Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HARDWARE SOFTWARE PRINCIPY.  ÚVOD  SOFTWARE  BEZPEČNOST, KÓDOVÁNÍ A ŠIFROVÁNÍ  SÍTĚ, INTERNET  WORD, EXCEL, POWER POINT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HARDWARE SOFTWARE PRINCIPY.  ÚVOD  SOFTWARE  BEZPEČNOST, KÓDOVÁNÍ A ŠIFROVÁNÍ  SÍTĚ, INTERNET  WORD, EXCEL, POWER POINT."— Transkript prezentace:

1 HARDWARE SOFTWARE PRINCIPY

2  ÚVOD  SOFTWARE  BEZPEČNOST, KÓDOVÁNÍ A ŠIFROVÁNÍ  SÍTĚ, INTERNET  WORD, EXCEL, POWER POINT

3 PAMĚTI data

4 PAMĚTI data PROCESOR

5 PAMĚTI data PROCESOR VST J VÝST J

6

7 HARDWARE SOFTWARE FIRMWARE, BIOS...

8 SOFTWARE? Proč potřebujeme software?

9  „sada všech programů v počítači (v jiném zaříz.)“  software x hardware  instrukce pomocí 1 a 0, uložené v počítači  nelze si na něj „šáhnout“   ne data (ale třeba u html hranice nejasná)

10  počítač  - skříň – desktop, tower  - základní deska  - procesor  - paměť RAM, ROM  - chipset  - integrované karty  - sběrnice  - rozšiřující sloty  - USB  - SATA, EIDE – pevné disky  - CD, DVD ± R,RW  - vstupní zařízení  - klávesnice  - myš

11  - scanner  - joystic  - optické mechaniky  - výstupní zařízení  - monitor  - tiskárna  - RW mechanika  - projektor  - komunikační zařízení  - modem  - síťová karta  - kabely – kroucená dvoulinka, optické vlákno  - HUB  - Router  - Swith  - Opakovač

12  co je to software  operační systémy  aplikační software  licence  stahování z internetu  adresářová struktura

13  ZÁKLADNÍ - systémový software (umožňuje efektivní využívání počítače)  firmware  operační systém  APLIKAČNÍ - software (umožňuje vykonávat nějakou užitečnou činnost)  Komerční – koupený, získaný na zákl. licence  Vlastní – vyvinutý vlast. silami – naprogramovaný, nebo vytvořený na zakázku

14  Uživatel  Aplikační program  Operační systém  Hardware

15  programové vybavení, které je nedílnou součástí zařízení  typicky vyráběny firmou vyrábějící dané zařízení  příklady: kalkulačka, organizér, tiskárna, automobi ly (řídící jednotka, ABS, klimatizace), BIOS

16  Basic Input-Output System  dnes využití hlavně při startu počítače  uložen na základní desce  nastavení v setupu (klávesa F2, del,…)  detekce paměťových zařízení  nastavení bootovací sekvence  hardware monitoring

17 Proč OS

18  prostředník mezi hardware a software  organizuje přístup a využívání zdrojů počítače  fyzicky zajišťuje vstup a výstup dat podle požadavků ostatních programů  komunikuje s uživatelem a vykonává požadova- né akce  reaguje na chybové stavy tak, aby nedošlo k destrukci systému 18

19  základní programové vybavení počítače  v činnosti od spuštění PC až do vypnutí  zajišťuje stabilní rozhraní pro další aplikace, ovládání počítače  přiděluje systémové zdroje (  jádro)  stavba  hlavní část – jádro (kernel)  systémové nástroje

20  nejrozšířenější – Microsoft Windows  Unix (  Linux) – různé verze  DOS, DRDOS  Mac OS  na mobilech  Symbian OS, Windows mobile, Android, iOS, Palm OS

21  DOS – diskový operační systém - stabilní a rozšířený u starších počítačů, neumí multitasking, nepřívětivé uživatelské prostředí 21

