rozšíření základu: Konstrukce vozidel Pohony vozidel Pojezdy vozidel Předměty pro užší zaměření: Projekty - Diplom Dynamická pevnost Elektrická výzbroj Technologie výroby

27 Kolejová vozidla Dieselelektrická lokomotiva Naklápění vozové skříně - systém zavěšení „Pendolino“

28 Vývoj kolejových vozidel Model (M 1:5) dvounápravového podvozku vagonu Měření příčných kmitů obou dvojkolí podvozku na nekonečné kolejnici (žluté kotouče)

29 DIPLOMOVÁ PRÁCE Aktivní bezpečnost vozidla – podpůrné systémy pro řidiče ACC (Adaptive Cruise Control a LAN (Lane Assistent) Laserový měřič vzdálenosti Turck LT3 na modelu vozidla SMALL pro zkoušky ovládání a reálných jízdních vlastností. Pracovní dosah:0,3 až 5 m Frekvence:4,5 Hz; 45 Hz; 450 Hz Lineární charakteristika Zdroj: Diplomová práce – M. Brda

30 EVROPSKÉ STUDIUM - EMAE Vozová zkušebna – aerodynamický tunel EMAE – European Master in Automotive Engineering Výuka v anglickém jazyku na FS – ČVUT (1 rok) Výuka na partnerské vysoké škole v zahraničí (1 rok) Pětiměsíční studijní pobyt ve výrobním podniku nebo výzkumném a vývojovém středisku v zahraničí

31 EMAE - Vstupní úroveň: bakalář technického zaměření MASTER DEGREE IN AUTOMOTIVE ENGINEERING První rok (2 semestry) Výuka na ČVUT v Praze v angličtině (součástí je intenzivní výuka jazyku) MASTER DEGREE IN AUTOMOTIVE ENGINEERING ENSIETA Brest Francie (F) 4. semestr je věnován zpracování diplomové práce a 5ti měsíční stáži ve výrobním nebo výzkumném podniku kdekoli na světě 3. semestr Inženýrský diplom automobilové techniky Magisterské diplomy ze dvou zemí podle specializace ve 2. roce studia HAN Arnhem Nizozemí (A) IFP Paříž Francie (F)+(A) Přijímací řízení IFP (F) – Studium ve francouzštině (A) – Studium v angličtině

32 EMAE – Příklad projektu Simulace jízdy v náročném provozu a automatizované řízení vozidla Spolupráce s univerzitou HAN Nizozemí (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) Vybavení pro zkoušky vzájemné komunikace vozidel Reálná simulace jízdy na modelech vozidel v měřítku 1:5 Optimální řešení pro bezpečnou změnu jízdního pruhu vozovky Zjednodušený model reálného vozidla

33 Studentský projekt 2009/2010 CTU CarTech Team – Formula Student / SAE Jednotné technické předpisy mezinárodní formule Vývojový tým tvořený pouze studenty oboru Vlastní vedení i financování celého projektu Nejlepší týmy z mistrovství Evropy postupují do finále!

34 DOKTORSKÉ STUDIUM Zapojení do činnosti VCJB, založeného v roce 2000 Výzkumné centrum Josefa Božka - VCJB Josef Bozek Research Center- JBRC Ředitel - Prof. Ing. Jan MACEK, DrSc. Soustředění univerzitních a jiných vývojových pracovišť v České republice: Obory:Nové systémy pohonu Příprava a spalování směsi Alternativní paliva Mechatronika ve vozidlech Převodná ústrojí MV Inteligentní vozidlo

35 ČVUT v Praze a Výzkumné Centrum Josefa Božka

36 Laboratoře a zkušebny ČVUT - FS Praha 6 Pod Juliskou 1969 Praha 2 Karlovo nám

37 Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Zkoušky motorů zážehových – benzínových Vývoj motorů Životnost a spolehlivost Dynamometr MEZ DS 736 Měření spotřeby Měření exhalací Indikace tlaků

38 Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Dynamometr MEZ DS 736 Měření spotřeby Měření exhalací Indikace Tepelná bilance Elektronika

39 Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Plynový zážehový motor CNG matematický model zkušební stanoviště

40 Lineární spalovací motor Patentová ochrana Dvouválcový, dvoudobý motor se spřaženými písty, bez klikového mechanismu Elektromechanický přenos energie Lineární generátor elektrického proudu Vývoj v rámci VCJB - ČVUT Fakulta elektrotechniky FEL – ČVUT v Praze

41  Strukturální analýza  Optimalizace zádržného systému  Střet chodce s vozidlem  Ochrana chodce Pasivní bezpečnost vozidla z hlediska řidiče i chodce Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze

42 Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Simulace a experiment Počítačová simulace kolize chodce s automobilem Zkušební zařízení vrhající model hlavy chodce proti vozu

43 Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Ústrojí pohonu vozidel Zkoušení spojek, převodovek, spojovacích hřídelí a náprav Otevřený zkušební stav => Uzavřený zkušební stav ↓

