Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analýza bezpečnosti dopravy v okolí škol Libereckého kraje

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analýza bezpečnosti dopravy v okolí škol Libereckého kraje"— Transkript prezentace:

1 Analýza bezpečnosti dopravy v okolí škol Libereckého kraje
Pohled bezpečnostního auditora Ing. Jaroslav Heinrich, HBH projekt s r.o. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

2 Obsah 1. Úvod 2. Seznam posuzovaných škol 3. Metoda analýzy 4. Rozdělení škol dle kategorií komunikací a jednotlivých zjištěných rizik 4.1. Školy u silnic I. třídy 4.2. Školy u silnic II. a III. třídy 4.3. Školy u místních komunikací 5. Souhrnné hodnocení Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

3 Úvod 1 Bezpečnostní audit a bezpečnostní inspekce PK jsou bezesporu významným nástrojem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V České republice byla většina doposud uskutečněných BA audity připojení nových nákupních center, výjimečně projektů nových úseků významných komunikací. Bezpečnostní inspekce jsou většinou objednávány na ucelené tahy komunikací. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

4 Úvod 2 Je možné některý z nástrojů bezpečného utváření pozemních komunikací pro zvýšení bezpečnosti v plošném měřítku?? Jak řešit rozpor mezi časovou i finanční náročností těchto nástrojů a potřebou co nejrychlejší reakce v plošném měřítku?? Jak vybrat co nejodpovědněji školy, kde by mělo dojít k co nejrychlejším změnám v dopravním prostředí ?? Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

5 Zvýšení bezpečnosti okolo škol Krok za krokem
Základní analýza bezpečnostního auditora Chyby v dopravním prostředí Příliš konfliktní prostředí Dopravně inženýrská studie Projekty úprav Bezpečnostní audit projektu Realizace projektu Větší chyby v dopravním prostředí Podrobná bezpečnostní analýza Data PČR Výsledky mapování rizik žáky Projekt úprav Menší nedostatky Údržba zaměřená na odstranění rizik Chyby v chování Chyby v chování dospělých Apel na učitele a rodiče Chyby v chování dětí Dopravní výchova Implementace DV do ŠVP Projektová a bloková výuka Projekty k odhalování rizik Návrhy na eliminaci rizik Realizace návrhů Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

6 Seznam posuzovaných škol
Zásady: Rovnoměrné pokrytí Libereckého kraje 10 škol v každém z okresů Školy u všech typů komunikací Školy ve městech i na vesnicích Školy, které mají o problematiku zájem Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

7 Školy u silnic I. třídy Základní škola a Mateřská škola, Čistá u Horek, 403 Základní škola Harrachov, 409 Základní škola a mateřská škola, Kamenický Šenov, 305 Základní škola, Lučany nad Nisou, 206 Základní škola, Mateřská škola a ZUŠ, Jablonec nad Jizerou, 406 Základní škola Vratislavice nad Nisou, 104 Základní škola praktická a Základní škola speciální, Frýdlant, 107 Základní škola a Mateřská škola Studenec, 407 Základní škola Jablonec nad Nisou, 5. května 76, 203 Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

8 Základní škola a Mateřská škola, Čistá u Horek, 403
Scházející chodník, nedostatečné dopravní značení Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

9 Základní škola Harrachov, 409
Parkování turistického vláčku v křižovatce na přechodu pro chodce Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

10 Základní škola Harrachov, 409
Za cca 4 vteřiny bude řidič autobusu křižovat nejvýznamnější přechod ke škole. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

11 Základní škola a mateřská škola, Kamenický Šenov, 305
Problém této školy spočívá ve skutečnosti, že její budova je od naprosté většiny obytného území obce oddělena významnou komunikací I. třídy. Většina přístupových cest tedy ústí do poptávkového přechodu před školou, který je řádně zdůrazněn a vyznačen. Ve směru do obce (proti pohledu snímku) je rychlost řidičů korigována informačním měřičem rychlosti a navíc je tento přechod často kontrolován i Policií ČR. Bezpečnost dětí na tomto přechodu je bezesporu klíčovým problémem přístupu dětí do školy, přesto by příslušné odpovědné orgány města neměly zůstat lhostejné k dalším výrazným deficitům bezpečného přístupu ke škole jejichž řešení vyžaduje vzhledem k potenciálnímu riziku nepatrné prostředky. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

12 Školy u silnic II. a III. třídy
Základní škola, Vysoké nad Jizerou, 410 Základní škola a mateřská škola, Nová Ves nad Nisou, 201 Janov nad Nisou, 210 Základní škola Jablonné v Podještědí, 307 Základní škola Dubnice, 301 Základní škola Dolní Řasnice, 110 Základní škola a Mateřská škola Raspenava, 108 Základní škola Poniklá, okres Semily, 405 Základní škola a Mateřská škola, Stráž nad Nisou, 109 Základní škola Pěnčín, 208 Základní škola Jablonec nad Nisou - Kokonín, 209 Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

