Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava."— Transkript prezentace:

1 Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

2 Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Postřiky Postřik pojiva na povrch vozovky s podrceným drobným kamenivem: -regenerační – k zamezení vzniku a šíření trhlin -infiltrační – proniknutí pojiva do otevřené struktury staré konstrukce -spojovací – spolupůsobení vrstev (bez podrcení) Nátěry -zlepšení protismykových vlastností -chrání starou vozovku před pronikáním vody -zlepšení vlastností tmelů a oddaluje šíření povrchových poruch původní vozovky

3 Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Nátěry Dělení z hlediska účelu použití -zdrsňovací -uzavírací použitého pojiva -asfaltové -z ředěných asfaltů, emulzí, dehtů teploty nanášeného pojiva -za horka (asfalty) -za tepla (ředěné asfalty a emulze) -za studena (ředěné asfalty a emulze) technologie -Jednovrstvé -Jednovrstvé s děleným podrcováním -Jednovrstvé s dvojitým podrcováním -dvouvrstvé

4 Základní rozdělení pojiv pro postřiky a nátěry Vlastnosti kameniva pro použití na nátěry

5 Dávkování pojiva a kameniva na nátěry

6 Vlastnosti podkladu -očištěný, zbavený prachu, opravené výtluky Teplota ovzduší -Postřik asfaltem min. 15°C -Postřik ředěnými asfalty a emulzemi min. 10°C Mechanismy -Zametací stroj v kombinaci s vysavačem -Distributor živice s tryskami, zajišťujícími překryv postřiku -Podrcovač -Zhutňovací válce (5 – 10 t) -Přepravník pojiva -Nakladač na kamenivo -Autocisterna s kropicím zařízením

7 Schéma zhotovování postřiku a nátěrů

8 Technologické postupy-opravy a obnovy vozovky Tenké kalové zákryty - povrchové úpravy vozovky zhotovené ze směsi kamenné moučky, drobného a hrubého kameniva a asfaltové emulze. Nezvyšují únosnost vozovky, ale chrání ji proti působení vody, počasí a nadměrnému opotřebení. •Emulzní kalové zákryty – jemnozrnná směr kameniva, obsah zbytkového pojiva 7 – 9 % -jemnozrnné, s max. zrnem 4 mm - EKZJ -univerzální, s max. zrnem 8 mm - EKZU -hrubozrnné, s max. zrnem 11 mm - EKZH •Emulzní mikrokoberce (protismykové úpravy) -jemnozrnné, s max. zrnem 4 mm - EMZJ -univerzální, s max. zrnem 8 mm - EMZU -hrubozrnné, s max. zrnem 11 mm + podíl kameniva 16 mm - EMZH

9 Porovnání mezních čar zrnitosti kameniva pro EKZ

10 Schéma strojního zařízení na výrobu a rozprostírání EKZ

11 Úprava příčného profilu vozovky za tepla (Reshape) Vyhřátí vrstvy původní vozovky na 160°C, rozpojení, promíchání a zhutnění do požadovaného profilu a zhutnění. Použití: -pro malé deformace povrchu vozovky, nezasahující do ložní vrstvy krytu a podkladu -původní asfaltové pojivo je měkké a výrazně nezestárlo Vlastnosti původní asfaltové směsi se neupravují, není třeba dalších stavebních materiálů. Tl. prohřáté a přepracované vrstvy do 40 mm. Postup: -odstraní se vodorovné značení -při větším množství výtluku se tyto opraví -mrazové trhliny, procházející více vrstvami vozovky je třeba opravit na celou výšku (přeřezání a zalití vhodnou zálivkou) - oprava – pracovní rychlost 3m/min., mimo zástavbu, hutnění (10 t) -obnovení provozu po 24 h

12 Schéma strojní sestavy na úpravu příčného profilu asfaltové vozovky bez přidání nové směsi

13 Úprava příčného profilu vozovky za tepla s přidáním vrstvy asfaltové směsi bez promíchání (Repave) Úprava rovinatosti povrchu vozovky, úpravu nivelety s přidáním tenké vrstvy kvalitní asfaltové směsi bez úpravy vlastností (přidání asfaltu nebo změna čáry zrnitosti). Prohřátí původní směsi na 120 – 130 °C, její rozpojení a úprava do požadovaného příčného profilu a následné přidání nové vrstvy 20 – 30 mm (AKT), jejich společné dohutnění. Postupy: 1.Jeden klíčový stroj – upravuje původní směs (ohřev do 20 mm), rozpojení, rozprostření, předzhutnění a také pokládá novou směs. 2.Dva klíčové stroje – rozehřátí směsi, rozprostření, předzhutnění provede stejné strojní zařízení jako u úpravy profilu vozovky za tepla. Následně běžným silničním finišerem se rozprostře nová směs.

14 Schéma strojní sestavy na úpravu příčného profilu asfaltové vozovky s přidáním nové směsi


Stáhnout ppt "Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava."

Podobné prezentace


Reklamy Google