Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/02.0002.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/02.0002."— Transkript prezentace:

1 Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/

2 Co to je? • Velmi moderní slovní spojení „syndrom vyhoření“ nepochází kupodivu ani od hasičů, ani od pojišťováků nemovitostí či aut. Kdo někdy viděl dům, byt, auto, chatu, tábořiště či les po požáru (a ona už se média postarala o to, aby se obrazy spáleniště na nás sesypaly z mnoha stran) tuší i bez psychologického vzdělání, že půjde o něco nehezkého.

3 Pojem „syndrom“ • Slovíčko syndrom znamená soubor příznaků – což napovídá, že se „neporouchalo“ pouze jedno kolečko v člověku, ale že bude stav složitější. • Celý výraz syndrom vyhoření (burnout syndrom) se k nám dostal z USA a původně se používal pro narkomany v posledním stádiu. Zavedl jej Herbert Freudenberger. Poté se začal používat ve spojitosti se zaměstnáním.

4 Kdo patří mezi ohrožené? • Jaksi (z mého osobního pohledu) nespravedlivě nepostihuje lenochy, flákače, lidi, co se v práci „nepřetrhnou“, ale naopak ty nejpilnější, nejsvědomitější, nejzodpovědnější, pro něž je práce nejen zaměstnáním, ale zároveň i posláním, radostí, činností pro blaho ostatních. Postihuje nejčastěji lidi v těch profesích, které pracují s lidmi a jsou buď přímo či nepřímo závislé na jejich hodnocení (tzv. „pomáhající profese“).

5 Aktivita • A teď nás čeká aktivita, v níž máte za úkol tipnout si, která povolání jsou nejvíce ohrožena syndromem vyhoření. • Vypište si z nabízených povolání ta, v níž jsou podle vašeho názoru lidé nejvíce ohroženi syndromem vyhoření.

6 DĚLNÍK - UKLÍZEČ – POLICISTA - KLEMPÍŘ UČITEL – PSYCHOLOG – MANAŽER – TELEFONISTA - POPELÁŘ – OPRAVÁŘ – LÉKAŘ – EKONOM - ŠKOLNÍK – INŽENÝR – VYCHOVATEL – ZDRAVOTNÍ SESTRA

7 Řešení: • POLICISTA • UČITEL • PSYCHOLOG • MANAŽER • TELEFONISTA • LÉKAŘ • VYCHOVATEL • ZDRAVOTNÍ SESTRA Pokud se vám tipování vydařilo, blahopřeji.

8 Jak se dopracovat k syndromu vyhoření • Základem je vybrat si správné povolání, tzv. „pomáhající profesi“, kdy budete nucen/a hodně komunikovat s druhými lidmi. • Rychlejšího efektu dosáhnete, jste-li bytostí svědomitou, pracovitou, zodpovědnou, ochotnou a citlivou. • Teď to chce vrhnout se do práce se vším elánem a nadšením, snažit se o dosažení co nejlepších výsledků, věnovat práci či přípravě na ni všechen volný čas.

9 • Veškerou kritiku je třeba brát si hodně osobně. • Jelikož jste poctivý/á a svědomitý/á budete zahrnováni dalšími a dalšími úkoly, které přece „můžete zvládnout pouze vy“. • Toto nasazení vydržíte určitou dobu (někteří lidé tak fungují neskutečně dlouho) a pak se začne něco dít.

10 Typické příznaky Vyhoření je syndrom a syndrom je skupina příznaků. • emoce (sklíčenost, popudlivost, bezmocnost) • postoje (nechuť, cynismus, zapomínání, nesoustředěnost) • mezilidské vztahy (snížená ochota pracovat s lidmi, stažení se, soukromé konflikty) • tělesné příznaky potíže se spánkem, jídlem, člověk se snadno unaví, vysoký krevní tlak

11 Fáze syndromu vyhoření 0.fáze = předfáze: jedinec pracuje co nejlépe, snaží se, přesto má pocit, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena, tato fáze představuje jakési podhoubí pro vznik syndromu vyhoření

12 • 1. fáze: pocit, že jedinec nic nestíhá, jeho práce začíná ztrácet systém • 2. fáze: vyskytují se symptomy neurózy (např. úzkost) spolu s pocitem, že jedinec stále musí něco dělat, přičemž výsledkem je chaotické jednání

13 • 3. fáze: pocit, že „něco uděláno být musí“, mizí a nahrazuje ho opačný pocit – že se nemusí nic; pouhá přítomnost druhých lidí jedince dráždí, přidružuje se ztráta veškerého nadšení a zájmu, převládá únava, zklamání a vyčerpání, deprese, poruchy soustředění, spánku, paměti ! POZOR - tendence k návyku na psychoaktivní látky (alkohol, tabák …) !

14 Prevence a „léčba“ - důležitý je postoj člověka k práci – pociťovat v ní smysl, ale neměla by být jediným cílem, smyslem a zájmem v jeho životě -sociální opora (rodina, kolegové v práci, přátelé) -zájmy a koníčky a celkově trávení volného času. Léčení SV – delší dovolená, lepší organizace času, změna zaměstnání, psycholog, psychiatr (při depresích).

15 Otázky k opakování: 1. Kdo a kde začal používat pojem „burnout syndrom“ a co znamenal původně? 2. Jaká povolání přinášejí zvýšené riziko výskytu SV? 3. Jaké jsou typické příznaky SV? 4. Rozeberte jednotlivé fáze SV. 5. Jak je možné SV předcházet a jak je možné jej léčit?


Stáhnout ppt "Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/02.0002."

Podobné prezentace


Reklamy Google