Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace práce výchovných zpravodajů HKVS ÚSK Nové Město nad Metují, 17. – 19. 4. 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prezentace práce výchovných zpravodajů HKVS ÚSK Nové Město nad Metují, 17. – 19. 4. 2009."— Transkript prezentace:

1 Prezentace práce výchovných zpravodajů HKVS ÚSK Nové Město nad Metují, 17. –

2 Co nás dopoledne čeká: výsledky vstupní ankety novinky v Novém programu Junáka a jeho vodácké adaptaci představíme experimentální vodácké plavby pro vlčata a žabičky pokřtíme Nováčka pro vodní skauty a skautky představíme si něco z praxe nových stezek představíme experimentální vodácké doplňky ke stezkám skautů a skautek dozvíte se o dalších aktivitách a plánech výchovných zpravodajů proběhne setkání s testovacími oddíly

3

4

5

6

7

8

9

10

11 Proč se snažíme o vodáckou adaptaci Nového programu? V mnoha oddílech klesá počet členů, chceme nabídnout pomoc připravovat pro děti zajímavý program, který by je do oddílu lákal a pomáhal je udržet Chceme pomoci mladým, nezkušeným či příliš zaneprázdněným vůdcům k tvorbě programu atraktivní formy Chceme nabídnout vodácký symbolický rámec ke všem částem Nového programu Vytvářením vodáckých doplňků (a následně i inovací kapitánské zkoušky) chceme posílit bezpečnost při vodáckém programu – stanovit jakési „bezpečnostní minimum“, které bude každý vodní skaut (jeho vedoucí) ovládat Systém nových skautských odborek nastaví nové možnosti pro osobní rozvoj nadaných či aktivních vodáků Součástí vodácké adaptace Nového programu by měly být jak nové publikace, tak i semináře Neutíkáme ani od tradic, od přírody, od vody (příkladem motivační zkoušky, tzv. výzvy)

12 Nové rozdělení věkových kategorií a vodácká adaptace programu experimentální stezky pro vodní vlčata a žabičky experimentální vodácké doplňky pro skauty a skautky Nováček pro vodní skauty a skautky

13 Provázanost programu Program by měl vytvářet jeden komplexní provázaný systém Všechny prvky – stezka, odborky, zkoušky, projekty, časopisy… na sebe budou navazovat, doplňovat se, odkazovat Návaznost bude ve všech věkových kategoriích od předškoláků až po overy Výhoda celkové revize programu, která provázání umožňuje Možnost pro vodní skauty všeho využít!!

14 Personální obsazení vodácké adaptace  Metodická skupina Náčelnictva – Pavlík  tým projektu předškoláci – NIKDO  tým nových stezek vlčat a žabiček – naJa (+pracovní skupina VS)  vodácké doplňky stezek skautů a skautek (pracovní skupina VS)  tým nových skautských odborek– NIKDO  tým nového roverského programu – NIKDO  tým pro podporu rádců – NIKDO  možnost zapojit se i do tvorby dalších rozšíření hry Sacculus více informací na Skautské křižovatce

15

16 Předškoláci v Junáku 5-7 let – předškolní věk + 1. třída hlavním dělícím prvkem je začátek čtení a psaní v současné době existuje zadání a začala pracovat skupina pro předškoláky – první výstupy očekávány v 2. pololetí 2009

17 Předškoláci v Junáku (5-7 let) hledá se programová a metodická nabídka hledá se symbolický rámec, znak, název… realizace programové nabídky metodická podpora pracovní sešit symbolický rámec a příběhy náměty a programové inspirace

18 Předškoláci a vodáci chceme propojení s vodními skauty? možnost zapojit se přímo do pracovní skupiny pro předškoláky možnost využívat výstupy pracovní skupiny a následně navrhovat možnosti vodácké adaptace (prostřednictvím MS NJ a VZ HKVS)

19

20 Co se událo od minulého srazu? pracovní skupina zpracovala návrh kompetencí z minulých srazů pracovní skupina přepracovala znění kompetencí do aktivit připravili jsme návrh grafického zpracování (pracovní verze)

21 Pavlík (Třebíč, HKVS) Bobr (Plzeň) Kovář (Plzeň) Mikroskop (Třebíč) naJa (Praha, HKVS) Pumpa (Neratovice, NA) Qrka (Nymburk) Wichr (Plzeň) Žoržet (Ostrava) Hanys (Ostrava) Pivoňka (Mimoň) Bublinka (Mimoň) Tým pro přípravu vodáckých doplňků pro vlčata a žabičky

22 Jak vypadá? místo názvu stezka/cestička - plavba místo názvu stupňů stopa/lucerna – kotva rozdělení do Nováčka (v přípravě) a 3. stupňů: Bronzová kotva – věk cca 2. třída Stříbrná kotva – cca 3. třída Zlatá kotva – cca 4. třída

