Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1

2 Název vzdělávacího materiáluPodmět rozvitý a několikanásobný Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaPodmět rozvitý a několikanásobný Očekávaný výstup Žák určí ve větě podmět a přísudek, určí zda se jedná o podmět holý či rozvitý, rozliší podmět několikanásobný Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podmětem rozvitým a několikanásobným Datum vytvořeníÚnor 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPřísudek, podmět holý, rozvitý, několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní zdroje CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý rytíři zaútočili na hrad. Ota je bystrý chlapec. Radim leží v posteli a sípe. čmeláci létali z květu na květ. vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze cestovatelé. Náhrdelník tvořili perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli studenti. balón stoupal výš a výš. ovoce je zdrojem vitamínů. 3

4 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty., a motýli poletovali nad květinami. i nám velmi zachutnaly. Jak, tak se zúčastnili závodu. Nejen, ale i odlétli na podzim do teplých krajů. a zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit i., a se slétli u krmítka. Ve váze voněly, a. a se pásly na louce. Po dvoře pobíhali,, a. 4

5 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny. 5

6 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se vhříval hadi a ještěrky. Na povrchu mlka se usazuje blá smetana. M_síc ob_hne Zem_ za dvacet devět dní. V našich les_ch rostou suchohřib_,hřib_, klouzc_, bedl_ a babk_. Místní pověsti se zde v_právějí dodnes. Mez_ cizokrajné ptáky patří papoušc_ a tukani. Z lesa se oz_valo strašidelné v_tí. Autobus_, trolejbus_ a tramvaje v_jel_ do ulic. Okna i zrcadla zářil_ čistotou. Nejvíce m_ pomohl_ M_lan a Kam_l. 6

7 1. Jaký je rozdíl mezi podmětem rozvitým a několikanásobným? 2. Co tvoří základní skladební dvojici? 3. Kterým slovním druhem může být podmět vyjádřen? 4. Jaký je rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím? 5. Když ve větě chybí podmět, o jaký podmět se jedná? 7

8 8 1. Vyberte do vět slova z nabídky tak, aby vznikly podměty rozvité. Nabídka slov: velcí, tlustí, dlouhé, nachlazený, sousedův, čerstvé, francouzští, zkušení, nepřátelští, horkovzdušný, cvrlikající, lesklé, bílé, bojechtivý Bojechtiví rytíři zaútočili na hrad. Sousedův Ota je bystrý chlapec. Nachlazený Radim leží v posteli a sípe. Velcí čmeláci létali z květu na květ. Dlouhé vlasy jsou pýchou naší maminky. Každé ráno nás probudí cvrlikající ptáci. Do africké buše se smějí vydat pouze zkušení cestovatelé. Náhrdelník tvořili bílé perličky. Na výměnný pobyt do Čech přijeli francouzští studenti. Horkovzdušný balón stoupal výš a výš. Čerstvé ovoce je zdrojem vitamínů.

9 9 2. Doplňte vhodné několikanásobné podměty. Čmeláci, včely a motýli poletovali nad květinami. Hrušky i jablka nám velmi zachutnaly. Jak hoši, tak dívky se zúčastnili závodu. Nejen čápi, ale i vlaštovky odlétli na podzim do teplých krajů. Měsíc a hvězdy zářily na noční obloze. Přišli mě navštívit rodiče i sourozenci. Kosi, sýkory a špačci se slétli u krmítka. Ve váze voněly růže, kopretiny a tulipány. Kozy a ovce se pásly na louce. Po dvoře pobíhali psi, kočky, slepice a kuřata.

10 10 3. V každé větě podtrhněte podmět. Potom obohaťte věty tak, aby vznikly podměty rozvité. Věty napište do sešitu. Vzor: Jana zpívá. Naše Jana zpívá. Teploty se vyšplhaly k třiceti stupňům. Mrazy přišly letos brzy. Alík dobře hlídá. David čte nejraději příběhy o zvířatech. Opery se nám líbí. Děti píší do písanek. Kadeřnice mě pěkně ostříhala. V noci napadl sníh. Květy rozkvetly. Sportovci se zúčastnili olympiády. Most přitahuje spoustu turistů. Slunce pálilo. Na paseku přiběhly srny.

11 11 4. Doplň neúplná slova. Urči přísudek a druh podmětu (holý, rozvitý, několikanásobný). Na sluníčku se vyhřívali hadi a ještěrky. Na povrchu mléka se usazuje bílá smetana. Měsíc oběhne Zemi za dvacet devět dní. V našich lesích rostou suchohřiby,hřiby, klouzci, bedly a babky. Místní pověsti se zde vyprávějí dodnes. Mezi cizokrajné ptáky patří papoušci a tukani. Z lesa se ozývalo strašidelné vytí. Autobusy, trolejbusy a tramvaje vyjely do ulic. Okna i zrcadla zářila čistotou. Nejvíce mi pomohli Milan a Kamil.


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_594_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google