Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ontogeneze člověka  vývoj člověka od početí po smrt  fáze:  prenatální vývoj a porod  novorozenecdo 4. týdne  kojenecdo konce 1. roku  batole1 –

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ontogeneze člověka  vývoj člověka od početí po smrt  fáze:  prenatální vývoj a porod  novorozenecdo 4. týdne  kojenecdo konce 1. roku  batole1 –"— Transkript prezentace:

1

2 Ontogeneze člověka  vývoj člověka od početí po smrt  fáze:  prenatální vývoj a porod  novorozenecdo 4. týdne  kojenecdo konce 1. roku  batole1 – 3 roky  dítě předškolního věku3 – 6 let  dítě školního věku6 – 15 let  puberta a dospívání12 – 18 let  adolescent15 – 18 let  dospělost18 – 60 let  stářínad 60 let  smrt

3 Prenatální vývoj1. – 4. den  oplodnění probíhá nejčastěji ve vejcovodu, asi minut po ejakulaci  z akrozomu spermie se uvolňují enzymy, které naruší povrch vajíčka  hlavička s jádrem proniká dovnitř, bičík se střední částí zůstává mimo vajíčko  po proniknutí spermie se vajíčko uzavře – v průniku dalším spermiím brání zona pellucida ovládaná žlutým tělískem   v průběhu oplození zanikají obaly jader obou gamet a obě jádra splynou v zygotu  první dělení zygoty nastává až asi 24 hodin po oplození  řasinky vejcovodu a jeho svalovina posunují zygotu do dělohy a výměšky epitelu jí poskytují živiny   další dělení jdou pak rychle za sebou, aniž by útvar měnil velikost = rýhování, takže 4. den vstoupí do dělohy v podobě tzv. moruly 

4  5. den se buňky moruly rozestoupí – vytvoří se dutina – blastula  směrem do dutiny se vytvoří dvouvrstevný shluk buněk s dutinou uvnitř (amnionový váček) = embryoblast   celý útvar = blastocysta se asi 7. den zachytí na sliznici dělohy a začne se do ní zanořovat  nastává diferenciace buněk  z povrchových buněk  chorion (vnější zárodečný obal)  z vnitřní dutiny vznikne  žloutkový váček  z embryoblastu  zárodek (embryo)  z vrstvy amnionového váčku  amnion (vnitřní zárodečný obal) Prenatální vývoj5. – 8. den

5  z chorionu začnou prorůstat klky do sliznice dělohy  placenta spojena s embryem pupeční šňůrou (drží embryo ve stěně dělohy, vyživuje je a odvádí metabolity)   asi 10. den z embryoblastu  3 zárodečné vrstvy – ektoderm, mesoderm a entoderm, které dají vznik zárodku  21. den – embryo je asi 2,5 mm dlouhé, má základy všech orgánů  jejich vývoj ovlivňuje řada faktorů (viry, infekce, léky, alkohol, drogy,...)  nastává rychlý růst  Prenatální vývoj8. – 28. den

6  konec 5. týdne – velikost 13 mm, tlukoucí srdce, prsty, cévní oběh navazuje pupeční šňůrou na oběh matky   8. týden – velikost asi 30 mm, lidská podoba, zárodek se mění v plod (fetus)  Prenatální vývoj5. – 8. týden 4. týden 8. týden

7  12. týden – objevuje se chmýří po celém těle (lanugo), rostou nehty, začíná vylučovat moč, vnější pohlavní orgány   14. týden – začínají se formovat kosti, přibývá na váze, objevují se 1. reflexy – cucá si palec, škytá, saje, polyká, dělá kotrmelce, reaguje na podněty z vnějšího prostředí, srdce začíná přečerpávat krev, pod kůží se ukládá tuk  tělo se zaobluje   18. týden – je slyšet srdce plodu, matka ucítí 1. pohyby plodu v děloze Prenatální vývoj 12. – 18. týden 11. týden 14. týden

