Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PLNĚNÍ VRTULNÍKŮ HASEBNÍ LÁTKOU Zpracoval: kpt. Ing. Petr Štajnc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PLNĚNÍ VRTULNÍKŮ HASEBNÍ LÁTKOU Zpracoval: kpt. Ing. Petr Štajnc."— Transkript prezentace:

1 PLNĚNÍ VRTULNÍKŮ HASEBNÍ LÁTKOU Zpracoval: kpt. Ing. Petr Štajnc

2 Základní informace k výcviku  HZS LK organizuje výcvik JPO vybraných pro plnění závěsného vaku pod vrtulníkem.  Termíny výcviku  13. květen letiště Česká Lípa  14. květen letiště Lomnice nad Popelkou  15. květen letiště Liberec

3 Základní informace k výcviku  Vedoucí výcviku: kpt. Ing. Petr Štajnc  Výcvik proběhne vždy od 14,50 hodin.  Příjezd na místo cvičení provedou JPO v organizačním řízení bez využití výstražných zařízení.  Budou vytvořeny čety o dvou družstvech 1+5 a dvou CAS.  Každá četa provede 2 plnění s tím, že členové družstva mají možnost se vystřídat v jednotlivých funkcích.

4 Vybrané JPO - letiště Česká Lípa  HZS LK stanice Česká Lípa  HZS LK stanice Jablonné v Podještědí  JSDHO Cvikov  JSDHO Česká Lípa  JSDHO Doksy – Doksy  JSDHO Dubá  JSDHO Holany  JSDHO Jablonné v Podještědí  JSDHO Kamenický Šenov  JSDHO Kravaře  JSDHO Mimoň  JSDHO Nový Bor  JSDHO Skalice u České Lípy  JSDHO Stráž pod Ralskem  JSDHO Stružnice – Jezvé  JSDHO Zákupy  JSDHO Osečná  JSDHO Světlá pod Ještědem - Rozstání

5 Vybrané JPO – letiště Lomnice n.P.  HZS LK stanice Jilemnice  HZS LK stanice Semily  HZS LK stanice Tanvald  HZS LK stanice Turnov  JSDHO Příšovice  JSDHO Jablonec nad Nisou – Jablonecké Paseky  JSDHO Železný Brod  JSDHO Pěnčín - Huť  JSDHO Kořenov - Příchovice  JSDHO Harrachov  JSDHO Hrubá Skála  JSDHO Košťálov  JSDHO Lomnice nad Popelkou  JSDHO Rokytnice nad Jizerou  JSDHO Semily  JSDHO Studenec  JSDHO Turnov  JSDHO Vysoké nad Jizerou

6 Vybrané JPO – letiště Liberec  HZS LK stanice Jablonec nad Nisou  HZS LK stanice Liberec  HZS LK stanice Raspenava  HZSP SŽDC Liberec  JSDHO Rychnov u Jablonce nad Nisou  JSDHO Janov nad Nisou  JSDHO Český Dub  JSDHO Frýdlant  JSDHO Hejnice  JSDHO Hodkovice nad Mohelkou  JSDHO Hrádek nad Nisou  JSDHO Chrastava  JSDHO Liberec - Růžodol  JSDHO Liberec – Vratislavice nad Nisou  JSDHO Nové Město pod Smrkem  JSDHO Raspenava  JSDHO Višňová  JSDHO Chotyně

7 Mapa s vybranými JPO

8 Plnění vrtulníků hasební látkou   Z vodní plochy nořením   Pomocí požární techniky

9 Cíl výcviku  Procvičení činnosti jednotek PO vybraných k plnění závěsného vaku za účelem provádění leteckého hašení v místech, kde není možné z taktických a praktických důvodů provést plnění závěsného vaku z volné vodní hladiny.  Procvičení komunikace mezi velitelem zásahu, JPO a vrtulníkem LS PČR.

