Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Žáková
1
Literatura: F. Bělohlávek, 15 typů lidí… S.R.Covej, 7 návyků skutečně úspěšných lidí
2
Schopnosti Znalosti Dovednosti Zkušenosti Vlastnosti Motivy Postoje Principy
3
Centrum Bezpečí a jistota Životní orientace Životní síla Moudrost
4
V pocitu bezpečí a jistoty se odráží pocit vlastního významu, identity, emociálního zakotvení, hrdosti, osobní síly nebo slabosti. Životní orientace dává našemu životu směr, má vliv na naše rozhodování a jednání. Moudrost představuje smysl pro rovnováhu, zahrnuje úsudek, soudnost porozumění. Životní síla je schopnost nebo potenciál jednat, schopnost něčeho dosáhnout.
5
Partner/ka/ Rodina Peníze Práce Vlastnictví Zábava a příjemné trávení času Přátelé Protivníci Církev My sami
6
Extroversion, Introversion, Sensing, iNtuition, Thinking, Feeling, Judging, Perceiving Aktivizace, reagování – introverze I - extroverze E Získávání informací – smysly S - intuice N Rozhodování – myšlení T - cítění F Životní styl – usuzování J - vnímání P
7
Specialista Nepostradatelný Přátelský Plachý Arogantní Pohodový Intrikán Impulsivní Perfekcionista Lehkomyslný Nepružný (byrokrat) Fantasta (snílek) Neschopný a snaživý Schopný a náročný Hochštapler
8
Hluboce oddán svému oboru Vyjadřuje se specifickým odborným jazykem Má velké odborné znalosti Je ostatními odborníky uznáván Má schopnost poradit s komplikovanými problémy Je připraven poradit spolupracovníkům Uzavírá se do své odborné oblasti Má obtíže při komunikaci s laiky Rezignuje na řešení komplexních problémů
9
Jako odborníka je třeba ho respektovat Vést ho k tomu, aby se snažil svým vyjadřováním přizpůsobit laikům Zařadit ho do víceoborového týmu, kde bude nucen s ostatními se domluvit Rozšířením jeho znalostí o problematiku práce s lidmi, týmové spolupráce Pověřit ho vzděláváním ostatních pracovníků, kterým předá své odborné znalosti
10
Je velmi pracovitý a usilovný, pracuje přesčas, má problémy s vybíráním dovolené Ochotně na sebe bere další úkoly zároveň roli mučedníka nebo hrdiny Nerad deleguje a podřízené k ničemu nepustí Demotivuje své spolupracovníky Soustřeďuje moc ve svých rukou omezením přístupu ostatních k know-how Ztrácí čas operativními činnostmi a podceňuje koncepci
11
Přesvědčovat jej, že se ničí a nemůže takové tempo dlouho vydržet Pomoci mu v hledání cesty k vyšší efektivnosti a produktivitě práce Hledat možnost delegování a zastupování jiným pracovníkem Důsledně trvat na čerpání dovolené Vyslat jej na kurz time managementu Zabezpečit profesionálního trenéra v oblasti řízení času a organizace práce
12
Vytváří pozitivní atmosféru na pracovišti Pomáhá ostatním, umí se vcítit do jejich problémů Pozitivně motivuje ostatní, využívá své komunikační dovednosti Neumí říci ne, přejímá úkoly od ostatních Ustupuje jiným útvarům a tím přidává úkoly vlastnímu Nerad kritizuje, má slabý tlak na výsledky Omlouvá neúspěchy, neplnění úkolů, podřízenými
13
Je vhodné si s ním chvilku povídat na neformální téma, ale včas přejít k věci Nejúčinnějším argumentem při přesvědčování, že daná záležitost je ve prospěch lidí a ne na jejich úkor Motivovat ho lze dobře tím, že v případě neúspěchu budou postiženi spolupracovníci Je dobré jej více úkolovat a kontrolovat Může mu pomoci kurz asertivního chování, nebo také kurz vedení spolupracovníků
14
Je nenápadný a drží se stranou od ostatních Nemá rád činnosti spojené se zásadním rozhodnutí, chybí mu sebejistota, je nekonfliktní Může skrývat svůj odborný potenciál Je spolehlivý v samostatné práci, ale nezvládá úkoly, které vyžadují spolupráci má problémy přesvědčit ostatní o vlastních názorech Při jednání s jinými útvary ustupuje, případně není schopen vyjádřit požadavky
15
