Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK"— Transkript prezentace:

1 Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK

2  Teze o digitální generaci – kdo jsou stakeholdři v této tezi? (teachers, businessmen, … Tapscott)  Datové báze: WIP-CZ, WIP-SW, INFOGRAM, CZSO  Srovnání multitaskingu  Srovnání dovedností ◦ Mladí x staří ◦ Diferenciace mladých ◦ Reálná x vnímaná  Srovnání rodiče x děti  Závěry

3 S odkazem na podíl uživatelů Internetu u teenagerů a jejich „přirozeného přístupu“ k novým technologiím s sebou konec devadesátých let přinesl označení „digitální generace“, „síťová generace“, apod. Na základě dat z České republiky a ze zahraničních výzkumů autor v prezentaci problematizuje poměrně rozšířenou představu o mladé generaci jako skupině uživatelů stojící na pomyslné špici využití potenciálu, který internet svým uživatelům nabízí. Smyslem příspěvku je představit plastičtější a realitě více odpovídající obraz mladé generace na Internetu.

4  N-Gen, generation digital (Tapscott 1998)  Generation Z, M, C, V  Generation I (Bill Gates 1998)  Digital natives (Prenski 2001)  Homo-zappiens (Veen and Vrakking, 2006)  I-Kids (Prenski 2008)  Born digital (Palfrey and Gasser, 2008) “immersed”, “surrounded”, “plugged into”, “bathed in bits”

5 „For the first time in history, children are more comfortable, knowledgeable, and literate than their parents about an innovation central to society.“ Tapscott (1998: 1-2) - Přeložena do dvaceti jazyků - Nejprodávanější kniha v kategorii nonfiction na Amazon.com - Vítěz prvního ročníku soutěže Amazon.com bestseller award v kategorii nonfiction

6 „Pro digitální domorodce jsou hry, , Internet, počítače a IM integrální součástí jejich života. (…) jsou zvyklí velmi rychle přijímat nové informace. Mají rádi paralelní procesy a multitasking. (…) Digitální imigranti jen velmi málo rozumějí těmto novým dovednostem, které si domorodci vypěstovali léty zkoušení a interakce. Tyto dovednosti jsou téměř něčím cizím pro imigranty, kteří se je učí (…) pomalu, krok za krokem, jednu po druhé, individuálně, a především, s vážnou tváří. “

7  Tři aspekty konceptu digitální generace ◦ Srovnání multitaskingu ◦ Srovnání dovedností ◦ Srovnání rodiče x děti

8  Světový projekt o Internetu – Česká Republika ◦ Dále v textu jako WIP-CZ ◦ 2005 – 2008, FSS MU ◦ Reprezentativní data pro populaci 12+, cca resp., STEM ◦  Problematika kybernetických hrozeb z hlediska bezpečnostních zájmů České republiky“ (VD B01) ◦ Dále v textu jako INFOGRAM ◦ , sociologická část FSV UK ◦ Sekundární analýza dat z Výzkumu informační gramotnosti, 2005, pro MI zpracoval STEM/MARK ◦ respondentů let + 2 x 500 pro 18- a 60+  World Internet Project – Švédsko ◦ Dále jako WIP-Švédsko ◦  Český statistický úřad ◦

9 Převzato z Tapscott (1998: 4)

10

11

12 Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

13

14 12-18 let19-30 let31-45 let46 a více Ano, většinou28,8 %22,2 %10,3 %9,5 % Ano, občas Ne Celkem ve skupině 100 % n=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZMultitasking

15 12-18 let19-30 let31-45 let46 a více Ano, většinou28,8 %22,2 %10,3 %9,5 % Ano, občas46,0 %58,1 %56,4 %50,5 % Ne Celkem ve skupině 74,8%80,3%66,7%60,0% Multitaskingn=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZ

16 12-18 let19-30 let31-45 let46 a více Ano, většinou28,8 %22,2 %10,3 %9,5 % Ano, občas46,0 %58,1 %56,4 %50,5 % Ne25,2 %19,7 %33,3 %40,0 % Celkem ve skupině 100 % Multitaskingn=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZ

17

18 Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

19  Umíte, bez cizí pomoci, provést následující úkony ? (ano, ne) A.Mezi kontaktními údaji poznat internetovou adresu B.Vyhledat informace na internetu C.Vyplnit webový formulář a odeslat jej D.Použít elektronickou poštu, napsat jednoduchý E.Použít elektronickou poštu k poslání souboru F.Změnit domovskou stránku v prohlížeči G.Zveřejnit libovolný soubor na internetu H.Vytvořit pravidlo pro příchozí ovou zprávu I.Vysvětlit pojem cookie J.Nakonfigurovat internetové připojení

20

21

22

23  Nyní se budeme bavit o Vašich dovednostech při práci s počítačem. Řekněte nám prosím, co umíte používat či dělat.  (velmi dobře, průměrně, málo, vůbec) A.MS Office, tj. WORD, Excel, Powerpoint B.Speciální software, například pro grafické práce, fotografie apod. C.Práce s databázemi (MS Access, Oracle apod.) D.Tvorba webových stránek (HTML) E.Programovací jazyky, např. Pascal, C+, Delphi, atd. F.Vyléčit za pomoci programu virus na počítači G.Nainstalovat operační systém H.Nainstalovat nový program

24

25

26 Míra dovedností u uživatelů Internetu Vybraná skupina Úroveň internetových dovedností NízkáStředníVysoká Muži 36,431,130,9 Ženy 48,635,614,4 16–24 let 25,836,735,8 35–44 let 47,632,318,6 55–64 let 56,029,612,4 Vyučení 60,326,910,2 Maturita 42,034,122,9 Vysokoškolské vzdělání 32,236,031,0 Zdroj: ČSÚ, 2007 Uživatelské dovednosti

27 Zdroj: WIP 2008, n=1332 (populace 12+)

28

29

30 Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

31 I. Vrchol uživ. dovedností v současnosti v rozmezí zhruba let věku II. Nejsou dramatické rozdíly v úrovni dovednostech III. Zhruba čtvrtina teenagerů má nízké e-/i- dovednosti IV. Nejsou dramatické rozdíly v přítomnosti multitaskingu V. Nejsou velké rozdíly podle hodnocení dětí/rodičů

32 Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK Petr.Lupac (na) Centrum.CZ


Stáhnout ppt "Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK"

Podobné prezentace


Reklamy Google