Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronický mýtný systém v ČR...efektivní nástroj státu na peníze... Ing. Pavel Kvasnička, ředitel projektů Kapsch 17. října 2013, Žofín.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronický mýtný systém v ČR...efektivní nástroj státu na peníze... Ing. Pavel Kvasnička, ředitel projektů Kapsch 17. října 2013, Žofín."— Transkript prezentace:

1 Elektronický mýtný systém v ČR...efektivní nástroj státu na peníze... Ing. Pavel Kvasnička, ředitel projektů Kapsch 17. října 2013, Žofín

2  Vlastník mýta:Ministerstvo dopravy ČR (stát)  Provozovatel:Ředitelství silnic a dálnic ČR  Mobilní dohled:Generální ředitelství cel  Nezávislý auditor:Logica  Technický provozovatel: Kapsch konsorcium  na základě 10leté smlouvy provozuje pro klienty ŘSD / MD ČR  Kapsch největší dodavatel elektr. mýtných systémů na světě (60 % trhu)  poslední projekty např. Polsko, Bělorusko nebo USA  holding Kapsch aktuálně zaměstnanců, roční tržby 1 mld. EUR Kdo je kdo v českém mýtu

3 Charakteristiky mýtného projektu  Rychlá návratnost investice – za 8 měsíců provozu dosáhly celkové výnosy z mýta stejné částky jako náklady na jeho výstavbu (3,6 mld. Kč).  Rozpočtová neutrálnost – mýtný projekt bez nároků na státní rozpočet = stát si vymínil ve smlouvě s dodavatelem, že bude náklady na dodávku mýtného systému splácet postupně, v horizontu 4 let od startu výběru (až získá peníze z mýta).  Bezrizikové „kvaziPPP“ financování – úspěšný projekt spolupráce soukromého a veřejného sektoru, kdy dodavatel zafinancoval, zrealizoval a nesl všechna rizika spouštění.  Vysoká účinnost mýta - celková výkonnost českého systému elektronického výběru mýtného trvale přesahuje 99,5 % (podle nezávislého auditora). Rekord 7/2013 = 99,67 %!  Vysoké garance a záruky – dodavatel a provozovatel pod vysokými sankcemi ručí za plnou funkčnost a účinnost mýtného systému. Provozovatel zároveň dle smlouvy obnovuje systém a prodlužuje jeho životnost.  Multifunkční infrastruktura – plně zainvestovaná celonárodní mýtná infrastruktura umožňuje státu již realizovanou investici několikanásobně znovu využít k rozvoji telematických aplikací (bezpečnost provozu, zvýšení komfortu motoristů, statistiky a data).

4 Aktuální stav mýtného systému  Jde o jednu z mála úspěšných IT investic státu = z jedné investované koruny přináší čtyři další, generuje 4x více peněz, než dříve časové dálniční kupóny.  Vybral státu již 47 mld. Kč – do konce 10letého cyklu přidá dalších 35 mld. Kč.  Pro případné rozšíření mýta do regionů stát nechal mikrovlnné mýto pilotně rozšířit o satelitní subsystém s plně otestovanou funkčností = hybridní mýtný systém.  Kapsch v rámci smlouvy postupně modernizuje a obnovuje mýtný systém bez dalších investic připraven vybírat mýto i po r hodnota systému v majetku státu i po deseti letech v mld. korun

5 Vedlejší efekty mýtného systému  významný zdroj online dat a informací pro NDIC + slouží ŘSD při plánování uzavírek při modernizaci D1  doplněno o telematické funkce slouží k řízení dopravy a zvyšování bezpečnosti provozu (dopravně-informační systém)  odhaluje vozidla jedoucí po dálnicích v protisměru  informuje o dojezdových časech do vybraných destinací  motivoval dopravce k rychlejší změně vozového parku za ekologičtější kamiony s emisní třídou Euro V.

