Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Specifický cestovní ruch- městský, za uměním, gastronomický, náboženský Ing.Ľubica Cinkánová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Specifický cestovní ruch- městský, za uměním, gastronomický, náboženský Ing.Ľubica Cinkánová."— Transkript prezentace:

1 Specifický cestovní ruch- městský, za uměním, gastronomický, náboženský Ing.Ľubica Cinkánová

2 Specifický cestovní ruch • městský cestovní ruch • cestovní ruch za uměním • gastronomický cestovní ruch • vzdělávací cestovní ruch • náboženský cestovní ruch • pracovní cestovní ruch • politický cestovní ruch • cestovní ruch specifických skupin • lovecký cestovní ruch • pasivní sportovní cestovní ruch.

3 Městský cestovní ruch • jakýkoliv pobyt návštěvníků ve městě • hlavním cílem je celkový zážitek z návštěvy města; přitom je lhostejné, zda návštěvníci ve městě přenocují, nebo ne • jedná se o poměrně rychle se rozvíjející oblast cestovního ruchu. • neomezuje se pouze na prohlídku pamětihodností, bývá spojen i s relaxací a zábavou • bývá spojena i s relaxací a zábavou (zoo, aquapark, muzea, divadla, kina nebo dalších zařízení kulturní a sportovní infrastruktury, specifickým lákadlem městské turistiky je kouzlo nočního měst)

4 Městský cestovní ruch • důležité : dopravní dostupnost města, struktura města (historické jádro, moderní zástavba, periferie města), kulturní infrastruktura, nákupní možnost, nabídka služeb, pohostinské služby, hoteliérství. • problematické: nerovnoměrné rozložení turistických atraktivit, ale také opomíjení propagace některých památek, nedostatečné značení turistických cílů či absence nabídky turistických tras.

5 Městský cestovní ruch https://www.youtube.com/watch?v=jqhzvwIctGUhttps://www.youtube.com/watch?v=jqhzvwIctGU – Malaga je víc než jen letiště https://www.youtube.com/watch?v=3jQQsD-rUAQ – Co nevíte o Barceloně https://www.youtube.com/watch?v=Wo2sSxKKhH4 – Gastronomie v Madridu https://www.youtube.com/watch?v=3jQQsD-rUAQ https://www.youtube.com/watch?v=Wo2sSxKKhH4

6 Cestovní ruch za uměním • návštěvy nejrůznějších pořádaných akcí – koncertů, muzikálů, divadelních představení, festivalů, historických akcí, slavností • organizovaný, individuální • jedno i vícedenní

7 Gastroturistický (gurmánský a kulinářský) cestovní ruch • motivací účastníků gurmánského cestovního ruchu je požitek z konzumace, kultury stolování a poznávání cizích kultur a jídelních zvyklostí • typickým produktem je zážitková gastronomie - návštěva restaurací, rybářské lodní výlety, pivní slavnosti nebo exkurze do výroben potravin • souvisí s rozvojem agro- a ekofarem, které se orientují na místní speciality a biovýrobky z vlastní produkce • předmětem gastroturistiky je primárně ochutnávka tradičních lokálních kulinářských specialit, vhodné je doplnit ji o další pro turisty velmi atraktivní – ukázky tradičních způsobů zpracování zemědělských a ovocnářských produktů, výroby potravin (surovin i výsledných produktů) a jejich prodeje

8 Gastroturistický (gurmánský a kulinářský) cestovní ruch • atraktivní jsou i návštěvy technických či historických památek (větrných mlýnů, vodních mlýnů, sušáren, palíren a dalších) spojené s různými typy ochutnávek • předmětem je tradiční česká a pořád častěji i mezinárodní kuchyně • na popularitě získávají kuchařské kurzy

9 Vzdělávací cestovní ruch Liberecké science centrum iQLANDIA • supermoderní science centrum iQLANDIA v Liberci • hlavním tahákem byl humanoidní robot Thespian, jediný v České republice, kontroverzní Sexmisie, přístupná od 12 let, a také technologicky nabité 3D planetárium • interaktivní exponáty, na ploše 10 tisíc m 2 více než čtyři stovky, možnost vyzkoušet je na vlastní kůži • centrum chce přinést chytrou zábavu pro turisty z Česka i ze zahraničí

10 Vzdělávací cestovní ruch • Rozumět budou všichni • Nové science centrum je samozřejmě připraveno i na turisty ze zahraničí. Také projekce v 3D planetáriu a science show bude možné absolvovat v cizojazyčné verzi. • Celkově se předpokládá, že ročně zavítá do science centra v Liberci kolem 300 tisíc lidí. • iQLANDIA navazuje na tradici libereckého iQparku a kromě oblíbených science show, tematických workshopů, rodinného i školního programu nabídne i další služby • Centrum je vhodné k pořádání firemních večírků, rodinných oslav či nejrůznějších prezentací. K dispozici je rozlehlé parkoviště, restaurace s kapacitou osmdesáti míst či iQshop.