13 Základní škola, Vysoké nad Jizerou, 410
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

14 Základní škola a mateřská škola, Nová Ves nad Nisou, 201
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

15 Janov nad Nisou, 210 Scházející chodník, chybně vyznačená pěší zóna, auta parkující těsně před vstupem do školy Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

16 Základní školy u místních komunikací
Základní škola a Mateřská škola, Mimoň, Pod Ralskem 572, 309 Základní škola, Liberec, Sokolovská 328, 105 Základní škola, Liberec, Vrchlického 262/17, 106 Základní škola, Turnov, 28.října, 408 Základní škola a mateřská škola, Stráž pod Ralskem, 310 Základní škola, Praktická škola a Mateřská škola, Česká Lípa, 304 Základní škola Jablonec nad Nisou, 5. května 76, I.stupeň, 204 Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, 302 Základní škola, Česká Lípa, Šluknovská 2904, 303 Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

17 Základní škola a Mateřská škola, Mimoň, Pod Ralskem 572, 309
Přechod pro chodce Jakýkoliv pohyb má tendenci být vykonáván po co nejkratším spojení. Pro pohyb bez pomoci motoru to platí tím více. Umístění přechodu pro chodce na jedné ze sídlištních škol zcela mimo přímé pokračování páteřního chodníku v sídlišti a hlavní přístupové cesty ke škole nutně vede k jeho nerespektování a k vytváření návyku, že některá pravidla jsou vlastně nesmyslná a nemusí být respektována. Bezpečnost ve městech Krajský úřad Liberec,

18 Základní škola, Liberec, Vrchlického 262/17, 106
Kontejnery pro směsný i tříděný odpad v rozhledovém poli řidičů k hlavnímu přístupu ke škole. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

19 Základní škola, Turnov, 28.října, 408
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

20 Souhrnné hodnocení Neexistence chodníků Špatné zřízení přechodů
Chybné používání pěší zóny, případně obytné zóny místo zóny s omezením rychlosti Chyby v dopravním značení Prefence motorové dopravy na úkor pěších Nevhodné chování dospělých Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

21 Přechody I Zvláště od I. ledna 2001, kdy byla uzákoněna přednost chodců na přechodech je vlastní vyznačení přechodu na přístupu ke školu vnímáno jako základní lék na bezpečný pohyb dětí v okolí školy. Často však bohužel dochází k špatnému umístění, či vyznačení přechodu. Na fotografiích je dokumentováno několik základních nedostatků. Vlevo nahoře porušení pravidla, že přechod pro chodce by měl být ukončen na chodníku, nebo v rozptylové ploše Vlevo dole, přechod by měl být vyznačen tam, kde dochází k významnému křížení chodců s motorovou dopravou. Vjezd do přilehlého objektu určitě nepředstavuje významný zdroj motorové dopravy. Mnohem lepším řešením by bylo protažení chodníku v jedné úrovni a přístup do objektu přes pojížděný chodník. Vpravo, celková délka přechodu pro chodce kolem 27 m je svým způsobem raritou zcela mimo jakékoliv technické předpisy. Vymezení prostoru chodníku z celkově neuspořádané plochy parkoviště by mělo být řešeno zcela jiným způsobem. Vlastní přechod by měl být dále podstatně zkrácen pomocí vysazených chodníkových ploch. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

22 Přechody II Oba snímky nahoře dokumentují zcela nezodpovědné chování příslušných orgánů, které schvalovaly takto vyznačená parkovací stání, která umožňují stát vozidlům blíže než 5 m od vyznačeného přechodu pro chodce. Ze 4 konců dvou přechodů na spodních snímcích je pouze jeden ukončen tak, jak správně má být, tedy na chodníku. Na levém snímku jsou oba konce ukončeny na vjezdu do objektů. Na pravém snímku je vzdálenější konec ukončen přímo uprostřed vozovky. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

23 Chyby v dopravním značení
Česká Lípa, Šluknovská Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

24 Chyby v dopravním značení
Dolní Řásnice Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

25 Zbytečná preference motorové dopravy
Příliš rozlehlý a vzhledem k intenzitám dopravy zcela zbytečný záliv pro autobusy, který naprosto neúměrně zvětšuje volnou šířku komunikace v oblasti autobusových zastávek. Dubnice Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

26 Zbytečná preference motorové dopravy
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

27 Nevhodné chování dospělých
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

28 Nevhodné chování dospělých
Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

29 Nový Bor, Generála Svobody
Sběrná komunikace města střední velikosti jako zóna s dopravním omezením, s omezením rychlosti na 30km/hod a upozorněním na zvýšený pohyb dětí na vozovce. Zóna je však zcela nesmyslně ukončena na komunikace ještě nižšího řádu, kde navíc dochází vzhledem k absenci chodníku k smíšenému provozu chodců a motorové dopravy. Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,

30 Pro bezpečnou cestu nejen dětí
Ing. Jaroslav Heinrich Bezpečnostní auditor Bezpečně ve městech Krajský úřad Liberec,


Stáhnout ppt "Analýza bezpečnosti dopravy v okolí škol Libereckého kraje"

Podobné prezentace


Reklamy Google