22  historie  uvedení v roce 1985 jako nadstavba MS-DOSu  vyšší obliba verze 3.1 (1992) a následně 3.11  Windows 95 a 98 (přímá práce s internetem)  XP (2001), Vista (2007) a Windows 7 (2009)  dnes i Windows v mobilech atd. – Windows CE  komerční software

23  široce využíván pro servery, pracovní stanice a dnes i pro osobní počítače  programy v režimech  uživatelský  administrátorský  velice stabilní prostředí

24

25  open-source = jeho zdrojový kód volně k dispozici!  „linux“ je typ jádra, užívá se ale k označení celé distribuce  linuxová distribuce = ucelený balí k s aplikacemi, snadnou instalací a grafickým rozhraním

26  levné, bezpečné, spolehlivé  podíl na PC v řádu %, na superpočítačích ale převládá  umožňuje i běh aplikací pro Windows (hry  )  „nevýhoda“ – expert friendly

27  součástí operačních systémů  určuje způsob organizace dat tak, aby je bylo snadné vyhledat a přistupovat k nim  uložené informace se dělí na  metadata (popisují strukturu systému souborů a nesou další informace o souborech)  data (vlastní obsah souboru)

28  ve Windows systém FAT nebo NTFS  v linuxu především ext3  proto Windows nepřečte standardně data uložená na linuxový disk (  větší bezpečnost linuxu)

29  uživatelské rozhraní je prostředí, v němž se uživatel operačního systému pohybuje  multitasking je funkce umožňující souběžné zpracování více úloh  lze spustit více aplikací a najednou s nimi pracovat  plug&play umožňuje automatickou detekci nového hardware 29

30  je množství informací, které spolu souvisí  název je složen ze jména, tečky a přípony  Např.: dopis.doc nebo hra.exe  souborové systémy:  FAT 32  NTFS 30

31  obsahuje tabulku s informacemi o souborech:  název  velikost  umístění  datum a čas vytvoření nebo změny  nelze nastavit práva a oprávnění ke složkám a souborům  krátké názvy souborů a složek; bez diakritiky 31

32  je modernější  seznam souborů a složek obsahuje navíc inform ace o tom, kdo nebo co má povolení přistupovat k objektům a jaké operace s nimi může provádět  nastavení diskových kvót  dlouhá jména souborů a složek 32

33  programové vybavení, které je určeno pro interakci s uživatelem  grafické nebo textové rozhraní  rozdělení podle účelu  antiviry  internetové prohlížeče  databázové systémy  …

34  - office balíky – word, excel, …..  - video, mp3 přehrávače, grafika  - komunikační  - skype, icq – komunikace mezi uživateli  - vývojová prostředí – pro programování  - internetové prohlížeče  - vypalovací software  - aplikace internetové – poskytované servery  - bankovnictví po internetu  - zasílání SMS zpráv  - internetový obchod  - poštovní služby  - e-learning  - online diskuse  - služby informačních systémů - studium  - firewall

35  - komunikační  - protokoly HTTP – hypertextové odkazy  - protokoly FTP – práce se soubory  - poštovní protokoly – IMAP, POP3  - protokoly pro správu sítí – SNMP  - firewall  - rodina protokolů TCP/IP

36  software je duševní dílo a není ho možné volně šířit, podléhá autorskému zákonu  softwarová licence  komplikovaná právnická smlouva  mnohdy možnost měnit licenci (např. při aktualizaci)  věnovat aspoň mrknutí tomu, co potvrzuji  typy softwaru podle licencí (dále)

37  software, který je možno šířit (tedy instalovat) za peníze  možno využívat jen v souladu s licencí (např. nemožnost instalace na SVÉ dva počítače)

38  možnost volné distribuce  možnost po určitou dobu software vyzkoušet  pak nutno zaplatit, registrovat…  omezení  časové (trial version)  funkční (typicky dema her)  počet spuštění