6 Statistiky provozu mýta  Za uplynulých 81 měsíců stát získal od kamionů více než 47 miliard Kč !  Lehké kamiony do 12 tun se na vybraném mýtu podílí 11 procenty, autobusy jedním procentem.  V mýtném systému registrováno 668 tisíc vozidel, z toho 78 tisíc z hmotností do 12 tun.  Dálnice se podílí na příjmech z mýta 76 procenty, rychlostní silnice 19 % a na „jedničky“ zbývá 5 % příjmů.  Dominantně 88 % se na placení mýta podílí kamiony nad 12 t, lehčí nákladní auta 11 %, autobusy pak jedním procentem. Účinnost výběru mýta % dle nezávis. auditora ½ ,5498,1799,1799,3199,5099,5999,58 Rok /2013 Vybrané mýtné (mld. Kč) 5,566,145,546,578,138,686,39

7 Provozní nákladovost českého mýta  Jsou od startu provozu mýta prakticky fixní  výhodné při dobře nastavených tarifech a níže zmíněných podmínkách  Dlouhodobě klesají (= provozní náklady / vybrané mýto)  provozní nákladovost ovlivňují:  výše tarifů (v AT + 30 %)  délka zpoplatněné sítě (v AT + 40 %)  intenzita kamionového provozu (v AT + 20 %)  při srovnatelných parametrech ČR a AT podobná míra provoz. nákladů  Analytická studie expertů společnosti Inoxive  v roce 2012 dosáhlo mýtné 20,5 % provozních nákladů Zdroj: náklady konsorcium Kapsch a subdodavatelé, výnosy ESVZ ČR. Pozn.: Obsahuje provozní náklady technického provozovatele systému dle smlouvy o službách, bonus za efektivitu systému a náklady na platební styk. Neobsahuje náklady na ty části systému, které negenerují mýtné příjmy (např. telematické rozhraní, hybridní systém a náklady telematického projektu na dálnici D1).

8 Budoucnost - další využití mýtného systému  Odhalování přetížených kamionů = dynamické vážení v mýtném systému  ochrana investic státu a krajů do dop. infrastruktury (např. modernizace D1)  vysokorychlostní vážení s mýtným funguje i jinde v Evropě (viz Švýcarsko)  zamezení průjezdu přetížených vozidel republikou  synergie s mýtnými funkcemi – max. úspora prostředků při implementaci  pilotní projekt ŘSD ČR u Brna (8 měsíců, zváženo 435 tisíc vozidel):  ověření spolehlivé funkčnosti technologie s kontrolními mýtnicemi  Přímé ekon. efekty – pokuty za přetěžování vozidel (v uvedeném jednom měřícím místě by za 8 měsíců bylo vybráno 24 milionů korun + poplatek za převážení vozu) = konzervativní investiční návratnost činí 2-3 měsíce  Nepřímé ekon. efekty – dopravci začnou více dodržovat zatížení vozidel, menší nutné investice do oprav a rekonstrukcí povrchu = dlouhodobé úspory v rozsahu stovek milionů Kč  Implementace EU předpisů o EETS  zavádí do praxe interoperabilitu bez ohledu na použitou technologii = 1 OBU a 1 smlouva v celé Evropě  ČR pozadu, již implementováno např. v Itálii, Španělsku, Skandinávii, Rakousku či Polsku (realizoval tuzemský technický operátor)

9 Budoucnost – finance nebo regulace?  Fiskální nebo regulační role - stát se musí rozhodnout, kterou funkcionalitu mýta v budoucnu upřednostní.  Situace ve světě – takřka všude ve světě slouží mýto k financování infrastuktury, pro regulaci jde o zbytečně nákladný nástroj (viz páteční omezování jízd v ČR).  Dálnice vedou – mýtné prakticky nikde ve světě nezpoplatňuje silnice nižších tříd, dominuje na „výdělečných“ dálnicích a silnicích tranzitního charakteru.  Technologie nedůležitá – jakékoliv řešení musí být technologicky neutrální.  Řešení pro Česko: 1. využít stávající modernizovaný systém v majetku státu bez ohledu na provozovatele 2. při případném rozšiřování mýta pečlivě zvažovat ekonomické parametry 3. dřívější analýzy pro MD ukazují cca km „jedniček“ s ekonomickou návratností

10 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Elektronický mýtný systém v ČR...efektivní nástroj státu na peníze... Ing. Pavel Kvasnička, ředitel projektů Kapsch 17. října 2013, Žofín."

Podobné prezentace


Reklamy Google