Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám

2 Název : Klasicismus v hudbě, móda Anotace: Výkladová prezentace zaměřená na klasicismus v hudbě. Uvádí světové i české představitele klasicistní hudby. Závěrečné snímky prezentace jsou věnovány měšťanské módě. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Použitá literatura: Literatura pro 2. ročník středních škol. DIDAKTIS VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. Čornej, P. a kol.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Praha 2006.

4 Klasicismus  poslední třetina 18. století a počátek 19. století  po stylově vyčerpaném baroku a rokoku  nazýván „copovým slohem“ (pánské paruky s copem)  nejvíc se uplatnil v architektuře a hudbě

5 Hudba  oproti baroku je jednodušší  důraz na melodii a harmonii  často vycházela z lidové tvorby  prolínaly se jednotlivé druhy hudebních žánrů  hudba vážná  hudba lidová  hudba církevní

6 Oblíbené:  mše  opery  koncerty duo, trio, kvartet, kvintet  skladby pro menší počet nástrojů – duo, trio, kvartet, kvintet   vedle dvorských kapel vznikají celé orchestry symfonie  častěji se skládaly symfonie (orchestrální skladby o čtyřech větách)  hrálo se na plesech, venkovských tancovačkách, v hostincích i kavárnách, na výletních místech  nezbytným doplňkem – potulní zpěváci kramářských písní  cembalo začal vytlačovat nový nástroj - klavír

7  německý skladatel (1770 – 1827)  proslul symfoniemi, do kterých psal i pasáže pro pěvecký sbor  nejznámější je jeho symfonie č. 9 „Óda na radost  stala se hymnou Evropské unie  slova k ní složil německý básník a dramatik Fridrich Schiller Ludwig van Beethoven cgyM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven&docid=_ozcIA0LMDkenM&imgurl=http:// upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Beethoven.jpg/220px- Beethoven.jpg&w=220&h=264&ei=U9AaUJ3tKY-yhAf7- 4GIAw&zoom=1&iact=hc&vpx=298&vpy=170&dur=3297&hovh=211&hovw=176&tx=63&ty=131&sig= &page=1&tbnh=124&tbnw=100&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:1,s:0,i:116

8 Wolfgang Amadeus Mozart  koncertní mistr a skladatel (1756 – 1791)  zanechal po sobě řadu symfonií, oper, koncertů, mší i drobnějších skladeb  nejslavnější opera Don Giovanni – - měla premiéru v Praze

9 Jan Václav Stamic  český autor evropského věhlasu (1717 – 1757)  houslista  ve svých skladbách začal používat dynamiku 6&tbm=isch&tbnid=2_9rcSQRT1fayM:&imgrefurl=http://www.vysocina- news.cz/clanek/stamicova-doba-v-havlickobrodskem-muzeu- vysociny/ /&docid=HqcHe-23pEtRIM&imgurl=http://www.vysocina- news.cz/data/21175/images/full/stamic2.jpg&w=335&h=399&ei=b9EaULKmB5CAhQf Q9YCgCQ&zoom=1

10 Josef Mysliveček  (1737 – 1781)  v Itálii přezdívaný „božský Čech“  autor oper a symfonií

11 Jakub Jan Ryba  (1765 – 1815)  hudební skladatel a učitel  autor chrámových i světských skladeb  sbíral lidové písně a sepsal je do sborníku  nejslavnější a nejhranější skladbou „Česká mše vánoční“ 65uOaYr7dufZM:&imgrefurl=http://www.jakubjanryba.cz/jmeno.html&docid=aKifIEOsB_Ky1M &imgurl=http://www.jakubjanryba.cz/img/ryba.jpg&w=426&h=621&ei=v9IaUL7eF8eJhQfi4IGA DA&zoom=1&iact=hc&vpx=281&vpy=106&dur=1297&hovh=271&hovw=186&tx=77&ty=139& sig= &page=1&tbnh=129&tbnw=90&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s :0,i:73

12 Měšťanská móda  končí móda rozevlátých šatů, složitých účesů a mohutných klobouků  splynutí rozdílů mezi šlechtickou a měšťanskou módou  jednoduchá silueta dámských šatů  střízlivý pánský oblek – prostřižený kabát přizpůsobený jízdě na koni, krátká vesta, pohodlné kalhoty, vysoké boty, klobouk (vzor pánského anglického oblečení)

13

14 Klasicistní interiér  kombinace tmavého dřeva (eben, mahagon) se zlacenými či mosaznými zdobnými prvky  sfingy, okřídlení lvi, postavy žen, gorgony, palmety, meandry, amfory, vavřínové věnce – uplatnění od opěradel křesel po svícny, hodiny či štukovou výzdobu 6&tbm=isch&tbnid=tEt0CQ0Sbd2hjM:&imgrefurl=http://www.zamek- ceskykrumlov.eu/prohlidkove-trasy-a-expozice/ii-prohlidkova- trasa/&docid=f5TpRk7bWk6DRM&imgurl=http://www.zamek- ceskykrumlov.eu/data/editor/68cs_1_big.jpg&w=1000&h=750&ei=ndQaULKiKoWnhAeNpYHA CA&zoom=1&iact=hc&vpx=673&vpy=293&dur=21594&hovh=194&hovw=259&tx=171&ty=16 5&sig= &page=1&tbnh=138&tbnw=184&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:9,s:0,i:98

15 C3%A1bytek&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tb nid=UYN_ZRcYxvT- CM:&imgrefurl=http://www.truhlarstvimicek.cz/obchod/s ortiment/original-starozitny-nabytek-63/klasicistni-stul-z- 18stoleti- 591/&docid=hpvgBY77gRVocM&imgurl=http://www.tru hlarstvimicek.cz/ir/images/truhlarstvi_CatalogueModule- Cards/591-image-klasicistnistul-- 800x600.jpg&w=798&h=600&ei=ndQaULKiKoWnhAeN pYHACA&zoom=1&iact=hc&vpx=974&vpy=146&dur= 2485&hovh=195&hovw=259&tx=138&ty=143&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=167&s tart=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:5,s:0,i:85

16 Téma: Klasicismus v hudbě, móda - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google