Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Propagace cyklistické dopravy, marketing, komunikační plán Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar Brno, 4.10.2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Propagace cyklistické dopravy, marketing, komunikační plán Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar Brno, 4.10.2012."— Transkript prezentace:

1 Propagace cyklistické dopravy, marketing, komunikační plán Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar Brno,

2 KOMUNIKAČNÍ PLÁN DVĚ ROVINY / ÚROVNĚ 1.Rozpohybujme naše města (politicky, úřednicky) Obsah této prezentace a moji činnosti 2. Rozpohybujme společnost Inspirace hledejme v projektu LifeCycle

3 V Evropě můžeme sledovat tři přístupy k podpoře cyklistické dopravy 1.Nezájem….., pouze hračka, nebo sport >> …ignorujte to

4 V Evropě můžeme sledovat tři přístupy k podpoře cyklistické dopravy 2. Část problému nebezpečnosti >> …regulujte ji (separujte na cyklistické stezky)

5 V Evropě můžeme sledovat tři přístupy k podpoře cyklistické dopravy 3. Část řešení pro různé zájmy >> …povzbuďte ji (za účelem dosažení cílů ) ”Neptejte se co můžete udělat pro cyklistiku, ale co cyklistika může udělat pro vás.” (ECF) Cyklistika je mnohem víc než jenom mobilita :

6 Mála rekapitulace : 1.Spolu můžeme provést změnu, krok za krokem. Jak řekl Čapek “Je možno pomalu šlapat a přitom se dostat rychle kupředu”. 2. Jakákoliv kampaň, bez realizace potřebné cyklistické infrastruktury je zbytečná! 3.Auto je ve městech hostem a má se tak chovat. 4.Spolupráce napříč celým spektrem rozhodovacích a výkonných orgánů.

7 KOMUNIKAČNÍ PLÁN PROČ? • Základní vize •Strategické cíle •Marketingové slogany, sdělení, atd. „podívejte se na publikaci 20 důvodů pro podporu cyklistické dopravy“

8 Celkově bude na cyklistickou dopravu společně s pěší dopravou v budoucnosti ještě silněji než dosud brán ohled jako na další pilíř systému mobility vedle motorizované a veřejné osobní dopravy. To se týká budoucích projektů, programů a konceptů stejně jako organizačních struktur. Odpovídající postup se doporučuje i spolkovým zemím a komunám (obcím a okresům). výňatek z Národního plánu cyklistické dopravy 2020, schváleno vládou SRN v září 2012 Základní rozdíl mezi českou a německou cyklostrategií: My se stále musíme vracet k základům, oni s cyklistikou počítají jako se samozřejmostí.

9 Česká cyklostrategie - stále potřebuje příklady -Politici a úředníci na cykloakcích -Do úřadu na kole -Osobnosti na kolech – je to „in“

10 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY (PARTNEŘI?)

11 Současný komunikační plán vychází z jednoho předpokladu: HODNOTOVÝ ŽEBŘÍČEK ČLOVĚKA HNED TAK NEZMĚNÍŠ

12 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA BARIÉRA V NAŠICH MĚSTECH – CHYBÍ LIDSKÉ ZDROJE 1.Zřízení funkce městského cyklokoordinátora 2.Aktivní politika směrem k cyklistické dopravě Střízlivě vzato – cílová skupina do maximálního počtu 100 lidí.

13 Ahoj Jardo, Byť jsem tentokrát měl pevně v plánu do Brna dorazit, nakonec to musím zrušit. Máme problémy na stavbě a krom toho jsem se dostal do značných časových problémů. Kolu zdar! JL KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA BARIÉRA V NAŠICH MĚSTECH – POKUD MÁME LIDSKÉ ZDROJE, TAK JSOU V ČASOVÉ TÍSNI

14 Omlouvám se, ale presentaci k webovému portálu nebudu moci představit, neboť v podstatě zatím není moc co představovat. Na minulé pracovní skupině jsme se dohodli, že věc se bude postupně naplňovat a konečná podoba by byla doladěna až po zajištění jednak technických, ale i obsahových problémů daného portálu (viz. zápis z 9.pracovní skupiny). Proto si dovoluji požádat o stažení tohoto bodu programu z jednání konference. Bylo by to opravdu předčasné. Ukázka webu – KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA BARIÉRA V NAŠICH MĚSTECH – POKUD MÁME LIDSKÉ ZDROJE, TAK JSOU V ČASOVÉ TÍSNI

