Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

27.6.20141 PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ. 27.6.20142 Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "27.6.20141 PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ. 27.6.20142 Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních."— Transkript prezentace:

1 PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ

2 Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních hledisek. Podle způsobu přenosu výkonu:  mechanické  hydraulické (hydrodynamické)  kombinované (diferenciální hydrostatické)  elektrické Podle změny převodového poměru:  se stupňovitou změnou  s plynulou změnou Podle způsobu řazení převodových stupňů:  s manuálním řazením  s poloautomatickým řazením  s automatickým řazením Převodová ústrojí Převodovky

3

4 4 Převodová ústrojí Převodovky

5 Druhy převodovek s ozubenými koly  převodovky s čelními ozubenými koly -bez synchronizace  převodovky s čelními ozubenými koly, -se synchronizací  převodovky planetové Převodová ústrojí Převodovky

6 Řazení přesunem ozubeného kola Převodová ústrojí Převodovky

7 Řazení zubovou spojkou Převodová ústrojí Převodovky

8 Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka

9 Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka

10 Řazení synchronizační spojkou Převodová ústrojí Převodovky

11 Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou

12 Převodová ústrojí Převodovky Borg-Warner

13 Řazení synchronizační spojkou Dvojitá synchronizace (VW) 1-ozubené kolo rychlostního stupně, 2-vnitřní synchronizační kroužek, 3-vnější prstenec, 4-vnější synchronizační kroužek, 5-synchronizační vložka s řadící objímkou Převodová ústrojí Převodovky

14 Převodová ústrojí Převodovky Dvojitá a trojitá synchronizace

15 Převodová ústrojí Převodovky Borg-Warner převodové kolo 2-unášecí ozubení 3-vnitřní prstenec 4-vnější prstenec 5-synchronizační kroužek 6-synchronizační jádro 7-synchronizační objímka 8-jistící prvky

16 Řazení lamelovou spojkou Převodová ústrojí Převodovky

17 Převodová ústrojí Převodovky

18 Moderní traktorová převodovka Full Powershift 18/4 rychlostními stupni : 1-pohon od motoru, 2-pohon přední nápravy, 3-hlavní převodovka, 4-pojezdová spojka, 5-spojka pro pohon přední nápravy, 6-skupinová převodovka, 7-koncový převod Převodová ústrojí Převodovky

19 Převodová ústrojí Převodovky

20 Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – mezi spojkou a převodovkou A.Předlohové násobiče točivého momentu s čelním soukolím B.Planetové násobiče točivého momentu Zapínání třecích elementů je: - elektrohydraulické, - mechanickohydraulické - elektropneumatické

21 Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – dvoustupňový

22 Převodová ústrojí Násobič točivého momentu pásová brzda 2-korunové kolo 3-satelity 4-unašeč satelitů 5-lamely 6-píst

23 Převodová ústrojí Násobič točivého momentu 1-Unašeč satelitů 2-satelit 3-centrální kolo 123

24 Diferenciální hydrostatická převodovka Jízda vzadJízda vpřed a zrychlováníNeutrál k p u k p u k p u Princip funkce CVT převodovky

25 Diferenciální hydrostatická převodovka

26 Mechanický přenos Hydrostatický přenos 25 % 75 % 0 km/h 12 km/h 38 km/h Rozdělení výkonu Výkon Vario převodovka Diferenciální hydrostatická převodovka

27 Diferenciální hydrostatická převodovka ZF 3,5 Eccom s rozsahem pojezdových rychlostí 0 – 50 km.h -1 1-hnací hřídel, 2-slučovací planetové soukolí, 3-hydromotor, 4-hydrostatický převodník, 5-hydrogenerátor, 6-reverzační převod, 7-pohon přední nápravy, 8- výstupní hnaný hřídel, 9-pohon vývodového hřídele Převodová ústrojí Převodovky