39  software, který je distribuován bezplatně  zpravidla zachována autorská práva  např. nedovolení úpravy programu či komerční využití  nezveřejnění zdrojových kódů  vývoj pouze v rukou autora  bezpečnostní riziko

40  volně šiřitelný  legální i technická dostupnost zdrojového kódu  bezpečnost  zveřejněno uživatelům i útočníkům, ti ale mají mnohem menší potenciál než uživatelé  ztížení možnosti umístění zadních vrátek

41  adware  integrována reklama  donationware  autor žádá příspěvek  abandonware  není výrobcem již podporován, ale je tolerováno neoficiální šíření

42  možný postup  nutno tušit, co hledáme; umět zformulovat dotaz  vyhledat na  stránky distributora  hledat „ke stažení“ nebo „download“  stáhneme např. instalační soubor („uložit soubor jako“ nebo pomocí formuláře)  postup si ukážeme na vypalovacím softwaru pro CD/DVD

43  obrázky  pravé tlačítko myši a „uložit obrázek jako“  bezpečnost  nikdy nestahujeme nic, čemu nevěříme  lepší něco nemít, než mít viry v počítači  stejně tak nechodit na „nebezpečné“ stránky

44  adresář (složka) = základní organizační jednotka  může obsahovat další adresáře nebo soubory  soubor = pojmenovaná uspořádaná množina dat  např. textový dokument, dokument z Excelu atd.

45  v každém počítači 1 nebo více disků, každý obsahuje vlastní strukturu

46  založení složky  vytvoření souboru

47  oddělená tečkou od názvu souboru  určení typu a obsahu souboru  *.txt (textový dokument), *.xls (Excel 03),…  operační systém ho pak může otevřít v asociovaném programu (*.xls v Excelu 03)

48  programy  informační soubory  systémové soubory  datové soubory  podle přípon OS pozná o jaký typ souboru se jedná; různé ikony 48

49  logické rozčlenění záznamového média  vnořování složek  adresářový strom  hlavní ( kořenový) adresář – root  C:\ 49

50  jsou soubory instrukcí a příkazů, co a jak má počít ač při určité činnosti dělat 50

51  jsou využívány programem, samy neobsahují výk onné instrukce, avšak program bez nich nemůže s právně pracovat 51

52  jsou údaje potřebné pro start počítače a správnou funkci operačního systému 52

53  často označované jako dokumenty  obsahují údaje vytvářené pomocí uživatelských ap likací 53

54  Komerční  Malware - Obecně lze říci, že škodlivý software je jakýkoliv program nebo algoritmus, který se bez vědomí uživatele (skrytě) nainstaluje na počítač, kde provádí sobě charakteristické aktivity (sbírání dat o uživateli, zobrazování reklam, instalovaní dalších škodlivých programů, odesílání/přijímání různých dat, otevírání různých portů, přebírání kontroly nad PC, atd.).  Demo – sloužící k informaci o možnostech a odzkoušení  Trial – odzkoušení.  Licence

55  Adware - Programy spadající do této kategorie se potají nainstalují na počítač a slouží k zobrazování vyskakujících reklamních oken, když je počítač připojen k Internetu. Nebo k přesměrovávání internetového prohlížeče. Např. uživatel zadá a místo toho se mu zobrazí nejčastěji s dalšími reklamou, pornografií atd.  Keylogger – Je program, který zaznamenává veškeré stiknuté klávesy na klávesnici a posílá je do Internetu. Dají se tak odhalit přístupové informace a hesla, která jsou šifrovaná.  Spyware – Software, který se potají nainstaluje na počítač, kde sbírá data o uživatelovi a posílá je svému tvůrci. Méně závažné formy sbírají pouze informace o navštívených webových stránkách, díky kterým pak mohou být zasílány cílené spamové zprávy. Nejvíce nebezpečné formy sbírají a odesílají informace o přístupových jménech a heslech ( ových schránek, placeným službám na Internetu, ban kovní účty a čísla kreditních karet atd.).  Spam - Nevyžádaná ová zpráva s reklamním charakterem.

