Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

REVIZE SMĚRNICE INSPIRE ZPRACOVÁNO PRO DG JRC IES.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "REVIZE SMĚRNICE INSPIRE ZPRACOVÁNO PRO DG JRC IES."— Transkript prezentace:

1 REVIZE SMĚRNICE INSPIRE ZPRACOVÁNO PRO DG JRC IES

2 SUCCESS STORY MEZI EVROPSKÝMI SMĚRNICEMI Návrh z roku 2001 se stále vyvíjí podle plánu Preventivní spolupráce komunit poskytovatelů dat Nadšení snílků

3 SUCCESS STORY MEZI EVROPSKÝMI SMĚRNICEMI Orientace na poskytovatele Orientace na dosažitelné standardy Orientace na životního prostředí

4

5 POSKYTOVATELÉ DAT Dva typy GIS dat 1.Výstupy správních procesů 2.Popis reálného prostředí

6 DATA PRO SPRÁVNÍ PROCESY Kvalita dat Odpovědnost za data Multiplikační efekt ICT

7 POSKYTOVATELÉ DAT my dřem, voni si užívaj

8 UŽIVATELÉ INFRASTRUKTURY Evropská komise a agentury, mezinárodní organizace Národní instituce, především agentury životního prostředí Experti Malé podniky

9 UŽIVATELÉ Mapování potřeb ad hoc projekty Uživatelé přehlédnuti Monitoring (roční!) pouze pro infrastrukturu

10 PŘIDANÁ HODNOTA f(x) kde x je INSPIRE

11 PROČ MALÉ PODNIKY A START-UPY Celospolečenské a makroekonomické přínosy Mikroekonomické úspory a příležitosti Uchování znalostí

12 PŘEKÁŽKY Vysoké vstupní ceny Neudržitelné standardy Metadata nepopisují obsah Zanedbatelná odpovědnost poskytovatelů za kvalitu, věrohodnost, úplnost, … Nutnost obcházet standardy směrnice pro tvorbu přidané hodnoty Setrvalost a časová konzistence dat

13

14

15

16

17 MEGATRENDY Stárnutí populace Zrychlování vývoje Roste prosperita Narůstá individualizace a virtualizace Zvyšuje se provázanost Přichází globalizace 2.0 Vzniká nový politický systém

18

19

20 ICT TRENDY Big data Cloud Mobilita Sociální a senzorové sítě

21 US NSDI Consistent means to share geographic data among all users could produce significant savings for data collection and use and enhance decision making. Exekutive Order calls for the establishment of the National Spatial Data Infrastructure defined as the technologies, policies, and people necessary to promote sharing of geospatial data throughout all levels of government, the private and non-profit sectors, and the academic community.

22 US NSDI The goal of this Infrastructure is to reduce duplication of effort among agencies, improve quality and reduce costs related to geographic information, to make geographic data more accessible to the public, to increase the benefits of using available data, and to establish key partnerships with states, counties, cities, tribal nations, academia and the private sector to increase data availability.

23 ITIL Service strategy Proces In place Comments IT service management Partiall y On individual bases Service Portfolio Management Techni cally yes Application portfolio is known, data and services described Financial management for IT services NO No SLA means no cost effectiveness calculation possible. No cost efficiency guidelines available. Demand ManagementNO No management and no forecasts of infrastructure use available. Business relationship management NOVirtually no user networks involved

24 ITIL Service design Proces In place Comments Design coordinationYESImplementation rules Service CatalogueYESMetadata catalogue Service level Management Partiall y No SLA, IR NetServ may be understood as OLA Availability Management Partiall y No centralised approach, yearly passive availability monitoring Capacity ManagementNOData providers’ responsibility IT Service Continuity Management (ITSCM) NO No plans for centralised pre-caching or otherwise making data from temporarily unreachable servers available. Information Security Management System NOData providers’ responsibility Supplier ManagementNOData providers’ responsibility

25 ITIL Service transition Proces In place Comments Transition planning and support Partial ly Individually EC and MS plan implementations based on IRs Change managementNO Data providers’ responsibility First version of IRs yet Service asset and configuration management NOData providers’ responsibility Release and deployment management NO Data providers’ responsibility Not coordinated at EU level Service validation and testingNOData providers’ responsibility Change evaluationNOData providers’ responsibility Knowledge managementPartial ly INSPIRE Forum

26 ITIL Service operation Proces In place Comments Event management NO No central watchdog monitoring continuous availability of services Incident management NO No central service desk that can reach the individual data providers Request fulfillment NO Only for INSPIRE Forum, not for the infrastructure Problem management NO Marginally provided through INSPIRE Forum Access management NOData providers’ responsibility

27 ITIL Continual service improvement ProcesIn placeComments Identify the strategy for improvement Partially IRs through committology, implementation improvements by providers alone Define what you will measure No Current indicators cannot measure benefits of infrastructure, as operative indicators are wrongly collected on yearly basis Gather the dataMarginallyAnnually Process the dataYESBy DG JRC IES Analyse the information and data YESBy DG JRC IES Present and use the information Partially Report on monitoring has been published, lessons learnt not. Implement improvementYESYes, through committology in the next turn of IR lifecycle

28 KRITICKÁ INFRASTRUKTURA Vynutitelná dostupnost dat a zapojení dalších DG Odpovědnost za data Časová a prostorová konzistentnost dat User-friendly infrastruktura Cena infrastruktury musí odpovídat přínosům Evropské financování tvorby dat Institucionalizovaná zpětná vazba

29 KRITICKÁ INFRASTRUKTURA Role, práva, identita Vrstva implementační abstrakce Broker a sémantická infrastruktura Caching, watchdog Trh s daty, odměňování, virtuální měna Změny Evropské legislativy a reportingu

30 Svět se změnil a rychlost změn je extrémní Roste komplexnost společnosti, dostupnost dat a závislost na nich Roste role člověka ve společnosti a přitom se stává komoditou Jaká je tedy role INSPIRE? Jaká je naše role?

31

32 KRÁSA MYŠLENÍ

33 Děkuji za pozornost a vítejte ve složitém avšak krásném světě


Stáhnout ppt "REVIZE SMĚRNICE INSPIRE ZPRACOVÁNO PRO DG JRC IES."

Podobné prezentace


Reklamy Google