Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVlasta Kovářová
1
Ing. Václav Matyáš, prezident SPS Zasedání představenstva SPS 17.6 2010 Obsah prezentace: 1. Současná situace ve stavebnictví 2. Dopravní infrastruktura 3. Další spolupráce SPS se státními orgány v období po volbách 4. Aktualizace „Strategie SPS“
2
1. SOUČASNÁ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ
3
STAVEBNÍ PRODUKCE – VÝVOJ 200120022003200420052006200720082009 mld.Kč b.c.* 301,8317,6353,9402,4431,4472,6521,5547,6520,9 meziroční index 110,4103,0109,3108,8105,2106,0107,1100,095,0 * hodnoty S jsou zpětně přepočteny na NACE-CZ 1.Současná situace ve stavebnictví
4
2010ledenúnorbřezenduben* Stavební produkce Měsíc74,476,583,084,7 Od poč. roku74,475,578,680,6 Pozemní stavitelství Měsíc67,371,381,384,5 Od poč. roku67,369,075,077,9 Inženýrské stavitelství Měsíc99,892,688,085,3 Od poč. roku99,896,990,188,2 STAVEBNÍ PRODUKCE leden – duben 2010 (meziroční index s. c.) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek
5
20102009 Stavební produkce↓- 19,4 %↓ -7,3 % z toho Pozemní stavitelství↓ - 22,1 %↓ - 13,3 % Inženýrské stavitelství↓ - 11,8↑+ 14,1 % STAVEBNÍ PRODUKCE LEDEN – DUBEN 2010 a 2009 (stálé ceny) 1.Současná situace ve stavebnictví
6
2010ledenúnorbřezenduben* Zahájené byty Měsíc71,766,876,6101,6 Od poč. roku71,769,371,979,0 Dokončené byty Měsíc94,0104,098,6118,4 Od poč. roku94,098,998,8102,8 BYTOVÁ VÝSTAVBA leden – duben 2010 (meziroční index) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek
7
2010ledenúnorbřezenduben* Počet povolení Měsíc85,4100,693,796,4 Od poč. roku85,492,593,093,9 Orientační hodnota staveb Měsíc115,276,090,8145,9 Od poč. roku115,294,192,8104,8 mld.Kč měsíčně28,621,930,837,4 mld. Kč od poč.r.28,650,581,3118,7 VYDANÁ STAVEBNÍ POVOLENÍ leden – duben 2010 (meziroční index) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek
8
1.Současná situace ve stavebnictví DŮVODY OHROŽENÍ INVESTIČNÍ VÝSTAVBY nedostatečné finanční prostředky - vývoj státního rozpočtu - státní dluh - neznámý postoj nové vlády k proinvestiční politice - dostupnost úvěrů legislativní problémy - vyřešení majetkoprávních vztahů – zákon o vyvlastnění - problematika v územním řízení – stavební zákon - PPP projekty –koncesní zákon - zákon o zadávání veřejných zakázek neodůvodněné požadavky občanských iniciativ - novela zákona č.100 /2001 o posuzování vlivu staveb na ŽP (EIA) - kompenzační opatření (vydírání)
9
2. DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
10
Reálná potřeba financování rozvoje DI – 100 mld. Kč – do r.2020 - 1bil. Kč, 30% údržba Státní fond dopravní infrastruktury národní zdroje zdroje z fondů EU – Operační program doprava – na r.2007 – 2013 celkem 140 mld.Kč (5,77 mld. €) zdroje EU měly být využity ke zrychlení budování jsou využívány jako náhrada národních zdrojů od roku 2007 dochází trvale ke snižování národních zdrojů DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA 2. Dopravní infrastruktura
11
SNIŽOVÁNÍ OBJEMU NÁRODNÍCH ZDROJŮ 2. Dopravní infrastruktura
12
PLÁNOVANÁ REDUKCE ZDROJŮ 201096,0 mld.Kčpředstavuje 2,5% HDP 201175,8 mld.Kč2,0% HDP 201259,1 mld. Kč1,4% HDP Dopravní politika schválená vládou stanovila 2,5% HDP Důsledek: radikální zastavení staveb snížení počtu zaměstnanců nedobudování dopravní sítě vysoká míra rozestavěnosti 2. Dopravní infrastruktura
13
Ani tyto zdroje nemusí být naplněny 2. Dopravní infrastruktura
14
ZAPOJENÍ SOUKROMÝCH FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ - PPP alternativní zdroj financování základní předpoklad pro tvorbu rozvojové strategie stavebních firem stabilizace stavebnictví vazba na zaměstnanost vazba na kvalitu pracovní síly (odliv vyškolených pracovníků) investice do strojního vybavení multiplikační efekt 2. Dopravní infrastruktura
15
REALIZACE PROJEKTŮ PPP závisí na projektové přípravě na rychlosti legislativního procesu výběru koncesionáře cestou k urychlení realizace projektů PPP => předložit harmonogram realizace konkrétních projektů výběr projektů urychlit a finalizovat nerealizování znamená nevyužití pozitivních efektů znevěrohodnění metody PPP jako aktuálního způsobu financování 2. Dopravní infrastruktura
16
kontrola hospodárnosti vynakládaných finančních prostředků aktualizace harmonogramu rozvoje DI s cílem řízení rozestavěnosti koncepce zdrojového zajištění od r. 2011 harmonogram realizace konkrétních projektů PPP ( viz. „Krátkodobá opatření vlády“ odsouhlasená jednáním tripartity 2.2. 2010) posílení národních zdrojů možnost převodu finančních prostředků z jiných OP racionalizace přípravy staveb NUTNÁ OPATŘENÍ: 2. Dopravní infrastruktura
17
Průzkum Eurostat a OECD ve 33 evropských zemích: ceny stavebních prací v ČR na úrovni 40 – 60% průměrných cen EU ceny inženýrských staveb (dopravní, potrubní, přenosové, a.j.) 74% průměrných cen EU nejdražší Švédsko (163%), Švýcarsko (155%) 1 km dálnice je o 17% levnější než v Rakousku, srovnatelný s Německem oproti Německu levnější výstavba velkých mostů (o 14%) dražší výstavba ražených tunelů (o 27%) STAVÍME DRAZE ČI LEVNĚ ?