V jednání s ním je třeba být trpělivý Hovor začínat na téma, které je mu blízké, což ho uklidní Často jej chválit a to i před ostatními Nenásilně ho zapojovat do diskuze v tématech, která perfektně ovládá Rozvíjet u něj prezentační dovednosti a zvyšovat náročnost Zapojit do týmu, který ho „vezme“ Přesvědčit ho k účasti na kurzech, které mu pomohou k sebeprosazení
16
Na pracovištích je trpěn většinou z důvodu nenahraditelné odbornosti, kontaktů anebo proto, že to vyhovuje vedení organizace Jsou pro něj typické hlučnost, zloba, ironie a urážky Nezvládá týmovou práci pro nechuť spolupracovat Narušuje mezilidské vztahy a demotivuje spolupracovníky Při styku s externími partnery přispívá k zhoršení image organizace
17
Nereagovat na jeho invektivy stejně arogantním způsobem, ovšem na místě není ani vlídnost a vstřícnost Použít asertivní techniku selektivního ignorování Přeřadit na samostatnou práci mimo kolektiv Doplnit kolektiv silnou osobností s neformální autoritou Důsledné upozorňování na nevhodné chování Podpora těch pracovníků, které si vyhlédne jako oběť
18
Vyvolává atmosféru neadekvátní pohody - všechno nějak dopadne Má nadhled, je klidný, pomalý, vše zlehčuje a je obtížné rozlišit co myslí vážně a co je ironie Často neplní úkoly, nebo je odbývá, podceňuje termíny Demotivuje ostatní v přístupu k práci Odmítá a změny, není ochotný měnit své návyky
19
Nepřistupovat v komunikaci s ním na jeho zlehčující a familiérní tón Obtížně se s ním pracuje, protože je svým způsobem nemotivatelný Ohrozit jeho pohodu, přemístit tam, kde pohodu nepřipouští charakter pracoviště Přidat mu takovou práci, kde bude neustále pod tlakem jiných lidí Nekompromisně jej postihnout za každé nesplnění úkolů
20
Je to člověk, který dokáže svou taktikou dosáhnout mimořádných výhod, vysokého postavení, případně vlivu na dění v organizaci Má dobré komunikační dovednosti a umí jednat Nenápadně nabourává mezilidské vztahy a klima na pracovišti, donášením a pomlouváním ostatních s cílem dosáhnout osobních výhod Ohrožuje spolupracovníky, kteří mu překážejí v jeho záměrech
21
Počítat s jeho triky – podlézání, pomlouvání ostatních, zprostředkování kontaktů, vyhrůžek s odvoláním na známosti Problém těchto lidí je absence morálky, která se těžko napravuje Nejlepší je ho přistihnout při činu, důrazně vytknout a varovat před dalšími intriky Otevřeně jej konfrontovat v případě pomlouvání Zatížit jej prací tak, aby neměl na intriky čas
22
Tento člověk je v určité míře obětí svých emocí Má většinou rychlý projev, řekne právě to, co si myslí Někdy v sobě impulzivní jednání po určitou dobu potlačuje, ale o to silněji potom vybuchuje Je otevřený a přímý, což mu může způsobit problémy Vytváří neklid a nervózní atmosféru na pracovišti, může se vyloučit z kolektivu
23
Zbytečně jej neprovokovat věcmi, na které je přecitlivělý Zachovat klid a snažit se utlumit emoce, vhodnými otázkami se dostat k rozumným postojům Doporučit mu známé techniky – počítat do deseti, rozdýchat, rozchodit to Uchránit ho před situacemi, které ho nejvíce provokují Zkusit absolvování kurzu zvládání stresu a relaxačních technik
24
Je soustředěný a ponořený do své práce Jeho výstupy jsou promyšlené, propracované do mnoha detailů Pracuje kvalitně, bez chyb, problémy analyzuje do hloubky Může zdržovat práci, věnováním velké pozornosti dílčím aspektům úkolu Má poněkud ztíženou komunikaci s ostatními, protože ti se ztrácejí v přílišné podrobnosti faktů
25
Důsledná kontrola termínů, trasování Trénování ze strany nadřízeného, pomoc při stanovení priorit, poukazování na podstatné věci Držet ho u tématu a nedovolit odbíhání do dalších podrobností Přesně ji stanovit rozsah zpracovaných materiálů Materiály, které bude prezentovat na poradě vyžádat ke kontrole předem
26
Jeho uvažování se řídí nejbližšími okamžiky a proto nepřemýšlejí nad dlouhodobými důsledky svých akcí Rychle pracuje a rozhoduje se, silná orientace na výsledek Chyby v rozhodování dané nekoncepčností a unáhleností Příliš se soustřeďuje na operativu, zanedbává prevenci, často hasí požáry Zvládá velký objem problémů v krátkém čase
