Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Lyžování-vybavení,základní pojmy OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-2-008

3 Historie lyžování Historicky doloženým předkem lyží jsou tzv. sněžnice, které sloužili pro pohyb v náročném terénu (ve sněhu i v mokřadech). Kolébkou lyžování jsou severské země. Tady také došlo k značnému zdokonalení sněžnic – seveřané je zúžili a protáhli, takže se na nich dalo i běhat. V norském kraji Telemarku se v 19. století konaly oblíbené lidové slavnosti spojené s lyžařskými soutěžemi. Zdejší Sondre Norheim vynalezl první vázání, které umožňovalo jezdcům při sjezdu zatáčet. Roku 1924 vznikla Mezinárodní lyžařská federace (FIS), v roce 1936 se sjezdové lyžování poprvé objevilo v programu olympijských her. V roce 1967 vznikl každoroční Světový pohár v alpském lyžování.

4 Základní rozdělení 1. běžecké lyže „běžky“ klasické bruslařské 2. sjezdové lyže„sjezdovky“ „slalomky“ „obřačky“ a různé jiné 3.skokanské

5 Rozdělení sjezdových lyží Klasická lyže Starší typ-“na ústupku“ Zpravidla delší Po celé délce stejná šíře Carvingová lyže Nový typ lyže Kratší Má znatelné vykrojení Pozn.: Carvingovému lyžování bude věnována speciální přednáška

6 Konstrukce lyží -základní části lyže jádro skluznice hrany popř. tlumiče (nachází se uvnitř prkna nebo zvnějšku)

7 Druhy technologií Sendvičová konstrukce Nejstarší, charakteristická svou tuhosti, proto se používá pro závodní lyže. Skořepinová konstrukce (cap) V dnešní době nejpoužívanější druh technologie, její nejjednodušší verze má krátkou životnost

8 Jak vybírat lyže technika jízdy (např. krátké/dlouhé obloučky) rychlost jak často lyžujete druh preferovaného terénu (sjezdovky, volná příroda, snowparky atd.) suma peněz, kterou chceme do výbavy investovat pohlaví věk (dítě/dospělý)

9 Čtyři stěžejní kritéria 1.délka – měla by být o 10–20 cm kratší než postava lyžaře. Minimální délka lyží se nedá uvést,protože u závodních typů bývá poměrně malá. 2.šířka – měří se ve středu lyže. Úzké jsou určené na upravované tratě, naopak široké se využívají pro jízdu v hlubokém sněhu a terénu. 3.tvrdost – tvrdé lyže jsou vhodné pouze pro sportovní a profesionální lyžaře.Začátečníci by měli zvolit měkké. 4.krojení – čím větší rádius, tím dokonalejší technika jízdy. Malý rádius umožní i méně zdatným lyžařům zvládnout carvingovou techniku.

10 1.vhodná kategorie: Jak vybírat lyžařské boty závodní - velmi tuhá a přesná bota pro závodníky a experty vyšší sportovní - tuhá a přesná bota pro sportovní lyžaře a experty sportovní - středně tuhá bota pro dobré,ale ne příliš razantní nebo těžké lyžaře rekreační - měkčí bota pro začátečníky i pokročilé preferující pohodlí Většinou se rozdělují PÁNSKÉ, DÁMSKÉ a JUNIORSKÉ MODELY ! 2.vhodná velikost Počítejte s tím, že vnitřní botka se používáním vyšlápne, čímž se může zvětšit až o jedno číslo. Kupujte tedy boty přesně na nohu !

11 Vhodnější je též lyžařská obuv s více přezkami!!!

12 Jak vybírat lyžařské vázání Vázání jsou cejchována podle normy DIN číselná stupnice udává hmotnostní rozpětí pro které je určeno ( přibližně odpovídá číslo na stupnici vynásobeno deseti příslušné hmotnosti např. vázání s DIN je určeno pro hmotnost zhruba od 30 do 100kg ). Pro správné fungování vázání je bezpodmínečně nutné odborné seřízení vypínacích sil, které kromě hmotnosti lyžaře zohledňuje i výšku, věk, zdatnost a velikost podešve jeho lyžáky!

13 Jak vybírat lyžařské hůlky Dle úrovně lyžaře Dle velikosti lyžaře (na lyžích) – „pravidlo pravého úhlu v loketním kloubu“

14 DALŠÍ VÝBAVA Souvisí s bezpečností, komfortem, finančními možnostmi a v neposlední řadě …. MÓDNÍMI TRENDY

15 Přilba a jiné ochranné prvky

16 Brýle, rukavice

17 Oblečení


Stáhnout ppt "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google