23 Kdo jsou hlavní hrdinové stezky? Čolek a Žabka hrdinové ve věku dětí, které si plní stezku; Čolek a Žabka se vydávají na plavbu se svým dědou, kapitánem Jackem *ilustrace se bude měnit

24 Kdo jsou hlavní hrdinové stezky? Děda Jack je kapitánem lodi Diamond. Stejně jako svoje vnoučata, zasvětí i tebe do tajů plavby a lodí. S pomocí své posádky tě provede po celé lodi a během plaveb se naučíš spoustu nových věcí nejen o lodích, moři a námořnících, ale i o sobě a světě, ve kterém žiješ. *ilustrace se bude měnit

25 Jak vypadají průvodci? Oblast Co umím a znám Hugo - je první lodní důstojník. Je skoro tak chytrý a šikovný jako kapitán Jack, proto bývá nejčastěji u kormidla a řídí loď. Z námořní akademie je však znám i svou silou a nebojácností.

26 Jak vypadají průvodci? Oblast Kdo jsem Jonáš - je sice mladý, ale zkušený námořník. O věcech hodně přemýšlí a ostatním dokáže vždy dát dobrou radu. Poradí ti s pravidly chování na lodi i na souši, připomene, že sliby se mají plnit. A určitě tě vždycky rozveselí, zná spoustu námořnických vtipů, pořekadel, písniček.

27 Jak vypadají průvodci? Oblast Můj kamarád Majdalenka - je nejmladší členka posádky a stane se určitě i tvoji kamarádkou. Na lodi ji mají rádi, protože je veselá, vtipná, pořád se usmívá a je pro každou legraci. Vždycky ti ale pomůže se vším, co budeš potřebovat. *ilustrace se bude měnit

28 Jak vypadají průvodci? Oblast Můj domov Joe - bydlí ve vedlejší kajutě dětí. Byl to on, kdo je provedl celou lodí a všemi jejími zákoutími. Taky je ale učí i všem povinnostem, které k životu na lodi patří - třeba taky neoblíbený úklid.

29 Jak vypadají průvodci? Oblast Svět okolo nás Očko - tráví nejvíce času ve strážním koši na hlavním stěžni. Celé dny sleduje moře kolem lodi a hlásí vše, co se kolem děje. Dalekohledem, který snad nikdy nedá z ruky, sleduje ale taky všechno, co se šustne i na lodi.

30 Jak vypadají průvodci? Oblast Příroda kolem nás Pepek - je nejsilnější námořník na lodi. Strávil mnoho měsíců sám na tropickém ostrově poté, co jeho loď ztroskotala. Musel se tam dokázat postarat sám o sebe a poznal tak všechny možné taje džungle a přírody vůbec. *ilustrace se bude měnit

31 Jak vypadá a jak se plní? Dítě si vybere aktivitu, vybarví kotvičku vedle ní Po splnění podepisuje kapitán (občas i posádka nebo rodina)

32 A co dál? otestujte vodácké doplňky: stále chybí cca 60 vodních vlčat a žabiček k testování testování do konce roku 2009 vydání do jarního srazu 2010

33

34 NováčekSacculus Svojsíkův závod Odborky Časopis Skaut TeepekVýzvyStezka Programová nabídka pro skauty a skautky a vodácká návaznost Provázaná nabídka Nového programu pro skautský věk vodácké odborky (výhledově) mod/kré stránky (od ledna 2010) experimentální vodácké doplňky pro skauty a skautky modrá verze pro vodní skauty a skautky (hotovo) experimentální vodácké výzvy pro skauty a skautky

35 Motivace k plnění stezky  Atraktivní podoba stezky (barevné, kvalitní grafika, nálepky…)  Symbolický rámec (čtyři živly, fantasy, nefantasy)  Rozšiřující se nášivka (krystaly) – bude i vodácké doplnění  Získávání nálepek za splněné body a oblasti  Prestižní zkoušky, které je možné plnit až po ukončení stupně stezky (rozšíření zkoušek typu Orlí pera) - výzvy  Skautská karetní hra ke stezce Sacculus (odměna za splněné body stezky)

36

37 Pro koho je Nováček určen? Příručka Nováček je průvodcemskautským světem pro každého nováčka, který přijde do skautského oddílu: z oddílu vodních vlčat a žabiček jako zcela nově příchozí člen každý nováček musí splnit Nováčkovskou zkoušku, po které následuje skautský slib; teprve poté je možno začít plnit skautskou stezku

38 Modrou verzi připravili: autorsky: Vezír spolupráce: Pavlík, Dick překreslení obrázků: Barva fotky: Tom Nechvátal, archiv autorů předtisková příprava: Moulin, TDC připomínkování: krajští kapitáni

