Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konstrukce pneumatiky a pláště

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konstrukce pneumatiky a pláště"— Transkript prezentace:

1 Konstrukce pneumatiky a pláště
Střední odborná škola Otrokovice Konstrukce pneumatiky a pláště Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Emil Vašíček Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /3 Autor Ing. Emil Vašíček Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Gu-GT/3-PV-6/14 Název DUM Konstrukce pneumatiky a pláště Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 28-52-H/01 Obor vzdělávání Gumař-plastikář Vyučovací předmět Gumárenská technologie Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce s doplňujícím výkladem vyučujícího, náplň: Historie vzniku pneumatik, definice pneumatiky, složení pláště, typy plášťů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Pneumatika, plášť, radiální, diagonální, Dunlop, Michelin, běhoun, nárazník, kostra, bočnice, vnitřní guma, patní lano Datum

3 Konstrukce pneumatiky a pláště
Náplň výuky (obsah hodiny) Historie vzniku pneumatik Definice pneumatiky Složení pláště Typy plášťů

4 Již staří Sumerové…[1] Jedním z prvních vynálezů naší civilizace je kolo. Objevilo se bezmála před šesti tisíci lety v Mezopotámii nejdříve jako hrnčířský kruh, později povoz. Od Sumerů se kolo se kolo rozšířilo a začalo se používat ve všech oblastech lidského života, jako obvykle nejdříve ve vojenství. Ale třeba američtí indiáni kolo neznali. Původce tohoto převratného technického vynálezu neznáme, díky němu se však mohl uskutečnit rozvoj dopravních prostředků. Obr. 1: sumerský vůz

5 Obr. 3: dřevěné kolo s kovovou obručí
Historie Do 19. století jezdila vozidla (koňské povozy) na dřevěných kolech s ocelovou obručí Obr. 3: dřevěné kolo s kovovou obručí Obr. 2: bryčka

6 Obr. 4: Thomsonova pneumatika
Historie 1845 – Robert William Thomson první patent gumové pneumatiky plněné vzduchem (nafouknuté hadice na dřevěném loukoťovém kole zašité v koženém obalu). Výhoda: odolá i několika defektům tlumí otřesy. Nevýhoda výroba poněkud složitá i nákladná Obr. 4: Thomsonova pneumatika Thomson předběhl dobu: jízdní prostředky nebyly rozšířené, aby vynález získal praktické uplatnění, patent postupně upadl v zapomnění.

7 Obr. 6: 1868 velocipide Museo della Bicisleta
Historie Postupem doby se z původní draesiny (pohon odrážením od země) Obr. 6: 1868 velocipide Museo della Bicisleta vyvinul velocipéd (pohon šlapáním do pedálů) Obr. 5: draesina Pevná, otřesy přenášející loukoťová kola u pomalých vozů nevadila u rychlejších velocipédů dost nepříjemná

8 Obr. 8: historický bicykl MAS, kolem roku 1920
Historie 1888 – John Boyd Dunlop patent na moderní, vzduchem plněné pneumatiky pevně spojené s ráfkem (tehdy se již sériově vyráběla jízdní kola, kde se nový patent pneumatiky výborně uplatnil). Obr. 7: Dunlop Obr. 8: historický bicykl MAS, kolem roku 1920

9 Obr. 9: André a Édouard Michelinové
Historie 1891 – dva zemědělští inženýři v Clermont-Ferrandu ve střední Francii bratři André a Édouard Michelinové vynalezli odnímatelné pneumatiky. Pneumatiky upevněné na vnějším prstenci oddělené trubkové osy se montovaly na masivní příruby, daly se sejmout a opravit. Obr. 10: maskot Michelin Obr. 9: André a Édouard Michelinové