56  Phising - Phishing je složenina ze slov password a fishing, tedy odchytávání hesel. Tato podvodná metoda je založena na sociálním inženýrství (social engineering) a slouží k vylákání přístupových jmen a hesel z uživatelů. Klasický scénář: přijde , který se tváří jako od Vaší banky (má stejnou grafiku, psán v oficiálním duchu, adresa např. a vyzívá ke kliknutí na odkaz na stránku, která má velmi podobnou nebo stejnou adresu jako Vaše banka a k zadání čísla účtu a PINu, kvůli kontrole bezpečnosti  Social engineering – Využívá neznalost a důvěřivost lidí k získání důvěrných dat nebo k instalaci škodlivého softwaru. Nabádá na kliknutí na odkazy, stahování souborů a vyplňování hesel a loginů do on line dotazníků. Pod záminkou vyšší bezpečnosti služeb banky, kontroly identity uživatele apod.  Zombie – Počítač označený jako zombie je nakažen trojským koněm a rozesílá spam nebo jinak se účastní útoků na různé servery nebo počít ače (podle přání jeho tvůrce).

57  Vir - Malý program, který se dnes většinou šíří pomoci u nebo je přibalen k souboru volně stažitelným z Internetu z nedůvěryhodných zdrojů. Viry slouží jako nástroj k získání kontrole nad počítačem, k rozesílání spamu, k ukládání ilegálních dat (dětská pornografie atd.) a ke stahování a instalování dalších škodlivých progr.. – škodlivý kód  Trojský kůň – Je odrůda klasických virů, který se primárně šíří pomocí ů a využívá chyb v ových klientech a operačních systémech (nejvíce MS Windows, MS Outlook a MS Outlook Express). Tento škodlivý kód se nainstaluje na počítač a otvírá porty do Internetu, na kterých vyčkává na instrukce od svého stvořitele, kterému na požádání zpřístupní úplnou kontrolu na napadeným počítačem. Počítač je využíván jako skladiště dětské pornografie, rozesílá denně stovky ů spammů apod.  Červ – v informatice specifický počítačový program, který je schopen automatického rozesílání kopií sebe sama na jiné počítače. Poté, co infikuje systém, převezme kontrolu nad prostředky zodpovědnými za síťovou komunikaci a využívá je ke svému vlastnímu šíření.  Vytváření „zadních vrátek“ - do systému (tzv. backdoor), která poté mohou být využita jako přímá cesta k infikování počítače dalšími nákazami

58 Proč potřebujeme sítě?

59  Ekonomika - sdílení nákladných zařízení (tiskárny, plotry, disky)  Organizace - centrální umístění důležitých dat (databáze)  Správa - instalace SW, přístupová práva  Vzdálená správa  Komunikace - zprávy, výměna souborů, připojení k Internetu

60  Aktivní prvky - síťová karta (adaptér), rozbočovač (switch / hub), modem Nejrozšířenější HW architektura Ethernet  Pasivní prvky - kabely (kroucená dvojlinka, koaxiál ní kabel, optokabel)

61  Lokální LAN (Local Area Network) - místní rozvody v rámci budovy  Globální WAN (Wide Area Network) - několik spojených LAN, Internet

62  Klient - server Nerovnocenný vztah, kdy server nabízí služby (sdílí složky, tiskárny, řídí přístupová práva, provádí monitoring, …) a klient je využívá  Peer-to-peer Rovnocenný vztah, kdy každý z PC může být serverem i klientem, přístupová práva ke sdíleným prostředkům jsou na nižší úrovni

63  Sběrnice (Bus)  kruhová síť (Token Ring) Na průběžný kabel připojeny v uzlech jednotlivé PC  Strukturovaná síť - hvězda Každý PC připojen samostatným kabelem do rozbočovače (hub / switch)

