Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Volnočasové aktivity - zaměření

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Volnočasové aktivity - zaměření"— Transkript prezentace:

0 Volnočasové aktivity - aquaparky
8393P1E PR Volnočasové aktivity - aquaparky Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi, Tábor, Nymburk 2009

1 Volnočasové aktivity - zaměření
8393P1E PR Sportovní areály Bazény Wellness Kultura Zábava Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

2 Volnočasové aktivity - výdaje
8393P1E PR

3 Obliba rekreačních sportů
8393P1E PR % obyvatelstva mezi lety Sportující min. 1x za měsíc Kolektivní sporty (fotbal, volejbal, basketbal, floorball) Pořadí Sport % dospělých 1 Cyklistika 75 2 Plavání 60 3 Kolektivní míčové sporty 40 4 Fitness 30 5 Lyžování (včetně běžeckého) 29 6 In-line bruslení 15 7 Tenis 12 8 Squash/ badminton/ richochet 10 9 Snowboard Stolní tenis Zdroj: Volný čas 2006, průzkum INCOMA

4 Stávající trendy v ČR Sklon k multifunkčnosti a maximálnímu využití
8393P1E PR Sklon k multifunkčnosti a maximálnímu využití Důraz na vyšší komfort návštěvníků - moderní sociální a gastronomické zázemí, komerční prostory, parkoviště… Stěhování z center měst na okraj nebo na místa s dobrou dopravní obslužností Výstavba nových aquaparků x zanedbaná sportovní infrastruktura Výstavba wellness (Frymburk, Jeseník, Hluboká…) V mnoha městech se staví, rekonstruují, resp. plánují aquaparky (Mladá Boleslav, Uherské Hradiště, České Budějovice)

5 Stávající trendy v ČR - aquaparky
8393P1E PR Stávající trendy v ČR - aquaparky Velké aquaparky Venkovní a větší aquaparky Kryté bazény s atrakcemi Liberec Kl.n.Ohří Kolín Kladno Praha Olomouc Vyškov Jihlava

6 Aquaparky – Středočeský kraj
8393P1E PR Aquaparky – Středočeský kraj Velké aquaparky ( ) Větší aquaparky (200 – 300 tis.) Kryté bazény s atrakcemi (do 200 tis.)/venkovní koupaliště Předpokládaná výstavba nových aquaparků

7 Aquaparky v ČR - pozitiva
8393P1E PR Zpravidla menší (25 m) bazény Nové nebo nově zrekonstruované prostory Zpravidla největší návštěvnost ve městě Návštěvnost (velké cca 500 tis., menší zpravidla do 200 tis., střední 300 tis.) Vysoká obliba veřejnosti (Slaný 140, Jihlava 150, Kolín 300 tis.) Pravidelná (stálá) návštěvnost Celodenní využití Vyšší vstupné oproti venkovním bazénům (cca Kč/den x 50 – 100 hod u aquaparku)

8 Aquaparky v ČR - negativa
8393P1E PR Provoz na hranici rentability Nutné dotace ze strany města Malá spádová oblast (region, město) Venkovní – cca 40 – 50 dní „koupacích dní“ (pokud není vyhřívaný) U venkovních bazénů špatně predikovatelná poptávka Vysoké provozní náklady Vysoká konkurence (25 nových aquaparků za 8 let) Vysoký počet soukromých bazénů v ČR (až 250 tis.) Pokles návštěvnosti (snížení cen vstupného)

9 Možnosti řešení Soutěž na využití území
8393P1E PR Soutěž na využití území Výstavba a provoz z vlastních zdrojů Výstavba za pomoci EU fondů (ROP) PPP projekt Řešení formou úvěru Joint venture

10 Varianta PPP Investoři v současné době nepřevezmou riziko poptávky
8393P1E PR Investoři v současné době nepřevezmou riziko poptávky Systém založen na platbě za dostupnost Problém s financováním ze strany bank (nutno počítat s eventuálními požadavky na ručení a garanci plateb) Možnost využití potenciálu privátního partnera Možnost převodu vybraných rizik na privátního partnera

11 Struktura fungování v dnešní době
8393P1E PR Zadavatel Koncesionář Koncesní smlouva Výnosy - nájmy, vstupné, parking, komerční aktivity… Náklady - údržba, ostraha, úklid …. Volnočasová aktivita Dlouhodobé smlouvy (např. provoz restaurace) Krátkodobé, jednorázové smlouvy (firemní akce) PZD Výnosy