8  26. – 29. týden – dotvoří se plíce, otvírají se oči, plod mění svou polohu a stáčí se (většinou hlavičkou) dolů   normální těhotenství trvá 40 týdnů = 280 dní  dítě se může narodit kdykoli od konce 38. týdne, porod mezi 28. až 38. týdnem je předčasný  nedonošené dítě  porod před 28. týdnem plod většinou nepřežije, i když v některých případech lze udržet při životě dítě narozené od 24. týdne  porodní stahy jsou vyvolány působením hormonu oxytocinu  průměrné normální dítě váží asi 3 kg a měří asi 50 cm (z toho ¼ hlava)  Prenatální vývoj 19. – 40. týden 29. týden

9  prudká náhlá, velká změna životního prostředí dítěte  z teplého, tmavého, tekutého a relativně tichého prostředí se dostává do prostředí zcela odlišného  v posledním měsíci si vytvořilo dostatečné zásoby živin  prvotní je tedy dýchání – v průběhu porodu je z plic působením hormonů vstřebávána voda, křik dítěte po narození aktivuje dýchací svaly  není reakcí na změnu prostředí, ale projevem dýchání  oběhový systém se osamostatňuje s prvním nádechem, kdy se uzavřou dosavadní spojky  trávicí systém – dítě může přežít i 2 dny bez potravy, matka produkuje mléko až 2. (někdy 3.) den, do té doby jde o tzv. mlezivo, je nutné zahájit kojení co nejdříve – sání stimuluje hormony dítěte i matky  Porod

10  předpokládá se, že spuštění porodu je vyvoláno samotným dítětem – jeho nadledvinky začnou produkovat kortikosteroidy, které ovlivní hormonální činnost matky – prostaglandiny a oxytocin  1. fáze porodní trvá i několik hodin, na jejím konci praskne chorion a odteče plodová voda  2. fáze porodní trvá 1 – 2 hodiny, během ní je za pomoci stahů dělohy a aktivního tlačení matky dítě vypuzováno ven  3. fáze porodní představuje vypuzení placenty a dalších obalů asi 20 minut po vlastním porodu  bolestivý průběh porodu lze ovlivnit správným dýcháním, inhalací směsi oxidu dusného a kyslíku, správnou polohou a medikací  porod císařským řezem – v případě, že by normální porod ohrozil matku nebo plod (je znám již ze starého Říma)  Porod

11 Novorozenec 0 – 4 týdny  vypadá bezbranně, ale je vybaven instinkty k přežití  pláč – dokonalý komunikační prostředek – informuje okolí, že dítěti něco chybí  sací reflex – velmi silně vyvinutý, reaguje na každý dotyk tváře  úchopový reflex – automatické sevření ruky pří podráždění dlaně nebo plosky nohy – dítě udrží celou svojí váhu   úlekový reflex – série rychlých pohybů, vztažení rukou a nohou, pláč  reflex lezení – při zatlačení na chodidla napne nohy a zatlačí do nich jako při lezení   reflex plavání – při ponoření do vody plave „čubičku“, nevadí mu potápění   reflex šplhání – na dece se přitahuje   většina těchto reflexů mizí po prvních 3 měsících  na konci 4. týdne zkouší zvedat hlavu při poloze na břiše

12  první 4 měsíce pouze mléko (kojení končí obvykle mezi 9. až 12. měsícem), později šťávy a mixovaná strava  zesilují se svaly, koordinují pohyby, učí se obracet, sedět, držet rovnováhu, lézt po čtyřech, postavit se a stát s oporou  reaguje na lidi v okolí – smích, výskání, první samohlásky a slabiky  dokončuje se vývoj mozku – myelinizují se vlákna a mozek zdvojnásobí svou hmotnost  sluch i zrak jsou zpočátku nedokonalé a nekoordinované, vůdčími smysly jsou čich a hmat  co nejvíce stimulů  rozvoj koordinace „oko-ruka“, v roce dokáže manipulovat i s drobnými předměty – skládačky  v 1 roce – 75 cm, 10 kg Kojenec 5. týden – 1 rok