64  Výběr vhodného typu (Ethernet)  zasunutí do slotu (PCI)  Ovládací panely- Přidat hardware nebo PnP  Instalace ovladače (driveru) - z orig. CD  Nastavení protokolu (TCP/IP)  Nastavení klienta  Nastavení síťových služeb (sdílení)  Program winipcfg - informace o adaptéru

65  Nejrozšířenější typ protokolu, specifikuje přenos informací PC v internetu, ale i mezi PC  TCP/IP = základ internetu  Síťové připojení – Vlastnosti  IP adresa: 4 byty (32 bitů) identifikace PC v síti  Maska: určuje síť / klient  Brána: připojuje do jiné sítě  Příkazy ping, ipconfig, tracert

66  DHCP (Dynamic Host Confuguration Protocol) – dynamické přidě- lování volných IP adres  DNS (Domain Name Systém) – databáze přiřazující IP adrese jméno serveru  www (World Wide Web) – přístup k internetovým prezentacím (stránkám) přes protokol HTTP (Hyper Text Transfer Protocol ) server – internet – LAN – PC (C:\D&S\user\Local Settings\Temporary Internet Files) – prohlížeč  FTP ( File Transfer Protocol ) – vzdálená souborová správa  Poštovní služby ( ) – protokoly POP3, IMAP, SMTP  Chat – textová komunikace on-line (ICQ)  Telnet – konzola vzdáleného PC, nelze stahovat

67 Technologie sítě Internet

68 Technologie Internetu jsou v dnešní době široce používány a představují často rozhodující faktor úspěšnosti firem. Nejpoužívanější službou je bezesporu získávání a zpracování hypertextových dokumentů, tedy WWW (World Wide Webster). Tato technologie vznikla ve švýcarském vědeckém středisku CERN na počátku devadesátých let a zakrátko zaplavila celý svět. Na původní technologii statických (v čase neměnných) dokumentů vyrostla daleko mocnější technologie dokumentů dynamických, představujících novou dimenzi při tvorbě distribuovaných databázových aplikací a informačních systémů všeho druhu.

69 Základní pojmy Internetová služba WWW (World Wide Webster, později zkráceno na World Wide Web celosvětová pavučina) je založena na existenci mnoha dokumentů uložených na různých místech, mezi těmito dokumenty existují odkazy, pomocí nichž lze přecházet z jednoho dokumentu do jiného. Systém odkazů je zcela libovolný, lze tedy zcela volně přecházet podle logických vazeb k dalším a dalším informacím. Dokumenty byly zpočátku tvořeny jen textovým materiálem, v dnešní době umožňuje programové vybavení zpracovávat i obrazový a zvukový materiál.

70 Dokument používaný službou WWW je tvořen textovým souborem, jehož obsahem je vlastní text doplněný o příkazy pro formátování a zobrazení. Tyto příkazy jsou psány v jazyce HTML. Klient, server Každá internetová služba je založena na komunikaci dvou subjektů tzv. klientského programu, zkráceně zvaného klient, a serverového programu, zkráceně zvaného server. Principiálně je lhostejné, zda oba tyto programy běží na různých počítačích, či na jediném stroji, podstatné je, že mezi nimi existuje propojení a tyto programy spolu přes toto propojení komunikují. Klient je ten program, který zahajuje komunikaci. Tomuto způsobu komunikace se také říká komunikace klient-server.

71 Port Slovo port má řadu významů, je tedy vždy potřebné přesně vědět, v jakém kontextu se vyskytuje. V souvislosti s internetovými službami znamená pojem port identifikaci služby, a to ve formě čísla, které posílá klient serverovému programu při zahajování komunikace. Podle tohoto čísla pak serverový program pozná, jak má reagovat, o jakou službu klient žádá. Protokol HTTP Pod pojmem protokol rozumíme způsob komunikace mezi klientským a serverovým programem. Každá internetová služba má svůj komunikační protokol. Služba WWW používá ke komunikaci protokol HTTP (zkratka slov HyperText Transfer Protocol).