10 Nebezpečí při plnění závěsného vaku   Nebezpečí uvolnění neupevněných předmětů v okolí plnicí plochy.   Hasiči provádějící plnění se nacházejí přibližně 5 m pod vrtulníkem ve visu a jsou ovlivňováni účinky silné turbulence.   Může dojít k zachycení plnicích proudnic nebo osobních ochranných prostředků hasičů provádějících plnění za hranu závěsného vaku.   Hasiči provádějící plnění mohou být zraněni nekontrolovatelně se pohybujícím závěsným vakem.   V těchto případech musí velitel plnicího stanoviště stanovenými signály nebo jiným způsobem informovat letovou posádku o vzniklé situaci.

11 Návěstí pro navádění vrtulníku   Na tuto stojánku (na toto místo)   Paže vzpaženy nad hlavou s dlaněmi obrácenými dovnitř.

12 Návěstí pro navádění vrtulníku   Klesejte   Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi dolů a zpět. Rychlost pohybu naznačuje rychlost klesání.

13 Návěstí pro navádění vrtulníku   Vznášejte se   Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi dolů.

14 Návěstí pro navádění vrtulníku   Stoupejte   Paže vodorovně rozpaženy dlaněmi nahoru se pohybují z rozpažení nahoru a zpět. Rychlost pohybu naznačuje rychlost stoupání.

15 Návěstí pro navádění vrtulníku   Přistaňte   Zkřížené paže a napjaté dolů před tělem.

16 Návěstí pro navádění vrtulníku   Pojíždějte přímo vpřed   Paže částečně rozpaženy dlaněmi nazad opakují pohyb vzhůru a vzad z výše ramen.

17 Návěstí pro navádění vrtulníku   Točte vlevo   Pravá paže směřuje dolů, levá dlaní nazad opakuje pohyb vzhůru a vzad z předpažení. Rychlost pohybu naznačuje rychlost otáčení.

18 Návěstí pro navádění vrtulníku   Točte vpravo   Levá paže směřuje dolů, pravá dlaní nazad opakuje pohyb vzhůru a vzad z předpažení. Rychlost pohybu naznačuje rychlost otáčení.

19 Návěstí pro navádění vrtulníku   Stůjte   Opakované křížení paží nad hlavou vpřed. Rychlost pohybu má přímý vztah k naléhavosti zastavení, tj. čím rychlejší je pohyb paží, tím rychlejší je zastavení.

20 Návěstí pro navádění vrtulníku   Spusťte pohonné jednotky   Levá paže vzpažena s příslušným počtem natažených prstů, jež udávají číslo motoru, který má být spuštěn a pravá paže krouží v úrovni hlavy.

21 Návěstí pro navádění vrtulníku   Vypněte pohonné jednotky   Jedna paže je připažena a druhá paže ohnutá na úrovni ramen, ruka před hrdlem dlaní dolů se pohybuje do stran na úrovni ramen, paže zůstane ohnutá.

22 Návěstí pro navádění vrtulníku   Přímo zpět   Paže po stranách těla a dlaněmi obrácenými dopředu se několikrát pohybují dopředu a nahoru do výše ramen.

23 Návěstí pro navádění vrtulníku   Volno   Pravé předloktí zvednuté s dlaní obrácenou dopředu a vztyčeným palcem.

24 Návěstí pro navádění vrtulníku   Pohybujte se vodorovně   Příslušná paže je upažena ve směru pohybu a druhá paže se pohybuje před tělem do téhož směru.

25 Návěstí pro navádění vrtulníku   Pohybujte se vodorovně   Příslušná paže je upažena ve směru pohybu a druhá paže se pohybuje před tělem do téhož směru.

26 Plnění vrtulníku hasební látkou  Vhodnou pracovní leteckou plochu určuje pilot na základě návrhu VZ nebo místně příslušného OPIS.  Vyslání JPO za účelem plnění vrtulníku hasební látkou provede VZ nebo územně příslušné OPIS.  Na pracovní letecké ploše musí být přistaveny minimálně dvě CAS.

27 Základní informace výcviku  Každá JPO provede 2x naplnění závěsného vaku pod vrtulník pro letecké hašení za pomocí hadicového vedení „B“ od vlastní CAS s použitím speciálních plnoprůtokových proudnic, které dodá posádka vrtulníku.  Navádění vrtulníku za využití daných signálů pro navigaci ze země provede vždy VD z dané JPO, která bude provádět plnění závěsného vaku pro letecké hašení.