13  kolem 1. roku – pokusy o samostatné kroky  ve 2. roce umí běhat, kopat do míče, zdolává prolézačky, pohyb s jistotou  osamostatňuje se psychicky a fyzicky  pokouší se ovládat vyprazdňování  schopnost chápat úkoly  rozvoj řeči – komunikace s dětmi  učí se kreslit, modelovat, stavět  rozvoj se postupně zpomaluje, stává se rovnoměrnější Batole 1 – 3 roky

14  rozvoj fyzické koordinace – tříkolka, oblékání, míčové hry  rozvoj dovedností – kreslení – učí se rozeznávat tvary a reprodukovat je  proces socializace – učí se přizpůsobovat okolí, plnit přání napřed rodičů, později jiných autorit Předškolní věk 3 – 6 let

15  mladší školní věk 6 – 12 let  starší školní věk 12 – 15 let  růst kostí – kalcifikace chrupavek  od 6. roku začíná výměna chrupu (zadní stoličky jako první)  mění se tělesné proporce – začíná se odličovat vývoj chlapců a dívek  Školní věk 6 – 15 let

16  počátek je stimulován zvýšenou produkcí pohlavních hormonů  dívky – začíná dříve – někdy už v 9. roce  hormony hypofýzy stimulují produkci progesteronu ve vaječníkách  vývoj mléčné žlázy a menstruace a estrogenu  rozvoj druhotných pohlavních znaků  pravidelné ovulace až rok po 1. menstruaci  chlapci – mezi 13. až 15. rokem  hormony hypofýzy stimulují produkci testosteronu ve varlatech  produkce spermatu, 1. spontánní poluce, zvětšení vnějších pohlavních orgánů, rozvoj ochlupení, růst vousů, mutování – zvětšování rozměrů hrtanu  hlubší zabarvení hlasu  objevování vlastní identity, psychosexuální dospívání Puberta a dospívání 12 – 18 let

17  fyzický a psychický růst je ukončen mezi 21. až 24. rokem  věk mezi 20. a 40. rokem = období vrcholné fyzické a psychické kondice  člověk hledá uplatnění, partnera, zakládá rodinu  věk mezi 45. až 60. rokem – začínají se projevovat příznaky stárnutí  psychické problémy – někdy velmi bouřlivé – odchod dětí, problémy v sexuálním životě, obava ze stáří  ženy – menopauza – v roce života – konec reprodukčního období, pokles hormonální aktivity  druhotné změny – osteoporóza (řídnutí kostí)  muži – andropauza – postupný pokles pohlavních hormonů už od 30. roku života, první příznaky nedostatku tohoto hormonu se většinou projevují v roce života – podobné příznaky jako u žen (emotivní podrážděnost až neuróza, poruchy spánku, stavy vyčerpanosti, ztráta libida a problémy v sexuálním životě, nadměrné vypadávání vlasů a ztráta svalové hmoty  psychický zlom – odchod do důchodu – změna životního rytmu Dospělost 18 – 60 let

18  nástup degenerativních změn  kůže ztrácí pružnost, mizí podkožní tuk, mění se pigmentace, vlasy ztrácejí původní barvu  svalstvo je nahrazováno vazivem  vápník se z kostí vstřebává  kosti křehnou, chrupavky ztrácejí pružnost a klouby pohyblivost  zhoršená funkce jater a ledvin  vázne vylučování metabolitů  snižuje se kapacita plic a čerpací funkce srdce, zvyšuje se krevní tlak  zhoršení funkce smyslových orgánů  proces stárnutí lze ovlivnit životosprávou a aktivním pohybem Stáří nad 60 let


Stáhnout ppt "Ontogeneze člověka  vývoj člověka od početí po smrt  fáze:  prenatální vývoj a porod  novorozenecdo 4. týdne  kojenecdo konce 1. roku  batole1 –"

Podobné prezentace


Reklamy Google