Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konstrukce pneumatiky a pláště Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konstrukce pneumatiky a pláště Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing."— Transkript prezentace:

1 Konstrukce pneumatiky a pláště Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Emil Vašíček Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /3 AutorIng. Emil Vašíček Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Gu-GT/3-PV-6/14 Název DUMKonstrukce pneumatiky a pláště Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP28-52-H/01 Obor vzděláváníGumař-plastikář Vyučovací předmětGumárenská technologie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce s doplňujícím výkladem vyučujícího, náplň: Historie vzniku pneumatik, definice pneumatiky, složení pláště, typy plášťů Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Pneumatika, plášť, radiální, diagonální, Dunlop, Michelin, běhoun, nárazník, kostra, bočnice, vnitřní guma, patní lano Datum

3 Konstrukce pneumatiky a pláště Náplň výuky (obsah hodiny) Historie vzniku pneumatik Definice pneumatiky Složení pláště Typy plášťů

4 Již staří Sumerové… [1] Obr. 1: sumerský vůz Od Sumerů se kolo se kolo rozšířilo a začalo se používat ve všech oblastech lidského života, jako obvykle nejdříve ve vojenství. Ale třeba američtí indiáni kolo neznali. Jedním z prvních vynálezů naší civilizace je kolo. Objevilo se bezmála před šesti tisíci lety v Mezopotámii nejdříve jako hrnčířský kruh, později povoz. Původce tohoto převratného technického vynálezu neznáme, díky němu se však mohl uskutečnit rozvoj dopravních prostředků.

5 Historie Do 19. století jezdila vozidla (koňské povozy) na dřevěných kolech s ocelovou obručí Obr. 2: bryčka Obr. 3: dřevěné kolo s kovovou obručí

6 Historie Obr. 4: Thomsonova pneumatika 1845 – Robert William Thomson první patent gumové pneumatiky plněné vzduchem (nafouknuté hadice na dřevěném loukoťovém kole zašité v koženém obalu). Výhoda: odolá i několika defektům tlumí otřesy. Nevýhoda výroba poněkud složitá i nákladná Thomson předběhl dobu: jízdní prostředky nebyly rozšířené, aby vynález získal praktické uplatnění, patent postupně upadl v zapomnění.

7 Historie Obr. 6: 1868 velocipide Museo della Bicisleta Postupem doby se z původní draesiny (pohon odrážením od země) vyvinul velocipéd (pohon šlapáním do pedálů) Pevná, otřesy přenášející loukoťová kola u pomalých vozů nevadila u rychlejších velocipédů dost nepříjemná Obr. 5: draesina

8 Historie Obr. 7: Dunlop 1888 – John Boyd Dunlop patent na moderní, vzduchem plněné pneumatiky pevně spojené s ráfkem (tehdy se již sériově vyráběla jízdní kola, kde se nový patent pneumatiky výborně uplatnil). Obr. 8: historický bicykl MAS, kolem roku 1920

9 Historie Obr. 9: André a Édouard Michelinové 1891 – dva zemědělští inženýři v Clermont-Ferrandu ve střední Francii bratři André a Édouard Michelinové vynalezli odnímatelné pneumatiky. Pneumatiky upevněné na vnějším prstenci oddělené trubkové osy se montovaly na masivní příruby, daly se sejmout a opravit. Obr. 10: maskot Michelin

10 Historie Roku 1898 vstoupila do světa motorových vozidel firma Starley&Westwood (do té doby výrobce kol, později proslavená výrobou známých motocyklů Ariel) poněkud bizarní čtyřkolkou Quadricycle s motorem De Dion. Byl to čtyřkolový velocipéd s pomocným motorem a sedátkem pro pasažéra. Obr. 11: quadricycle z roku 1898

11 Společnost Continental 1904 – jako první na světě vyvíjí Continental pláště s dezénem běhounu 1908 – Continental přichází s odnímatelnými ráfky Obr. 28: první plášť s dezénem

12 Novodobá historie Z novější historie jsou důležité dvě význačné události: 1948 – Michelin vyvíjí radiální pneumatiky 1972 – Dunlop vyrábí bezdušové pneumatiky Obr. 12: dobový plakát, Michelin 1898