72 Klient vyšle požadavek ve formě URL (viz dále) směrem k serverovému programu (v obrázku naznačeno číslem 1). Server na základě zadaného URL vyhledá (nebo vyrobí) příslušný dokument v jazyce HTML (v obrázku číslo 2, soubor se bere z disku) a pošle jej klientovi (v obrázku číslo 3). Tím se spojení ukončí.

73 Bezstavovost protokolu HTTP je pro vlastní komunikaci velmi výhodná, protože není třeba udržovat stálé spojení mezi klientem a serverem, jako je tomu například u služby FTP. Avšak někdy je bezstavovost na závadu, potřebujeme-li vykonat několik akcí jedním klientem. K řešení tohoto problému se používá technologie tzv. cookies server vloží do určitého registru klienta identifikační řetězec, podle něhož při dalším spojení pozná, že komunikuje právě s ním. Tak se například rozpoznává, že určitý uživatel (přesněji jeho prohlížeč) již byl přihlášen a byla ověřena jeho přístupová práva. URL Hypertextové dokumenty jsou rozprostřeny na počítačích celého světa, je nutné mít možnost jednoznačně specifikovat každý jednotlivý zdroj. Tato specifikace se nazývá URL (angl. Uniform Resource Locator jednoznačné umístění zdroje).

74  Přenosový protokol: požadovaný způsob přenosu zdroje z e serveru na klienta. Hodnotou může být některý z řetězc ů http, ftp, mailto, telnet, gopher, news. Jméno protokolu je odděleno od další části dvojtečkou.  Symbolické jméno stroje nebo IP adresa, například nebo Při použití protokolu mailto je před jménem stroje uvedeno uživatelské jméno a v ostatních případech je před symbo- lickým jménem stroje dvojice lomítek //.  Přístupová cesta k souboru, je zapsána posloupností adresářů oddělených lomítky /.  Jméno souboru.  Jedná-li se o dynamický dokument, může být jméno souboru následováno otazníkem, za nímž následují data předávaná z klienta na server.

75 Prohlížeč Prohlížeč (browser) je klientský program, jehož základní funkcí je komunikovat se serverem, nejčastěji protokolem HTTP. Text dokumentu získaného ze server prohlížeč interpretuje, tj. čte jednotlivé značky a realizuje příslušným způsobem výsledný obraz na obrazovce. Čtený soubor musí mít formát.HTM nebo.HTML,.PHP v opačném případě jej prohlížeč bez rozpoznávání značek přepíše na obrazovku. Kromě uvedené základní schopnosti disponuje většina prohlížečů řadou dalších funkcí, umožňujících pohodlnější získávání, prohlížení a zpracování hypertextových dokumentů:

76  Historie prohlížených dokumentů:  služby Back (zpět na předchozídokument),  Forward (na další dokument -- byl-li zobrazen starší dokument historie),  Reload (znovuzobrazení téhož dokumentu, použijeme v případě, že potřebujeme nejaktuálnější verzi dokumentu),  Stop (ukončení čtení a zobrazování dokumentu, použijeme v případě, že nechceme čekat do přenesení a zobrazení celého dokumentu),  Home (zobrazení tzv. domovské stránky, kterou si uživatel může nastavit jako výchozí).  Souborové služby:  Save, Save As (uložení zobrazeného dokumentu do souboru, výstupním formátem může být obyčejný text nebo textový soubor se značkami HTML),  View source (prohlížení HTML značek zobrazeného dokumentu)  Print (tisk dokumentu, včetně nastavení tiskového výstupu),  File upload (prohlížení souborů z lokálního disku, nikoliv ze serveru).


Stáhnout ppt "HARDWARE SOFTWARE PRINCIPY.  ÚVOD  SOFTWARE  BEZPEČNOST, KÓDOVÁNÍ A ŠIFROVÁNÍ  SÍTĚ, INTERNET  WORD, EXCEL, POWER POINT."

Podobné prezentace


Reklamy Google