Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning Jiyou Jia Department of Educational Technology, School of.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning Jiyou Jia Department of Educational Technology, School of."— Transkript prezentace:

1 CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning Jiyou Jia Department of Educational Technology, School of Education, Peking University, Beijing 100871, China

2 Chatbot počítačový program, který v přirozeném jazyce simuluje písemnou konverzaci s lidským účastníkem. Autoři takového programu mají většinou snahu, aby jejich chatbot plynule a smysluplně reagoval na repliky člověka a vytvářel tak dojem, že tématu konverzace skutečně rozumí. primární funkcí chatbota není textu rozumět, ale přesvědčit, že je člověk LEHEČKOVÁ, E., PYTLÍKOVÁ, M. Chatbot aneb Before chatting, type RULES. Čeština doma a ve světě, 2006, roč. 14, č. 1–4, s. 103

3 Eliza první chatbot 1964-1966 Joseph Weizenbaum (Masachusettský institut technologie) parodoval práci psychoterapeuta zvládla Turingův test?

4 Principy Elizy klíčová slova mechanismus přiřazování vzorů (pattern matching mechanism) Eliza mechanismus = odpovídající odpověď pro uživatelův vstupní text I am a student -> How do you like being a student? mechanismus musí obsahovat spoustu vzorů, aby mohl obsáhnout více možností vzor (pattern): řetězec znaků, jejichž účelem je, aby pasovaly k jednomu či více vstupům šablona (template): specifikuje odpověď k přiřazenému vzoru

5 Principy Elizy zohledňuje klíčová slova, ne syntaktickou a sémantickou analýzu + rychlá odpověď nepamatuje si předchozí konverzaci

6 CSIEC (Computer Simulation in Educational Communication) 2002 volně přístupný na internetu dialogový i učící systém: doplňovačky, trénování poslechu, rozhovory mezi dvěma roboty, volitelné chatovací vzory, volitelná témata, bodovací mechanismus jedno z TOP 5 výsledků na dotaz chatbot, english chatbot, online english learning na google.com a yahoo.com

7 CSIEC syntaktická a sémantická analýza celého uživatelova vstupu (Eliza se chytí jednoho klíčového slova, zbytek ignoruje) ‘‘The meaning of a sentence exists in the meanings of all words within the sentence and their conjunction method” [Frege]

8 Principy chatbota větný rozbor vstupního textu -> získání informací ve formě XML, tj. v NLML (annotation language for natural language text) = user facts používá znalosti získané z textu a vyvozování (textual knowledge and reasoning)

9 Komponenty Rozhraní prohlížeče: má nějaké hodnoty (vstupní text, spelling and grammar checker => používá při chybách a překlepech) English parsing: analyzuje vstupní text do NLML NLML: (Natural Language Markup Language) - závislostní strom ve formě XML Strukturálně značí gramatické elementy (fráze), jejich vztahy, další ling. inf. obr. NLML věty „What is your name?“ NLML parser: pomáhá s transformací věty (negace, otázka, aktivní -> pasivní)

10 Komponenty Natural Language Database: tabulka, kam se ukládají informace (o uživateli apod.) Common sense knowledge: reprezentována WordNetem; využívá hyperonyma, hyponyma, synonyma, antonyma GTE (Generation of Textual Entailment = vyplývání): mechanismus; využívá NLDB I am Stefan = I am called Stefan Communicational Response mechanism: generování odpovědi Direct responsing: vstupní vzor, výstupní šablona s anotací v NLML, odpovídající vzor, transformace šablony Nepoužívá dvakrát stejnou šablonu (aby se neptal pořád na to samé)

11 Ukázky Hello, I am Peter -> Nice to meet you. uživatelská informace „jsem Petr“ se ukládá do databáze informací o uživateli Otázka: What is a UFO? -> UFO is a phantom. hledání odpovědi ve WordNetu Prosba apod.: Sing a love song please -> (nananana) získává písničku z tabulky „písně“

12 Průzkumy 66 % pro cent lidí nepoužívá grammar checker, 18 % používá (raději chtějí chatovat než kontrolovat gramatiku apod.) více než 60 % studentů se tento způsob výuky líbil zlepšení u zkoušek z 64 bodů na 90

13

14 Odkaz na článek CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning http://ac.els-cdn.com/S0950705109000045/1-s2.0-S0950705109000045- main.pdf?_tid=1e92554c-55e6-11e3-bc66- 00000aab0f02&acdnat=1385393439_c792feb0338f540f4e319111992250d2


Stáhnout ppt "CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning Jiyou Jia Department of Educational Technology, School of."

Podobné prezentace


Reklamy Google