Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár."— Transkript prezentace:

1 Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár

2 Základní cíle analýzy dat o veřejných zakázkách (ISVZ) •Statistická analýza hromadných dat o veřejných zakázkách dokáže analyzovat chování zadavatelů v systému veřejných zakázek Příklad: •Nesrovnalosti v chování zadavatelé při určování cen zakázek – manipulování s cenou zakázek Konečný cíl: •Jak vylepšit systém, aby byl výhodnější pro daňové poplatníky !!! Nedokážeme poukázat na konkrétní podvody, ale na nesrovnalosti v systému!!!

3 Zakázky v ISVZ •Správcem je Česká pošta –webový portál •V informačním systému o veřejných zakázkách musí být uveřejněny: –nad 2 mil. u služeb a dodávek, nad 6 mil. u stavebních prací •V ISVZ mohou být uveřejněny: –zakázky malého rozsahu pod limity •Základní informace o zakázkách: – ceny, druhy řízení, typy zakázek, kritéria hodnocení, identifikační údaje, časový rámec

4 ISPV – základní charakteristika dat •Časové období: – •Počet zakázek: •Celkový objem: mld. •Počet výherců: – •Počet zadavatelů: – 4 500

5 Nedokonalosti dat •Část údajů chybí nebo není správně vyplněna •Příklady: –chybějící odhadovaná cena – 22% případů •Nelze opravit –různé názvy označující jednoho zadavatele (podle IČO) – 17% případů •Po manuální kontrole sníženo na 1.5% případů –různé názvy označující jednoho dodavatele (podle IČO) – 36% případů •Po manuální kontrole sníženo na méně než 1% případů

6 Analýza chování zadavatelů •Zjednodušují si zadavatelé život a vytvářejí prostor pro korupci? •Zákonné limity cen určují hranici jak „jednoduché“ je zadat veřejnou zakázku a vybrat vítěze •Pokud je cena pod limitem, zakázku je možné zadat jednodušeji než nad limitem •Zakázky nad limity jsou obvykle zadávány transparentněji •Chovají se zadavatelé kolem těchto limitů nestandardně?

7 Příklady limitů •Stavební zakázky pod 20 mil. Kč - možné použít tzv. zjednodušené podlimitní řízení –Zadavatel přímo vyzývá nejméně 5 zájemců •Pro stavební zakázku nad 20 milionů –Otevřené řízení: kdokoliv může podat nabídku –Užší: kdokoliv může podat žádost o účast –Jednací řízení s nebo bez uveřejnění (pro podmínky využití)

8

9 Nestandardní chování zadavatelů •Zakázky se kumulují těsně pod limit •Limit určuje, zda zakázka bude zadána „jednoduše“ nebo „složitě“ •Zadavatelé mají tendenci si uměle zjednodušovat život případně uměle navyšovat cenu

10

11 Jaký je důsledek „tlačení“ zakázek těsně pod limit? •Počet nabízejících – potenciálně důležitý determinant konkurence a výsledné kvality vítěze •Čím vyšší počet nabízejících – tím vyšší konkurence a lepší využití peněz daňových poplatníků

12

13

14 Shrnutí •Předběžná analýza dat poukázala na nestandardní chování zadavatelů kolem limitů pro určování druhu veřejných zakázek •Zadavetelé veřejných zakázek si snaží zlehčit život při jejich zadávání a manipulují s odhadovanou cenou. •Omezuje se tak konkurence a možnost získání lepších vítězů za lepších podmínek


Stáhnout ppt "Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár."

Podobné prezentace


Reklamy Google