Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009."— Transkript prezentace:

1 Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009

2 1 Volnočasové aktivity - zaměření  Sportovní areály  Bazény  Wellness  Kultura  Zábava Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

3 2 Volnočasové aktivity - výdaje

4 3 Obliba rekreačních sportů  % obyvatelstva mezi 15 - 45 lety  Sportující min. 1x za měsíc  Kolektivní sporty (fotbal, volejbal, basketbal, floorball) PořadíSport% dospělých 1Cyklistika75 2Plavání60 3Kolektivní míčové sporty40 4Fitness30 5Lyžování (včetně běžeckého)29 6In-line bruslení15 7Tenis12 8Squash/ badminton/ richochet10 9Snowboard6 10Stolní tenis3 Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

5 4 Stávající trendy v ČR  Sklon k multifunkčnosti a maximálnímu využití  Důraz na vyšší komfort návštěvníků - moderní sociální a gastronomické zázemí, komerční prostory, parkoviště…  Stěhování z center měst na okraj nebo na místa s dobrou dopravní obslužností  Výstavba nových aquaparků x zanedbaná sportovní infrastruktura  Výstavba wellness (Frymburk, Jeseník, Hluboká…)  V mnoha městech se staví, rekonstruují, resp. plánují aquaparky (Mladá Boleslav, Uherské Hradiště, České Budějovice)

6 5 Velké aquaparky Venkovní a větší aquaparky Kryté bazény s atrakcemi Stávající trendy v ČR - aquaparky Kladno Liberec Olomouc Jihlava Praha Kl.n.Ohří Vyškov Kolín

7 6 Velké aquaparky (500.000) Větší aquaparky (200 – 300 tis.) Kryté bazény s atrakcemi (do 200 tis.)/venkovní koupaliště Předpokládaná výstavba nových aquaparků Aquaparky – Středočeský kraj

8 7 Aquaparky v ČR - pozitiva  Zpravidla menší (25 m) bazény  Nové nebo nově zrekonstruované prostory  Zpravidla největší návštěvnost ve městě  Návštěvnost (velké cca 500 tis., menší zpravidla do 200 tis., střední 300 tis.)  Vysoká obliba veřejnosti (Slaný 140, Jihlava 150, Kolín 300 tis.)  Pravidelná (stálá) návštěvnost  Celodenní využití  Vyšší vstupné oproti venkovním bazénům (cca 40 -70 Kč/den x 50 – 100 hod u aquaparku)

9 8 Aquaparky v ČR - negativa  Provoz na hranici rentability  Nutné dotace ze strany města  Malá spádová oblast (region, město)  Venkovní – cca 40 – 50 dní „koupacích dní“ (pokud není vyhřívaný)  U venkovních bazénů špatně predikovatelná poptávka  Vysoké provozní náklady  Vysoká konkurence (25 nových aquaparků za 8 let)  Vysoký počet soukromých bazénů v ČR (až 250 tis.)  Pokles návštěvnosti (snížení cen vstupného)

10 9 Možnosti řešení  Soutěž na využití území  Výstavba a provoz z vlastních zdrojů  Výstavba za pomoci EU fondů (ROP)  PPP projekt  Řešení formou úvěru  Joint venture

11 10 Varianta PPP  Investoři v současné době nepřevezmou riziko poptávky  Systém založen na platbě za dostupnost  Problém s financováním ze strany bank (nutno počítat s eventuálními požadavky na ručení a garanci plateb)  Možnost využití potenciálu privátního partnera  Možnost převodu vybraných rizik na privátního partnera

12 11 Struktura fungování v dnešní době Zadavatel Koncesionář Koncesní smlouva Výnosy - nájmy, vstupné, parking, komerční aktivity… Náklady - údržba, ostraha, úklid …. Volnočasová aktivita Dlouhodobé smlouvy (např. provoz restaurace) Krátkodobé, jednorázové smlouvy (firemní akce) PZD Výnosy

13 12 Varianta joint venture - Olomouc  2002-2004 výběr lokality, 2004 –ÚR,  2005 – zpracování PD pro st. povolení  2006 – výběrové řízení (dokumentace pro zadání stavby)  04/07 – vybrán uchazeč (Atzwanger, Gemo, Skanska)  Soutěž před platností KZ  Malá konkurence (S, M, Gemo, PwC, KŠB)  2008-2009 výstavba  Založení a.s. Aquapark Olomouc (45 % SMO, 55 % SP)  IN dle nabídky (497 mil. Kč) – úvěr 355 (22 let), zbytek VK SPV