13 Definice pneumatiky Norma definuje pneumatiku jako výrobek sestávající z částíplášť ráfek vzdušnice (duše) ventilek (u bezdušových) vložka Obr. 17: ventilek Obr. 13: pneumatika Obr. 16: traktorová vzdušnice Obr. 18: vložka Obr. 14: motoplášť Obr. 15: ALU ráfek

14 Složení pláště Plášť pneumatiky se skládá z řady polotovarů, které zajišťují požadované vlastnosti Běhoun zajišťuje styk s vozovkou Nárazník brání průrazu pláště Kordová kostra (vložka) dává pevnost Bočnice kryje kostru zboku Vnitřní guma zajišťuje vzduchotěsnost Patní lano drží na ráfku Obr. 19: plášť pneumatiky Pryžový běhoun Ocelový nárazník Textilní vložka Pryžová bočnice Vnitřní guma Patní lano

15 Komponenty pláště 1 – vnitřní guma Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže na vnitřní straně pneumatiky. Má stejnou funkci jako duše u starších typů pneumatik. 2 – kordová kostra Skládá se z vláken (bavlna, plast, ocel, sklo), uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Vlákna zajišťují pevnost pneumatiky (vnitřní přetlak). Kostra pneumatiky obsahuje cca vláken, z nichž každé může odolávat síle 15 kg. 3 – patka pláště Přenáší třením točivý moment z ráfku na plášť. 4 – patní lana Drží plášť na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg. 5 – bočnice Chrání kostru pneumatiky zboku a nese na svém povrchu označení pláště Obr. 20: složení pláště

16 Komponenty pláště 6 – Nárazník Nejčastěji několik vrstev opryžovaného ocelového kordu. Tyto vrstvy svírají spolu úhel asi 60 o, ocelová lanka tvoří trojúhelníky a zajišťují pevnosti koruny. Nárazník musí mít dostatečnou pevnost proti natažení odstředivou silou pevnost i v příčném směru proti tlakům a namáhání při změně směru jízdy dostatečnou ohebnost pro absorbování deformací od nerovností povrchu Nutná je dokonalá soudržnosti mezi nárazníkem a pryží. 7 – běhoun se vzorkem Dezén na běhounu v kontaktu s vozovkou musí být schopen přilnout na všech typech povrchu odolávat opotřebení a obrušování co nejméně se zahřívat. Obr. 20: složení pláště

17 Typy plášťů Podle konstrukce kostry Obr. 22: radiální Diagonální sudý počet kordových vložek úhel řezu mají 30° – 65° Výhody: odolnější proti průrazu bočnice a boční deformaci Radiální libovolný počet kordových vložek úhel řezu vložky 84° – 90° úhel řezu nárazníků 18° – 28° (nákladní do 60°) Výhody: lepší záběr na vozovce menší spotřeba pohonných hmot širší plocha styku dezénu s vozovkou vyšší odolnost proti smyku pohodlnější jízda nižší valivý odpor, kratší brzdná dráha Obr. 21: diagonální

18 Typy plášťů Podle provedení Bezdušové – u osobních výhradně S duší – velopláště, traktory… Podle použití Letní – lepší jízdní vlastnosti nad 7 °C Zimní – měkčí směs, vlasové drážky Obr. 23: letní Obr. 24: zimní

19 Typy plášťů Podle užití Osobní Nákladní Motocyklové Traktorové Velopláště Speciální (letecké, závodní, speciální stroje, sekačky…) Obr. 25: pláště pro F1 v roce 2005 Obr. 26: motokrosový plášť Obr. 27: zemědělské

20 Kontrolní otázky: 1.Z čeho se dle normy skládá pneumatika? 2.Jaké jsou jednotlivé díly pláště pneumatiky? 3.Jak dělíme pláště podle konstrukce a použití? 4.Jaké jsou výhody radiálních plášťů? 1.Z čeho se dle normy skládá pneumatika? 2.Jaké jsou jednotlivé díly pláště pneumatiky? 3.Jak dělíme pláště podle konstrukce a použití? 4.Jaké jsou výhody radiálních plášťů?

