Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

112.1.2013. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "112.1.2013. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR."— Transkript prezentace:

1

2 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR v sektoru Čechy • Služby jsou poskytovány bezplatně v režimu H24 • Provozní frekvence: o 126,1 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part West) o 136,175 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part East)

3 Rozdělení frekvencí: CTA Brno CTA Ostrava

4 Pokrytí frekvencí: CTA Brno CTA Ostrava

5 Pokrytí frekvencí: CTA Brno CTA Ostrava

6 Přelaďování na správnou frekvenci: • Pilot by měl v případě, že požaduje některou z našich služeb, sám přejít na odpovídající frekvenci • Při přechodu mezi frekvencemi West a East se stačí na další frekvenci ohlásit pouze volacím znakem (dispečeři si sami předávají ostatní informace o letech na spojení překračujících hranici sektorů). • Dispečer může k přeladění vyzvat frází „Monitor“ (tichý přechod na další frekvenci), popř. „Contact“ doplněnou „Callsign only“

7 Letová informační služba: Zahrnuje zejména: • Informace o provozu, popř. rady k vyhnutí • Informace o NOTAMEch (např. o omezených prostorech nepublikovaných v AIP apod.) • Informace o meteorologických podmínkách či význačné oblačnosti, popř. rady k jejímu obletění • Informace o skutečném využívání prostorů publikovaných zprávou AUP • Jakékoliv další informace užitečné k bezpečnému provedení letu Informace se obvykle poskytují na vyžádání, kromě např. hrozícího nebezpečí srážky či neproveditelnosti letu VFR.

8 Informační systém WALDO na FIC Praha

9 Poskytované radarové služby: • FIC Praha poskytuje v rámci letové informační služby omezené radarové služby: • Informace o provozu a rady k vyhnutí • Informace o význačné oblačnosti, případně rady k obletění • Informace pomáhající letadlu při navigaci (doporučené kurzy k obletění omezených či řízených prostorů, pomoc bloudícímu letadlu apod.) • Informace se poskytují na vyžádání či případně i z iniciativy dispečera • Veškeré instrukce se vydávají jako doporučené. Velitel letadla i nadále zodpovídá za bezpečné provedení letu a vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům!

10 Radarové krytí SSR: (3500 ft AMSL) 1-násobné pokrytí 2-násobné pokrytí 3-násobné pokrytí 4-násobné pokrytí 5-násobné pokrytí

11 Radarový systém IDP na FIC Praha

12 Volací znak z módu S SSR Aktuální výška z módu C SSR (Altitude 3700 ft AMSL) „Ground speed“ vypočtená radarem (110 kt) „Speed vektory“ (předpokládaná poloha za 1-5 minut) Historie poloh Zobrazení cílů:

13 Zobrazení význačné oblačnosti: • Význačná oblačnost je na FIC Praha k dispozici i přímo v radarovém zobrazení, na jehož základě tak dispečer může nabídnout doporučené kurzy k jejímu obletění. • Informace je založena na odrazivosti vodních částic v atmosféře a je proto jen orientační. Zobrazuje se tak zejména oblačnost se silnějším deštěm nebo bouřkami standardní výnos z meteoradaru (přechod bouřkové fronty) indikace v radarovém zobrazení na FIC Praha

14 Předávání QNH: • FIC Praha předává z vlastní iniciativy letu na spojení informaci o oblastním QNH, a to i pokud jde o let nad 5000 ft AMSL (pro případné klesání). • Letům pod TMA, kde je spodní hranice stanovena výškou AMSL, předává FIC na vyžádání, popř. z vlastní iniciativy i QNH příslušného letiště.

15 Letový plán: • Pokud neřízený let s letovým plánem neodstartuje do 60 minut od EOBT, je nutné oznámit na ARO nový čas EOBT (popř. vyslat zprávu DLA) nebo letový plán zrušit. • Let s FPL musí po vzletu z neřízeného letiště v sektoru Čechy předat na FIC hlášení o odletu. Získaný čas slouží zejména pro potřeby poskytování pohotovostní služby. • Let s FPL musí po přistání na neřízeném letišti v sektoru Čechy předat na FIC Praha telefonicky hlášení o přistání. • Pokud FIC do 30 minut po vypočteném času přistání neobdrží hlášení o přistání, musí kontaktovat záchranné koordinační středisko RCC a vyhlásit údobí nouze!

16 Kombinované lety z neřízeného letiště: • Pilot kombinovaného letu z neřízeného letiště v sektoru Čechy musí před vzletem telefonicky kontaktovat stanoviště FIC Praha a domluvit podmínky přechodu na let IFR. • FIC Praha následně provede zadání letu do automatizovaných systémů a provede koordinaci s řídícími stanovišti. • Pokud pilot odstartuje bez předchozí koordinace, prodlužuje se tak podstatně doba do vydání povolení k přechodu na let IFR a např. v případě řízení toku riskuje, že mu povolení nebude vydáno. • Koordinace neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů. Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako standardní let VFR a sám se vyhýbat všem prostorům!

17 Nejčastější drobné nedostatky při komunikaci s FIC Praha: • Žádání povolení tam, kde není nutné (stoupání v prostoru třídy E apod.) • Zbytečné podrobné informování o trase letu („přelétám Dolní Kotěhůlky, pokračuji na Veselou Lhotu“), zvlášť, pokud je letadlo vybaveno odpovídačem s módem S • Nezajištění si povolení ke vstupu do řízených prostorů (TMA/CTR) • Nepředání hlášení o přistání letu s FPL

18 Nouzové situace: • V případě nouzové situace letu VFR se dispečer FIC Praha snaží pomoci pilotovi poskytováním rad a informací, mimo jiné např.: o Minimální bezpečné výšky nad překážkami v jeho prostoru o Informací o ostatním provozu a rad k vyhnutí o Doporučených kurzů na vhodné letiště o Informací o letištích či nouzových plochách v blízkosti o Informací o význačných orientačních bodech v okolí pro obnovení vlastní navigace o Zjištěním místa s vhodnějšími meteorologickými podmínkami o Informováním ostatních stanovišť a zajištěním průletu omezenými či řízenými prostory NEBOJTE SE OZVAT!

19 Pohotovostní služba: • V rámci pohotovostní služby FIC Praha informuje Záchranné koordinační středisko RCC o mimořádných či nouzových situacích pro případ nutnosti pátracích či záchranných akcí. • Poskytování pohotovostní služby včetně vyhlašování údobí nouze a případného podávání hlášení má za účel především zajištění bezpečnosti. Cílem této služby či následného vyšetření incidentu primárně není přijímání jakýchkoliv represivních opatření za případné nedodržení příslušných postupů.

20 Kontakty na stanoviště FIC: • Na webovém portálu LIS: použít odkaz FIC Praha: • Obsahuje i další informace o poskytovaných službách a postupech • Do budoucna je plánováno další rozšiřování obsahu (FAQ, aktuality, diskusní fórum apod.)

21


Stáhnout ppt "112.1.2013. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR."

Podobné prezentace


Reklamy Google