Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MEZINÁRODNÍ KONFERENCE FINANCE A VÝKONNOST FIREM VE VĚDĚ, VÝUCE A PRAXI Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 26.- 27.dubna 2007 Ing. Vratislav Kulhánek, Dr.h.c.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MEZINÁRODNÍ KONFERENCE FINANCE A VÝKONNOST FIREM VE VĚDĚ, VÝUCE A PRAXI Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 26.- 27.dubna 2007 Ing. Vratislav Kulhánek, Dr.h.c."— Transkript prezentace:

1 MEZINÁRODNÍ KONFERENCE FINANCE A VÝKONNOST FIREM VE VĚDĚ, VÝUCE A PRAXI Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně dubna 2007 Ing. Vratislav Kulhánek, Dr.h.c. předseda dozorčí rady Škoda Auto a.s. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE FINANCE A VÝKONNOST FIREM VE VĚDĚ, VÝUCE A PRAXI Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně dubna 2007 Ing. Vratislav Kulhánek, Dr.h.c. předseda dozorčí rady Škoda Auto a.s. ŠkodaAuto

2 CONTROLLING Motto: Ten má právo kritizovat, kdo má odvahu pomáhat. Abraham Lincoln Controlling se chápe: jako poskytovatel služeb pro všechny organizační jednotky jako zodpovědné rozhodování při hodnocení ekonomických otázek Cílem podnikového řízení je vitální podnik schopný přizpůsobení se a pokroku. K tomu potřebují manažeři rozsáhlé integrující doplnění řízení poskytované controllingem. Veškeré procesy a činnosti v podniku mají svou finanční stránku a tudíž vliv na výsledek firmy. Často vzniknou různé alternativy pro jednání. Controlling poskytuje nástroje pro finanční vyhodnocení těchto alternativ. Controlling se rozumí jako integrovaná součást každého ekonomického rozhodnutí.

3 ÚTVAR EC - CONTROLLING Hlavní oblasti a činnosti controllingu: Dlouhodobé a krátkodobé plánování a rozpočtování Interní zpravodajství a analýzy Hodnocení hospodárnosti podnikových záměrů a vyhodnocování budoucích scénářů Účtování nákladů a výkonů ve vnitropodnikovém účetnictví

4 Útvar EC - CONTROLLING Stávající struktura: Controlling (210) Vedoucí EC: Hartmut Rickel ECF Controlling výsledek a fin. plánování (15) ECF Controlling výsledek a fin. plánování (15) ECP Controlling účastnických společností a odbytu (2) ECP Controlling účastnických společností a odbytu (2) Sekretářka, asistent (2) Sekretářka, asistent (2) ECV Controlling výroba a logistika (4) ECV Controlling výroba a logistika (4) ECT Controlling vývoje a výrobku (39) ECT Controlling vývoje a výrobku (39) ECN Controlling nákupu a mat. nákladů (15) ECN Controlling nákupu a mat. nákladů (15) ECZ Controlling výrobních nákladů a zásob (17) ECZ Controlling výrobních nákladů a zásob (17) ECP-1 Controlling odbytu a tvorby ceny (21) ECP-1 Controlling odbytu a tvorby ceny (21) ECC Controlling centrálních oblastí, investice a náklady (18) ECC Controlling centrálních oblastí, investice a náklady (18) ECP-2 Controlling účastnických společností a zahraničních projektů (8) ECP-2 Controlling účastnických společností a zahraničních projektů (8) ECV-1 Controlling výroby vozů (29) ECV-1 Controlling výroby vozů (29) ECV-2 Controlling výroby agregátů a VCI obchody (14) ECV-2 Controlling výroby agregátů a VCI obchody (14) ECV-3 Controlling logistiky, transportu, záv. techniky, nářaďovny, projektů (25) ECV-3 Controlling logistiky, transportu, záv. techniky, nářaďovny, projektů (25)

