Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ HRAZENO Z EU OP - VK
2
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP
Anotace Prezentace určena jako rozšiřující učivo výtvarné výchovy s napojením na dějepis v 7. ročníku. Žáci se orientují v terminologii výtvarného umění , poznávají základní znaky románského slohu, seznamují se s typickými stavbami a uměleckými artefakty. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Žáci porovnávají na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazných vyjádření, vysvětlují své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnocení a soudů. Uvědomují si možnosti různých kompozičních přístupů. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Bazilika, rotunda, stavitelská huť, iluminace Vytvořeno DUBEN 2011
3
ÚVOD ZÁPADOŘÍMSKÁ ŘÍŠE Název tohoto slohu je odvozen od významného města antiky, uhádneš kterého? Románský sloh vznikal v různých zemích patřících Západořímské říši v 11. až 13. století. Umění se dělilo na: církevní (Byl předepsán obsah i forma umění.) světské Sloužil především náboženské ideologii. Pracovalo se hlavně podle předloh. Řím = Roma – hlavní město římské říše, protože, románské umění hledalo inspiraci v antice.
4
Zeď mohla mít i půl metru,
ARCHITEKTURA ZNAKY: půlkruhový oblouk masivní zdi – z kamenných kvádříků, neomítnuty malá okna – často sdružená sloupy s hlavicemi – převážně rostlinný dekor Zeď mohla mít i půl metru, okna se směrem dovnitř rozšiřovala, aby do místnosti vcházelo více světa. - nakreslit – sdružená okna
5
BAZILIKA ROTUNDA podélná dispozice stavby kruhový tvar naskenovat
6
PAMÁTKY Rotunda sv. Jiří na Řípu
7
Bazilika sv. Jiří na Hradčanech
Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě Bazilika sv. Jiří na Hradčanech
8
SOCHAŘSTVÍ vázáno na architekturu
tvůrci byli anonymní, sdružovali se do tzv. stavitelských hnutí Proč umělci díla nepodepisovali, co bylo důležitější? Hlavní úlohu hrálo náboženství – Bůh a svatí – tedy to, co bylo vyobrazeno a ne, kdo dílo vytvořil. Umělci byli tehdy považováni za pouhé řemeslníky, jako byli třeba ševci nebo krejčí. Proč byly tympanony důležité? Prostí lidé neuměli číst, často zobrazovány biblické příběhy – „knihy pro prostý lid“
9
sochaři pracovali podle kreslených vzorníků a předloh
typické strnulé postoje, tváře bez výrazu hlavně se zdobily tympanony = polokruhové plochy nade dveřmi do chrámu
10
MALÍŘSTVÍ náměty předepsány církví
převažovala nástěnná malba (určeno negramotnému lidu) freska = malba do mokré zdi iluminace = knižní malba malba na skle
11
PAMÁTKY Povolání Přemysla na trůn – freska (rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě) Vyšehradský kodex - iluminace
12
POUŽITÉ ZDROJE
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.