39 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS

40

41 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií

42

43 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií Obsahem: převod do „vodáckého názvosloví“ (vůdce/kapitán, středisko/přístav, rádce/kormidelník, …)

44

45 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií Obsahem: převod do „vodáckého názvosloví“ (vůdce/kapitán, středisko/přístav, rádce/kormidelník, …) přidány údaje o vodních skautech (znak, historie, Medard, kroj)

46

47

48

49

50 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií Obsahem: převod do „vodáckého názvosloví“ (vůdce/kapitán, středisko/přístav, rádce/kormidelník, …) přidány údaje o vodních skautech (znak, historie, Medard, kroj) přidány důležité informace k vodácké činnosti (bezpečnost, co s sebou, uzly, …)

51

52

53 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií Obsahem: převod do „vodáckého názvosloví“ (vůdce/kapitán, středisko/přístav, rádce/kormidelník, …) přidány údaje o vodních skautech (znak, historie, Medard, kroj) přidány důležité informace k vodácké činnosti (bezpečnost, co s sebou, uzly, …) nová vodácká dvoustrana (lodě + vybavení)

54

55 Čím se liší zelený a modrý Nováček? Graficky: Koumes a Veve v pruhovaných tričkách či kroji VS několik nových fotografií Obsahem: převod do „vodáckého názvosloví“ (vůdce/kapitán, středisko/přístav, rádce/kormidelník, …) přidány údaje o vodních skautech (znak, historie, Medard, kroj) přidány důležité informace k vodácké činnosti (bezpečnost, co s sebou, uzly, …) nová vodácká dvoustrana (lodě + vybavení) oprava grafických a jazykových přehlédnutí ze zelené verze

56 Nováčkovská zkouška 4 části: Já a skauting Moje posádka a oddíl Vodácké a oddílové doplňky Skautské dovednosti Vodácké doplňky potvrzuje kapitán a jednu kormidelník

57 Kde modrého Nováčka sehnat? vydavatelem TDC od pondělí v e-shopu TDC možnost koupě omezeného počtu přímo zde na srazu pro každého účastníka ÚSK jeden výtisk jako dárek

58

59

60 Co se událo od minulého srazu? pracovní skupina zpracovala návrh kompetencí z minulých srazů pracovní skupina přepracovala znění kompetencí do aktivit připravili jsme návrh grafického zpracování vytvořeny experimentální vodácké výzvy

61 Pavlík (Třebíč, HKVS) Bobr (Plzeň) Kovář (Plzeň) Wichr (Plzeň) Zdenda (Třebíč) naJa (Praha, HKVS) Qrka (Nymburk) Pumpa (Neratovice, NA) Tým pro přípravu vodáckých doplňků stezek skautů a skautek

62 Jak vypadají? přímo navazují na stezku – motivačně, rámcově, obsahově možnost použít se stezkou s fantasy i bez fantasy „podsoučást“ bodu Můj oddíl 4 nálepky (ke každému stupni) lze vlepit na libovolné místo do stezky v každém stupni 12 aktivit většinu aktivit potvrzuje kapitán k aktivitám existuje i návrh vodáckých výzev

63

64 Dejte úspěšným prestižní odměnu! VÝZVY Mohou je plnit jen ti, kdo dokončili daný stupeň stezky (motivace k dokončování stupně) Rozšíření zkoušek typu Tři orlí pera V každém stupni možno vybírat z více možností Oddíl si může výzvy upravit nebo vytvořit nové V metodice podrobný popis a bezpečnostní pravidla

65 Vodácké výzvy 6 výzev Důležitá je bezpečnost: Všechny úkoly musí schválit a bezpečnostně zajistit i kontrolovat kapitán oddílu, který posoudí, zda je daný adept vhodný a schopný úkol splnit. V případě pochybností není doporučeno adepta na zvláštní úkol pustit.

66 Přenocování na pramici Cesta Země Strávit noc od slunce západu do slunce východu na plovoucí pramici. Bezpečnost: Na pramici nebo jiné lodi přivázané k pramici by měl být přítomen dospělý činovník oddílu, ve výjimečných případech jeho přítomnost nutná není (to posuzuje kapitán oddílu). Pramice musí být řádně ukotvená ke břehu nebo ke dnu.

67 Slanění do lodi Cesta Vody Slanit (například z mostu) z výšky alespoň 5 m do lodě plovoucí na vodě. Bezpečnost: Slanění probíhá s vestou a přílbou, horolezeckou výstroj kontroluje dospělý zkušený činovník. Jiný dospělý činovník je na lodi v blízkosti místa slanění.

68 Splutí peřeje Cesta Vzduchu Při dodržení bezpečnosti proplout ve vestě peřej WWIII. Bezpečnost: Pro splutí nutná vesta a přílba, na konci peřeje čeká alespoň jeden dospělý činovník s (pokud je to nutné) připravenou házečkou. Vhodná je kratší peřej s klidným zakončením (do tůně, ke vzdutí jezu).