15 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA SNAHA O VYTVOŘENÍ ASOCIACE 1.Jednoduchý důvod – komunikujte mezi sebou! 2.Problém s vynětím pozemků z půdního fondu 3.Silný partner při jednání s kraji a státem o prosazování oprávněných pro-cyklistických opatření 4.Lepší pozice při prosazování myšlenek národních kampaní 5.Prosazení legislativních změn

16 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Jednoduchý důvod – komunikujte mezi sebou! Čtvrtek CENTRUM SEMAFOR, od roku 2011 nositel ocenění "SPOLEČNOST PŘÁTELSKÁ RODINĚ", pořádá ve čtvrtek 27. září 2012 od 15:00 do 18:00 na dopravní m hřišti za letadlem DEN BEZ AUT a bez handicapu. Program: 1. Přijeďte na kole a vyzkoušejte si 4 disciplíny, které musí zvládnout čtyřčlenná družstva žáků třídy ZŠ v každoroční "Dopravní soutěži mladých cyklistů". Můžete si, jako rodinný tým (2-4 osoby) zasoutěžit v disciplínách o ceny: jízda na dopravním hřišti podle předpisů, jízda zručnosti na kole. kdo chce, pozná i úskalí testu z pravidel silničního provozu (pro cyklisty) 2. Křest knihy R. Kuchaře "Uklízeč a ředitel" 3. Vystoupení písničkáře a "vozíčkáře" Romana Herinka :30 start hromadné cyklojízdy - trasa: CENTRUM SEMAFOR - Kdo nemá kolo, tomu jej do 19:00 půjčíme. Instruktoři dopravní výchovy vám poradí, jak rozvíjet znalosti a dovednosti vašeho dítěte v silničním provozu. Více na Z hřiště u Šmeralových kolejí se pojede dál v rámci akce Critical Mass - více na Jízdy od kolejí se samozřejmě mohou zúčastnit i cyklisté, kteří se nezúčastní akce v Semaforu a přijedou individuálně na sraz.

17 Subject: RE: TZ - Města se bouří, zákon je nutí odmítat peníze na cyklostezky (tisk. zpráva národního cyklokoordinátora) Jen na okraj: to, že se poplatky zvýšily, je dobře. Jasně, týká se to cyklostezek, ale stejně tak například velkých průmyslových hal a skladišť...které tak mají stíženou cestu pro vznik. A to je dobře pro životní prostředí a tvář české krajiny. Čekala bych, že právě budete tyto zájmy hájit a ne proti nim vysílat mediální kampaň. S přátelským pozdravem ZK KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Problém s vynětím pozemků z půdního fondu

18 Pruhy už jsou na silnici a zdá se že fungují. Někteří řidiči sice ještě neví co s tím, ale dost nám pomohli články v novinách a dokonce v místním rádiu to bylo hlavní téma na celý víkend. Až si lidi zvyknou tak budou zase psát, proč jsme jich udělali jen tak málo a kdy budou další. Dá se říct, že příprava trvala skoro rok. Projekt jsme měli hotový, ale nemohli jsme projít přes Policii. Úplně první návrh však počítal s jinou komunikací, ale ta je ve vlastnictví Kraje a tam nás nepodržel vůbec nikdo. Je to docela významný tah městem a je to spíš o přemalování celé silnice. Nakonec jsme tedy našli jinou komunikaci (v majetku města). KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Silný partner při jednání s kraji a státem o prosazování oprávněných pro-cyklistických opatření Pozitivní příklad: Město Třinec se bez problémů dohodlo na podmínkách s Moravskoslezským krajem.

19 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Silný partner při jednání s kraji a státem o prosazování oprávněných pro-cyklistických opatření PŘÍBEH JEDNOHO MĚSTA JEDNA STRANA MINCE Na tuto sobotu 22. září připadá mezinárodní Evropský den bez aut, který je vyvrcholením již 11. ročníku „Evropského týdne mobility“, který probíhá od 16. – 22. září s tématem POHYB SPRÁVNÝM SMĚREM! Město Jičín tak vyzývá své spoluobčany, aby se k tomuto dni také připojili a vydali se třeba na tradiční sobotní trhy v centru města pěšky nebo na kole. Právě cyklistům chce město do budoucna ulehčit pohyb a bezpečnost ve městě a okolí vybudováním nových cyklostezek. DRUHÁ STRANA MINCE V jedné ulici dopravní inspektorát nechce povolit vybudování cyklopruhů z naprosto iracionálního důvodu, že tam jezdí málo aut a tudíž cyklopruh není potřeba. Pokud byste nám mohl jakkoli pomoci, tak bych to uvítal. Jedná se součást cyklistického okruhu města, který by měl propojit město. Děkuji a mějte se fajn. P.H.

