Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc."— Transkript prezentace:

1 Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc

2 Podle data narození dělíme generace následovně: • Baby boomers - rok narození • První generace X - rok narození • Pozdní generace X – rok narození 1977 – 1981 • Generace Y – rok narození 1982 – dosud

3 Vyrůstají digitálně Gen Y, Gen Why, Millenials, iPod generace, generace internetu

4

5

6 Jaká je charakteristika gen Y

7 Jak se učí a jak komunikují ?

8 • Činnost (dělání) je mnohem důležitější než znalosti • Potřeba bezprostřednosti • Zájem o řešení problémů • Snížená hranice vůči nudě, tj. krátká doba schopnosti soustředění se. • Více paralelních činností – žáci jsou motivováni, pokud mohou vykonávat současně více aktivit, např. poslouchat hudbu, číst, počítat. • Většina žáků preferuje vizuální styl učení. Výrazně se snižuje úspěšnost učení pomocí křídy a tabule. • Společné učení – autoritativní styl učení shora dolů musí být nahrazen interaktivními metodami, aktivním přístupem, stálým kontaktem žáků. • Konstruktivistický přístup – kombinace osobního a sociálního učení, poznávání - znalosti a dovednosti vznikají v průběhu aktivní tvořivé činnosti žáka. Jaká je generace Y

9 Jak učíme my naše žáky?! Motivujeme, aktivujeme žáky ? Jaké metody používáme – jsou aktivizující? Jaké pomůcky používáme – multimédia? Jaké pomůcky bychom mohli používat? Mají naši žáci prostor pro diskusi, otázky, řešení problémů ? Studium učitelství fyziky studijni_plan[1].pdf Inovace, důraz na aktivní formy výuky

10 Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/ Projekt

11 Připravované moduly Partner projektu – Pedagogická fakulta MU v Brně 1.Klima a koloběhy látek 2.Fotokatalyticky aktivní povrchy 3.Nanotechnologie 4.Kriminalistická chemie a fyziky 5.Rheologie 6.Jak funguje věda 7.Projektová výuka

12 Nanotechnologie •Akreditováno bakalářské i magisterské studium •Modulární výuka •Spolupráce s centrem Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů •Práce a příprava úloh s Nanoedukatorem (proměřování kalibrační mřížky, vyšetřování povrchu matrice v režimu STM, zkoumání integrovaného obvodu v režimu AFM, tvorba litografie)

13 Rheologie K dispozici je vibrační viskozimetr SV

14 Projektová výuka • Projekty s využitím dataloggerů • Mezipředmětová výuka fyziky a chemie Příklady projektů Mléčné výrobky Lodě Od suroviny k odpadu

15 Kriminalistická chemie a fyzika •Chemické metody v kriminalistice (extrakční techniky, analýza drog a toxických látek, odběr a konzervace vzorků) •Biomechanika pádů, trasologie (spolupráce s Ústavem kriminalistiky v Praze - prof. Strauss) •Daktyloskopie, mechanoskopie (Kriminalistický ústav Frýdek Místek)

16 Zaměření kriminalistické fyziky • Fyziodetekční vyšetření – detektor lži • Grafologie • Mechanoskopie • Metalografie • Odorologie(pachy) • Ohledání • Pyrotechnika • Rekonstrukce • Trasologie 16

17 Otisk prstu Zvláštnosti (markanty) papilárních linií (háček, vidlice, očko, zkřížení, můstek a pod.) 17

18 18

19 Další moduly Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Jak funguje věda Připravuje PdF MU Brno - partner

20 Příklady z praxe – motivace žáků Obsah teoretické části: chlazení (historie chladničky, transport tepla, konvekce, chladicí směsi, čpavek, freony) indukční varná deska (vířivé proudy, magnetizace) mikrovlnná trouba (elektromagnetické záření, magnetron, stojaté vlnění, absorpce elektromagnetického vlnění v látkách, vlnová délka) Praktická část: pokusy s indukčním vařičem (různé materiály a možnosti jejich využití pro výrobu nádobí, rychlost ohřevu, účinnost) pokusy s mikrovlnnou troubou (prostorové rozložení stojatého vlnění ve varné části zařízení, měření rychlosti světla, absorpce mikrovlnného záření v různých látkách – CD, voda, různé druhy potravin, mýdlo, bezpečnost) 1. Využití mezipředmětových vztahů fyziky a chemie v modulu Kulinářská fyzika

21 Příklady dalších jednoduchých experimentů: • pokusy s vejci (moment setrvačnosti, rozklad sil – rozmáčknutí syrového vejce, pevnost skořápky, denaturace bílkovin, stáří vejce, vejce v kyselině octové) • endotermní a exotermní reakce, uhelnatění, salmonela • lámání špaget • výroba šampaňského (olej a jedlá soda), vulkán z coly (dietní coca- cola a bonbony mentos – působení CO 2 a aspartamu) • flambování, karamelizace cukru apod. Problémové otázky: proč je mléko bílé, proč praskají párky při vaření, proč je třeba propíchnout uvařený knedlík, proč se stékající med svíjí, kečup a jeho viskozita, proč čaj stéká po hrdle čajníku, proč se průsvitná fólie lepí, proč se kostka ledu lepí na prsty atd.

22 2. Modul reologie - zajímavé chování ne-newtonovských kapalin Experimenty se škrobovou suspenzí Weissenbergův efekt

23 Barusův efekt Kaye efekt Inteligentní plastelína Natahuje se, praská, skáče, svítí, tříští se, mění barvu……

24 Inteligentní plastelína • James Wright (chemik z General Electric) hledal náhražku přírodního kaučuku; smíchal kyselinu boritou se silikonovým olejem • výsledná látka měla zajímavé vlastnosti, ale firma pro ni nenašla žádné využití • 1949 Peter Hogson pochopil marketingové vlastnosti nového materiálu a za vypůjčených 147 dolarů koupil od General Electric práva na výrobu • hračce dal jméno Silly Puppy ( dnes tzv. Thinking Putty)

25 Plastelína ve výuce • Kinematika - základní vlastnosti pohybu • Dynamika - velikost impulsu síly ovlivní chování plastelíny • Gravitační pole - deformace plastelíny vlastní tíhou, vrhy těles • Zákon zachování energie - inteligentní x běžná plastelína • Magnetické pole - reaguje na magnetické pole (paramagnetikum) • Akustika - při deformaci plastelína slyšitelně praská • Optika - odraz světla na povrchu plastelíny, změna její barvy • Termodynamika - model amorfní látky, se změnou teploty mění barvu, vnitřní struktura (plastelína se deformuje elasticky i plasticky) • Speciální teorie relativity - vlastnosti éteru • Kvantová fyzika - „po nabití světlem“ září

26 Děkuji za pozornost !

27 employees.html hr/ Hunt, J., Tucciarone, J.: The Challenges and Opportunities of Teaching „Generation Y“. Journal of Graduate Medical education, December 2011, p.458. Lau, A. Phua, L.K.: Transforming Learning Landscapes for Generation Y and Beyond International Conference of e- business, management and economics, IPEDR, vol.3 (2011), IACSIT Press Hong Kong Schofield, C.P., Honoré, S.: Generation Y and Learning. The Ashridge Journal Generation Y and LEarning. Winter Veletrh nápadů učitelů fyziky - sborníky Literatura


Stáhnout ppt "Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc."

Podobné prezentace


Reklamy Google