44 ČVUT - CVUM Centrum vozidel udržitelné mobility Nová výzkumná základna zaměřená na ústrojí pohonu silničních vozidel 4 stanoviště pro zkoušky motorů a/nebo elektrických pohonů včetně modelového stanoviště pro jednoválce s měřicími zařízeními pro přímou kalibraci simulačních programů, 2 stanoviště pro mechanická a elektrická převodová/přenosová zařízení, vozový dynamometr 4*4 s úplným vybavením pro simulaci provozních podmínek. Optimalizace konceptů a výzkumu nástrojů parametrické optimalizace budoucích motorů hybridních pohonů s dělením výkonu a akumulací energie pro elektrická vozidla pokročilé systémy adaptivního a prediktivního řízení. Projekt OP VaVpI - Regionální výzkumná centra ČVUT a OP PI Prosperita – VTP Roztoky a.s. (EU Structural Funds )

45 Doktorandské studium Doktorandi a zaměstnanci VCJB-JBRC na světovém kongresu SAE Detroit – USA mají světu co nabídnout!

46 Uplatnění absolventa oboru – krok do reálného života Možnosti v České republice: Základní výzkum Akademie věd ČR Aplikovaný výzkumBenteller, Idiada, mbTec, Ricardo, Porsche Engineering Services Základní vývoj Škoda Auto a.s., IVECO CZ, Siemens, SOR, Škoda-Transport, Tatra a.s. Komponenty a příslušenství vozidelBosch, ČZ, Hella, Honeywell Turbo Systems, Jihostroj, Motorpal, Pal International, PBS Turbo, Valeo, Visteon, TWR a další podniky SAP Zkoušení vozidel Dekra, Tatra a.s., TÜV-SÜD Auto, Prodej vozidel Zastoupení výrobců OICA Provoz vozidel STK a EK, ČESMAD (dopravci) Servisní služby Autoopravárenství, PHM

47 IVECO Czech – Irisbus (Karosa) 1895 SODOMKA 1905 Kočáry 1925 Karoserie 1948 Karosa n.p Karosa s.p Renault V.I. Irisbus = RVI+IVECO 2000 IRISBUS - Karosa 2007 IVECO – Irisbus 2009 IVECO Czech Republic Vysoké Mýto

48 Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav 1895 Laurin&Klement 1905 Voiturette Typ A 1925 Škoda Plzeň 1928 Ing. Hrdlička Karel 1954 LIAZ 1964 Škoda 1000MB 1987 Škoda Favorit Ing. Hrdlička Petr 1993 VW Group Ing. Hrdlička Martin 2011 Studie - Autosalon Genéve Výrobní závody: Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí Výzkumné a vývojové středisko: Mladá Boleslav (Česana) Zkušební polygon: Úhelnice Prodejní a servisní centra v ČR a EU

49 TATRA a.s. Kopřivnice 1898 NW - Präsident 1919 Tatra (NW) 1920 Ringhoffer–Tatra 1923 Tatra 11 (Ledwinka) 1934 Tatra 77 (87, 97,107) 1944 Tatra T111 (138, 148) 1956 Tatra Tatra 613 (Vignale) 1980 Tatra T813 (T815) 2002 Tatra T815 - TerNo Tatra T163 - Jamal 2009 Tatra T810 (rigid) Uplatnění: Kopřivnice Vývoj, výroba, zkušebna!

50 Futurologie a automobil Populační exploze Nerostné zdroje Obnovitelné zdroje recyklace surovin Ekonomika provozu Ekonomika výroby Životní prostředí - Exhalace - Hluk - Globální oteplování Sobeckost a lenost je hnací silou pokroku !

51 Studium na Ú FS - ČVUT Obor dopravní a manipulační technika – zaměření na automobily, spalovací motory a kolejová vozidla: Fakta: Historická tradice Vysoká úroveň studia Světové osobnosti Optimální podmínky pro: - studium - výzkum a vývoj - uplatnění absolventů Prof. Ing. Jan Macek, DrSc. vedoucí ústavu

52 Studium na Ú FS - ČVUT Obor dopravní a manipulační technika – zaměření na automobily, spalovací motory a kolejová vozidla: Fakta: Historická tradice Vysoká úroveň studia Spolupráce s OEM: VW AG, Renault, Daimler, Porsche, Honeywell Turbo Systems, MAN Turbochargers Spolupráce s Ricardo, AVL, FEV, mbTec, Porsche Engineering Services, Gamma Technologies Inc. ad. Optimální podmínky pro: - studium - výzkum a vývoj - uplatnění absolventů Kontakt:


Stáhnout ppt "ČVUT v Praze 1.4.2011 MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ VOZIDLA A MOTORY Ing. Branko REMEK, CSc. vedoucí provozu laboratoří U 12120 Ústav automobilů a spalovacích."

Podobné prezentace


Reklamy Google