28 Převodová ústrojí Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

29 Převodovka DSG pro osobní automobily 1-tlakový filter, 2-olejový chladič, 3-mechanická převodovka, 4-dvoukotočová spojka, 5-lamelová spojka, 6- hydrogenerátor, 7-sací filter stupňové provedení 7 stupňové provedení Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

30 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

31 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

32 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

33 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) – např. Škoda Octavia

34 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) Tlumič torzních kmitů 2-Dvojčinná spojka 3-Řídící elektronika s akčními členy 4-Převodovka 5-Výstup k pohonu přední nápravy 6-Rozdělovací převodovka 7-Výstup k pohonu zadní nápravy

35 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

36 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

37 Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe)

38 Převodový poměr Mění velikost přenášeného točivého momentu mezi spalovacím motorem a hnacími koly vozidla Velikost a počet převodových stupňů ovlivňuje: a)dynamické vlastnosti vozidla b)ekonomiku provozu vozidla c)využití výkonu motoru i > 1 převod dopomala, i < 1 převod dorychla

39 Blokové schéma přenosu točivého momentu i 0 Základní převodový poměr i 0 označuje celkový převod při nejmenším zařazeném převodu. Je to převod, při němž vozidlo jede nejčastěji.

40 Převodový poměr Výpočet pojezdové rychlosti:

41 Převodový poměr a)Měnitelný (převodovky, hydraulické mechanizmy) b)Stálý (rozvodovka, koncový převod, pohon přední nápravy) a)stupňovitě (synchronizační, lamelovou nebo zubovou spojkou, přesunem ozubeného kola) b)plynule (změnou geometrického objemu, změnou vzdálenosti řemenice) Změna převodového poměru

42 Převodové poměry Převodový stupeň Osobní automobily Nákladní Automobily Autobusy až 4 10 až 14 6 až 8 Rychloběh0,7 až 10,84 až 10,9 až 1,1

43

44 Způsoby uložení ozubených kol abc a)volně uložené ozubené kolo b)suvně uložené ozubené kolo c)pevně spojené s hřídelí

45

46 Převodová ústrojí Schéma převodovky

47 Převodová ústrojí Účinnost převodů Energie obsažená v palivu 97 % Výkon přenášený přes vývodový hřídel Mechanické ztráty 8 % Ztráty prokluzem 15 % Ztráty na překonání valivého odporu 11 % Užitečný (tahový výkon) 76 % Užitečný (tahový výkon) 76 % Mechanické ztráty 3 % Chlazení 30 % Výfukové plyny 28 % 42 % Využitá energie pro pohon traktoru Výkon přenášený přes hnací kola

48 Převodová ústrojí Účinnost převodů  Část výkonu přenášena od motoru na pojezdové ústrojí se zmaří v převodovém ústrojí, tj. v ozubených soukolí a ložiskách.  Zmařená energie se převede v převážné míře na teplo, vzniklé třením v zubech ozubených kol, v ložiskách a těsněním, vířením oleje a vzduchu ve skříních převodů.  Množství zmařené energie závisí na jakosti a přesnosti opracování stykových ploch, na druhu ozubení a ložisek, na způsobu mazaní a vlastnostech maziva, na velikosti přenášeného zatížení. Označíme-li výkon na hnacích kolech traktoru P h, je možno mechanickou účinnost Mechanickou účinnost můžeme obecně vyjádřit vztahem: Mechanickou účinnost ovlivňuje počet párů ozubených kol, které jsou v záběru m – párů čelních kol, n – párů kuželových kol a p – uložení hřídelů přenášejících výkon od motoru k hnacím kolům. Účinnost soukolí s čelními koly bývá podle provedení minimálně η čk = 0,98, soukolí s kuželovými koly η kk = 0,97 a uložení hřídelů η l = 0,995 (Semetko). Obvykle se mechanická účinnost kolového traktoru pohybuje v rozmezí:

49 Převodová ústrojí Hnací charakteristika


Stáhnout ppt "27.6.20141 PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ. 27.6.20142 Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních."

Podobné prezentace


Reklamy Google