20 Dobrý den, projekt je možné podpořit z 3.2 IOP 12. výzvy za předpokladu splnění těchto podmínek: 1. žadatelem o dotaci bude SZÚ, ZÚ nebo MZ ČR (věcně příslušný odbor) a tento žadatel musí nést veškeré výdaje projektu (není umožněno finanční partnerství pro města) a zajistit financování provozní fáze (udržitelnost 5 let) 2. žádost bude zpracována do v případě předložení projektu ze strany SZÚ nebo ZÚ je nutné souhlasné stanovisko vrchní ředitelky MUDr. Šedivé 4. Projekt dle Programového dokumentu IOP musí podporovat rozvoj koordinovaného národního systému motivace obyvatel ke zdravému životnímu stylu v důsledku chronických neinfekčních invalidizujících onemocnění, úrazů.Současné nastavení projektu je zaměřeno na regionální podporu makteringových kampaní ve vybraných městech. 5. Projekt zahrnuje řadu nezpůsobilých výdajů např. pronájmy, osobní náklady, aj. Předpokládané výdaje měst nemohou být součástí rozpočtu projektu resp. hrazeny z EU. 6. Projektem musí vzniknout takové marketingové výstupy/programy, které budou udržitelné min. po dobu 5 let (žadatel zároveň zajišťuje finanční udržitelnost). KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Lepší pozice při prosazování myšlenek národních kampaní

21 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Lepší pozice při prosazování myšlenek národních kampaní Praha/Brusel, 18. září Evropská komise (EK) a FC Barcelona (Barça) dnes oznamují mimořádné partnerství. Projekt „Quit Smoking with Barça“ (Přestaňte kouřit s Barçou) (quitsmokingwithbarca.eu) bude stavět na úspěchu kampaně „Ex-kuřáci jsou nezastavitelní“ Evropské komise a podpoře milionů fanoušků Barcelony s cílem pomoci 28 milionům evropských kuřáků nadobro tento zlozvyk „odkopnout“. DOVEDETE S I PŘEDSTAVIT, ŽE NĚCO PODOBNÉHO BY BYLO NA CYKLISTIKU?

22 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA Lepší pozice při prosazování myšlenek národních kampaní „Nutně potřebuji benzínovou stanici.“„pffff, pfff… – do bioobchodu autem!“ Zdroj: Zero Emission Mobility 2009 „Zapoj mozek, vypni motor!“ Kampaň za 1.2 Milionů €/a v různých městech, financována emisním odvětvím.

23 Pozvánka: Udržitelná doprava ve městech, kulatý stůl, Brno • Propojení témat: •udržitelná doprava a politika (QUEST) •městská mobilita a EU (Civitas a budoucí programy EU), plánovaná národní síť Civinet, síť EPOMM •cyklodoprava (Cyklostrategie, CMB) •inteligentní dopravní systémy Cílová skupina – aktivní města v oblasti dopravní politiky, města s vizí kapacita 30 míst, registrace: KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 1. Politici, úředníci (cyklo) - MĚSTA

24 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 2. Projektanti, architekti, ale i DI Policie ČR Web je platformou pro odborné informace a dění v oblasti cyklistiky. Je určen především odborníkům, ale i cyklistické veřejnosti. Nový portál

25 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 2. Projektanti, architekti, ale i DI Policie ČR VIZE – Pochopit a přijmout německý postup při plánování: Priority dopravní infrastruktury v městském prostoru podle FGSV e.V. – Německé dopravní a silniční výzkumné asociace (Základy pro ERA: 2010: RASt 06 Průvodce návrhem silnic):„… navrhovat silnici ze stran ne od prostředku“ •Chodník •Cyklotrasy •Stanice autobusu •Jízdní pruhy pro auta •Předjížděcí jízdní pruhy •Parkování

26 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 3. NNO ve městech, zájmové skupiny -Kampaně (formou grantů) -Podpora výuky udržitelné dopravy v reálných podmínkách (školy) -Besedy / kulaté stoly

27 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 3. NNO ve městech, zájmové skupiny

28 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 3. NNO ve městech, zájmové skupiny = budujme společnou značku CYKLOSTRATEGIE = budujme cyklistická města

29 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 4. Cykloprůmysl, firmy = budujme společnou značku CYKLOSTRATEGIE = budujme cyklistická města i s vědomím, že každý buduje především svou značku

30 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY 5. Další specifické cílové skupiny Novináři Osobnosti veřejného života v ČR (např. herci, zpěváci, hudebníci, sportovci, komici, modelky) Výzkumné subjekty, vysoké školy lékaři (fakultní nemocnice) atd.