18
2. Dopravní infrastruktura CENA DÁLNIC minimálně třetinu ceny tvoří položky nesouvisející se stavebními náklady - výkupy pozemků + soudní spory + právní výlohy - ekologická opatření nabalují na sebe další náklady - potřebné studie - změny projektů - posudky a výzkumy jsou to náklady v řádu stamilionů až miliard ČR je v tom odlišná ve srovnání s Německem a Rakouskem
19
2. Dopravní infrastruktura CENOVÉ NORMATIVY dle statistky z let 2004-2006 - na základě 215 dopravních staveb - objem staveb 105 mld. Kč - obsahují 7 500 objektů stanoveny čtyři základní typy objektů - komunikace - mosty - tunely - ostatní objekty vydány v červnu 2009, jsou každoročně aktualizovány požadavek SPS => státní expertízu u veřejných zakázek nad 300 mil. Kč
20
2. Dopravní infrastruktura KDY BUDEME JEZDIT ? Dálniční síť - v provozu 1 113 km - v realizaci 171 km - výhled 869 km Celkem 2 153 km (dle usnesení vlády ČR z 21.7.1999) Fáze výstavbyDélka km Náklad * mld. Kč Zdroje mld. Kč Dokončení V realizaci 17169,20 96,69 2013 Výhled – absolutní priorita 200 + 190 rek. D1 157,51??? Výhled – naléhavá potřeba 17887,26??? Výhled – další potřeba 491185,48??? Celkem 1 040 + 190 rek. D1 499,45 * se zohledněním 10% úspory dle krizového plánu ministra dopravy
21
3. DALŠÍ SPOLUPRÁCE SPS SE STÁTNÍMI ORGÁNY V OBDOBÍ PO VOLBÁCH
22
3. Další spolupráce v období po volbách SPS BUDE POKRAČOVAT V UPLATŇOVÁNÍ NÁMĚTŮ: zviditelňovat stavebnictví, dát mu odpovídající společenskou prestiž podporovat proinvestiční politiku vlády ve státních rozpočtech - dopravní infrastruktura - bytová politika trvale podporovat zajištěnost financování prosazovat změny legislativy podporovat změny v rozpočtové a daňové politice zasazovat se o změny funkce státní správy
23
3. Další spolupráce v období po volbách PODPORA PROINVESTIČNÍ POLITIKY: upřednostnění investičních výdajů s multiplikačním efektem dopravní infrastruktura jako jedna z priorit státního rozpočtu harmonogram výstavby dopravní infrastruktury a koncepce jejího financování výstavba jezů na Labi, rozhodnutí o výstavbě průplavu Dunaj – Odra – Labe koncepce výstavby nájemních bytů s podporou státu výstavba energetických staveb (JETE, Prunéřov) zintenzivnění čerpání zdrojů z EU, zapojení privátních zdrojů (PPP) sledování vládního programu, diskuse s politiky, kulaté stoly, tiskové konference
24
3. Další spolupráce v období po volbách ZMĚNY LEGISLATIVY zákon o vyvlastnění stavební zákon zákon o veřejných zakázkách (VOP) daňové zákony - zrychlené odepisování - podpora učňovského školství - podpora financování vzdělání, vědy, výzkumu - splatnost faktur do 30 dnů - platba DPH z uhrazených faktur koncesní zákon
25
3. Další spolupráce v období po volbách OBLAST UDRŽITELNÉHO STAVĚNÍ vytvoření Strategie udržitelného rozvoje, součástí stavebnictví podpora programu Zelená úsporám koordinace předpisů na úseku ŽP neodůvodněné požadavky občanských iniciativ, obstrukční postupy nesouhlas s konáním místních referend kompenzační opatření (vydírání)
26
3. Další spolupráce v období po volbách FUNKCE STÁTNÍ SPRÁVY kompetenční zákon č.2/1969 Sb. => MPO nefunkční nevytváří vhodné podnikatelské prostředí nezajišťuje provázanost a vyváženost v oblasti legislativy neřeší úkoly ve vazbě na Evropskou komisi legislativní, koncepční a finanční nástroje rozčleněny do 5 ministerstev ustanovení jednoho ministerstva (výstavba, územní rozvoj, ŽP) při řešení úzce spolupracovat se zaměstnavatelskými svazy
