Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.53 Vytvořeno:5. 6. 2013 Ověřeno: 7. 6. 2013 Třída:1. VE

2 Francouzský preromantismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: rousseauismus, J. J. Rousseau, Emil aneb O výchově, Nová Heloisa, O společenské smlouvě, L. Feuchtwanger, Bláznova moudrost Anotace: Žák se z prezentace dozví o životě a díle Jeana Jaquesa Rousseaua. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 { Francouzský preromantismus Jean Jacques Rousseau

4  Jean-Jacques Rousseau  Antoine-François Prévost  Francois René de Chateaubriand FRANCOUZSKÝ PREROMANTISMUS

5  Téměř 30 let žil bez stálého zaměstnání  Dostával malé honoráře za své články  Žil z podpory šlechtických mecenášů  Jeho dílo ovlivnilo Velkou francouzskou revoluci i následující vývoj kolektivistických teorií  Konec života – těžce duševně nemocný – trpěl stihomamem  Zemřel v Paříži

6  Spisovatel, skladatel, filosof  Utekl z rodné Ženevy  do Francie v 16 letech  ujala se ho pí Warensová,  zprvu vychovatelka,  později milenka.  Vedl tulácký život,  střídavě studoval,  chtěl být skladatelem. Jean-Jacques Rousseau (1712–1778)

7  Základní myšlenky jeho literárního a filosofického díla:  Senzibilita před rozumem  Vlastní pravda důležitější než logika  Příčinou nerovnosti – majetek  Člověk je ve své podstatě dobrý (tak se narodí), ale civilizace ho kazí  Návrat k neporušené přírodě – přirozený, civilizací nezkažený život  rousseauismus = líčení přírody a citů, kontrast života v přírodě a ve společnosti

8  Zajímavosti  Jeho negramotná družka Terezie Levasseurová mu porodila 5 dětí a všechny skončily v nalezinci díky Rousseaovi (všechny zde zemřely)  Přitom sám napsal: „Kdo nemůže vykonávati povinnosti otcovské, nemá také práva otcem se státi. Ani chudoba, ani jiné ohledy nemohou zbaviti otce povinnosti, aby své děti živil a vychovával sám.“

9  Pedagogický román Emil aneb O výchově (1762), kritizující náboženství,  Podrobná studie o výchově dětí v přírodě  o přirozeném rozvoji člověka  Zajímavost:  Když byl R. ve Štrasburku, představil se mu pan Huyard a řekl: „Před vámi stojí muž, který vychoval syna svého podle zásad, jež čerpal z vašeho Emila.“  R. mu odpověděl: „Tím hůře, pane, pro vás i pro vašeho syna.“

10  O společenské smlouvě (1762)  Lid je jediným nositelem moci ve státě  Nová Heloisa (1761)– román lásky v dopisech, líčení citů a přírody  Příběh(v dopisech) zamilovaného domácího učitele Saint-Preuxe a dívky Julie, jimž není dovoleno se vzít (kvůli nešlechtickému původu učitele  Saint-Preux se vydává na cetu kolem světa, aby se po návratu vrátil k Julii na pozvání jejího manžela (ten byl o vztahu Julie pravdivě informován)

11  Učitel v sobě překonává pokušení z Juliiny blízkosti a začne téměř idylicky se všemi žít na venkově  Julie nakonec tragicky umírá  Román – všechny prvky preromantismu a romantismu:  Lyrická melancholie  Vypjaté citové reakce hrdinů  Podmanivá líčení přírody  Kontrast mezi životem v přírodě a ve společnosti

12  „Ó Julie, jsou dojmy věčné, které čas nezahladí. Rána se zhojí, ale známka zůstane, a tato známka je pečetí, která ochraňuje srdce…Naše láska, první a jediná láska, nevymizí nikdy z mého srdce. Květ mých let nezvadne nikdy v mé paměti.“  Tisíce mladých lidí, neuspokojených rokokovou hravostí, galantností, opakovaly tato slova románového hrdiny  Jednání hrdiny určuje žena – časté v romantické literatuře

13  Vyznání (1782) – obrana Rousseauova proti anonymního pamfletu, který zlehčoval jeho dílo a názory  Upřímně líčí své komplexy z mládí a své špatnosti  Závěr Rousseauova života vylíčil německý spisovatel Lion Feuchtwanger v románu Bláznova moudrost

14 Opakování

15  Vyjmenujte základní myšlenky Rousseauova díla?  Senzibilita před rozumem  Vlastní pravda důležitější než logika  Příčinou nerovnosti – majetek  Člověk je ve své podstatě dobrý, ale civilizace ho kazí  Návrat k neporušené přírodě  Co je rousseauismus?  líčení přírody a citů,  kontrast života v přírodě a ve společnosti

16  Jak se jmenuje Rousseaův pedagogický román?  Emil aneb O výchově  Jak se jmenuje román o lásce v dopisech?  Nová Heloisa

17  Jak se jmenuje román, ve kterém Rousseau píše, že lid je zdrojem moci ve státě?  O společenské smlouvě  Jak se jmenuje román o životě J. J. Rousseaua?  Bláznova moudrost

18 Použité zdroje  Obrázek:  Jean-Jacques Rousseau. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean- Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean- Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean- Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg

19 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.  Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.54- Chateaubriand, Prévost


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google