Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

•[Raná práce: Wales] Z přestaveb jsem se naučil, že i nové budovy jsou ‘přestavbami míst’.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "•[Raná práce: Wales] Z přestaveb jsem se naučil, že i nové budovy jsou ‘přestavbami míst’."— Transkript prezentace:

1 •[Raná práce: Wales] Z přestaveb jsem se naučil, že i nové budovy jsou ‘přestavbami míst’.

2 •Po 50 letech, co tato stavba byla rujnou, z ní zbyl jen zarostlý kopec kamení – součást krajiny. Chtěl jsem zachovat tento pocit, kdy budova ‘zapadá do místa’, je jeho součástí.

3 •Větrná energie, vytápění pevnými palivy, ručně vykopaná studna. Vystavení extrémním větrným podmínkám.

4 •Pokoje se prostorově prolínají, s místy pro spaní nad ostatními pokoji.

5 •Během masáže se nevyskytuje žádná část těla, na kterou by se masérova ruka svým tvarem nehodila. To, co cítíme prostřednictvím rukou, cítíme srdcem. Rukou dokončená omítka vytváří atmosféru ochrany, kterou pocítíte srdcem.

6 •Pravé úhly vytvářejí tvrdé střety. •Tupé úhly vnášejí do okenních rámů jemnost

7 •Zde bydlím - dříve to byla farma. •Bouda a malá stavba jsou nové. •Využívala se malá vodní elektrárna, kamna (pec) na pevná paliva a solární ohřev vody - sezónně vyrovnaný mix. •Od té doby, co jsem postižený, se již nemohu starat o vodní elektrárnu nebo kamna

8 •Uspořádáno okolo centrálního komína. •“Bez”- odpadové vytápění vyhřívá 4 pokoje.

9 •Světlo přicházející ze dvou směrů má jiné barvy - dodává více ’života’. •Živoucí světlo podporuje hormony, které ovlivňují fungování jednotlivých orgánů – hypofýzu,, šišinku a hypothalamus. Také překonává kontrasty ‘tmy a záře’.

10 •Hluboká okna odkrývají a umocňují střední tóny mezi zářícím vnějškem a tmavším vnitřkem.

11 •Jednotlivá okna individualizují teritorium a vytváří palandové “pokoje”.

12 •V různých pokojích se odehrávají různé aktivity, a proto mají místnosti různou náladu. Abychom byly v harmonii s těmito aktivitami/náladami, potřebujeme být v dušením rozpoložení. •Vždy když přecházím z jednoho pokoje do druhého, potřebujeme provést vnitřní transformaci. Těžké dveře s dotykovými petlicemi tomuto procesu napomáhají.

13 Moje pracovna

14 Kravíny přestavěné na meditační (retreatové) centrum

15

16 •Consensus design – vkládání nového velkého domu do velmi citlivého místa.

17

18

19 •Společenské místnosti jsou v patře a poskytují možnost těšit se z výhledu. •Pokoje jsou v přízemí. Cítí-li se člověk vyčerpán nebo stažený do sebe, může proklouznout, vypařit se, bez toho aby musel být společenským..

20 Ložnice jsou jako mnišské cely: místa útočiště a modlitby

21 •Kaple je kruhová – pro meditativní modlitby. Přístupová cesta je dobře rozvážena: venkovní, nízká, úzká, těžké železné dveře, kovová petlice (klika). •Kameny vypadají jako by tam měly být. V reálu jsme je nemohli přemístit bez použití dynamitu. Je však možné nalézt dům plný míru - nebo islámskou demokracii - na násilných explozích?

22 Kaple je na konci budovy. Do kaple se vstupuje z venku (i když je cesta chráněna střechou). To dělá vstup rozvážnějším, angažovanějším a závaznějším.

23 •20 let nepoužívaná vesnická škola přestavěná na Steinerskou školu - vše uděláno dobrovolníky. •Ultra-nízký rozpočet (20% smluvní ceny).

24 •Dary a dotace jsme sháněli, kde se dalo, ale ŽÁDNÉ jsme nedostali. Takže: měli jsme to vzdát a nebo začít s £36 ($60) – vše co jsme měli? Začali jsme. Ihned přišla pomoc a dary. Přijížděli pomáhat lidé, které jsme ani neznali. Vypadalo to jako by nám pomáhali neviditelné vyšší síly. •Goethe napsal: “Jestliže chceš cokoliv dělat a nebo o tom alespoň sníš, začni s tím. Je v tom nádhera, síla a kouzlo.” Pravděpodobně asi o něčem věděl…

25 Ohýbající se konce stropních rohů dávají pokojům „dětský rozměr“.

26 Tvrdý, čtvercový pokoj změkčen novým oknem, ručně dodělanou omítkou a lazurovou malbou.

27 Našli jsme mnoho příležitostí pro vytvoření výklenků (nik).

28 Třídy jsme umístili do střešních prostor.

29 Tvar oken ‘rozmlouvá’ s tvarem zdí.

30 •Steinerská školka (Také postavena dobrovolníky – za třetinovou výši původní ceny.) •Aby děti opustila nálada z jízdy autem, přecházejí točitou lesní cestou se zelnými „podloubími“, skrze tmavý les se zářící a zpívající řekou pod nimi (bezpečnostně ohrazenou)

31 Potom brána na hrací-dvorek, během rána přeplněný slunečním svitem.

32 •Potom vstup: lehce neasymetrický, s gesty vyzývajícími ke vstupu aby nebyl příliš důrazný, působivý

33

34 Vede nás tmavým, úzkým a nízkým průchodem – modrým, aby děti uklidnil.

35 •Potom, příchodové zlaté místo zalité sluncem. •Zde děti odkládají venkovní oblečení

36 Pak přichází více-smyslové prahové napětí při vstupu do třídy: jiný povrch podlahy, změna směru, hluboký portál, těžké dveře a rachtající dřevěná petlice

37 Třídy jsou kruhové aby podpořily kolektivní aktivity: kruhové hry, vyprávění příběhů, atd.

38 Kuchyňské kouty jsou v každém pokoji

39 … a koutky pro hraní

40 Hrací koutky mají miniaturní okna s barevnými skly pro magickou náladu.

41 •Budova roste z okrajové zdi a cloní tak děti od cesty.