31 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a CÍLOVÉ SKUPINY Dobrý den, tuším že asi v červnu jsem se na Vás obracel s problémem cyklostezky Č – Ú vedoucí podél řeky T částí obce L. Šlo o problém, že dva obyvatelé bydlící u této nové vybudované komunikace IV. třídy využívají této cesty, jako přístupu domů, přestože mají luxusní přístup k nemovitostem řádnou komunikací, kterou používali i před vybudováním cyklostezky. Bohužel tato cyklostezka není označena dopravními značkami tak, že je jen pro chodce a cyklisty. Dovoluje jízdu i obsluze i když i tato má dostatečný přístup po ostatních komunikacích. Domníval jsem se, že odpovědné orgány budou mít zájem vytvořit zde klidovou zónu, tak aby účastníci cyklostezky měli bezpečný prostor pro svůj pohyb. Region OK tomu vyšel vstříc a dle starosty BO učinil opatření ve stanovení Provozního řádu cyklosezky, kde pod bodem 5. je ustanovení, že majitelé přilehlých nemovitostí mohou cyklostezku využívat jen v tom případě, pokud nemají řádný přístup jinou cestou. Kontaktoval jsem por.K z DI v Ú, zda by tomu nebyl nápomocen. Výsledek je ten, že mi sdělil, že provozní řád je protiprávní a musí být odstraněn, což písemně sdělil i Regionu Orlicko-Třebovsko. Taktéž mi to sdělil i při osobním setkání s tím, že všichni občané bydlící v lokalitě u cyklostezky mohou bez omezení cyklostezku používat. Radil jsem se i na KÚ kraje, kde mi od srdce sdělili, že ať dám od toho ruce pryč, že si přidělávám jen starosti a ničím zdraví, protože není vůle tento problém ve prospěch bezpečnosti cyklistů a jiných účastníků provozu řešit. Říká se, že mnoho lidí ve společnosti je lhostejných k různým nešvarům. Já jsem se jeden pokusil řešit. Sdělil jste mi, že nějaké řešení se musí najít. Bohužel je v tom, nechat to být a starat se sám o sebe a čekat, až se něco stane, pak se možná něco bude dít, tak jak je to běžné v tomto státě. Sděluji Vám své zážitky, kterými se již nechci zabývat, skutečně zdraví je mi přednější, jsem totiž důchodce a nemám chuť se podílet na tomto marasnu v republice. Děkuji Vám za ochotu býti nápomocen, ale vidíte, že vše je marné. Přeji Vám hodně zdraví a pohody do dalších dnů! MH 6. Aktivní občané

32 KOMUNIKAČNÍ PLÁN a NÁSTROJE

33 Nástroje Cyklostrategie -Internové stránky -Newslettery -Tiskové konference -Tiskové zprávy -Semináře -Odborné materiály

34 Nástroje pro města -Internetové stránky -Vlastní noviny -Newslettery -Facebook -Kampaně -Tiskové zprávy -Tiskové konference -Akce (otevírání stezek, vyjížďky po stezkách) -Plány mobility -Podpora elektrokol a městských kol -Vybudování zázemí pro své zaměstnance

35 Města mohou svou pozornost zaměřit na: Rodiče a děti Těhotenství, po narození dítěte Mateřské školy Základní školy Studenti Střední škola Vysoká škola Do práce na kole Nakupuj na kole Senioři

36 Nevíte jak začít? Informace jsou nově dostupné na webu, přeložili jsme pro Vás z projektu LifeCycle krok za krokem, co můžete udělat

37 -cyklostránky -routeplanner -film -akce -cyklofestival -Facebook Můžete najít inspiraci v Mnichově