5 CONTROLLING Vize controllingu Škoda Auto Controlling je finančním partnerem odborných útvarů Controlling nabízí partnersky orientované informace a efektivní komunikaci Controlling vytváří pro své partnery průhlednost podnikového výsledku a příspěvků jednotlivých partnerů k celkovému výsledku Controlling disponuje nejlepšími metodami a postupy finančního plánování a řízení a aplikuje je společně se svými partnery Controlling rozvíjí společně se svými partnery strategie pro úspěšnou budoucnost ŠA Rozhodnutí jsou připravována společně s partnery a spoluzodpovědnost je přejímána oboustranně Controlling vzbuzuje a získává důvěru

6 Target Costing (I) = metoda, při které jsou cílové náklady produktu odvozovány z budoucích (předpokládaných) tržních cen Ne: Kolik bude stát produkt? Ale: Kolik smí stát produkt? Ne: Kolik bude stát produkt? Ale: Kolik smí stát produkt? Target benchmarking, srovnání s konkurencí, strategie diferencování náklady předchůdce referenční model cílová cena, informace odvozené z trhu

7 Target Costing (II) přínosy x omezení – metody Target Costing  náklady budoucích produktů jsou odvozovány z výnosů prognózovaných marketingem  cílové náklady vznikají odečtením plánovaného zisku od čistého výnosu při zohlednění rizikové přirážky  celkové náklady jsou v poměru zákaznických hodnot přiřazeny jednotlivým komponentům = cílové zadání pro SET-teamy  přímá vazba na trh / zákazníky a současně na výsledkové cíle podniku od časných fází vývoje produktu  těžko vyjádřitelná tržní hodnota / nákladový cíl na úrovni nákladových skupin jednotlivých dílů (hodnotová analýza, náklady na předchůdce, zkušenosti)

8 Businessplán jako nástroj k udržení a zlepšení nákladů v produkční fázi výrobku ŠkodaAuto

9  vlastní návrhy teamu optimalizace  walking around  management nápadů  řešení problémů / workshopy  s vývojovými a výrobními teamy  s dodavateli  porovnávání výrobních postupů u jednotlivých výrobních řad  aplikace již v koncernu vyzkoušených metod a postupů  vlastní návrhy teamu optimalizace  walking around  management nápadů  řešení problémů / workshopy  s vývojovými a výrobními teamy  s dodavateli  porovnávání výrobních postupů u jednotlivých výrobních řad  aplikace již v koncernu vyzkoušených metod a postupů Zdroje optimalizace

10  růst prosperity a rentability podniku  Businessplán = soubor opatření ke splnění daného cíle  cíl = optimalizace výrobních nákladů  cíl stanovuje controlling a schvaluje představenstvo s ohledem na:  strategii společnosti  finanční cíle  nákladový stav výrobku Účel Businessplánu

11 Zásady nákladového BP  dosažení vyššího přínosu k výsledku redukcí materiálových nákladů při  stejné nebo vyšší kvalitě a  minimálně stejné zákaznické hodnotě

12 Specifikace nákladového BP  nákupní aktivity (noví dodavatelé, lokalizace…)  technický vývoj (nová řešení, nové materiály, zjednodušení, společné úspory z jednotné koncernové platformy …)  výroba (optimalizace procesů, nové technologie, management nápadů…) strukturován:

13 Procesy v rámci nákladového BP  definice a rozdělení cílů  sběr a definice úsporových opatření  předběžné vyhodnocení optimalizačních opatření  podpora realizace opatření a odborných útvarů v celém procesu realizace  potvrzení SOP a finančního přínosu  kontrola plnění cílů

14 Základní postup při práci s BP  BP pro každou modelovou řadu (1-2 roky)  Fabia  Octavia  Superb  pravidelné týdenní projednávání BP na teamu složeném ze zástupců odborných útvarů  plnění cílů BP  sledování stavu opatření  vyhledávání nových opatření  každý měsíc předloha do představenstva o stavu, šancích, rizikách a TOP opatřeních

15 ŠkodaAuto Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "MEZINÁRODNÍ KONFERENCE FINANCE A VÝKONNOST FIREM VE VĚDĚ, VÝUCE A PRAXI Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 26.- 27.dubna 2007 Ing. Vratislav Kulhánek, Dr.h.c."

Podobné prezentace


Reklamy Google