Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Průzkum atraktivity Evropy pro zahraniční investory European Attractiveness Survey 2007.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Průzkum atraktivity Evropy pro zahraniční investory European Attractiveness Survey 2007."— Transkript prezentace:

1 Průzkum atraktivity Evropy pro zahraniční investory European Attractiveness Survey 2007

2 Zdroje: realita i názory investorů Nezávislá agentura CSA zabývající se průzkumem trhu v březnu a dubnu 2007 telefonicky oslovila 809 vrcholových manažerů Databáze European Investment Monitor (EIM) – údaje o 40 zemích týkajících se přímých zahraničních investic (nové projekty, relokace, rozšíření, konsolidace)

3 Atraktivita Evropy v globálním měřítku

4 Evropa si udržela celkové vítězství, ale ztrácí 13 bodů na škále atraktivity Výrazný vzestup Číny

5 Top 10 nejatraktivnějších zemí: Čína a Indie zahýbaly kartami… …. pět evropských zemí v první desítce

6 Sedmička nejatraktivnějších zemí světa pro investici do výrobního závodu graf  západní, střední a východní Evropa a Čína dominují, každá lokalita ale z jiných důvodů  Čína je zdroj levné pracovní síly; západní Evropa nabízí lepší kontrolu nad projekty a blízkost distribučním kanálům a R&D aktivitám  střední a východní Evropa má stejné kvality, podpořené navíc nižšími náklady  ČR na 6. až 7. místě

7 Sedmička nejatraktivnějších zemí světa pro investici do call centra  vedoucí pozice Indie je opět neotřesitelná  markantní je strmý pokles Evropy jako oblíbené destinace pro tento typ investic

8 Osmička nejatraktivnějších zemí světa pro investici do R&D graf  Evropu jako destinaci pro R&D aktivity volí polovina respondentů

9 TOP 10 nejatraktivnějších zemí světa pro investici do centrál firem graf  Evropa jako region je nejatraktivnější lokalitou pro umístění centrály firem, mezi jednotlivými zeměmi vede USA  oproti loňsku vypadla Čína

10 Změny, novinky  zájem investorů o Asii se markantně zvýšil – tento region je nyní pro výrobní projekty a call centra alternativou k západní a střední a východní Evropě  popularita Číny vzrostla na úkor USA, daří se jí získávat důvěru investorů  Evropa a Asie se stále více profilují z hlediska typu investic

11 Realita FDI v Evropě - naděje a perspektiva

12 Oznámené projekty 2006 : Evropa má nový rekord růst FDI a vytvořených pracovních míst + 15,2% 3,065 3, Source: Ernst & Young European Investment Monitor , , ,3% Počet projektů Vytvořená pracovní místa

13 Oznámené projekty 2006: ……………investoři jsou při síle  více projektů, které nezávisí na ceně práce  dvě třetiny projektů získala západní Evropa 29 % 2006 Source: Ernst & Young European Investment Monitor % Expanze Nové projekty

14 Počet projektů: pětina zamířila do Velké Británie  Polsko, Česká republika, Maďarsko a Rusko poklesly kvůli zmenšující se průmyslové základně Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007

15 Pracovní místa: těsně vede střední a východní Evropa  rozdíl mezi střední a východní a západní Evropou v počtu vytvořených pracovních míst se snižuje  217 = průměrný počet pracovních míst na projekt ve střední a východní Evropě  64 = průměrný počet pracovních míst na projekt v západní Evropě Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007

16 Investice: v počtu projektů dominuje terciární sektor Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007  FDI v Evropě stále více závisí na sektorech spojených se službami  46,5 % všech FDI v Evropě patří mezi technologicky a znalostně náročné sektory  20 % evropských investic směřovalo do sdílených služeb, R&D, centrál firem a call center

17 …Pracovní místa zajišťuje výrobní sektor Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007  70 % pracovních míst vzniklo ve výrobním sektoru  30 % nově vytvořených pracovních míst připadá na elektronický a automobilový průmysl  podíl terciárního sektoru na vzniku pracovních míst trvale stoupá

18 Investice v Evropě táhnou evropské firmy Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007  Německo a Velká Británie jsou nejvýznamnějšími evropskými investory v Evropě  investice z USA tvoří téměř 1/3 všech projektů

19 Střední Evropa: Česko se stále drží na 2. místě Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007  počet pracovních míst roste Jobs created Difference Poland ,6% Czech Rep ,2% Hungary ,4% Slovakia ,9%

20 Střední a východní Evropa: centrum automobilového průmyslu Source: Ernst & Young European Investment Monitor 2007  srovnání rank (Europe)no of projectsjobs created France Romania Czech Republic Poland Hungary Russia Slovakia

21 Zaostřeno na Českou republiku

22 Šestá na světě jako potenciální místo pro výrobní investice

23 Třetí nejatraktivnější země v Evropě pro budoucí projekty

24 Čtvrtá v Evropě v počtu nově vytvořených pracovních míst

25 Počet zahraničních investic roste….

26 Nejvíce projektů míří z Německa

27 Největší objem prostředků plyne z Německa a Japonska  při vyloučení projektu Hyundai

28 Díky projektu Hyundai vzrostl objem investic z Jižní Koreje

29 FDI v České republice  Nejvíce projektů opět realizovali investoři z Německa (23 %), za nimi následují společnosti z USA (12 %)  Největší objem investic pocházel z Jižní Koreje (44 %)  Po vyloučení společnosti Hyundai vykazují největší podíl Japonsko (19 %) a Německo (18 %)  Z hlediska objemu jsou německé investice až na třetím místě

30 Sektorová struktura zahraničních investic – počet projektů

31 Sektorová struktura zahraničních investic – objem investic

32 Sektorová struktura zahraničních investic – VŠ pracovní pozice Sektory ekonomikyPočet projektů Výše investice (mil. CZK) Pracovní místa Pracovní místa - VŠ Podíl VŠ pracovních pozic Informační technologie % Centra sdílených služeb % Strojírenský, kovozpracující % Biotechnologický, medicinská technika % Opravárenská a technologická centra % Hutnictví % Dřevozpracující, papírenský, tiskařský % Chemický, plastikářský, gumárenský % Automobilový % Ostatní % Elektronický a elektrotechnický % Textilní % Průmysl skla a stavebních hmot % CELKEM %

33 Shrnutí – sektorová struktura  Zahraničním investicím dominoval automobilový průmysl (vliv Hyundai)  Výrazný podíl investic směřoval do elektronického a strojírenského odvětví  Automobilový průmysl tvoří relativně nízký podíl vysokoškolských pracovních pozic  Technologická a službová centra vykazují nižší objem investic, ale tvoří relativně vysoký počet nových pracovních míst (s vysokým podílem kvalifikovaných pracovníků)

34 Evropa a budoucnost Reformy nutné

35 56 % respondentů očekává zvýšení atraktivity regionu … dvě třetiny z nich důvěřují zejména střední a východní Evropě

36 Polovina respondentů uvažuje o rozšíření svých investičních aktivit v Evropě… … a stále směřuje dál na východ

37 Investoři očekávají reformy: flexibilitu trhu práce, zjednodušení podnikání a podporu výzkumu a vývoje

38 Děkujeme za pozornost European Attractiveness Survey 2007


Stáhnout ppt "Průzkum atraktivity Evropy pro zahraniční investory European Attractiveness Survey 2007."

Podobné prezentace


Reklamy Google