Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Interpretace neuměleckého textu Recenze II

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Interpretace neuměleckého textu Recenze II"— Transkript prezentace:

1 Interpretace neuměleckého textu Recenze II

2 Označte v textu projevy spisovné češtiny (tvary slov, koncovky)
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

3 Označte v textu projevy spisovné češtiny (tvary slov, koncovky)
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

4 Označte v textu projevy nespisovné češtiny
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

5 Označte v textu projevy nespisovné češtiny
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

6 Označte v textu archaizující jazykové projevy, vysvětlete jejich užití
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

7 Označte v textu archaizující jazykové projevy, vysvětlete jejich užití
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

8 Vyznačte v textu projevy demokratizace jazyka (determinologizace)
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

9 Vyznačte v textu projevy demokratizace jazyka (determinologizace)
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

10 Vyznačte v textu projevy intelektualizace jazyka
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

11 Vyznačte v textu projevy intelektualizace jazyka
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

12 Vysvětlete věcný význam označeného sousloví
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

13 připravený - nepřipravený oficiální - neoficiální
Určete zda je text připravený - nepřipravený oficiální - neoficiální neutrální - expresivní Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

14 Označte koncovou výpověď, navrhněte, jakou počátkovou výpovědí by mohl být text uveden
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

15 Označte koncovou výpověď, navrhněte, jakou počátkovou výpovědí by mohl být text uveden
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

16 Zhodnoťte aktuální větné členění textu, rozhodněte, zda je slovosled objektivní, subjektivní
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

17 Zhodnoťte aktuální větné členění textu, rozhodněte, zda je slovosled objektivní, subjektivní
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

18 Označte téma a réma libovolné věty
Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

19 Charakterizujte aktuální větné členění textu
Charakterizujte aktuální větné členění textu. Označte příklad tematizace rématu. Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

20 Charakterizujte aktuální větné členění textu
Charakterizujte aktuální větné členění textu. Označte příklad rozštěpení tematizace. Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně: Estetická lasička jako alter ego autorovo, číhající na kraji lesíčka kvůli rýmu, stejně jako autor vymýšlející kvůli zvukomalbě slova. Co více dodat k naprostému géniovi nonsensové poezie, předjezdci surrealismu i dadaismu Christianu Morgensternovi? Snad jen připomenout překladatele Josefa Hiršala, jehož překlady jsou v knize uvedeny. Je pro mne jistou záhadou, proč básník obětuje tolik svého umu ke tvorbě cizí básnické sbírky? Zvláště v případě Morgensterna jde v zásadě o zcela původní tvorbu na dané téma. Musím však konstatovat, že Hiršal s Morgensternem ve své vlastní tvorbě souzněl. Formálně tento výbor obsahuje básně ze sbírek Šibeniční písně (největší díl), Palma kužel a posmrtné Šlasi. Elegantní grafickou a typografickou formu řady Mocca ani nebudu zmiňovat a rovnou upomenu na zásadní význam Morgensterna pro českou hudbu od The Plastic People of the Universe přes Stromboli po Visací zámek (chronologicky by to mělo být odzadu). Nahlédneme-li do výkladu Velikého Lalula, zjistíme, že Hiršal přeložil i tento text (byl to šílenec) a že Pavlíček znal jeho výklad. Jedná se o výbor, a proto záleží na vkusu znalců, budou-li souhlasit s editorem ve výběru či nikoli. Chybí třeba Modlitba šibeničníka, ale zásadní pecky typu zmíněného Velikého lalulá, Krkavce Ralla nebo Půlnoční myši pochopitelně naleznete. Myslím, že dále nezbývá, než popřát příjemnou četbu. Vydalo Dokořán v roce 2007

21 Formulujte závěr zkoumání: slovní zásoba výpovědi:
v užíván převažuje spisovný jazyk autor užívá archaizující jazykové prostředky i prostředky obecné češtiny oživuje jimi výpověď a zvyšuje jeho působivost jazykové a slohové prostředky jsou příznakové aktuální větné členění je převážně objektivní text je připravený, oficiální projevy vývojových tendencí jazyka výrazné projevy intelektualizace a demokratizace jazyka svědčící o osobitosti autorského stylu i jazykové vynalézavosti


Stáhnout ppt "Interpretace neuměleckého textu Recenze II"

Podobné prezentace


Reklamy Google