10 Obr. 11: quadricycle z roku 1898
Historie Roku 1898 vstoupila do světa motorových vozidel firma Starley&Westwood (do té doby výrobce kol, později proslavená výrobou známých motocyklů Ariel) poněkud bizarní čtyřkolkou Quadricycle s motorem De Dion. Byl to čtyřkolový velocipéd s pomocným motorem a sedátkem pro pasažéra. Obr. 11: quadricycle z roku 1898

11 Společnost Continental
1904 – jako první na světě vyvíjí Continental pláště s dezénem běhounu 1908 – Continental přichází s odnímatelnými ráfky Obr. 28: první plášť s dezénem

12 Novodobá historie Z novější historie jsou důležité dvě význačné události: 1948 – Michelin vyvíjí radiální pneumatiky  1972 – Dunlop vyrábí bezdušové pneumatiky Obr. 12: dobový plakát, Michelin 1898

13 Definice pneumatiky Norma definuje pneumatiku jako výrobek sestávající z částí plášť ráfek vzdušnice (duše) ventilek (u bezdušových) vložka Obr. 13: pneumatika Obr. 15: ALU ráfek Obr. 14: motoplášť Obr. 18: vložka Obr. 17: ventilek Obr. 16: traktorová vzdušnice

14 Složení pláště Plášť pneumatiky se skládá z řady polotovarů, které zajišťují požadované vlastnosti Běhoun zajišťuje styk s vozovkou Nárazník brání průrazu pláště Kordová kostra (vložka) dává pevnost Bočnice kryje kostru zboku Vnitřní guma zajišťuje vzduchotěsnost Patní lano drží na ráfku Pryžový běhoun Ocelový nárazník Textilní vložka Pryžová bočnice Vnitřní guma Patní lano Obr. 19: plášť pneumatiky

15 Komponenty pláště 1 – vnitřní guma
Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže na vnitřní straně pneumatiky. Má stejnou funkci jako duše u starších typů pneumatik. 2 – kordová kostra Skládá se z vláken (bavlna, plast, ocel, sklo), uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Vlákna zajišťují pevnost pneumatiky (vnitřní přetlak). Kostra pneumatiky obsahuje cca vláken, z nichž každé může odolávat síle 15 kg. 3 – patka pláště Přenáší třením točivý moment z ráfku na plášť. 4 – patní lana Drží plášť na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg. 5 – bočnice Chrání kostru pneumatiky zboku a nese na svém povrchu označení pláště Obr. 20: složení pláště

16 Komponenty pláště 6 – Nárazník
Nejčastěji několik vrstev opryžovaného ocelového kordu. Tyto vrstvy svírají spolu úhel asi 60o, ocelová lanka tvoří trojúhelníky a zajišťují pevnosti koruny. Nárazník musí mít dostatečnou pevnost proti natažení odstředivou silou pevnost i v příčném směru proti tlakům a namáhání při změně směru jízdy dostatečnou ohebnost pro absorbování deformací od nerovností povrchu Nutná je dokonalá soudržnosti mezi nárazníkem a pryží. 7 – běhoun se vzorkem Dezén na běhounu v kontaktu s vozovkou musí být schopen přilnout na všech typech povrchu odolávat opotřebení a obrušování co nejméně se zahřívat. Obr. 20: složení pláště

17 Typy plášťů Podle konstrukce kostry Diagonální
sudý počet kordových vložek úhel řezu mají 30° – 65° Výhody: odolnější proti průrazu bočnice a boční deformaci Obr. 21: diagonální Radiální libovolný počet kordových vložek úhel řezu vložky 84° – 90° úhel řezu nárazníků 18° – 28° (nákladní do 60°) Výhody: lepší záběr na vozovce menší spotřeba pohonných hmot širší plocha styku dezénu s vozovkou vyšší odolnost proti smyku pohodlnější jízda nižší valivý odpor, kratší brzdná dráha Obr. 22: radiální

18 Typy plášťů Podle provedení Bezdušové – u osobních výhradně
S duší – velopláště, traktory… Podle použití Letní – lepší jízdní vlastnosti nad 7 °C Zimní – měkčí směs, vlasové drážky Obr. 23: letní Obr. 24: zimní

