Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PŘEDNÁŠKA Z EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE II. 2.11.2010 Mgr. Nina Bakošová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PŘEDNÁŠKA Z EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE II. 2.11.2010 Mgr. Nina Bakošová."— Transkript prezentace:

1 PŘEDNÁŠKA Z EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE II Mgr. Nina Bakošová

2 Co nás čeká  Úvod do historického vývoje experimentální psychologie  Ukázky experimentů od nejdůležitějších výzkumníků v předválečné historii experimentální psychologie a diskuze o metodologii jejich experimentů  Ukázka a diskuze jednoho aktuálního výzkumu  Shrnutí

3 Vývoj experimentální metody  Wundt  Freud  Statistika  Behaviorismus  Sociální a kognitivní psychologie  Pozitivní psychologie atd.

4 První laboratoř – Wundt (1897)  The natural sciences, which may serve as an example for psychology in this respect, since they were developed earlier, make use of two chief methods: experiment and observation. Experiment is observation connected with an intentional interference on the part of the observer, in the rise and course of the phenomena observed.  Pure observation, such as is possible in many departments of natural science, is, from the very character of psychic phenomena, impossible in individual psychology  The introduction of the experimental method into psychology was originally due to the modes of procedure in physiology, especially in the physiology of the sense-organs and the nervous system.

5 Paměť – Ebbinghaus (1885)  Vybavování podle principu – zákonu asociací  6 sérií po 16 slabikách k zapamatování  Poté stejné série ale odděleny 1, 2, 3, nebo 7 intevenujícími slabikami  Nejdřív naučeno, poté naučeno nové pořadí po 24 hodinách, změřen potřebný čas  Jde o stejné slabiky, takže se učí rychleji bez ohledu na pořadí „To summarize the results: The new series- formed by skipping 1, 2, 3 and 7 intermediate members were learned with an average saving of 152, 94, 78 and 42 seconds. In the case of the construction of a new series through a mere permutation of the syllables, there was an average saving of 12 seconds. In order to determine the significance of these figures, it is necessary to compare them with the saving in work in my case in the relearning of an unchanged series after 24 hours. This amounted to about one third of the time necessary for the first learning in the case of 16-syllable series, therefore about 420 seconds.“ Zdroj: Ebbinghaus, Hermann. (1913). Memory: A contribution to experimental psychology (Henry A. Ruger & Clara E. Bussenius, Trans.). Originally published in New York by Teachers College, Columbia University., A contribution to experimental psychology

6 Reakční časy - Baldwin (1895)  Toronto Laboratory in  Intra- a inter-individuální rozdíly v reakcích podle typů stimulů  Měřeno chronoskopem, sluchový stimulus (kovové cvaknutí) v podmíkách světla a tmy  Výsledky ošetřeny o chybu přístroje  Stejný čas, stejné pořadí stimulů  4 participanti Zdroj: Baldwin, James Mark. (1895). Types of reaction. Psychological Review, 2, [Baldwin's reply to Titichener, 1895a.], of reaction

7 Wertheimer (1923)  Zákony organizace percepčních forem  Proximita  Barva  Směr  Dobrá křivka  Jednoduchost  Atd. Zdroj: Wertheimer, Max. (1938). Laws of organization in perceptual forms. In W. Ellis, W (Ed. & Trans.), A source book of Gestalt psychology (pp ). London: Routledge & Kegan Paul, of organization in perceptual forms

8 8 Ukázka experimentu Zdroj:Adelsonova šachovnicová stínová iluze, MIT, 1995, IluzeDůkaz

9 Watson (1919)  V kojeneckém domově Harriet Lane vypustí žena bílého potkana  Pobízí Alberta, podle Watsona extrémně flegmatického chlapce, aby si ho všiml…ozve se rána!  Cílem bylo naučit ho strachu…úspěšně, ale proceduru museli opakovat 7x. Poté při pouhém pohledu na potkana se malý Albert rozbrečel, jeho strach se dokonce rozšířil na podobné podněty  Watson to Alberta chtěl odučit ale nedostal šanci, chtěl potkana asociovat s pozitivními podněty – erotogenními zónami  Watson zahájil éru behaviorismu, jak svůj přístup nazval, ale po aféře se studentkou a rozvodu musel opustit univerzitu. Dál se věnoval marketingu… Zdroj: Watson, John B. & Rayner, Rosalie. (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14, emotional reactions BOESE, Alex. Elephants on acid and other bizarre experiments. London: Pan Books, s. ISBN

10 Galton (1865)  Metoda srovnání slavných osob různých povolání a hledání rodinných propojení  „I have shown, in my previous paper, that intellectual capacity is so largely transmitted by descent that, out of every hundred sons of men distinguished in the open professions, no less than eight are found to have rivaled their fathers in eminence.“ Zdroj: Galton, Francis. (1865). Hereditary talent and character. Macmillan's Magazine, 12, , , talent and character

11 Spearman (1904)  Testoval rozsáhlejší skupiny  Využíval testy smyslových podnětů  Matematickou metodu eliminace chyby a síly vzájemných vztahů mezi výkonem v různých smyslových podnětech  METODA KORELACE Zdroj: Spearman, Charles. (1904). "General intelligence," objectively determined and measured. American Journal of Psychology, 15, , intelligence," objectively determined and measured

12 Teorie percepce  Gibsonova konstruktivní teorie – shora dolů  Odshora vzhůru  Šablony  Prototypy  Korelace znaků

13 Borst and Kosslyn (2008)


Stáhnout ppt "PŘEDNÁŠKA Z EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE II. 2.11.2010 Mgr. Nina Bakošová."

Podobné prezentace


Reklamy Google