21 Seznam obrázků: Obr. 1: 13 sumerských prvenství. In: Knihy-A.cz [online] [vid ]. Dostupné z: uplatky-ve-skolehttp://www.knihy-a.cz/6039/13-sumerskych-prvenstvi-klinove-pismo-lecive-pivo- uplatky-ve-skole Obr. 2: KOČÁR ZA KONĚ. In: Hyperinzerce [online] [vid ]. Dostupné z: povoz-nabidka-louny/#.UkfD-oZcV9U povoz-nabidka-louny/#.UkfD-oZcV9U Obr. 3: X, Alzuriel. Vynález kola. In: Fotoalba by centrum [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 4: Pneumatiky a první patenty. In: Auto-Jenda [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 5: Storia della bicicletta. In: Bellavistavintage [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 6: 1868 Velocipide. In: Flickr [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 7: John Boyd Dunlop 418px.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [vid ]. Dostupné z:

22 Seznam obrázků: Obr. 8: Historický bicykl MAS. In: HyperInzerce [online] [vid ]. Dostupné z: nabidka-kutna-hora/#.Uke-0YZcV9W nabidka-kutna-hora/#.Uke-0YZcV9W Obr. 9: Michelin guide 2012: from driver's manual to restaurant bible. In: Telegraph Media Group Limited [online] [vid ]. Dostupné z: from-drivers-manual-to-restaurant-bible.html from-drivers-manual-to-restaurant-bible.html Obr. 10: MICHELÍN 2010 EN GALICIA: EL PESO DE LA CURIOSIDAD. In: TURISMO Y HOSTELERÍA DE PONTEVEDRA [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 11: Informace o značce Ariel. In: Motorkari.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 12: Michelin Poster 1898.jpg. In: X, O'Galop. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 1898 [vid ]. Dostupné z: Obr. 13: Kdo jsou vítězové a poražení z testu zimních pneumatik. In: Autem bezpečně [online] [vid ]. Dostupné z: vitezove-a-porazeni-z-testu-zimnich-pneumatik-ADAC vitezove-a-porazeni-z-testu-zimnich-pneumatik-ADAC-2011

23 Seznam obrázků: Obr. 14: Maxxis Minion DH Rear. In: Spoke.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 15: 12x7 4/ DW In: Dorton.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 16: Duša / Vzdušnica. In: Gumex [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 17: Duše a ventily. In: Pneu na traktor [online]. [vid ]. Dostupné z: 3072/ 3072/ Obr. 18: Příslušenství. In: Barum pneu [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 19: Konstrukce pneumatiky. In: Autolexicon [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 20: Složení pneumatiky. In: Pneu Martinka [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 21: ZÁKLADNÍ POJMY. In: Bezpečně na silnicích [online] [vid ]. Dostupné z:

24 Seznam obrázků: Obr. 22: ZÁKLADNÍ POJMY. In: Bezpečně na silnicích [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 23: LEVNÉ LETNÍ PNEU. In: EsoPneu.cz [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 24: Zimní pneumatiky se od letních neliší jen jménem. In: Auti.iDnes.cz [online] [vid ]. Dostupné z: nelisi-jen-jmenem-na-snehu-maji-smysl-11x- /automoto.aspx?c=A100203_145531_pneu_fdvhttp://auto.idnes.cz/zimni-pneumatiky-se-od-letnich- nelisi-jen-jmenem-na-snehu-maji-smysl-11x- /automoto.aspx?c=A100203_145531_pneu_fdv Obr. 25: Wiltron. Michelin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [vid ]. Dostupné z: Obr. 26: Pneumatiky na moto. In: Pneumatiky-motorky [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 27: Pneumatiky pro zemědělskou techniku a speciální stroje. In: Profistroje [online] [vid ]. Dostupné z: zemedelskou-techniku.asphttp://www.profistroje.cz/pneumatiky-pro- zemedelskou-techniku.asp Obr. 28: Inovace. In: Continental [online] [vid ]. Dostupné z: online.cz/www/pneumatiky_cz_cz/marketing/140_years_continental/hidden/technologi ekompetenz_en.html online.cz/www/pneumatiky_cz_cz/marketing/140_years_continental/hidden/technologi ekompetenz_en.html

25 Seznam použité literatury: [1] 13 sumerských prvenství. In: Knihy-A.cz [online] [cit ]. Dostupné z: uplatky-ve-skolehttp://www.knihy-a.cz/6039/13-sumerskych-prvenstvi-klinove-pismo-lecive-pivo- uplatky-ve-skole [2] Pneumatika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: [3] Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011

26 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Konstrukce pneumatiky a pláště Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing."

Podobné prezentace


Reklamy Google