42

43 Současnější práce – většinou zahraniční Eko-vesnice ve Švédsku. Do fáze hliněného modelu navržená místními obyvateli.

44 •Silně izolované interní noční okenice (15 cm)

45 •Podkovovité rozvržení pro maximum slunečního světla a neformální dohled komunálních hřišť. •Skleníky a náspy jako větrolamy a protihlukové zábrany.

46 „Roztahovatelné“ (na kůlny, boudy a automobilová stání) a „stahovatelné“ (rozdělením na byty) domy

47 Konkurz na eko-vesnice v Nizozemí: návrh smiřuje sluneční orientaci (na jih orientované skleníky) a sociální rozvržení (vchodové dveře naproti sobě).

48 •Zklidnění provozu - dominují ulice pro chodce.

49 •Kanál čerpaný dešťovou vodou a větrem - potůčky pro čistění vzduchu, odrážení světla, vytváření soukromí - odstup a potěšení. •Budovy, tvar pozemku a vegetace jako větrolamy a protihlukové zábrany

50 •Konkurz na eko-kanceláře. Založené na perfektních světelných podmínkách (přirozené osvětlení) pro každou pracovní pozici.

51 Vnitřní fontánky pro negativní ionty a maskování zvuku.

52 Kalifornie: Udržitelný projekt na 4.5 ha pro různá využití: obchody, kanceláře, byty, hotel Uspořádaný okolo přírodního chlazení, veřejných prostranství tak, aby na ně byl dobrý dohled,… - vytváření míst Růst městečka byl vyzkoušen na tomto modelu: vytváření ‘míst’.

53 •Prodejny v přízemí, obchody nad nimi a byty nad vším (umožňující dohled nad veřejnými prostory). •Loubí z růžových keřů - listové stínění •Potůčky - chlazení a osvěžení vzduchu

54 Nad garážemi prodejní prostory a nad nimi kanceláře; byty jsou okolo rohů. Garážová světelná „studna“ vytahuje teplý vzduch komínovým efektem nebo sluncem vyhřátými stěnami/střechami na teplé severní straně; spouští vzduch ochlazený a ionizovaný vodními kaskádami na zastíněné jižní straně. (Tadžikská technika)

55 Světelná „studna“ do garáží s vodními kaskádami. Komerční životaschopnost závisí na pocitu bezpečnosti. Ten závisí na zalidněných místech. To závisí na radosti a potěšení - smyslového i klimatického. Proto ekonomická udržitelnost závisí na sociální, která závisí na ekologické, která opět závisí na ekonomické…

56 Kanceláře (vlevo): konstrukce ze slámových balíků Sluncem vyhřátá střecha vytahuje teplý vzduch. Výměnný vzduch je veden skrze nocí vychlazený suterén. Stínění vinnými keři.

57 •Kavárna: konstrukce ze slámových balíků. •Sluncem poháněné chlazení: zkosená střecha (nad odizolovaným stropem) vyprazdňuje a solární komín urychluje proud teplého vzduch, který vytahuje vzduch ven z interiéru kavárny.

58 Výměnný vzduch je chlazen odpařováním vody a padá dolů ‘chladící věží’. (Arizona verze Iránské techniky.)

59 East Bay Waldorfská škola (Kalifornie) Proces Consensus design spolu s učiteli Nahoře: Rozložení ‘zelená-vesnice’ pro gymnázium. Dole: Základní škola v již existující budově. Společné prostory a zařízení mezi nimi. Sál, využíván také mimoškolskou komunitou, chrání školní sféru.

60 •Potůček z dešťové vody (čerpaný větrem) tekoucí podél schodiště a cesty •Konstrukce staveb z balíků slámy.

61 Life Science Centre (S kotsko ) Zde jsme vytvořili osmi stupňový consensus design proces, který nyní běžně používám. [ detailně jsem jej popsal v knize Consensus Design]: Studie místa :  Co se zde fyzicky nachází ? [ Hmota ]  Jaký je životopis místa – od minulosti do dnes ; dále předpokládaná budoucnost ? Jaká je naše přístupová cesta ? [ Plynutí času ]  jaké jsou nálady jednotlivých častí daného místa? [ Duše místa ]  Co nám říká, že je ? [ Duch místa ] Zhuštění návrhu :  Co by nám měl říci že je ? [ Duch proje ktu ]  Které nálady to mohou podpořit ? [ Duše projektu ]  Která gesta a části cesty toto umocní ? [ Pohyb : plynutí v čase ] •Které fyzické tvary a materiály toto podpoří? [ Hmota ]

62


Stáhnout ppt "•[Raná práce: Wales] Z přestaveb jsem se naučil, že i nové budovy jsou ‘přestavbami míst’."

Podobné prezentace


Reklamy Google