69 Vítr do plachet Cesta Vzduchu Pravý jachtař musí vítr cítit. Chceš li výzvu splnit, doplachti k první bójce, tam si zavaž oči šátkem a poslepu se vydej k druhé bóji. Ta je vzdálená minimálně 300m přímo proti větru od bóje první. Na palubu si s sebou vezmi pomocníka, který ti oznámí, až budeš v cíli na úrovni druhé bóje. U Cesty vzduchu stojí za zvážení, zda ji bude skaut/skautka plnit jen s hlavní plachtou bez vytažené kosatky, popřípadě že bude ovládat i kosatku. Nemusí doplout přímo k bóji, ta slouží jen jako značení vzdálenosti – úrovně, na kterou má doplachtit.

70 Dálkové plavání Cesta Ohně Uplavat 1,5 km stylově. Bezpečnost: Úkol je nejlepší plnit v bazénu pod stálým dohledem (zde se i dobře kontroluje uplavaná délka), v případě jiné vodní plochy je nutný dozor z lodě, prováděný dospělým činovníkem.

71 Den pod plachtami Cesta Ohně Ukaž co je v tobě, připrav si vše potřebné a společně s dalšími dvěma kamarády vyplujte pod plachtami. Po dobu 24 hodin nesmí vaše noha vstoupit na břeh. U Cesty ohně je z bezpečnostních důvodů minimum pro plnění 3 lidé na lodi. Tento úkol byl již ověřen v praxi. Je důležité, aby byli skauti natolik rozumní, aby se v případě příchodu bouře z vody stáhli, popř. aby měli s vedoucím domluven signál, kterým je stáhne zpět na břeh.

72 A co dál? otestujte vodácké doplňky: stále chybí cca 50 dětí k testování zvážit samostatné vodácké postavy a pomocníky testování do podzimního srazu finální vydání na konci roku 2009

73

74 Jak budou vypadat? Budou zjednodušené (zůstanou pouze odbornosti) Cílem odborek bude: podpořit osobní rozvoj ve specializovaných dovednostech (výzva pro vodní skauty) dát příležitost vyniknout Cílové skupiny skauti nově i mladší roveři Trojstupňové rozdělení zůstává: Začátečník (má zájem o danou oblast) Odborník (má výrazně vyšší znalosti a dovednosti) Expert (je „expertem“) Bobr bude postaven na úroveň Lvího skauta

75 Nové odborky a vodáci zůstanou vodácké odborky (možnost změnit počet, náplň, …) potřebujeme člověka, který se zapojí přímo do pracovní skupiny možnost „nadstavby“ vodáckých doplňků stezek

76

77 Nový roverský program rozdělení do dvou kategorií mladší (16-19 let) starší (20-24) roverský program bude navazovat a integrovat přesahy do mezinárodního skautingu, do služby pro hnutí a do skautského vzdělávání nástroje roverského programu: program osobního rozvoje motivační prvky k roverskému programu komunikační a informační platforma (časopis, web…) výchovné projekty a celostátní akce aktivity pro roverské kmeny k rozvoji jednotlivých oblastí programu metodika vedení roverského kmene

78 Cíle roverského programu nabídnout nástroje pro používání skautské metody v roverském věku, zejména pak v oblasti osobního rozvoje, sebevýchovy, služby a družinového systému. nabídnout programové prostředky pro rozvíjení se ve výchovných cílech organizace, navazujících na výchovné cíle předchozích věkových kategorií nabídnout programový a organizační rámec pro individuální rovery a rangers, roverské družiny a roverské kmeny nabídnout ucelenou, komplexní a navazující výchovnou nabídku pro rovery a rangers a jejich kmeny

79 Roverský program a vodáci chceme propojení s vodními skauty? možnost zapojit se přímo do pracovní skupiny nový roverský program (právě začíná pracovat, diskuse na Roverské poradě, Obroku – první výstupy v 2. pololetí) možnost využívat výstupy pracovní skupiny a následně navrhovat možnosti vodácké adaptace (prostřednictvím MS NJ a VZ HKVS)

80

81 Co se chystá dál? Zpětná vazba z tohoto srazu „Encyklopedie“ nositelů Stříbrného bobra práce na změně podoby kapitánské zkoušky (v souladu s novou vůdcovskou zkouškou) změna podoby srazů (pro zájemce více o výchově, více výměny zkušeností z praxe oddílů, …)

82 Děkujeme všem, co pracovali a pomáhali! Díky za pozornost! Více info na webu (hkvs.xf.cz) či mailem od výchovných zpravodajů:


Stáhnout ppt "Prezentace práce výchovných zpravodajů HKVS ÚSK Nové Město nad Metují, 17. – 19. 4. 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google