11 Vzdělávací cestovní ruch Bez partnerů by to nešlo • Projekt byl financován z evropského programu Výzkum a vývoj pro inovaci. • Partnery projektu jsou: Nadace škola hrou, Liberecký kraj, Technická univerzita a Centrum vzdělanosti Libereckého kraje a další partneři…

12 Vzdělávací cestovní ruch SC iQLANDIA v číslech: • Celková investice: necelých 400 milionů Kč (250 milionů výstavba, 100 milionů vybavení jednotlivých expozic a další položky) • Počet expozic: 10 • Počet exponátů: cca 355 • Nejdražší exponát: Humanoidní robot Thespian (2 miliony) • Nejdražší expozice: • 3D planetárium – 17 milionů korun • Vodní svět – 16 milionů korun • Plocha: m 2 • Očekávaný počet návštěvníků: 250– ročně • Očekávaný počet pracovních nových míst: cca 20

13 Náboženský cestovní ruch • prvky nejenom náboženského, ale i poutního cestovního ruchu • celosvětově jeden z nejrozšířenějších cestovních ruchů • prostředek výchovy člověka i celého národa k národnímu povědomí, úctě, k historii, ke kulturním památkám a tradicím • zvyšování společenské, kulturní a všeobecné úrovně člověka • součást kulturně-poznávacího cestovního ruchu se svými specifiky: • z pohledu motivu vedoucího k účasti • z pohledu na jeho účastníky • rozsah a způsob čerpání služeb • způsob trávení volného času

14

15 Náboženský cestovní ruch • dle Světové asociace náboženské turistiky (The World Religious Travel Association - WRTA) se ročně účastní cca 300 mil. osob • celosvětově nejrozšířenější a nejstarší forma CR s historickými kořeny, která ovlyvnila charakter Evropy ( zejména křesťanství) • odolnost vůči ekonomickým výkyvům • individuální i skupinová • věřící (náboženské aktivity, mise, konference a organizovaná setkání; liší se v motivaci návštěvníků, spočívající více v duchovním zážitku než v zájmu o danou památku) i nevěřící (historie, památky, místa s hlubokou duchovní hodnotou)

16 Náboženský cestovní ruch v ČR • ještě neobjevena destinace s velkým potenciálem, CK pouze okrajově • návštěva historických památek, jejichž součástí jsou i sakrální stavby • Pražské jezulátko, Olomouc a jeho křesťanské památky, Velehrad jiná poutní místa • Jan Pavel II: navštívil ČR tři krát Noc kostelů“ ve více než kostelech a modlitebnách v celé České republice během Noci kostelů 2013 zaznamenáno více než návštěvnických vstupů, a to i přes velmi chladné počasí, i doprovodné programy zde připravené, se těšily velkému zájmu nejširší veřejnosti. • Noc kostelů v příštím roce se bude konat v pátek 23. května 2014

17 Významné oblasti cestovního ruchu v ČR • Praha - historické památky, kulturní a sportovní akce • Střední Čechy - hrady a zámky, vodní nádrže, blízkost Prahy • Karlovarsko - lázně, kulturní památky, filmový festival • Šumava a Český les - zimní střediska, turistika • Jižní Čechy - historické památky, vodní turistika • Český ráj - hrady a zámky, přírodní památky • Krkonoše - zimní střediska, turistika • Královéhradecko - hrady a zámky • Jesenicko - zimní střediska, turistika, lázně • Beskydsko - zimní střediska, turistika • Jižní Morava - víno, tradice • Brněnsko - historické památky, jeskyně

18

19

20

21 Pracovní cestovní ruch • obchodní cestovní ruch – zahrnuje obchodně a jinak profesně zaměřené služební cesty • kongresový cestovní ruch – soubor činností souvisejících s cestováním a pobytem v kongresových centrech • cestovní ruch veletrhů a výstav – výstavy produktů a služeb s možností uzavřít obchodní kontrakty (např. veletrhy v Brně), • incentivní cestovní ruch- cílem je motivovat zaměstnance k loajalitě a vyššímu výkonu • politický cestovní ruch - účast na mítincích či sjezdech různých politických uskupení v tuzemsku i v zahraničí


Stáhnout ppt "Specifický cestovní ruch- městský, za uměním, gastronomický, náboženský Ing.Ľubica Cinkánová."

Podobné prezentace


Reklamy Google