Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.58 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 Anglická renesance Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: alžbětinské drama, Alžběta I., Geoffrey Chaucer, Povídky Canterburské, William Shakespeare, Stratford nad Avonou, divadlo Globe Anotace: Žák se z prezentace dozví o anglické renesanci, alžbětinském dramatu, životech nejvýznamnějších představitelů anglické renesance G. Chaucera a W. Shakespeara. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Anglická renesance William Shakespeare, Geoffrey Chaucer

4 Anglická renesance  14. – 16. století  Nejvýznamnější představitelé:  Geoffrey CHAUCER ( )  William SHAKESPEARE ( )

5 Geoffrey Chaucer ( )  Anglický básník  Diplomat v královských  službách  Setkal se s Boccacciem  a Petrarcou  Realistický pohled na svět  Humor, láska k lidem  a přírodě

6  Veršované Canterburské povídky ( )  24 veršovaných i prozaických povídek  Pro ukrácení dlouhé chvíle si je vyprávějí poutníci putující z Londýna ke hrobu sv. Tomáše Becketa  v starobylém Canterbury  Pestrá společnost – rytíř, jeptiška, mnich, doktor, kupec, mlynář, kuchař  Hostinský (vypravěč) – propojuje povídky –  má rozsoudit, která z příhod byla nejlepší

7  Příhody milostné, legendy, pohádkové, mytologické  a lidové  Živé, humorné, ironické, příběhy všeho druhu – opěvující hrdinství i hodně neslušné  Vypravěči – různé typy ze všech společenských tříd  Některé dialogy vyúsťují v hádku

8 Alžbětínské drama  Vrcholné období anglického divadla v období  od poslední čtvrtiny 16. století po začátek 17. století  Název – díky vládě královny Alžběty I.  (1533 – 1603, začátek její vlády 1558)

9  Královna Alžběta I.  Doba vlády

10 William Shakespeare  Stratford nad Avonou  Vzdělání na latinské škole  V 18 letech se oženil  V Londýně hrál v různých  divadelních společnostech  Tvůrce dramat  Spolumajitelem londýnského  divadla – Globe (1598)

11  Shakespeare – největší světový dramatik  Napsal celkem 37 her,  téměř všechny přeložil J.V.Sládek,  vynikajícím překladatelem Shakespearových děl  byl E.A. SAUDEK (postihl vnitřní smysl, využíval hovorové češtiny, nejzávažnější slova umisťoval  na konec veršů, nešlo mu jen o tzv. věrný překlad)  A současný Martin Hilský  Shakespearovo dílo je světské  Ženy jsou emancipované, čestné, chytré, hrdé  Pro dramata typický blankvers = nerýmovaný verš, sestávající z 5 jambických stop (. -/.-/.-/.-/.-/ )

12  Sonety (znělky) – zachována sbírka 154 sonetů  (psány blankversem) – oslavují přítele, krásného mladíka,  v dalších znělkách – tajemná dáma černé pleti  Literární dílo – 2 období – předělem je rok 1600  I.období (optimismus)  Veselohry, historické hry (anglické a starověké dějiny)  Na konci tohoto období vznik tragédie Romeo a Julie  II. období (po roce 1600) – zklamání a rozčarování  z vývoje společnosti, pesimismus, životní zklamání, vznik nejslavnějších tragédií

13 Opakování

14  Které období zahrnuje anglická renesance?  14. – 16. století  Vyjmenujte nejvýznamnější anglické renesanční spisovatele?  Geoffrey CHAUCER  William SHAKESPEARE

15  Co napsal G. Chaucer?  Canterburské povídky  Jaké příhody si vyprávějí poutníci na své cestě do Canterbury?  Příhody milostné, legendy, pohádkové, mytologické a lidové  Živé, humorné, ironické, příběhy všeho druhu – opěvující hrdinství i hodně neslušné

16  Vysvětlete pojem „alžbětinské drama“.  Vrcholné období anglického divadla v období  od poslední čtvrtiny 16. století po začátek 17. století  Název – díky vládě královny Alžběty I.  Kdo byl Shakespeare?  největší světový dramatik  jeho dílo je plně světské

17  Jaká díla psal ve svém 1. tvůrčím období do r. 1600?  Veselohry, historické hry  Na konci tohoto období vznikla tragédie Romeo a Julie  Kde se Shakespeare narodil?  Stratford nad Avonou

18  Jak se jmenovalo divadlo, jehož byl Shakespeare spolumajitelem?  Divadlo Globe  Jmenujte české překladatele Shakespearových děl.  J. V. Sládek  E. A. Saudek  M. Hilský

19  Jaký verš je typický pro Shakespearova dramata?  Blankvers  Charakterizujte tento verš.  nerýmovaný verš, sestávající z pěti jambických stop

20  Jaké jsou ženy v Shakespearových hrách?  Ženy jsou emancipované, čestné, chytré, hrdé  Jaká jsou témata Shakespearových děl?  Plně světská

21 Použité zdroje  Obrázky:  Alžběta I. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: e_3.jpg e_3.jpg  William Shakespeare. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

22  Geoffrey Chaucer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Geoffrey_Chaucer_%2817th_ century%29.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/File:Geoffrey_Chaucer_%2817th_ century%29.jpg

23 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.59 – W. Shakespeare - dílo


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google