19 Obr. 26: motokrosový plášť
Typy plášťů Podle užití Osobní Nákladní Motocyklové Traktorové Velopláště Speciální (letecké, závodní, speciální stroje, sekačky…) Obr. 26: motokrosový plášť Obr. 27: zemědělské Obr. 25: pláště pro F1 v roce 2005

20 Kontrolní otázky: Z čeho se dle normy skládá pneumatika?
Jaké jsou jednotlivé díly pláště pneumatiky? Jak dělíme pláště podle konstrukce a použití? Jaké jsou výhody radiálních plášťů?

21 Seznam obrázků: Obr. 1: 13 sumerských prvenství. In: Knihy-A.cz [online] [vid ]. Dostupné z: uplatky-ve-skole Obr. 2: KOČÁR ZA KONĚ. In: Hyperinzerce [online] [vid ]. Dostupné z: povoz-nabidka-louny/#.UkfD-oZcV9U Obr. 3: X, Alzuriel. Vynález kola. In: Fotoalba by centrum [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 4: Pneumatiky a první patenty. In: Auto-Jenda [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 5: Storia della bicicletta. In: Bellavistavintage [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 6: 1868 Velocipide. In: Flickr [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 7: John Boyd Dunlop 418px.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [vid ]. Dostupné z:

22 Seznam obrázků: Obr. 8: Historický bicykl MAS. In: HyperInzerce [online] [vid ]. Dostupné z: nabidka-kutna-hora/#.Uke-0YZcV9W Obr. 9: Michelin guide 2012: from driver's manual to restaurant bible. In: Telegraph Media Group Limited [online] [vid ]. Dostupné z: from-drivers-manual-to-restaurant-bible.html Obr. 10: MICHELÍN 2010 EN GALICIA: EL PESO DE LA CURIOSIDAD. In: TURISMO Y HOSTELERÍA DE PONTEVEDRA [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 11: Informace o značce Ariel. In: Motorkari.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 12: Michelin Poster 1898.jpg. In: X, O'Galop. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 1898 [vid ]. Dostupné z: Obr. 13: Kdo jsou vítězové a poražení z testu zimních pneumatik. In: Autem bezpečně [online] [vid ]. Dostupné z: vitezove-a-porazeni-z-testu-zimnich-pneumatik-ADAC-2011

23 Seznam obrázků: Obr. 14: Maxxis Minion DH Rear. In: Spoke.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 15: 12x7 4/ DW In: Dorton.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 16: Duša / Vzdušnica. In: Gumex [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 17: Duše a ventily. In: Pneu na traktor [online]. [vid ]. Dostupné z: 3072/ Obr. 18: Příslušenství. In: Barum pneu [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 19: Konstrukce pneumatiky. In: Autolexicon [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 20: Složení pneumatiky. In: Pneu Martinka [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 21: ZÁKLADNÍ POJMY. In: Bezpečně na silnicích [online] [vid ]. Dostupné z:

24 Seznam obrázků: Obr. 22: ZÁKLADNÍ POJMY. In: Bezpečně na silnicích [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 23: LEVNÉ LETNÍ PNEU. In: EsoPneu.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 24: Zimní pneumatiky se od letních neliší jen jménem. In: Auti.iDnes.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 25: Wiltron. Michelin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [vid ]. Dostupné z: Obr. 26: Pneumatiky na moto. In: Pneumatiky-motorky [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 27: Pneumatiky pro zemědělskou techniku a speciální stroje. In: Profistroje [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 28: Inovace. In: Continental [online] [vid ]. Dostupné z:

25 Seznam použité literatury:
[1] 13 sumerských prvenství. In: Knihy-A.cz [online] [cit ]. Dostupné z: [2] Pneumatika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: [3] Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011

26 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Konstrukce pneumatiky a pláště"

Podobné prezentace


Reklamy Google