27
Zařadit k činnostem, kde je požadován vysoký výkon, nikoliv však pečlivost, kde je vyžadována rozhodnost a operativní rychlost Zesílená kontrola práce spojená s případnými postihy Důkladný rozbor chyb, upřednostnění dlouhodobého řešení problémů místo hašení požárů Trénování k větší plánovanosti a koncepčnosti v myšlení
28
Perfektně zná zákony a předpisy a umí se v nich orientovat Je ukázněný a důsledně dodržuje všechny normy, které jsou pro něho kriteriem objektivnosti a spravedlnosti Má nedostatek flexibility a malé pochopení pro reálný život Někdy neochota vykonávat aktivity mimo svůj popis práce Obava ze změn v daných normách
29
Podporujeme ho v tom, aby činnost a předpisy organizace byly v souladu s legislativou Zařazujeme jej do týmové práce, nebo mu umožníme poznat činnosti jiných oddělení k pochopení, že nelze vždy mít vše na papíře Pověřujeme jej aktualizací vnitřních předpisů – pracovní, organizační řád Umožníme mu účast na semináři k týmové práci
30
Často uvažuje jinak než ostatní, neustále přicházejí s novými nápady na změny ve svém okolí Svými nápady může přispívat k posunu a zlepšení činností Své nápady často opouští ve fázi rozpracování, nechává tento problém jiným a zase uvažuje o něčem novém Je citlivý na kritiku své osoby a svých nápadů, má pocit, že ho ostatní nechápou
31
Jeho nápady a návrhy si se zájmem vyslechneme, ale vhodnými otázkami se ho pokusíme vrátit do reality Zařazujeme jej do týmů jako vizionáře, který je schopen dohlédnout dál než ostatní Pravidelně kontrolovat jeho rutinní práci, aby ho jeho fantazírování neodvedlo od plnění úkolů V pracovním zařazení je dobré, když je ve spojení s praktikem
32
Pracuje s mimořádným nasazením, kterým se snaží zakrýt svoji neschopnost Neustále chce někde vyniknout a proto na sebe bere ochotně další úkoly, které ovšem většinou nezvládá Je málo samostatný, dělá chyby a je třeba ho neustále kontrolovat U spolupracovníků je často neoblíbený vzhledem k rozporu mezi jeho ambicemi a schopnostmi
33
Nekritizovat jej jako osobu, ale výsledky jeho práce Je třeba využít jeho pracovitosti, ale kontrolovat, aby řešil jen tolik a takové úkoly, které je schopen zvládnout Poskytovat mu postupy k zadanému úkolu – vzor, metodiku, tabulku apod. Pokud je příčina problémů v nedostatečné odbornosti, tak jej vyslat do kurzu Nepřipustit, aby si nabíral další úkoly
34
Práce není jeho doménou a více o ní mluví, než koná Má dobré komunikační a prezentační schopnosti, které využívá k zvýraznění své osoby Neustále vyhledává a rozvíjí kontakty s lidmi z různých sfér společnosti Má malé výsledky práce u které lze měřit výsledky Skrývá problémy obratnou manipulací a slibováním jejich brzké nápravy
35
Ověřovat si referencemi, zda je skutečně tak dobrý, jak uvádí Zařazení do činností, kde půjde především o dobrou komunikaci, prezentaci a kontakty Stanovit konkrétní, měřitelné cíle Důsledně ho kontrolovat a vyžadovat dotažení rozpracovaných projektů do konce Testování jeho velkolepých nápadů u menší organizační jednotky a teprve potom přistoupit k realizaci
36
Je schopný v jakékoliv činnosti, zvládá úkoly rychleji než většina ostatních, ambice Má logické uvažování, pocity a osobní vztahy jsou pro něj vedlejší Náročný k sobě, ale i k ostatním, kde vyžaduje vysoký výkon Při méně náročných činnostech ztrácí motivaci Příliš tvrdý vůči ostatním, netoleruje chyby Není schopen ocenit dobrý výkon
37
Jednáme s ním na rovinu, vítá zpětnou vazbu, dáváme mu náročné úkoly Připomínáme mu neustále, že všichni nemohou být tak schopní jako on a je třeba to pochopit Vedeme ho k osvojení pravidel efektivní komunikace s lidmi, trénujeme s ním empatii Umožníme mu vzdělávání v oblasti sociální a emoční inteligence Zařazujeme ho tam, kde nebude přímo řídit lidi
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.