27
4. AKTUALIZACE „STRATEGIE SPS PRO KRIZOVÉ OBDOBÍ 2009 – 2012“
28
4. Aktualizace Strategie SPS jistota => rok 2010 nebude rokem vzestupu ani konsolidace důležitý bude - růst české ekonomiky - podmínky pro podnikání nastavené novou vládou v nejbližších letech nebude dosaženo úrovně z roku 2006 – 2008 lze očekávat snížení stavebních kapacit o 10 – 25% dojde ke snížení počtu firem 3 scénáře ekonomického vývoje - protikrizový - realistický - restriktivní DŮVODY AKTUALIZACE – STRATEGIE 2010-2012
29
4. Aktualizace Strategie SPS PROTIKRIZOVÝ SCÉNÁŘ nová vláda si uvědomí ekonomický význam stavebnictví zváží nebezpečnost propadu a jeho dominový efekt provede nutná opatření k zastavení propadu stavebnictví - zvýší veřejné investice v roce 2011 - provede nezbytná opatření pro podporu soukromé investiční sféry - bude konsolidovat trh na trvale udržitelné úrovni stavební firmy se změní - při rekvalifikaci a vzdělávání vlastních zaměstnanců - v oblasti snižování nákladů a investic
30
4. Aktualizace Strategie SPS REALISTICKÝ SCÉNÁŘ čs. ekonomika bude pomalu oživovat, mírný nárůst díky exportní výrobě růst HDP o 1 – 2% vláda zahájí proces konsolidace veřejných financí dojde k významným škrtům investic z veřejných rozpočtů rozpracované stavby se budou dokončovat, nové se nebudou nezahajovat stavebnictví nebude nekopírovat částečné oživení ekonomiky (má delší cyklus) bude vytvářet poklesy i v dalších odvětvích bude generovat nezaměstnané v celém národním hospodářství
31
4. Aktualizace Strategie SPS RESTRIKTIVNÍ SCÉNÁŘ ekonomika EU neporoste problémy v oblasti veřejných financí => destabilizace stavebního trhu vyšší potřeba razantních fiskálních úspor vláda nebude provádět opatření pro podporu stavebnictví bude pokračovat trend poklesu zhorší se důvěra spotřebitelů i investorů bude nízká poptávka i v soukromém sektoru stát, kraje i obce sníží výdaje do nových staveb i do oprav
32
4. Aktualizace Strategie SPS 20082009201020112012 mld,Kč547,6520,9474,0497,7507,7 Protikrizováindex k roku 20081,000,950,870,910,93 mld,Kč547,6520,9474,0455,1 Realistickáindex k roku 20081,000,950,870,83 mld,Kč547,6520,9427,1384,4369,0 Restriktivníindex k roku 20081,000,950,780,700,67 snížení stavebni produkce oproti r 2008 Protikrizovámld,Kč -26,7-73,6-49,9-39,9 Realistickámld,Kč -26,7-73,6-92,5 Restriktivnímld,Kč -26,7-120,5-163,2-178,6
33
4. Aktualizace Strategie SPS 20082009201020112012 dopady na zaměstnanost v ekonomice Protikrizovápočet prac míst (tis.) -85,4-235,5-159,6-127,8 Realistickápočet prac míst (tis.) -85,4-235,5-296,1 Restriktivnípočet prac míst (tis.) -85,4-385,5-522,2-571,4 dopady na zaměstnanost ve stavebnictví Protikrizovápočet prac míst (tis.)463-22,6-62,2-42,2-33,8 Realistickápočet prac míst (tis.)463-22,6-62,2-78,2 Restriktivnípočet prac míst (tis.)463-22,6-101,9-138,0-151,0 dopady do státního rozpočtu,fondu zaměstnanosti,sociální a zdrav poj. Protikrizovámld,Kč -14,7-40,5-27,4-22,0 Realistickámld,Kč -14,7-40,5-50,9 Restriktivnímld,Kč -14,7-66,3-89,7-98,2
34
4. Aktualizace Strategie SPS
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.