14 13 Varianta PPP

15 14 Platební mechanismus  Výdaje SMO A) investice Druh výdajeRokVýdaje v Kč Peněžitý vklad do ZK200732 340 000,00 Odkup 40 % akcií2012126 691 616,00 Odkup 10 % akcií201437 978 512,00 Odkup 5 % akcií201724 930 692,00 Celkem investiční výdaje 221 940 820,00 B) provoz 2009-2013 (29,9 mil. / ročně) a dále s cca 10 % navýšením každých pět let Celkové výdaje na provoz za 25 let – 847 mil. Výdaje SMO celkem (A + B) 1 070 mil. Pozn. Otázka je jak vypadá hospodaření a rozdělení zisku SPV (cena dnešního vstupného oproti ceně z nabídky z roku 2007 je o 30 % vyšší 100 – 130)

16 15 Příklad výstupů finančního modelu Investiční náklady aquaparku 1 430 041 500,- K č Náklady na údržbu nově vybudované infrastruktury (2 % IN) 27 354 830,- Kč/ rok Provozní náklady aquaparku (včetně nákladů na zaměstnance) uvažovány ve shodné výši jako náklady provozu aquaparku Babylon Liberec 25 000 000,- Kč/ rok Výnosy aquaparku – celkem - uvažováno 1 000 návštěvníků/den, vstupné 250,- Kč/den - parkoviště – obsazenost 500 aut/den, parkovné 40,- Kč/den - pronájem apartmánů hotelového typu – 2 776 m 2 x 3 500,- Kč/m 2 - pronájem komerčních ploch – 8 496 m 2 x 2 500,- Kč/m 2 129 506 000,- Kč/ rok 91 250 000,- Kč/ rok 7 300 000,- Kč/ rok 9 716 000,- Kč/ rok 21 240 000,- Kč/ rok Financování projektu: 25 % vlastní kapitá l, 5 % podřízený dluh, 70 % seniorní úvěr Doba splácení: 25 let Úrokové míry: seniorní úvěr 7,75 % podřízený dluh 10 % návratnost vlastního kapitálu 17 % Inflace: 3,8 % Reálná diskontní sazba: 3 % (dle KZ)

17 16 Příklad výstupů finančního modelu Celkové náklady na dobu 25 let (investiční, provozní, finanční, daňové) 8 771 968 618,- Kč Investiční náklady (celkové nominální bez DPH)1 391 741 500,- Kč Provozní náklady (včetně nákladů na zaměstnance) (celkové nominální bez DPH) 3 396 996 966,- Kč Finanční náklady – úroky, poplatky atd. (celkové nominální bez DPH) 1 410 143 937,- Kč Výnosy (celkové nominální bez DPH) 7 824 962 807,- Kč Roční průměrná jednotková platba za dostupnost - nominální bez DPH 68 707 012,- Kč Platba za dostupnost celkem - nominální bez DPH - diskontovaná bez DPH 1 717 675 302,- Kč 617 581 912,- Kč

18 17 Citlivostní analýza Analýza citlivosti platby za dostupnost na změnu návštěvnosti a investičních nákladů - aquapark Údržba infrastruktu ry2%1% investiční náklady návštěvnost/ den 500 000 0001 000 000 0001 367 741 5001 500 000 000500 000 0001 000 000 0001 367 741 5001 500 000 000 300 26 410 731112 075 254176 151 850198 913 33215 378 71790 710 892146 239 811165 723 282 500 -4 054 85181 657 907144 960 046167 794 912-15 246 15559 673 259114 799 913134 689 443 1 000 -81 271 7094 626 66168 707 01290 608 850-91 984 024-17 442 67538 022 22057 695 426 1 500 -156 863 028-71 836 754-9 084 28813 819 479-167 494 006-93 613 267-38 912 438-18 837 646 2 000 -232 022 915-148 780 664-85 733 137-62 672 770-242 608 010-170 188 554-115 902 888-96 118 924 Poznámka: V případě aquaparku byly měněny pouze investiční náklady, náklady na obnovu infrastruktury a výnosy plynoucí od návštěvníků, pro zjednodušení nebyly proporcionálně změněny provozní náklady, výnosy z parkovného, výnosy z pronájmu komerčních prostor atd.

19 18 www.pppcentrum.cz Ing. Jan Škurek Ředitel, tel: 234 155 350, jan.skurek@pppcentrum.czjan.skurek@pppcentrum.cz


Stáhnout ppt "Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google