38 Charakter kampaně za větší podíl cyklistů v Mnichově Kampaň má za cíl změnit chování a pohled lidí na cestování na kole. Změna chování lidí nastane jen tehdy, jestliže pro ně vyžadované chování (více jízd na kole, ohleduplné chování v dopravě) představuje určitou hodnotu. Proto musí kampaň s mottem „Společné místo pro všechny" splňovat následující tři kritéria: 1) Být vnímána: Má cyklodopravu jako systém učinit lépe viditelnou a vnímatelnou než dosud. K tomu patří nejen jízda na kole, jízdní kola, cyklostezky, cykloparkoviště, dopravní předpisy, nadřízené systémy, nabídky informací atd. ale i z toho vyplývající témata, jako např. téma bezpečnosti v dopravě. 2) Zlepšit identifikaci: Kampaň by chtěla zlepšit identifikaci Mnichovanek a Mnichovanů s ježděním na kole v Mnichově. Ježdění na kole a Mnichov mají být neoddělitelně spojeny. Lidé by měli sami sebe chápat jako součást dopravní kultury v Mnichově. 3) Umožnit participaci: Mnichovanky a Mnichované mají být podníceni k tomu, aby se zapojili. Každý jednotlivec dostává možnost sám sebe aktivně vložit, spolupůsobit při uskutečňování kampaně a tím zaujmout tvůrčí roli

39 KOMUNIKAČNÍ PLÁN DVĚ ROVINY / ÚROVNĚ 1.Rozpohybujme naše města (politicky, úřednicky) TO BYLO OBSAHEM TÉTO PREZENTACE 2. Rozpohybujme společnost CO BY SE DALO REALIZOVAT

40 Záměr: KAMPAŇ NA NÁRODNÍ ÚROVNI Vytvoření manuálu pro všechny typy kampaní Vytvoření pdf. verzí plakátů, letáků a brožur ke kampaní pro různé cílové skupiny Vytištění omezené počtu kusů plakátů, letáků a brožur (předpokládá se, že i města si je budou tisknout ve svých nákladech a budou si je moci upřesňovat dle svých specifik) Využití facebooku a dalších informačních technologií a přímá podpora webu Vytvoření ústředního loga a designu kampaně Spolupráce se známými osobnostmi, hlavně těmi, které mají děti. Tváře kampaně by se mohly samozřejmě zapojit i jinak (třeba Milan Cajs). Heslo by bylo: Chci, aby moje dítě jezdilo na kole do školy.

41 Záměr: KAMPAŇ NA MÍSTNÍ ÚROVNI Tisk specifických brožur, letáků, šitých městu na míru Místní mediální akce zaměřené na jednotlivé cílové skupiny (nemělo by se jednat o jednorázové akce) Vlastní web prezentace členů na společném webu Účast na celonárodních kampaních jako Do práce na kole, Nakupuj na kole, Evropský týden mobility apod.), V universitních městech realizovat projekt „kola pro studenty“ Možnost realizace svých specifických kampaní.

42 Záměr: PRŮŘEZOVÁ KAMPAŇ „MĚSTA CYKLISTICKÁ“ Koncept založen na tom, že každé město se bude prezentovat něčím, co je pro cyklodopravu přirozené a současně v tomto městě běžné nebo je nějak s městem spjato, nebo vychází z tradice jízdy na kole Síťovém využití reklamy v městech, tedy že plakáty/city lighty jednoho města se ocitnou na plakátech jiných měst na plochách, které jsou v jejich režii

43 Záměr: PRŮŘEZOVÁ KAMPAŇ „MĚSTA CYKLISTICKÁ“ Každé město: Vytvoří v jednotném stylu plakát na vlastní téma v koordinaci s ostatními (aby se témata neopakovala) a ten pak použije ke své propagaci ve vlastních médiích (i elektronických) a ve vlastních plakátovacích plochách /city lightech a na těchto vlastních plochách umožní prezentovat plakáty z jiných měst, takže např. v Jihlavě byste mohli zahlédnout plakát propagující každodenní cyklistiku v Pardubicích, Budějovicích, Otrokovicích atp. Počty plakátů a plochu budou stanoveny dle možností jednotlivých měst.

44 VRAŤME SE ALE NA ZAČÁTEK, NA ZEM Vzpomeňme si, co bylo řečeno na začátku: „Spolu můžeme provést změnu, krok za krokem. Jak řekl Čapek “Je možno pomalu šlapat a přitom se dostat rychle kupředu”. Pojďme tedy pomalu, krůček po krůčku, zlepšovat podmínky pro cyklistiku.

45 Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Martinek


Stáhnout ppt "Propagace cyklistické dopravy, marketing, komunikační plán Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar Brno, 4.10.2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google