Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009."— Transkript prezentace:

1 Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009

2 1 Volnočasové aktivity - zaměření  Sportovní areály  Bazény  Wellness  Kultura  Zábava Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

3 2 Volnočasové aktivity - výdaje

4 3 Obliba rekreačních sportů  % obyvatelstva mezi lety  Sportující min. 1x za měsíc  Kolektivní sporty (fotbal, volejbal, basketbal, floorball) PořadíSport% dospělých 1Cyklistika75 2Plavání60 3Kolektivní míčové sporty40 4Fitness30 5Lyžování (včetně běžeckého)29 6In-line bruslení15 7Tenis12 8Squash/ badminton/ richochet10 9Snowboard6 10Stolní tenis3 Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

5 4 Stávající trendy v ČR  Sklon k multifunkčnosti a maximálnímu využití  Důraz na vyšší komfort návštěvníků - moderní sociální a gastronomické zázemí, komerční prostory, parkoviště…  Stěhování z center měst na okraj nebo na místa s dobrou dopravní obslužností  Výstavba nových aquaparků x zanedbaná sportovní infrastruktura  Výstavba wellness (Frymburk, Jeseník, Hluboká…)  V mnoha městech se staví, rekonstruují, resp. plánují aquaparky (Mladá Boleslav, Uherské Hradiště, České Budějovice)

6 5 Velké aquaparky Venkovní a větší aquaparky Kryté bazény s atrakcemi Stávající trendy v ČR - aquaparky Kladno Liberec Olomouc Jihlava Praha Kl.n.Ohří Vyškov Kolín

7 6 Velké aquaparky ( ) Větší aquaparky (200 – 300 tis.) Kryté bazény s atrakcemi (do 200 tis.)/venkovní koupaliště Předpokládaná výstavba nových aquaparků Aquaparky – Středočeský kraj

8 7 Aquaparky v ČR - pozitiva  Zpravidla menší (25 m) bazény  Nové nebo nově zrekonstruované prostory  Zpravidla největší návštěvnost ve městě  Návštěvnost (velké cca 500 tis., menší zpravidla do 200 tis., střední 300 tis.)  Vysoká obliba veřejnosti (Slaný 140, Jihlava 150, Kolín 300 tis.)  Pravidelná (stálá) návštěvnost  Celodenní využití  Vyšší vstupné oproti venkovním bazénům (cca Kč/den x 50 – 100 hod u aquaparku)

9 8 Aquaparky v ČR - negativa  Provoz na hranici rentability  Nutné dotace ze strany města  Malá spádová oblast (region, město)  Venkovní – cca 40 – 50 dní „koupacích dní“ (pokud není vyhřívaný)  U venkovních bazénů špatně predikovatelná poptávka  Vysoké provozní náklady  Vysoká konkurence (25 nových aquaparků za 8 let)  Vysoký počet soukromých bazénů v ČR (až 250 tis.)  Pokles návštěvnosti (snížení cen vstupného)

10 9 Možnosti řešení  Soutěž na využití území  Výstavba a provoz z vlastních zdrojů  Výstavba za pomoci EU fondů (ROP)  PPP projekt  Řešení formou úvěru  Joint venture

11 10 Varianta PPP  Investoři v současné době nepřevezmou riziko poptávky  Systém založen na platbě za dostupnost  Problém s financováním ze strany bank (nutno počítat s eventuálními požadavky na ručení a garanci plateb)  Možnost využití potenciálu privátního partnera  Možnost převodu vybraných rizik na privátního partnera

12 11 Struktura fungování v dnešní době Zadavatel Koncesionář Koncesní smlouva Výnosy - nájmy, vstupné, parking, komerční aktivity… Náklady - údržba, ostraha, úklid …. Volnočasová aktivita Dlouhodobé smlouvy (např. provoz restaurace) Krátkodobé, jednorázové smlouvy (firemní akce) PZD Výnosy

13 12 Varianta joint venture - Olomouc  výběr lokality, 2004 –ÚR,  2005 – zpracování PD pro st. povolení  2006 – výběrové řízení (dokumentace pro zadání stavby)  04/07 – vybrán uchazeč (Atzwanger, Gemo, Skanska)  Soutěž před platností KZ  Malá konkurence (S, M, Gemo, PwC, KŠB)  výstavba  Založení a.s. Aquapark Olomouc (45 % SMO, 55 % SP)  IN dle nabídky (497 mil. Kč) – úvěr 355 (22 let), zbytek VK SPV

14 13 Varianta PPP

15 14 Platební mechanismus  Výdaje SMO A) investice Druh výdajeRokVýdaje v Kč Peněžitý vklad do ZK ,00 Odkup 40 % akcií ,00 Odkup 10 % akcií ,00 Odkup 5 % akcií ,00 Celkem investiční výdaje ,00 B) provoz (29,9 mil. / ročně) a dále s cca 10 % navýšením každých pět let Celkové výdaje na provoz za 25 let – 847 mil. Výdaje SMO celkem (A + B) mil. Pozn. Otázka je jak vypadá hospodaření a rozdělení zisku SPV (cena dnešního vstupného oproti ceně z nabídky z roku 2007 je o 30 % vyšší 100 – 130)

16 15 Příklad výstupů finančního modelu Investiční náklady aquaparku ,- K č Náklady na údržbu nově vybudované infrastruktury (2 % IN) ,- Kč/ rok Provozní náklady aquaparku (včetně nákladů na zaměstnance) uvažovány ve shodné výši jako náklady provozu aquaparku Babylon Liberec ,- Kč/ rok Výnosy aquaparku – celkem - uvažováno návštěvníků/den, vstupné 250,- Kč/den - parkoviště – obsazenost 500 aut/den, parkovné 40,- Kč/den - pronájem apartmánů hotelového typu – m 2 x 3 500,- Kč/m 2 - pronájem komerčních ploch – m 2 x 2 500,- Kč/m ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok Financování projektu: 25 % vlastní kapitá l, 5 % podřízený dluh, 70 % seniorní úvěr Doba splácení: 25 let Úrokové míry: seniorní úvěr 7,75 % podřízený dluh 10 % návratnost vlastního kapitálu 17 % Inflace: 3,8 % Reálná diskontní sazba: 3 % (dle KZ)

17 16 Příklad výstupů finančního modelu Celkové náklady na dobu 25 let (investiční, provozní, finanční, daňové) ,- Kč Investiční náklady (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Provozní náklady (včetně nákladů na zaměstnance) (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Finanční náklady – úroky, poplatky atd. (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Výnosy (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Roční průměrná jednotková platba za dostupnost - nominální bez DPH ,- Kč Platba za dostupnost celkem - nominální bez DPH - diskontovaná bez DPH ,- Kč ,- Kč

18 17 Citlivostní analýza Analýza citlivosti platby za dostupnost na změnu návštěvnosti a investičních nákladů - aquapark Údržba infrastruktu ry2%1% investiční náklady návštěvnost/ den Poznámka: V případě aquaparku byly měněny pouze investiční náklady, náklady na obnovu infrastruktury a výnosy plynoucí od návštěvníků, pro zjednodušení nebyly proporcionálně změněny provozní náklady, výnosy z parkovného, výnosy z pronájmu komerčních prostor atd.

19 18 Ing. Jan Škurek Ředitel, tel: ,


Stáhnout ppt "Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google