28 Základní informace k TC  Navádění vrtulníku na místo shozu budou pomocí radiostanice provádět určení velitelé.

29 Schéma plnění vaku

30  Hasiči s kulovými uzávěry jsou využiti pouze v případě, že vedení od CAS k vrtulníku je dlouhé a neumožňuje přímý vizuální kontakt strojníka s místem plnění.

31 Schéma rozmístění čet

32 CAS zádí k vrtulníku

33 Četa čeká na přílet vrtulníku

34 Úkoly  Velitel čety, který navádí vrtulník, musí být před vrtulníkem vzdálen od místa plnění minimálně 50 m, aby na něho pilot přes přední kapotu vrtulníku dobře viděl.  Z bezpečnostních důvodů je nutné, aby navádějící velitel nestál v ose letu, aby nemohlo dojít k případnému zranění závěsným vakem.

35 Poznatky z předchozích cvičení  Hadice musí být zavodněná až k proudnici, aby nedošlo k jejímu vzletu způsobeným vztlakem vzduchu!

36 Poznatky z předchozích cvičení  Navádějící velitel musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu od vrtulníku.

37 Poznatky z předchozích cvičení  Velitel družstva, který přidržuje prázdný závěsný vak:  musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu od vrtulníku.  musí před vlastním plněním zkontrolovat, případně zavřít ventil závěsného vaku.  musí komunikovat s velitelem čety, který navádí vrtulník, s družstvy a strojníky, kteří plní vak.

38 Velitel přidržuje vak

39 Poznatky z předchozích cvičení  V zásahovém družstvu musí být mohutnějšího vzrůstu minimálně číslo 1 s proudnicí, aby pohodlně dosáhl proudnicí do vaku a ustál tlak vzduchu od vrtulníku.  Závěsný vak musí vždy plnit 2 CAS. V případě poruchy jedné CAS lze naplnit vak druhou CAS bez nutnosti přerušení činnosti vrtulníku (při jednom nácviku došlo při plnění k výpadku jedné CAS a vak byl přesto naplněn se zanedbatelným zpožděním).

40 Poznatky z předchozích cvičení  U CAS, které jsou vybaveny dveřmi obsluhy čerpadla výklopnými nahoru, musí obsluha tyto dveře zajistit proti vylomení tlakem vzduchu od vrtulníku (vazák, provaz, řemen,…).  Všichni zasahující musí mít zásahový oděv, včetně spuštěné ochrany zraku, aby nedošlo ke zranění při odlétávání malých předmětů z důvodu prudkého víření vzduchu.

41 Bezpečnostní opatření  Jednotky budou postupovat podle:  BŘJPO a CŘJPO,  Směrnice pro hlídkovou činnost a hašení lesních požárů prováděné leteckou technikou, ve znění Dodatku č. 1 Praha 2005  konspektu odborné přípravy Využití letecké techniky k leteckému hašení

42 Rádiové spojení  Rádiové spojení mezi leteckou technikou, VZ, JPO a OPIS HZS se provádí na celostátním součinnostním kmitočtu požární ochrany „I“ a řídí se Řádem ARS.  VZ může v odůvodněných případech rozhodnout o použití jiného kmitočtu.  Volací znaky vrtulníků jsou „FLORIAN VRTULNÍK YY“, přičemž YY je číslo určené velitelem zásahu.

43 Závěrečná informace  Vybrané JPO se před konáním výcviku v rámci vlastní odborné přípravy seznámí s konspektem OP JPO č   Absolvování této odborné přípravy potvrdí příslušný velitel jednotky veliteli výcviku podpisem při prezentaci na místě před vlastním konáním výcviku.


Stáhnout ppt "PLNĚNÍ VRTULNÍKŮ HASEBNÍ LÁTKOU Zpracoval: kpt. Ing. Petr Štajnc."

Podobné prezentace


Reklamy Google