12 Varianta joint venture - Olomouc
8393P1E PR výběr lokality, 2004 –ÚR, 2005 – zpracování PD pro st. povolení 2006 – výběrové řízení (dokumentace pro zadání stavby) 04/07 – vybrán uchazeč (Atzwanger, Gemo, Skanska) Soutěž před platností KZ Malá konkurence (S, M, Gemo, PwC, KŠB) výstavba Založení a.s. Aquapark Olomouc (45 % SMO, 55 % SP) IN dle nabídky (497 mil. Kč) – úvěr 355 (22 let), zbytek VK SPV

13 Varianta PPP M ? STO OLOMOUC Ě AQUAPARK OLOMOUC, a.s. SOUKROMÝ PARTNER
8393P1E PR M ? STO OLOMOUC NEPEN N Í VKLAD 58 mil. K PEN VKLAD 32 mil. K Ě ĚŽ AQUAPARK OLOMOUC, a.s. Z Á KLADN KAPIT L 201 mil. K - ZAJIST FINANCOV VÝSTAVBY ( Ú V R) VYBUDUJE AQUAPARK ZAJI Š UJE PROVOZOV NESE VE KER RIZIKA R 355 mil. a VK 143 mil. Kč) Ť SOUKROMÝ PARTNER VKLAD 111 mil. K PO 10 LETECH: 5 % akci í PO 7 LETECH: 10 % akci PO 5 LETECH: 40 % akci 45 % 55 %

14 Platební mechanismus Výdaje SMO A) investice B) provoz
8393P1E PR Výdaje SMO A) investice Druh výdaje Rok Výdaje v Kč Peněžitý vklad do ZK 2007 ,00 Odkup 40 % akcií 2012 ,00 Odkup 10 % akcií 2014 ,00 Odkup 5 % akcií 2017 ,00 Celkem investiční výdaje ,00 B) provoz (29,9 mil. / ročně) a dále s cca 10 % navýšením každých pět let Celkové výdaje na provoz za 25 let – 847 mil. Výdaje SMO celkem (A + B) mil. Pozn. Otázka je jak vypadá hospodaření a rozdělení zisku SPV (cena dnešního vstupného oproti ceně z nabídky z roku 2007 je o 30 % vyšší 100 – 130)

15 Příklad výstupů finančního modelu
8393P1E PR Investiční náklady aquaparku ,- Kč Náklady na údržbu nově vybudované infrastruktury (2 % IN) ,- Kč/ rok Provozní náklady aquaparku (včetně nákladů na zaměstnance) uvažovány ve shodné výši jako náklady provozu aquaparku Babylon Liberec ,- Kč/ rok Výnosy aquaparku – celkem - uvažováno návštěvníků/den, vstupné 250,- Kč/den - parkoviště – obsazenost 500 aut/den, parkovné 40,- Kč/den - pronájem apartmánů hotelového typu – m2 x 3 500,- Kč/m2 - pronájem komerčních ploch – m2 x 2 500,- Kč/m2 ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok ,- Kč/ rok Financování projektu: 25 % vlastní kapitál, 5 % podřízený dluh, 70 % seniorní úvěr Doba splácení: 25 let Úrokové míry: seniorní úvěr 7,75 % podřízený dluh 10 % návratnost vlastního kapitálu 17 % Inflace: 3,8 % Reálná diskontní sazba: 3 % (dle KZ)

16 Příklad výstupů finančního modelu
8393P1E PR Celkové náklady na dobu 25 let (investiční, provozní, finanční, daňové) ,- Kč Investiční náklady (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Provozní náklady (včetně nákladů na zaměstnance) (celkové nominální bez DPH) ,- Kč Finanční náklady – úroky, poplatky atd. ,- Kč Výnosy ,- Kč Roční průměrná jednotková platba za dostupnost - nominální bez DPH ,- Kč Platba za dostupnost celkem - diskontovaná bez DPH ,- Kč ,- Kč

17 Citlivostní analýza 8393P1E PR Analýza citlivosti platby za dostupnost na změnu návštěvnosti a investičních nákladů - aquapark Údržba infrastruktu ry 2% 1% investiční náklady návštěvnost/ den 300 500 1 000 1 500 2 000 Poznámka: V případě aquaparku byly měněny pouze investiční náklady, náklady na obnovu infrastruktury a výnosy plynoucí od návštěvníků, pro zjednodušení nebyly proporcionálně změněny provozní náklady, výnosy z parkovného, výnosy z pronájmu komerčních prostor atd.

18 8393P1E PR Děkuji za pozornost. Ing. Jan Škurek Ředitel, tel: ,


Stáhnout ppt "Volnočasové aktivity - zaměření"

Podobné prezentace


Reklamy Google